Drivetest Porsche Macan facelift

2.0 Macan R4 II
Porsche Macan facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 24.01.2022
Secretul longevității

Venirea pe lume a lui Porsche Cayenne, în 2002, a mai atenuat din loviturile primite de Macan, atunci când a fost dezvăluit pentru prima dată în 2014. Deși producătorul din Stuttgart promisese că se va limita doar la Cayenne în ceea ce privește SUV-urile, fără intervenția promptă a lui Macan în peisajul automobilistic, iubitul brand german ar fi avut ceva probleme în ziua de azi.

Asta pentru că apetitul pentru SUV-uri și crossovere al clienților din ziua de azi pare să nu poată fi stăvilit. Ne-o arată cifrele de vânzări, dar și configurația parcurilor auto din toată lumea în acest moment. Vorbește cu vecinul tău despre planurile sale de achiziții auto din viitorul apropiat și șansele să auzi cuvântul SUV în conversație sunt extrem de mari.

Macan nu a făcut nimic altceva decât să umple un loc apărut în piața mașinilor premium. A devenit în scurt timp cel mai bine vândut produs al companiei din Stuttgart. Motivele din spatele acestei popularități sunt simple: prețul și forma. Macan este unul dintre cele mai accesibile modele cu sigla Porsche pe care le poți cumpăra în acest moment și aduce cu sine și toate atuurile unui SUV, la pachet cu un comportament rutier demn de invidiat.

E de înțeles de ce Porsche a decis să nu îl retragă de pe piață, deși a depășit deja 7 ani de producție. Nemții vor ca următoarea generație să devină pur electrică, însă, până noul Macan va fi gata, era nevoie ca oferta actuală să fie îmbunătățită, pentru a o păstra relevantă încă vreo câțiva ani.

VIDEO CU MAȘINA TESTATĂ:

Porsche Macan facelift
2.0 Macan R4 II

  • Pret de pornire 67.500 €
  • Pret model testat 91.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așadar, sub capotă s-au produs câteva schimbări. Motoarele disponibile astăzi pentru SUV-ul german au fost modernizate, iar gama se limitează la doar trei opțiuni: Macan, Macan S și Macan GTS. Nici vorbă de diesel. Ăsta e deja subiect tabu la Porsche.

Cea mai vândută variantă este chiar cea de bază, care folosește un motor de proveniență Volkswagen, de 2 litri, cu 4 cilindri, turbo, cu ceva mai multă putere decât ce oferea vechiul model, ridicând totalul la 265 CP și 400 Nm cuplu.

Modelul Macan S este dotat cu un propulsor de 2.9 litri, V6, supraalimentat, ce dezvoltă 380 CP și 520 Nm cuplu, în timp ce versiunea de top, GTS, are aceeași capacitate cilindrică, dar cu un total de 440 CP, disponibili alături de 550 Nm cuplu. Noi ne-am delectat cu versiunea de bază, cea mai populară în opțiunile clienților.

Livrarea resurselor de putere se face liniar, fără niciun fel de sincope, și ți-ar fi greu să ghicești exact câți cai putere are Macan la dispoziție, mai ales prin traficul nostru de zi cu zi. Asta pentru că propulsorul este ajutat din plin de cutia de viteze cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte, care nu numai că răspunde impecabil la comenzile tale, dar menține permanent propulsorul în plaja maximă de cuplu. Elasticitatea oferită de această combinație este, așadar, impresionantă, în marea majoritate a timpului.

Chiar și așa, dacă reușești să ajungi într-o zonă cu drumuri ceva mai deschise, încep să se vadă crăpături în imaginea imaculată a scutului Porsche. Deși în trafic și la viteze mai mici motorul de 2 litri face față cu brio, la viteze mai mari sau atunci când ai ocazia să apeși cu nesaț pedala de accelerație, senzația oferită de Macan nu se apropie de ceea ce oferă Porsche în mod tradițional.

Nu ai parte de o accelerație violentă sau de o creștere bruscă a pulsului, la pachet cu o injecție serioasă de adrenalină. Sigur, nu poți spune nici că vorbim de o mașină lentă, doar că nu e la fel de incitantă precum am fost obișnuiți de brandul german de-a lungul timpului. Lipsește explozia.

Pe de altă parte, Macan a fost creat mai mult pentru o clientelă ușor diferită. El a fost desenat și imaginat pentru folosirea cotidiană, pentru navigarea prin oraș și mersul la mall. Nu e o mașină cu care să tranșezi chirurgical de precis circuite, cum ar fi 911.

