De vorbă cu cei mai buni fotografi auto din lume (13): James Lipman

de Dragoș Băltățeanu
Vineri, 14.03.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Pentru episodul 13 din serialul dedicat celor mai buni fotografi din lume mergem din nou în Marea Britanie pentru a-l cunoaşte pe James Lipman, un nume important din industrie.

Seria de articole dedicate celor mai buni fotografi din lume continuă astăzi cu un nou episod dedicat fotografului britanic James Lipman. Numele său este unul dintre cele mai importante în lumea auto din Regat şi nu numai. James s-a dedicat fotografiei auto, iar semnătura sa se află pe multe seturi de imagini oficiale, dar şi în multe din publicaţiile de prestigiu din Marea Britanie.

James a colaborat cu reviste celebre ca Top Gear sau Autocar, dar lucrează şi cu o serie lungă de constructori auto, fiind celebru mai ales pentru imaginiile sale create pentru Rolls-Royce. Serialul nostru a ajuns la episodul 13, iar celelalte episoade pot fi revăzute dând click pe numele fotografului preferat: Nate HasslerJohn ZhangPepper YandellDaniele FontaninDragoş SavuDerek WalkerDennis NotenSean KlingelhoeferPatrick GoslingDean SmithPaul Barshon şi Andrei Toboşaru.

ÎNCEPUTURILE


James Lipman în acţiune.

James Lipman locuieşte în apropiere de Londra şi a început să facă fotografii încă de la vârsta de 13 ani. După scoală s-a pregătit pentru a deveni fotoreporter, dar şi-a dat repede seama că jobul nu i se potriveşte. A lucrat o vreme pentru un cotidian britanic, timp în care a produs imagini de tot felul pentru a ilustra materialele din ziar: cronici de restaurante, portrete pentru interviuri. În această perioadă a început să colaboreze şi cu revistele auto, gustând astfel pentru prima dată din acest tip de fotografie. 

Copyright James Lipman

Urmareste Automarket
James a fost interesat de lumea maşinilor încă de copilărie. "Am crescut fascinat de maşini şi de lucrurile mecanice. În adolescenţă, tatăl unui bun prieten al meu avea o mică reprezentanţă auto şi aveam obiceiul să mergem pe acolo şi să luam maşini vechi care nu trecuseră inspecţia tehnică şi să să le conducem ca nişte idioţi în jurul unei ferme", povesteşte James. "A existat şi o mică influenţă a motorsportului, dar nu am fost un mare fan al fenomenului. Esenţa automobilului a fost pentru mine cârligul care m-a adus în această lume."

Copyright James Lipman

Despre prima experienţă cu un automobil în faţa obiectivului de fotografiat, James ne spune: "Eram interesat de automobilele Volkswagen şi, în timp ce lucram la ziarul din Londra, l-am contactat pe editorul revistei Performance VW. De la el am primit prima şansă de a fotografia un automobil în mod profesionist. Am colaborat timp de şase-şapte ani, timp în care am reuşit să colaborez cu aproape toate publicaţiile de profil din Marea Britanie.

A fost o perioadă nebună: astăzi eram în sudul Franţei fotografiind un Bugatti Veyron, iar peste câteva zile făceam poze unui VW Lupo tunat în Luton (oraş din apropiere de Londra, n.r.)"

Tehnică

Copyright James Lipman

Am început cu Canon, dar un prieten mai înstărit avea mult echipament Nikon, aşa că mi-a cumpărat un Nikon FM mai ieftin şi îi împrumutam obictivele sale.

James Lipman
Atunci când vine vorba să îşi descrie stilul fotografic, James spune că preferă textura şi compoziţia înaintea culorii. "Prefer să am un cer interesant şi o compoziţie perfectă. Multă lume îmi descrie imaginile ca având o calitate metalică." Editarea are un rol important în crearea imaginilor lui James Lipman, dar fotograful britanic reuşeşte să păstreze tonuri naturale în imaginiile sale. Marca de aparat foto preferat de James? Nikon. "Am început cu Canon, dar un prieten mai înstărit avea mult echipament Nikon, aşa că mi-a cumpărat un Nikon FM mai ieftin şi îi împrumutam obictivele sale. Mike, încă mai am obiectivul tău de 50 mm f1.2 şi îl folosesc zi de zi", ne povesteşte James. L-am întrebat ce părere are despre fotografiile realizate cu rig-ul: "Dacă sunt executate corect, nu am nimic împotriva lor, dar de cele mai multe ori arată ca dracu' pentru că sunt făcute de idioţi."

Copyright James Lipman

Nunţi? Nu. Plimbări cu motocicleta? Da!

James nu este prea încântat să facă fotografii la nunţi, aşa că le evită pe cât posibil. Când vrea să se decupleze de lumea agitată a fotografiei, preferă să evadeze cu motocicleta şi cu un aparat foto mic şi basic ca un Sony RX1. "Deşi îmi spun că vreau o pauză şi să nu mai fac poze o vreme, ajung într-un loc şi inevitabil încep să fotografiez. Atunci îmi dau seama că de fapt îmi doream o pauză de la cărat cele două genţi cu echipament de iluminat şi rucsacul foto de 16 kilograme", spune James Lipman.

