Drivetest Mazda MX-5 SoftTop (2008)

Mazda MX-5 SoftTop (2008) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Luni, 05.07.2010
Un altfel de tort
Apărut în anii '40 şi devenit extrem de popular în anii '50, fenomenul rock and roll a fost de departe cel mai iubit dar şi cel mai controversat din istoria muzicii. Văzut ca o combinaţie de elemente ale muzicii pentru albi şi pentru negri, în contextul unei tensiuni rasiale accentuate în Statele Unite ale Americii, rock and roll-ul a generat o mulţime de reacţii negative din partea spiritelor tradiţionaliste, care condamnau interferarea influenţelor etnice. Cu toate acestea, melodiile cântate de Elvis Presley, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis şi Little Richard s-au bucurat de o penetrare neaşteptată a maselor de albi şi negri, încurajând depăşirea barierelor rasiale. Revoluţia genului muzical cu milioane de fani a fost copiată 30 de ani mai târziu de câţiva pasionaţi auto, care au adus pe piaţă ideea de roadster accesibil şi performant. În 1976, un jurnalist american, Bob Hall, sugera într-o discuţie amicală cu doi oficiali Mazda renaşterea ideii de "maşină britanică, simplă, ieftină, cu părul în vânt şi muşte între dinţi". Cinci ani mai târziu, Bob Hall, înrolat deja în echipa Mazda SUA, a fost invitat să-şi pună în aplicare ideea. După mai multe concursuri de design şi multe eforturi de finanţare, în 1989, în cadrul Salonului Auto de la Chicago se năştea o maşină compactă şi uşoară, capabilă să transporte doi adulţi, cu o distribuţie egală a masei pe ambele axe, cu o suspensie multi-link şi cu un motor pe benzină mic, economic, dar puternic. Blitz-urile presei au surprins atunci renaşterea ideii de roadster în persoana noului Mazda MX-5, un rock and roll care a uimit dar şi contrariat publicul de atunci. Constructorul japonez sărbătoreşte cei 20 de ani de existenţă ai celui mai bine vândut roadster din lume nu cu un tort, ci cu o ediţie specială, botezată cum altfel decât 20th Anniversary. Japonezii au invitat şi publicul din România la celebrarea venerabilei vârste, ediţia specială fiind disponibilă şi pe piaţa autohtonă.

Motor / Transmisie

Am gustat şi noi o felie din tortul japonezilor, decorată cu o serie de accesorii speciale şi însiropată cu un motor pe benzină de 1.8 litri şi patru cilindri. Cilindreea poate livra un total de 126 de cai putere, atunci cand turometrul indică 6000 de rotaţii, şi un cuplu motor de 167 Nm la 4500 de rpm, trăsături specifice unui motor pe benzină, normal aspirat. Bagajul de putere, pregătit de Mazda pentru ediţia aniversară, nu este atât de impresionant precum CV-ul modelului, însă ajută şoferul să se simtă bine la volanul unui roadster care cântăreşte doar 1075 de kilograme şi care îţi smulge un zâmbet ori de câte ori te urci la volan. Răspunsul acceleraţiei şi resursele livrate punţii spate nu te lasă cu gura cascată, dar nici nu dezamăgesc profund. Este acel echilibru pe care îl cauţi la o maşină: putere suficientă cu un consum decent. Poate că unii îşi vor dori ceva mai mulţi cai dispuşi să se joace cu axa spate, însă această versiune te asigură de o rulare sigură, fără exagerări. Unitatea este asistată de o cutie manuală cu cinci rapoarte, gată să impresioneze prin timoneria foarte scurtă, care aminteşte de versiuni sportive super-potente, şi prin precizia cu care japonezii ne-au obişnuit. Practic, avem instrumentul perfect pentru a exploata cei 126 de cai. O doză din tratamentul de bună dispoziţie pe care ţi-l recomandă roadster-ul poate fi considerat însă linia melodică oferită de motorul pe benzină, odată cu urcarea spre zona roşie a turometrului. Melomanii vor fi cu siguranţă încântaţi.