În condițiile date, motorul de 2 litri se va dovedi mai mult decât suficient în majoritatea cazurilor. Sunetul său este domol, bine antifonat de data aceasta, iar la turații mai mari prinde un pic de viață. Însă, nu vă așteptați să primiți amenzi pentru deranjarea liniștii publice.

Consum

Motivul pentru care Macan este oferit cu un motor de 2 litri în patru cilindri este destul de evident: testele de consum. Porsche a încercat să creeze un pachet care să satisfacă un eșantion destul de mare de clienți, iar acest propulsor, parte din marea familie de motoare VAG, este elocvent. Mai ales când te gândești că avem la dispoziție și o funcție de coasting. 

Conform cifrelor oficiale, Macan ar trebui să consume, în medie, 10.7 l/100 km. Ei bine, datele noastre au arătat un pic diferit. În oraș, consumul afișat de computerul de bord al mașinii a urcat până aproape de 18 l/100 km. Sigur, vorbim de un București super aglomerat în luna decembrie, dar, chiar și așa, pentru un propulsor de 2 litri, lucrurile au scăpat puțin de sub control. În afara orașului, lucrurile s-au stabilizat în jurul a 11 l/100 km, pentru o medie de aproape 15 l/100 km, per total. Nimeni nu se așteaptă ca un Porsche să consume puțin, dar parcă s-ar fi putut mai bine.

Toți rivalii săi au cifre mai bune. Un BMW X3 xDrive30i, spre exemplu, cu 245 CP, are un consum mediu declarat de 8.5 l/100 kilometri. Mercedes-Benz GLC 300 4Matic cu motorul mild-hybrid de 258 CP are un consum declarat de 8.1 l/100 kilometri, în timp ce Jaguar E-Pace P250 are un consum oficial de 8.9 l/100 kilometri. Am fi inclus aici si Audi Q5, cu care Macan are multe în comun, dar modelul din Ingolstadt nu este oferit în România decât în versiune hibridă, la același nivel de putere, iar comparația nu ar mai fi fost corectă (cu un consum declarat de 1.9 l/100 km).

Performanţe

Cea mai clară dovadă că Macan nu este un Porsche care pune pe primul loc performanța, stă scrisă pe foaia cu specificații tehnice. În cazul modelului de bază, cu 265 CP, în dreptul secțiunii „Accelerație 0-100 km/h” vei vedea 6.4 secunde. Asta înseamnă că este cu 0.3 secunde mai rapid decât în cazul predecesorului, care avea cu 20 CP mai puțin. Dacă adaugi pachetul Sport Chrono pe lista de opționale, acest timp mai scade cu 0.2 secunde.

Deși poate părea dezamăgitor pentru un Porsche, o accelerație de 6.2 secunde pentru un SUV de dimensiunea aceasta nu e o valoare dezamăgitoare. Comparativ, un BMW X3 xDrive30i face același sprint în 6.6 secunde, GLC 300 4Matic în 6.2 secunde, iar Jaguar P250 7.5 secunde.

Cel mai rapid rival din acest punct de vedere ar fi Alfa Romeo Stelvio Veloce, cu 280 de cai putere, storși dintr-un motor similar. Italianul promite o accelerație de 5.7 secunde până la aceeași viteză de referință.

Interior

Odată ajuns în cabină, vei observa și mai mult diferențele față de modelul anterior, pentru că Porsche a decis să aducă Macan în rând cu celelalte oferte din gamă.

A fost odată o eră, în care modelele Porsche erau cunoscute pentru puzderia de butoane așezate meticulos în jurul șoferului. Fiecare funcție a mașinii avea un buton dedicat, ceea ce a dus la numeroase critici și glume pe seama producătorului din Stuttgart. Cu toate acestea, în ultimii ani, modelele Porsche au început să primească o abordare diferită, concentrată mai mult pe suprafețe tactile și ecrane. Macan era, însă, ultimul mohican din acest punct de vedere, foarte probabil din cauza platformei mai vechi pe care este bazat. Odată cu acest facelift, micul SUV a trecut în era tactilă.

Consola centrală este mult mai simplă, ordonată și tehnologizată. Aici, în jurul schimbătorului, care a rămas aproape neschimbat, găsești tot ce ai nevoie pentru a controla diversele funcții ale mașinii. Numai că, acum, nu mai există butoane fizice, ci doar zone sensibile la atingere. Toată această arie va fi, cu siguranță, un magnet pentru amprente și praf. Dar totul arată mult mai bine ca înainte.

