Deocamdata, ca si societate suntem foarte bine implementati cu sunetele de V8/10/12/16, pe masinile de performanta. Automat, un motor la turatii inalte, de la o firma cu pedigree, este asociat cu un cont gras in banca. De asta ii vezi pe toti unsurosii in maieu si sapca-n cap, cu jafuri de masini modificate la 1-2k CP cum dau lectii bogatanilor in Lambo, Ferrari, etc. Aplaudati de tot internetul :)
Eu cred ca vor veni vremuri in care mijloacele de transport, individuale sau in grup, vor fi mult peste ceea ce exista in ziua de azi. Mai eficiente, mai tacute si mai discrete. Iar mijloacele de transport din ziua de azi, vor fi doar la muzee, biblioteci sau colectii particulare. Probabil sta-nepotii nostri se vor uita la ele si vor simti aceeasi emotie pe care o simtim si noi astazi cand ne uitam la un Mercedes SSK, SL, Duesenberg, Bentley, RR, Cadillac, si sute de alte modele. Dar nu va mai merge nimeni cu ele pentru ca oricat de romantice, opulente sau "sonore" au fost, sunt depasite de vremuri, marginale la siguranta, confort si eficienta.
Vin generatii, tot mai stramtorate financiar, pentru care detinerea unui automobil va fi un vis, inclusiv pe partea de intretinere si cheltuieli pe carburant.
Problemele astea nu le au clientii de Bugatii, dar cei care sunt astazi copii, vor cumpara cel mai probabil altceva decat in V16 sau inline 12. Eu cred ca asta a vrut sa spuna Mate Rimac cand s-a referit ca are nevoie sa ia decizii, fara sa se mai consulte cu zeci de familii, sa treaca peste emotiiile individuale, si sa piarda timp pretios in jocuri politice. Deocamdata nu poate face rocada la electricitate asa cum isi doreste.
Problema pe care o vad pentru el pe termen lung este suportul financiar. Rimac nu are un Vokswagen in spate care sa-i finanteze visurile, oricat de frumoase ar fi. A fost nevoie de un concern global care sa plateasca sute de ingineri de top pentru a rezolva fizica deplasarii la peste 400km/h. Astazi nivelul urmator e la 500km/h sau de ce nu, mai mult.
O modalitate relativ simpla este sa elimini motorul si transmisia, extrem de ineficiente, complexe si scumpe, si sa le inlocuiesti cu baterii si motoare electrice. Tehnologie pe care Rimac o are. Da, s-a pierdut o componenta emotionala critica, dar se castiga pe partea de performanta, la aspectul financiar si de ce nu, ecologic. Daca multiplicam eliminarea noxelor la nivel planetar, devine semnificativ. De acord, e un aspect care nici pe mine nu ma intereseaza mai mult decat fapt divers, dar care totusi are un impact masiv la scara gobala.
Indiferent de directia pe care o iau lucrurile, ideea este ca tot ceea ce stiam pana astazi, intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat se va schimba. Iar schimbarea asta va veni cu un impact psihologic major, mai ales daca se va produce intr-un interval de timp scurt. Discutiile pro si contra electrice doar aici pe site sunt o dovada clara de cat de greu este sa schimbi niste mentalitati :) Important este sa ne intelegem unul pe altul si sa evitam altercatiile inutile. Se pot pierde prietenii si respectul pentru cei de langa tine. Uneori ireversibil.
Partea proasta la hibride este ca ajungi la 80-100km/h si trebuie sa intre motorul pe rol, ca bateria nu mai face fata sau s-a consumat prea mult.
La viteza aia, motorul deja e in turatii inalte si nici motorul, nici transmisia nu sunt incalzite la parametrii optimi. In loc sa ai cateva secunde de mers lejer pana se incalzeste uleiul, ca la o masina normala, tu esti in ture maxime iar motorul e absolut rece (mai ales iarna) de unde rezulta o uzura enorma.
Eu aici vad marea problema a masinilor hibride. Poluarea care o fac in primele minute e catastrofala, mult peste un diesel la -30 de grade care sta un minut doua pe loc pana pleaca. Absolut nici un producator nu are cum sa justifice cifrele de consum la un motor rece care intra in paine la maxim, pe autostrada.
1. Daca uneori scriu lucruri inteligente, nu crezi ca asta ar putea fi unul dintre ele? Poate unul din cele mai inteligente?
2. Inteligenta nu vine de la mine. Mi-a fost data si pentru cat mi-a fost dat, sunt recunoscator in fiecare zi, in fiecare clipa.
https://www.youtube.com/shorts/91A2U4b6c2c
Sper ca nu esti unul dintre cei care se bucura de assasinarea lui Charlie Kirk.
Ai citit cateva bucatele cand ai fost necopt la minte si ti s-a parut mai nimerit ca trebuie sa fii modern si sa negi totul.
De ce o fac? Poate mi se pare distractiv, sau poate imi place sa te tizuiesc. Iaca inca un link care ti se potriveste:
https://www.youtube.com/watch?v=AB3uQ4Q9T_Q
Cred ca primul vers ti se potriveste de minune, la fel ca si refrenul. Unii conduc BMW in viata reala, ajung la stiri iar pe urma vii aici si tii teorii, pui link-uri samd. Poate nu iti dai seama, dar tu conduci un BMW in viata spirituala si ti se pare ca esti cel mai tare. Dar intr-o zi o sa ti se termine benzina, politia o sa puna mana pe tine si o sa-ti aduci aminte de cantecul asta. Dar o sa fie prea tarziu.
@Dutz, poate in Europa. In America de Nord e exact invers. De la 30 Septembrie s-au anulat subventiile guvernamentale pentru electrice iar pretul benzinei s-a tot dus in jos peste vara. Sa vedem ce manevre politice se mai fac (intern si extern) sa joace preturile cum vor ei. Oricum motoarele cu combustie sunt promovate agresiv, BEV-urile sunt oaia neagra iar toata orchestra canta uvertura sub bagheta lu' crazy orange desi multi vad ca circul a sarit binisor de stagiul de ridicol. Sunt curios cum or sa evolueze vanzarile la electrice peste iarna. In Nord, iarna e mult mai rece deci mai greu de convins lumea sa renunte la benzina. Rabdare si tutun. Adica nu, mai bine fara tutun. Merge un shot de whiskey in loc de pipa.
Ultimele comentarii
1827 in total