Consum

De obicei joaca implică resurse, indiferent că alegi un drum întins sau o porţiune virajată. Fiind vorba de un motor pe benzină, implicaţiile legate de consum cresc şi mai mult. Japonezii ne asigură de un 9.5 litri în ciclul urban, dar puteţi sări uşor de 11 litri/100 de km, fără a forţa prea tare nota. În afara oraşului însă, roadsterul pare că uită de ceea ce se află în rezervor, pentru că valorile consumului ajung undeva între 6 şi 6.5 litri la 100 de km, foarte aproape de ceea ce promite constructorul în fişa tehnică, 5.5 litri/100 km. Bineînţeles, vorbim de un regim de rulare decent, cu o viteză maximă de 130 km/h.

Performanţe

Mazda MX-5 încearcă să convingă prin aspect, prin manevrabilitate şi prin spiritul jovial, lăsând capitolul performanţe pe locul doi. Cel puţin în cazul acestei versiuni, care are nevoie de 9.9 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Viteza maximă este însă una decentă, de 198 de km/h, suficientă chiar şi pentru cei care se grăbesc mai mereu, fără să ţină cont de radarele poliţiei.

Interior

Interiorul păstrează un aer minimalist, chiar şi în cazul acestei ediţii speciale, monotonia fiind spulberată pe alocuri de o serie de elemente de personalizare, care animă habitaclul. Planşa de bord şi consola centrală nu spun mare lucru, simplitatea fiind caracteristica de bază, contrazisă pe alocuri de inserţiile din plastic de culoare roţie, asemeni caroseriei. Materialele folosite nu sunt de calitate, plasticul este dur şi pe alocuri inestetic, doar finisajele făcând notă discordantă. Aspectul spartan este îmblânzit de volanul şi schimbătorul îmbrăcate în piele, de pedalele din aliaj uşor, de pragurile şi preşurile inscripţionate special pentru ediţia aniversară. Scaunele asigură o poziţie la volan foarte aproape de sol şi o susţinere laterală relativ bună, însă nu reuşesc să fie foarte confortabile pe distanţe mari. Spaţiul interior pentru cei doi pasageri este suficient, chiar şi cei cu o înălţime peste medie putând să se simtă bine şi nu înghesuiţi în interior. Acoperişul din pânză poate da însă ceva bătăi de cap în unele situaţii, drept pentru care se recomandă rularea în modul decapotat, asociată întotdeauna cu un zâmbet de mulţumire. Zgomotul la rulare este destul de mare, volanul este supradimensionat pentru un model de dimensiunile lui MX-5, iar portbagajul este destul de zgârcit (150 de litri)insă specific roadsterelor. Această ultimă necesitate umană va fi estompată de multitudinea spaţiilor de depozitare, regăsite peste tot în habitaclu, trăsătură care reuşeşte să te apropie şi mai mult de maşina în care îţi petreci timpul.

Preţ de achiziţie

Mazda MX-5 se simte bine pe segmentul său, nici un alt constructor ameninţând supremaţia japonezei. Conaţionalii de le Toyota au încercat un atac direct în urmă cu câţiva ani prin lansarea lui MR2, dar au renunţat rapid, roadsterul fiind eliminat din grila de producţie a celui mai mare constructor auto. În prezent, pe piaţă există puţine variante alternative la MX-5, majoritatea fiind cu mult mai scumpe decât roadsterul japonez. Vorbim de constructori cu pretenţii premium, cum sunt BMW şi Audi, dar şi de nume din industria de volum, cum sunt Nissan şi Volkswagen. Constructorul din Wolfsburg şi actualul său Eos reprezintă o variantă pentru cei care caută o decapotabilă accesibilă, chiar dacă nu se situează în acelaşi segment cu MX-5. Preţul de pornire, de 24.468 de euro pentru motorul de 122 de cai, este însă unul destul de mare. În cazul BMW ecuaţia este relativ simplă: dacă vechiul Z4 se apropia măcar în termeni de proporţionare şi emoţie de MX-5, noua generaţie joacă deja în altă ligă. Dimensiunile mai mari, motorizările superioare şi preţul piperat îl plasează cu mult peste japonezul testat de noi. Pentru cei care iubesc cifrele, un Z4 pleacă de la 35.579 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea entry-level pe benzină, de 204 cai putere. Nici Audi TT nu se poate compara direct cu Mazda MX-5. Produsul din Ingolstadt vine cu un preţ de pornire de 38.527 de euro, în varianta cu acoperiş rabatabil şi motor pe benzină de 160 de cai putere. De cealaltă parte, Nissan, asemeni BMW, s-a îndepărtat de piaţa lui MX-5, noul 370Z fiind mai mare, mai puternic şi mai scump decât conaţionalul său. Varianta roadster a sportivei Nissan costă 46.190 de euro cu TVA, cu mult peste ceea ce vrea Mazda. Dar până la urmă ce etichetă de preţ fixează japonezii roadsterului MX5 în România? 18.390 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea de 126 de cai putere şi nivel de echipare de bază, Emotion. Pentru cei care vor să se simtă într-adevăr deosebiţi, MX5 20th Anniversary costă doar 20.990 de euro cu TVA, o adevărată afacere având în vedere pachetul de bună dispoziţie propus de japonezi.