Chiar și bordul a fost subtil modificat, butoanele fizice de pe el fiind reduse la doar două, rotative, cu rol de ajustare a volumului și a piesei/stației radio. Eu sunt fanul acestei abordări, preferând oricând un buton rotativ pentru volum, în fața unuia tactil, de orice fel.

În rest, ecranul sistemului multimedia a rămas la fel, asemenea instrumentarului de bord, care este în continuare parțial analog. Turometrul și vitezometrul au acele clasice, la pachet cu fontul faimos Porsche, în timp ce în partea dreaptă ai un ecran care afișează diferite informații utile cu privire la mașină.

Finisajele și materialele folosite rămân de referință în segment, Macan fiind departe de competiție în acest sens. Modelul nostru de test a fost îmbrăcat în piele roșie aproape complet, de la scaune, la panourile ușilor, pentru un contrast puternic cu exteriorul negru al mașinii. Calitatea pielii, a ornamentelor și a îmbinărilor sunt fără de cusur.

Scaunele oferă susținere exemplară, iar spațiul, cel puțin pentru cei din față, este îndestulător. Probleme din acest punct de vedere vor avea cei de pe locurile din spate, mai ales dacă vor călători alături de oameni de peste 1.8 metri înălțime, așezați pe locurile din față. Într-un astfel de scenariu, spațiul la picioare devine limitat. Din acest punct de vedere, modele precum X3 sau GLC oferă cu siguranță mai mult, în timp ce un E-Pace este la același nivel cu Macan.

Spațiul de depozitare este destul de limitat la interior, dar Macan compensează cu un portbagaj care însumează o valoare decentă: 488 de litri. E drept, este mai puțin decât oferă X3 sau GLC (550 litri), în timp ce E-Pace este liderul segmentului din acest punct de vedere, cu 600 de litri.

Preţ de achiziţie

Unul dintre motivele pentru care Macan este un model atât de popular este, fără îndoială, prețul. În România, acesta pornește de la 67.500 de euro și face din Macan al doilea cel mai ieftin produs cu sigla Porsche de pe piață, imediat în spatele lui Cayman. Și, deși pentru multă lume această sumă ar putea fi considerată foarte ușor prohibitivă, pentru un Porsche este puțin.

Sigur, de acești bani primești aproape doar patru roți și un volan, în spiritul clasic Porsche. Tot ce vrei să adaugi extra pe un Macan vine cu un cost, iar cei din Stuttgart sunt experți în a cere bani pentru aproape orice. De la capacele roților care pot avea sigle color sau alb-negru, până la căpăcelele de la ventil, totul poate fi configurat cum îți place ție, contra cost. De aceea modelul nostru de test a costat aproape 90.000 de euro.

Asta pentru că, pe lista de dotări am găsit lucruri precum: pachetul de piele extins (3.753 euro), suspensia pneumatică adaptivă (2.737 euro), Jante RS pe 21 inch (3.171 euro), scaune sport față (1.858 euro), trapă panoramică (1.715 euro), sistemul audio Bose (1.226 euro), culoarea exterioară Jet Black (991 euro) și multe altele.

Rivalii săi sunt, în general, mai ieftini și vin în standard cu mai multe dotări. Prețul pentru un BMW X3 xDrive30i începe de la 57.000 de euro, un Mercedes-Benz GLC 300 4Matic de la 58.000 de euro, în timp ce Jaguar E-Pace P250 pornește de la 48.400 de euro.

Siguranţă

Deși Porsche Macan se află la a treia versiune, singurele teste făcute de Euro NCAP cu acest Baby-Cayenne au fost efectuate în 2014, atunci când mașina abia fusese lansată. La acel moment, Macan a primit un rating de cinci stele, dar lucrurile ar putea fi un pic diferite în ziua de azi, când sistemele active de siguranță joacă un rol mai important ca niciodată.

Din fericire, Macan vine cu multe astfel de dădace electronice pentru a te menține în sigurață. Multe dintre ele standard. Modelul din Stuttgart știe să te avertizeze când ai o mașină în unghiul mort, te avertizează când rulezi peste marcajul benzii de rulare, frânează automat în caz de urgență. Ai la dispoziție chiar și un sistem de asistare pe autostradă, un pilot automat inteligent, care te păstrează pe bandă și frânează când vede o mașină înaintea ta.

În ceea ce privește siguranța pasivă, în 2014, protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 88% de către Euro NCAP, iar cea a pasagerilor copii cu 87%.

Ţinută de drum

Chiar dacă vorbim despre un SUV, încă de la prima generație Cayenne, Porsche a demonstrat că are experiența necesară pentru a livra un comportament dinamic de invidiat. Macan, fiind chiar mai mic decât fratele său, demonstrează că trăim într-o nouă eră, una în care și SUV-urile pot fi distractiv de condus.

Deși motorul de sub capotă nu a fost cel mai puternic din gamă, am putut observa comportamentul suspensiei și al șasiului. Macan este foarte agil, capabil și de-a dreptul rigid dacă vrei, apropiindu-se de comportamentul unui hot hatch în care poziția la condus e ceva mai sus.

Suspensia adaptivă, pneumatică, deși una dintre cele mai scumpe opțiuni de pe listă, merită toți banii. Aceasta schimbă fundamental modul în care se simte Macan pe orice fel de suprafață și în orice fel de situație. Practic, aceasta se va rigidiza automat în modul Sport, și va ține piept exemplar, atât greutății mașinii, cât și forțelor care te împing în toate direcțiile la viteză mare

Dacă, totuși, vei dori ceva mai mult confort, trebuie să alegi modul Comfort, folosind butonul dedicat de pe volan, iar Macan se va domoli instantaneu. Este de-a dreptul uimitor cât de diferit este comportamentul acestei mașini în aceste moduri de condus. Mai mult, și accelerația și servodirecția se ajustează corespunzător.

O sugestie personală ar fi să mergeți pe jante mai mici de 21 de inch, dacă doriți cât mai mult confort. Foarte bine filtrează suspensia gropile și imperfecțiunile din asfalt. Chiar și atunci când rulezi pe jante atât de mari și ai nevoie de minuni astfel încât să nu fii deranjat în niciun moment pe suprafețe vitrege.

Atunci când este condus la limită, Macan strălucește cu adevărat, arătând lumii că inginerii Porsche rămân maeștrii de incontestat ai industriei chiar și astăzi. Aderența sistemului de tracțiune integrală este exemplară, mai ales pe puntea față, ceea ce îți permite să abordezi viraje strânse cu încredere și, mai ales, cu mai multă viteză decât credeai că e posibil. Cutia de viteze este și ea printre cele mai bune din industrie, și știe cum să stoarcă tot ce are de oferit chiar și un motor de doar 265 CP.

Pe ieșirile din viraj, dacă dezactivezi sistemele de control al tracțiunii, Macan știe chiar și să scoată spatele de pe trasa ideală, fără a-ți da în vreun moment impresia că ai pierdut controlul. 

 

Vizibilitate

Macan a fost, de la început, o mașină cu forme familiare fanilor Porsche. A fost considerat tot timpul un „baby-Cayenne” pentru că a împrumutat o parte din designul fratelui mai mare. Faceliftul nu a modificat dimensiunile caroseriei și nici suprafețele vitrate. Așadar, vizibilitatea a rămas la fel.

În partea din față nu vei avea niciun fel de problemă. Stâlpii sunt subțiri, poziția la volan elevată, astfel încât nu vei suferi de obstrucționări de niciun fel. Problemele apar în zona din spate. Acolo, montanții C sunt generoși și limitează unghiurile spre posterior. Mai mult, luneta este modestă în dimensiuni și vei avea nevoie de o cameră de marșarier pentru o parcare precisă.

Tehnologie

Pe partea de tehnologie, noul Macan nu aduce multe noutăți. Sigur, toată consola centrală este dominată de ceea ce se simte ca un ecran uriaș ce include butoane pentru toate funcțiile, dar acesta e greu de încadrat la categoria „tehnologie nouă”. Ecranul sistemului de multimedia de 10.9 inch este generos și include acum și Apple CarPlay și Android Auto pentru conectarea sistemelor de pe telefoanele mobile. Meniul acestui sistem este ușor de folosit, simțul tactil este excelent,   puterea de procesare  iar sistemul de navigație folosește resursele Google Maps pentru o precizie mai bună.

Dacă vrei, poți achiziționa chiar și o cartelă sim on-board, care va aduce internetul la dispoziția ta, pentru diferite funcții ale mașinii. Sistemul audio Bose pe care l-am avut noi la dispoziție este decent, dar la peste 80% din volum poate să distorsioneze ocazional.

