Si daca tot vorbim de incalzire/racire, aici e un articol interesant despre un dispozitiv inventat de englezi care gestioneaza temperatura bateriei, pe zone, avand ca rezultat o incarcare extrem de rapida si o uzura redusa a celulelor in timp.
https://insideevs.com/news/778799/dectravalve-ev-battery-cut-charge-time-boost-range/
De cand s-a inventat caldura in vagoane, nu cred ca Europa a avut vreodata trenuri neincalzite. Poate pe timp de razboi, sau mai recent in anumite tari din Europa de Est. Eu spun ce-am trait pe vremurile dinainte de 90-95.
Legat de masina, am zero probleme cu autonomia, deci consumul de electricitate nu e o prioritate. De vreo 2-3 saptamani au dat drumul la chargere la servici si de cate ori merg la birou, incarc gratis, deci nici macar minimul care il platesc acasa. Azi dimineata fiica-mea a facut 26 de grade pe partea ei :):):) Chiar ma gandeam la comentariile de pe AM :):):)
Cat despre sport, bag saptamanal 2-4 meciuri de tenis, iar cate unii chiar ma rup la alergat. Daca as fi sedentar, mi-as da sufletul pe teren.
Uite inca o chestie, pe care n-am citit-o, tot de la Google AI:
"Benefits in a Car:
Efficiency: Heat pumps are 200-400% more efficient than traditional electric resistive heaters, which only generate one unit of heat for every unit of electricity used.
Increased Range: By using less energy for heating, the heat pump reduces the drain on the main battery, which is especially important in cold weather when EV range naturally decreases.
Dual Functionality: The system can reverse its cycle to provide air conditioning in warm weather, moving heat from inside the cabin to the outside.
Battery Thermal Management: Heat pumps also help manage the battery's temperature, keeping it in an optimal range for performance, faster charging, and longevity.
Heat pumps are typically found in electric vehicles, as traditional cars can simply redirect excess engine heat to warm the cabin."
@Andrei, merci pentru raspunsul amplu. Daca intrebi Google AI, iti da asta:
"A heat pump in an electric vehicle (EV) works by moving heat from one place to another through a reversible refrigeration cycle, functioning much like a refrigerator in reverse for heating the cabin. This system is used in EVs to provide efficient heating and cooling without the large amount of waste heat available from a traditional internal combustion engine (ICE). "
Deci, da, exact cum stiam, pompa de caldura e folosita iarna-vara, in ambele sensuri. Inca nu stiu exact ce se invarte si cum functioneaza si nici nu cred c-o sa ma interesez prea curand, spre orgasmul fanilor mei.
Ideea este ca se duce mai mult curent din baterie iarna, pentru incalzitul habitaclului decat vara pentru racirea lui. Scaunele si volanul trag curent maxim 2-3 minute pana se incalzesc, dup-aia le dezactivez. Deci grosul pierderilor e datorat incalzirii habitaclului.
Amandoua masinile, atat Equinox-ul cat si Lyriq-ul au pompa de caldura standard. In general masinile americane vin mult mai bine echipate fata de echivalentele din import, la aceeasi bani.
Legat de temperatura ambientala, in masina tin 24 de grade iarna. Dar daca e foarte frig afara si n-am apucat s-o incalzesc inainte de plecare, ii dau 25 pana ma simt bine si pe urma o las pe automat la 24. In toata America de Nord nu mai umbli atat de imbracat cum era in Romania pana am plecat de-acasa. Inca am izmene si bluze de corp nepurtate noi noute, pentru ca nu iti mai trebuie asa ceva. Aici nu stai in trenuri neincalzite, in autobuze carora nu li se inchid bine usile intre localitati sau sa ingheti in statiile de transport public cu orele in aglomeratiile urbane.
Pur si simplu nu mai am bocanci/ghete de iarna, decat atunci cand ies la plimbare pe trail-uri. E cald in casa, cald in masina, la birou, in magazine. Mai mult de un tricou si fleece, sau o camasa + geaca nu ai ce sa pui pe tine ca te sufoci. Geaca + multe haine doar pentru cazurile in care stii ca iesi in natura ceva mai mult. Parerea mea e ca si in Romania e la fel anii astia. Daca ai masina, nu prea ai de ce sa te imbraci gros. Si tine cont ca nu mai sunt la varsta in care generezi caldura la nesfarsit :):)
Bateria e ok iar autonomia sigur e anuntata cu o marja de siguranta.
Ca observatie generala, dupa ce s-a lasat frigul, la mine autonomia e mult mai afectata de temperaturi scazute decat de temperaturi ridicate. Practic in timpul verii pe canicula n-am observat nici o diferenta in range fata de temperatura standard de 20 C.
Zilele astea in schimb, cand intra instalatia de caldura + rezistentele din scaune si volan, au un impact vizibil in distanta parcursa la acelasi procent de incarcare a bateriei.
Inca nu m-am interesat cu functioneaza o pompa de caldura, dar vara pare mai eficienta decat pe temperaturi scazute.
Ideea e ca Porsche face bine ca lanseaza Cayene-ul in Arabia Saudita pentru ca acolo e nu doar clientela cu bani, dar si temperaturile tin cu ei. Plus e o demonstratie ca masina se comporta bine pe canicula
Ultimele comentarii
1855 in total