@zarne
sunt pline laboratoarele de preturindeni de tehnologii revolutionare puse pe rafturi la pastrare din motive de manufacturare, conditiile pietei, timing, tehnologii existente, costuri, lobby etc. Altele, cum sunt bateriile cu litiu au dospit 20 de ani de la inventia lor pana au ajuns mainstream intr-un anume domeniu (pe laptopuri, si in telefoane, bateriile cu litiu au devenit predominante binisor abia dupa anul 2000). Industria auto a inceput cu baterii NMC dar a cotit-o rapid spre LFP datorita chinezilor care au marsat pe ele inca de la inceput.
Poate in 5 ani le vom vedea castigand la LeMans sau peste 10 ani le vom vedea la fel ca acum, prin teste si ca o vesnic promitatoare tehnologie de viitor. E aproape cert ca nu le vom vedea pe viitoarea generatie de Dacia Spring sau VW Polo.
Fix cum ii sta bine lui Ford, sa faca o varza din nume si din modele. Dupa ce au facut suv electric si l-au numit Mustang, acum vor sa faca suv din Focus. Mai ramane sa faca pick-up din Ford Ka si coupe cabrio din Transit si e gata mancarica.
@Fast
"To support the cells during the volume changes typical of this technology and to ensure the necessary contact pressure on the cells, the solid-state battery is equipped with pneumatic actuators. " Nush cum iti suna tie dar mie imi suna "foarte complicat".
Acum ceva timp seful CATL zicea ca bateriile SSB sunt foarte sensibile la presiune si asta e un mare punct slab al tehnologiei asteia. Ce face MB e un exercitiu foarte bun dar doar atat. SSB e faorte departe de mainstream.
Pentru mainstream e nevoie de o tehnologie in primul rand nesensibila si in al doilea rand ieftina. La asta exceleaza LFP. De asta se pedaleaza pe bateriile cu sodiu. Nici macar actualul NMC nu mai are sanse la mainstream pentru ca desi are densitate energetica mare, e scumpa, e foarte sensibila la temperatura si regimurile de incarcare si nu are o durabilitate exceptionala.
Deci deocamdata LFP ramane "regele electrificarii" si nu mai e mult pana sa devina solutia preferata si in cazul hibridizarilor de la mic la mare.
In fine, s-a prins si VW ca pentru masinile ieftine, e nevoie de LFP.
https://insideevs.com/news/772118/volkswagen-lfp-batteries-affordable-evs/
Puteau sa intrebe la pretenii lor din China "-Heil, bai Huang Li, tu dac-ai vrea sa faci o masina eftina, ce bateriei i-ai pune? -LFP bai Fritz. -Heil, danke bai Huang sa-ti dea Xi sanatate."
Ultimele comentarii
1222 in total