Siguranţă

Mazda MX-5 caută să asigure o rulare plăcută şi sigură, roadsterul fiind echipat cu o serie de sisteme care încearcă să prevină un impact. Vorbim aici de un sistem ABS cu EBD (distribuţia electronică a forţei de frânare), care acţionează pe discurile ventilate faţă şi pe cele spate, de un sistem TCS, de control al tracţiunii, şi de unul DSC, care controlează stabilitatea. În eventualitatea unui impact, pasagerii vor fi protejaţi de patru airbaguri, două frontale şi două laterale. Judecând după înălţimea mică a modelului şi garda la sol redusă, unghiul de impact cu un vehicul de dimensiuni mari poate prezenta un risc crescut pentru pasagerii lui MX-5.

Ţinută de drum

Nu poţi înţelege de ce toată lumea laudă Mazda MX-5 până nu ai condus modelul japonez. Roadsterul nu oferă doar o imagine aparte ci şi un sentiment deosebit, de fiecare dată când vrei să forţezi puţin nota. Este de la sine înţeles că locul decapotabilei se află pe şosea şi nu în faţa unei cafenele dintr-un oraş aglomerat. Suspensia a fost gândită pentru a oferi o ţinută de drum impecabilă, drept pentru care pasagerii în căutare de confort ar fi bine să nu se afle în dreapta. Denivelările, gropile şi celelalte neregularităţi ale suprafeţei de rulare vor fi resimţite din plin, ceea ce recomandă o rulare cu atenţie pe aceste porţiuni de asfalt. Odată ce aţi ajuns însă pe un drum virajat, unde suprafaţa de rulare este impecabilă, distracţia poate începe. Direcţia este deosebit de precisă, chiar dacă dimensiunile volanului nu permit o mişcare ceva mai lejeră, iar suspensiile sunt cât se poate de ferme. MX-5 se lipeşte de asfalt imediat ce forţezi pedala de acceleraţie. Curbele de 180 de grade abordate cu mult curaj, abia pot rupe aderenţa modelului decapotabil. Dezactivarea sistemului de control al stabilităţii va oferi însă o supradoză de adrenalină celor pasionaţi de o supravirare controlată. Una peste alta, comportamentul roadsterului japonez a fost croit pentru a se feri de şoferi profani, fiind orientat către cei care ştiu că vor o porţie de distracţie şi nimic mai mult.

Vizibilitate

Decapotabila noastră vine cu două oglinzi laterale destul de mici, dar care pot oferi o vizibilitate posterioară destul de bună atunci când sunt reglate corect. Luneta decupată în acoperişul de pânză asigură doar un minim de vizibilitate ca şi oglinda centrală retrovizoare. În concluzie, parcările nu vor fi punctul forte decât în cazul celor experimentaţi, implantarea unor senzori de parcare fiind primordială pentru cei cu dificultăţi la acest capitol.

Tehnologie

MX-5 vine cu un pachet tehnologic destul de sărac la interior, pasagerii fiind "răsfăţaţi" doar cu un aer condiţionat manual, cu un sistem audio capabil să citească MP3-uri şi să suporte o conexiune auxiliară, precum şi cu geamuri electrice, comenzi amplasate pe consola centrală. Şoferul poate fi însă recunoscător pentru senzorii de parcare, pentru comenzile audio de pe volan şi pentru oglinzile reglabile electric. Pentru cei mai cârcotaşi, nici acoperişul retractabil nu este automat, fiind nevoie de o acţionare manuală a acestuia. Din fericire, rabatarea sa se face foarte uşor, dovadă că japonezii au pus mare accent pe spiritul practic.