Design

Obiectiv, designul noului Macan este subtil modificat comparativ cu cel al predecesorului său. Practic, schimbările de design se înscriu perfect în filosofia de design a producătorului German care ezită să schimbe drastic lucrurile dacă funcționează foarte bine deja.

În partea frontală avem de-a face cu o bară nouă care include o grilă subtil redesenată în partea din mijloc. Partea din spate este aproape complet neschimbată, singurul element diferit fiind stopurile, care au acum culoarea roșie în partea de jos. Mai mult, bara din spate poate fi configurată cu patru țevi de evacuare și un difuzor mai agresiv chiar și pe versiunea cu motor de 4 cilindri.

Tot acest facelift aduce și 14 nuanțe noi de culori exterioare precum și 7 modele noi de jante, pe dimensiuni de până la 21 de inch, destule pentru orice gust.

Nu ne-a placut

  • Resursele motorului
  • Sunetul evacuarii
  • Spațiul în spate

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Porsche tinde către statutul de marcă low-cost al grupului Volkswagen.
    107 25
  • Mai zisei parcă p-aici că un Audi A4 Allroad similar (45 TFS 265 PS quattro ultra MHEV S tronic) e mult superior ca spațiu, consum ȘI performanțe.

    Singurul capitol la care-i mult inferior (aritmetic vorbind) rămâne prețul.
    Plus că n-are opționale gen cusături colorate la 4.300 € papiota sau o siglă ”puternică”, vorba Scorpionului Negru = Corocșenie zis Elitistu” Mai Superior Nouă. :-)
    31 233
  • @GN
    "secretul longevitatii" cui?
    7 2
  • Octavian
    "Masă proprie (kg) 1.870" - de aici pleaca si problema consumului.
    Sta bine la confort si siguranta dar e penalizata la consum.
    Ca o paranteza, Dacia aia noua Jogger parca avea ~1.200 Kg. E adevarat cu motor 1/2 fata de asta si fara 4x4 dar ca dimensiuni e chiar mai mare.
    7 10
  • @Octavian
    pare mai mare dar nu este, verifica cifrele, doar ampatamentul e mai lung cu 10 cm la jogger
    12 1
  • Meamaa,"Porșe" vad ca se face de saga cu fiecare nou model de suv. Motor de doi litri pe ditai cutia de doua tone,asta are sportivitatea mea dupa ce-am duc 10 toiuri de tuica la gura,2000cmc si 100 000 euro,asta emasina de mall,de fitze,de amanta de patron de centru de testare covrig,apropo,nu mai are butoane fizice,sa le vedeti pe duamnele cu unghii false de 2 cm cum incearca sa regleze caldura sa bata mai spre botox,sau mai bine nu.Vad ca puterea maxima o face in casuta cu date tehnice la 5000ture,nu prea cred ca are puterea maxima acolo cand in poze vad ca rosu incepe pe bord de la 7000rpm. Probabil e constant pana acolo de la 5000 ca doar e motor turbo. La suta de mii de cocleti puteau pune si ei macar un capac de motor mai acatarii,pare luat din targul Vitan de la tunerii oficiali de Dacii Nova Gti.. in alta ordine de idei,de cand n-am mai intrat pe aici vad ca nu mai pot vota,o fi de la mine ca n-am "țertificat"!
    13 6
  • schumi
    Ar fi trebuit ca macar la performante sa faceti comparatia si cu Alfa Romeo Stelvio (motor 2.0 turbo, 280CP, 0-100 in 5.5s). Invers, cand faceti review-ul unei Alfa Romeo mereu comparati cu corespondentele germane. Ma intreb cat de obiective sunt aceste review-uri. 4.4 este un scor inadmisibil de mare pentru acest model de Porsche.
    5 1
  • Andrei
    E referinta in materie de condus printre SUV-uri, dar motorul de doi litri e o bataie de joc pentru un Porsche, ca atare asta nu e un Porsche veritabil, desi matura pe jos cu orice incearca sa creeze concurenta.
    1 1
  • vindicomvs
    Pacat ca nu ati testat si voi varianta S macar.
    Nu inteleg ce se crizeaza astia pe aici, 265 CP este prea putin pentru un entry level? Dar daca le dai pe mana ceva de 200 cp se simt ca in ferrari.

    Macanul este o masina care se conduce superb, ai parte de o masina sport si totusi e un SUV, este o senzatie unica. Vorbesc in calitate de posesor deja de 5 ani.
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru