@Kirotractor, judeci şi dai verdicte prea uşor.
McLarren F1, bunicul lui T.50, a fost creat cu aceeaşi idee în minte: nu este o maşină pentru nişte, ci pentru plăcerea de a conduce. Şi tocmai de aceea e o maşină destul de faimoasă pentru că a fost folosită la greu de mulţi proprietari. La cum şi-a construit clientela şi comunicarea, eu cred că sunt mari şanse să vedem multe T.50 folosite aşa cum trebuie.
La fel şi comparaţia cu volanul de Clio pe baza unei poze, acum, cu tot respectul, este din acelaşi registru. Dacă explorezi puţin o să observi de ce e special volanul, ce are unic faţă de orice model de volan din industrie. Altfel, da, e negru, rotund şi subţire.
Aşa cum spune şi numele, lucrez pentru marca BMW şi nu ascund asta. Sunt aici pentru că apreciez munca echipei Automarket şi pentru orice conversaţie care se poate purta cu argumente şi cred că din astfel de interacţiuni pot învăţa atât eu ceva, cât şi partenerii de discuţie.
Regret să văd aruncate tot mai multe stereotipur sigurei ("se ştie, ştiu eu") şi tot mai multe atacuri la persoană ("ce ştii tu?"). E trist când se discută un stereotip ("Ştiu eu că maşinile germane nu au nimic în standard), chiar şi atunci când dovada contrarie era enunţată în articolul unde se postează comentariile. Aici nu mai e vorba de "apărat marca", ci despre dorinţa de a păstra un dialog constructiv.
Legat de tema producţiei - da, aşa cum o ilustrează puternic ştirile din ultima vreme, există un război comercial, mai ales vizibil între SUA şi China, cu companii precum Huawei scoase în prim plan. Şi da, persiunile comerciale influenţează deciziile strategice ale companiilor.
În acest moment în China legea spune că orice marcă este prezentă printr-un joint venture 50-50 între compania "mamă" şi o companie deţinută de statul chinez. În plus taxele vamale, un instrument de "protecţie" faţă de bunurile fabricate în exterior, încurajează mult producţia locală. În ultima vreme China era pe o direcţie de relaxare şi a permis importatorilor să reducă cota capitalului chinez - un joint venture BMW Group pentru MINI era pionier în acest sens. Sigur, nu este o transformare totală, ci doar un pas în relaxarea pieţe chineze.
Alături de acestea, există o strategie cosecventă BMW Group care spune că producţia urmează piaţa. Este exemplul modelor compacte BMW (gen Seria 1 şi X1, de exemplu) care se produc în Europa, până acum numai în Germania, la Leipzig. Bineînţeles, regula nu este absolută, sunt adaptări la ea. Cu o piaţă globală de automobile în creştere, cu un guvern care are putere mare decize şi deci şi de transformări rapide şi cu piaţă de automobile electrice în creştere rapidă, nu este tocmai o supriză că iX3 se produce în China.
Mai mult, dacă urmăriţi atent informaţiile şi codurile de model, o să observaţi că iX3 nu este un X3, ci un X3 G28 (modelul "long"), construit special pentru China. Asta pentru că până la filozofia de modele flexibile care să acomodeze orice tren de rulare, deschisă de BMW Seria 4 - BMW i4, BMW X3 este un model intermediar, care nu a fost de la început dezvoltat să permită acest nivel de integrare. Toate ideile astea mă fac pe mine să susţin că o imagine, aproape conspiraţionistă de "picior pe grumaz" şi "aşa se face la mine" nu este tocmai justificată în înţelegrea deciziei de a se fabrica BMW iX3 în China.
În final, aici vorbim de asamblarea finală şi da, avem mulţi furnizori pentru fiecare fabrică unde se face asamblarea finală, în mare parte companii independente de grupul BMW. În România sunt multe astfel de exemple, de la Preh (care fac butoane şi elemente de interior), la Contiental (care produce modulul de xDrive, de exmeplu). Mai mult, în centrele Continental şi Karman, dar şi la alte companii partenere se face cercetare şi dezvoltare pentru soluţii care sunt fie dedicate, fie integrate şi în modele BMW.
Ce încerc să spun este că industria auto este "mai globală" decât v-aţi putea imaga la început şi poate fi chiar şi mai mult de atât, dacă disputele politice şi anumite bariere fiscale nu ar fi în calea ei.
Sunt foarte multe de povestit şi explicat aici. Cei care au citit până aici, mi-ar plăcea să rămână cu ideea că industria auto este una foarte complexă şi pentru a avea o înţelegere foarte atentă, merită studiat în foarte detaliu problema şi lăsate puţin de-o parte certitudinile şi stereotipurile.
Mulţumesc!
@pipo, strategia de producţie este să urmeze piaţa. BMW se aşteaptă ca principala piaţă pentru iX3 să fie China şi de aici producţia localizată acolo. Altfel, cu excepţia BMW X1, niciun model BMW X nu se fabrică în Europa, nu cred că există o diferenţă de calitate între X5 şi Seria 5 din cauza asta.
Iar dacă ai citit ştirea asta de pe un telefon, este foarte probabil să fi fost unul fabricat în China. Asta pentru că de ce ceva vreme China a depăşit stereotipul ălă de producător de lucruri ieftine.
Nu sunt la mijloc consipraţii oculte sau alte lucruri asemănătoare.
@Tatraurs, da, există acel stereotip că maşinile germane, pentru că au lista de opţionale lungă, nu au nimic în standard. Dacă citeai atent însă şitrea asta, observai că de la trapă la navigaţie sau sisteme de condus semiautonom, sunt multe lucruri standard, dincolo de eternele covoraşe.
@andrei, fata de un BMW X3 30i, la aceeaşi configuraţie şi fără programul Rabla Plus, diferenţa este de 6%. Dacă subvenţia se menţine, preţul devine foarte atractiv.
Ultimele comentarii
88 in total