Design

Designul roadsterului nipon nu s-a schimbat foarte mult de-a lungul celor trei generaţii, liniile şi proporţiile fiind menţinute pentru a păstra tradiţia modelului de succes. Ediţia aniversară vine însă cu o serie de personalizări care schimbă ”faţa” decapotabilei, atât la exterior cât şi la interior. Oglinzile laterale şi barele de protecţie pentru cap vopsite în culoarea caroseriei, jantele de 17 inch din aliaj precum şi cromarea unor elemente ca mânerele uşilor, grila frontală, conturul proiectoarelor şi al farurilor a dus la obţinerea unei decapotabile care iese în evidenţă uşor. Imaginea este identificată rapid în trafic, privirile tuturor fiind atrase ca un magnet. Logo-ul 20th Anniversary, regăsit pe aripa faţă, conferă şi el un plus de individualitate modelului.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitate
  • Puterea motorului
  • Interiorul spartan

Ultimele teste

Comentarii (15)

  • felicitari
    Galeria foto este excelent realizata. Bravo !
    9 5
  • Honda fag
    o masina buna, dar nu foarte buna, Megane 3 face orice Mazda oricand, defapt Renault sunt cele mai bune masini din lume!
    4 38
  • ..............
    .............
    e urata masina asta
    2 18
  • @Honda fag
    ok, ok am inteles: esti fan VAG si ai o problema cu japonezele si cu Renault... totusi nu pot sa ma abtin...astea-s dume de copil prost
    18 5
  • :)
    mie imi place masinuta! si cei de la top gear au laudat-o si au zis ca le place! ce au facut cu ea pe nisip....
    7 0
  • poze
    pozele reusite de aceasta data! bravo!
    desi as recomanda la astfel de shooting-uri si niste cadre dinamice, la amurg , plus niste poze pe timp de zi (in special dimineata), cel putin la interior!

    succes in continuare, sunteti pe un drum mai bun! :)
    4 1
  • BrillClubKIA.ro
    Ce-i frumos e frumos
    Nu sunt un mare fan al marcii Mazda, dar la masinuta asta parca are ceva viu in ea. Felicitari Mazda!
    6 0
  • @edi80
    La tine cand vorbesc frumos de o masina japoneza iti place emisiunea cand o face de ras nu iti mai place si ii dai ca exemple negative.
    Normal ca MX-5 e o masina calumea la pretul ei
    3 0
  • Pilgrim
    Sunt cele mai reusite poze pe care le-ati avut la drive-test-urile de pana acum. Transmiteti cele mai sincere felicitari pozarului.
    3 0
  • mitzap
    @ adi / interior
    Cam aceasi parere o am si eu despre pozele la interior.
    Lumina de amurg/dimineata avantajeaza mult mai bine si da o nota de naturalete mult mai buna decat lumina artifciala.

    Frumoasa masina.
    1 1
  • ha ha ha
    ha ha ha
    Eu unul, sincer sa fiu n-am auzit pina acum sa fie masurata in locuri capacitatea portbagajului.Mai multa atentie la detalii.Toti mai gresim...
    1 0
  • maxda mx5
    din ce stiu eu, versiunea veche de mx5 a fost declarata prin SUA cel mai bun cabrio ever, luand in considerare raportul calitate/pret...
    2 2
  • MX-5
    O consider o "jucarie" corecta si accesibila. Totusi, din motorul ala mi-as dori putin mai mult si asta se poate obtine cu un efort minim, cred. Stiti vreun proprietar care si-a tunat un astfel de model?
    0 2
  • marius
    asad
    mai mai mai ... automarket a angajat un fotograf profesionist? ... am obs asta cam de juma de an.. poze din ce in ce mai bune... :))) mai rau ca la fotomodele =))
    1 0
  • xedos6
    mazda mx5
    e si in cartea recordurilor ca cel mai vandut roadster din toate timpurile!!!
    exista si cu hardtop retractabil.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru