Una dintre caracteristicile mașinilor cu zero emisii este faptul că sunt silențioase. Până la urmă, vorbim despre lipsa unui motor cu ardere internă.

Însă, sunetul este foarte important, chiar și în cazul lor, din două motive esențiale: ca mod de interacționare a mașinii cu cel de la volan și, în al doilea rând, din motive de siguranță (o mașină cu zero emisii trebuie să emită un sunet atunci când circulă cu o viteză mai mică de 30 km/h, pentru a fi auzită de cei din jur). Prin urmare, liniștea este ideală, însă e nevoie și de sunete.

Fiecare producător de automobile caută un sunet propriu, iar pentru a-l găsi este dispus să lucreze cu cei mai buni muzicieni din domeniu. Spre exemplu, BMW colaborează cu renumitul compozitor Hans Zimmer pentru a crea sunetul mașinilor sale cu zero emisii. Limuzina electrică i7, recent lansată, este echipată cu multe sunete compuse de Zimmer.

Asemeni BMW, și Renault pune un accent deosebit pe sunetul mașinilor sale și își propune să aducă ceva mai multă emoție în segmentul electricelor de volum. Bineînțeles, pentru că vorbim despre un brand francez, mândru de originile sale, Renault a luat decizia, în urmă cu doi ani, să apeleze la serviciile celebrului muzician francez Jean-Michel Jarre. El se face „vinovat” pentru coloana sonoră a viitoarelor modele cu zero emisii Renault.

CINE ESTE JEAN-MICHEL JARRE?

Fanii muzicii electronice nu au nevoie de răspuns la această întrebare. Dar, pentru toți ceilalți, Jean-Michel Jarre este un compozitor, instrumentist și muzician francez, considerat a fi unul dintre pionierii muzicii electronice.

Acum în vârstă de 74 de ani, Jean-Michel Jarre și-a început cariera în 1969, odată cu lansarea discului Le Cage/Erosmachine. Nu a fost primit foarte bine de public, care considera muzica lui Jarre destul de greu de ascultat.

Trei ani mai târziu, Jarre lansează albumul de debut, „Deserted Palace”, produs în totalitate prin mijloace electronice. Anul următor semnează coloana sonoră a filmului „Les Granges Brûlées”.

Francezul cunoaște succesul mondial în 1976, cu albumul „Oxygene” și continuă pe aceeași linie cu celebra piesă Equinoxe. Artistul francez devine un artizan al concertelor uriașe, performând în fața a un milion de oameni în Place de la Concorde din paris. Încă deține recordul pentru cea mai mare audiență la un concert, înregistrată la un eveniment din Moscova, în 1997: un total de 3.5 milioane de oameni au asistat. Restul este istorie.

De-a lungul anilor, Jean-Michel Jarre a vândut peste 80 de milioane de albume și discuri single. Mai mult, este cunoscut pentru concertele în aer liber, în care sunt utilizate efecte laser și artificii, iar spectacolul vizual și auditiv este îmbinat cu peisajele și arhitectura locului.

Tocmai această filozofie își face loc și în colaborarea cu Renault.

„Mașinile sunt spații excelente în care se pot crea sinergii între tehnologie și mediu. Renault este un constructor auto în plină schimbare și îmi doresc cu adevărat să îmi încorporez toate abilitățile de inginer de sunet în această lume a nenumăratelor experiențe sonore,” declara artistul francez.

ÎNCEPUTUL COLABORĂRII CU RENAULT

Parteneriatul dintre Renault și Jean-Michel Jarre a început în 2021, cu ocazia Salonului Auto de la Munchen, acolo unde a fost expus pentru prima oară modelul cu zero emisii Megane E-Tech Electric.

Șeful Renault, Luca de Meo, i-a lansat lui Jarre provocarea de a crea o experiență sonoră inconfundabilă pentru viitoarele modele electrice ale mărcii.

Parteneriatul are 3 piloni principali: primul este tehnologia „Less is more”, pe care o regăsim pe conceptul Scenic Vision. Aceasta reflectă ambiția Renault de a crea un sistem audio care să utilizeze cât mai puține componente.

Un astfel de sistem audio inovator dispune de difuzoare pentru medii amplasate în fiecare ușă, și de așa numitele difuzoare „bule de sunet” instalate în tetierele scaunelor.

Pe lângă gândirea unui sistem audio cap-coadă, Jean-Michel Jarre este responsabil pentru coloana sonoră a viitoarelor modele cu zero emisii Renault. Ne referim aici la crearea unui sunet de întâmpinare (pe care îl auzi atunci când intri în mașină), dar și la crearea acelui sunet pe care mașina electrică trebuie să îl emită, din motive de siguranță, atunci când circulă cu o viteză mai mică de 30 km/h.

„Mașinile electrice sunt foarte silențioase. Nu le auzi tot timpul. Sunetul emis de mașină trebuie să atingă un anumit nivel de decibeli. Așa că încercăm să dezvoltăm un sunet plăcut care oglindește cel mai bine marca Renault,” susține Gilles Vidal, director de design Renault.

Nu în ultimul rând, Jean-Michel Jarre se folosește de experiența sa pentru crearea primului algoritm al serviciului „Sonic Road” de la Renault.

Pe scurt, acest serviciu va oferi pasagerilor o coloană sonoră ideală, care se va baza atât pe preferințele muzicale ale șoferului, cât și pe informații contextuale: locuri, peisaje, vreme sau chiar ora din zi. Exact ce face Jean-Michel Jarre în concertele sale.

COLOANA SONORĂ A VIITOARELOR MODELE ELECTRICE RENAULT

Găsirea unui sunet ideal pentru mașinile electrice de mâine ale brand-ului francez nu este treabă ușoară, după cum recunosc specialiștii implicați în acest proiect.

„Provocarea este foarte interesantă: trebuie să găsim un sunet care să fie „staționar”, calm, dar care să denote, în același timp, mobilitatea, fără a sugera efectul de accelerație, de viteză”, recunoaște Andrea Cera, compozitor și designer de sunet.

În cazul unei mașini electrice, sunetul se modifică odată cu viteza, accelerația sau presiunea aplicată pe pedale. „Acesta a fost factorul distinctiv care a făcut ca dezvoltarea acestor sunete să fie dificilă,” spune Nicolas Misdariis, director de cercetare și dezvoltare în domeniul sound design.

Pentru a compune sunetele produse de viitoarele modele Renault, echipa a studiat cu atenție cel mai recent album al lui Jean-Michel Jarre, „Oxymore”. Specialiștii au încercat să identifice pasajele sonore care s-ar potrivi cel mai bine într-o mașină cu zero emisii.

TESTAREA SUNETULUI ÎN CONDIȚII REALE

După ce au ales toate mostrele de sunet, echipa de specialiști, împreună cu Jean-Michel Jarre, a călătorit la Renault Technocentre din Guyancourt, pentru a le testa în condiții reale.

În studio, sunetul este auzit fără interferențe. Dar în lumea reală avem tot felul de zgomote de fond, inclusiv zgomotul pe care îl generează anvelopele la contactul cu asfaltul.

La Centrul Tehnologic din Guyancourt, echipa a putut să calibreze sunetele în diferite situații, cu mașina în mișcare, inclusiv într-o parcare subterană, acolo unde există și ecou.

Mașina de teste a fost un Renault Megane E-Tech Electric, care a mers cu fața, cu spatele, la viteze de 15 km/h și 30 km/h, a parcat și a „cântat” în fața unui public greu de mulțumit.

La finalul zilei, echipa a ales sunetul cu care se vor prezenta în fața mai marilor companiei pentru a primi undă verde.

„Am început cu mai multe propuneri, le-am selectat noi înșine pe cele mai bune, apoi am lăsat echipa să decidă. Le-am pus la punct pe cele pe care le selectasem și am ales-o în unanimitate pe cea finală,” declara Jean-Michel Jarre.

UNDĂ VERDE DIN PARTEA ȘEFULUI RENAULT

Aprobarea sunetelor din partea lui Luca de Meo, șeful Renault, este foarte importantă, dar nu înainte ca acestea, în special așa numitul Vehicle Sounds for Pedestrians, să fie omologate pentru a putea fi utilizate pe drumurile publice.

De omologare se ocupă laboratorul UTAC, din Montlhery. Aici, specialiștii trebuie să convină dacă se aude sunetul pe care orice mașină electrică trebuie să îl producă la viteze mici, pentru a alerta pietonii de prezența ei.

După ce a primit toate aprobările necesare, a venit timpul ca Luca de Meo să aibă ultimul cuvânt.

„Cred că după mai multe decenii de experiență, pot face diferența între o mașină care sună uimitor și una care nu sună așa. Vreau ca Renault să fie remarcabil în acest domeniu. Sunetele și vocile conectează ființele umane. Așadar este important să fim capabili să le utilizăm pentru a face mașinile mai umane,” a spus la final șeful Renault.

Sunetele create de Jean-Michel Jarre vor fi prezentate în data de 4 septembrie, cu ocazia Salonului Auto de la Munchen. Primul care le va utiliza va fi modelul cu zero emisii Scenic E-Tech, așteptat să își facă apariția atunci și anticipat deja de o serie de imagini teaser.

După ce le vom asculta pe Scenic, ele vor fi preluate și de celelalte modele electrice ale mărcii franceze.

SERVICII DE STREAMING LA BORDUL MODELELOR RENAULT

Dacă tot suntem la capitolul experiență sonoră, la bordul celor mai noi modele Renault, echipate cu sistemul multimedia OpenR Link, utilizatorii au la dispoziție mai multe aplicații pentru redarea muzicii, cum ar fi Youtube, Spotify și chiar Amazon Music.

Încă de anul trecut, odată cu lansarea lui Megane E-Tech Electric, Renault a încheiat un parteneriat cu gigantul american Amazon. Aplicația Amazon Music poate fi accesată direct din ecranul sistemului multimedia. Utilizatorii au la dispoziție peste 90 de milioane de melodii și podcast-uri pentru ca timpul petrecut la volan să treacă într-o manieră cât mai lejeră. Bineînțeles, asta după ce clienții se vor obișnui cu sunetele create de Jean-Michel Jarre.