Copyright James Lipman

Clienţi aduc veniturile importante

L-am întrebat pe James care sunt cei mai importanţi clienţi pentru care lucrează. "Îmi place să lucrez cu producătorii de automobile, este sursa principală de venit, dar îmi place şi mai mult să fac imagini pentru revistele de specialitate. este un sentiment foarte plăcut să ţi se spună: <Mi-a plăcut ce ai făcut pentru revista cutare!>"

Copyright James Lipman

Unul dintre clienţii importanţi şi pentru care a lucrat de mai multe ori este Rolls-Royce. James povesteşte despre unul dintre evenimentele pe care le-a documentat pentru celebrul producător de automobile de lux atunci când l-am rugat să ne descrie un moment memorabil din cadrul unei sesiuni foto. Se întâmpla anul trecut, cu ocazia unui eveniment de două săptămâni denumir Alpine Centenary Tour: "50 de exemplare Rolls-Royce Silver Ghost aveau să parcurgă ruta originală a Alpine Relibility Trial din 1913, un traseu de anduranţă pe care automobilele Rolls-Royce l-au câştigat la începutul secolului, ceea ce avea să le aducă britanicilor renumele de cea mai fiabilă marcă din lume. Ei bine, timp de două săptămâni am fotografiat din spatele unei motociclete, în stil Tour de France, adică cu spatele la drum şi cu faţa către subiect.

Motocicleta era pilotată de către prietenul meu, jurnalistul moto mark Forsyth. Mark este unul dintre puţinii motociclişti pe care îi ştiu care pot stăpânii un BMW GS1150 încărcat cu echipament şi doi oameni prin trecători de munte şi uneori pe drumuri fără asfalt. Am stat în locuri incredibile, am făcut fotografii incredibile, iar la final am emis o factură şi am fost plătit pentru această experienţă. Încă nu îmi vine să cred că s-a întâmplat."

Motocicleta BMW cu ajutorul căreia James a urmărit evenimentul Rolls-Royce.

"Nu este uşor să fii fotograf auto, de multe ori este mai complicat de cât pare, dar la finalul zilei, satisfacţiile sunt enorme. Ce nu îmi place? Ploaia! Urăsc ploaia!"

Cele mai impresionante maşini fotografiate

Cea mai impresioantă maşină pe care am avut-o în faţa aparatului de fotografia este Lamborghini Miura. Din orice unghi ai fotografia-o, arată bine. Este o maşină incredibilă!

James Lipman
Inevitabil ajungem şi la acest capitol. Un fotograf de talia lui James Lipman are acces la tot felul de automobile exotice, aşa că am pus întrebarea: care a fost cea mai impresionantă sesiune foto cu un automobil? "Am fotografiat multe maşini interesate care au fost construite de pasionaţi în hambarul din spatele casei. De cele mai multe ori, cele mai reuşite sesiuni foto sunt cele de la care te aştepţi mai puţin. Dar poate cea mai impresioantă maşină pe care am avut-o în faţa aparatului de fotografia este Lamborghini Miura. Din orice unghi ai fotografia-o, arată bine. Este o maşină incredibilă!", ne-a spus James.

Copyright James Lipman

"Cele mai bune sesiuni foto au fost poate cele realizate în California. Probabil un Porsche clasic, fotografiat împreună cu prietenul meu John Glynn. Dacă stau să mă gândesc bine, poate cea mai bună sesiune foto a fost un 911S din 1967 fotografiat în San Francisco", rememorează James. "Fotografia ce care sunt cel mai mândru? Aproape imposibil de ales. Poate una din sesiunea foto cu Jaguar D-Type şi E-Type în Ţara Galilor de acum câţiva ani. Vremea nu prea ţinea cu noi, ploua intermitent, mai fotografiasem de multe ori în această locaţie şi mă cam plictisisem de ea, dar deodată am văzut un cadru cu aripa din spate D-Type-ului şi cu Jaguar E-Type în spate, cerul superb şi soare. A fost o sesiune dificilă, dar una dintre cele mai bune."

Orice fotograf are proprii săi idoli şi mentori. În cazul lui James Lipman cel pe care îl admiră cel mai mult nu este un fotograf auto, ci un fotoreporter numit David Alan Harvey. "Imaginile produse de David în Cuba sunt incredibil de frumoase. Iar în ceea ce priveşte lumea auto, am un deosebit respect pentru Dean Smith şi Stan Papior, fotografii oficiali ai revistelor Evo şi, respectiv, Autocar. Să lucrezi zi de zi  pentru aceeaşi revistă şi să faci orice maşină să arate interesant necesită talent. Şi amândoi excelează în acest domeniu."

James Lipman pe Internet

Site oficial | Twitter

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru