FEATURE: Istoria curselor de Formula 1 anulate sau amânate

De Daniel Popescu
Publicat Miercuri, 23.02.2011
Automarket vă prezintă lista curselor de Formula 1 care au fost anulate sau amânate din diverse motive în istoria de peste 60 de ani a competiţiei.

Marele Premiu al statului Bahrain, prima etapă a sezonului 2011 al Formulei 1, a fost amânat pe termen nedeterminat în urma numeroase conflicte de stradă dintre protestatarii care solicită reforme politice şi forţele de ordine.

Chiar dacă această decizie este privită ca o veste negativă la adresa credibilităţii Formulei 1 şi, mai ales, a structurii calendarului competiţional, ea nu este decât ultima dintre lung şir de hotărâri similare care au avut loc pe parcursul istoriei de peste 60 de ani a Marelui Circ.

În realitate, amânarea sau chiar anularea unor Mari Premii s-a petrecut frecvent în trecut, în special în primii 30 de ani ai competiţiei, dar şi în ultimele decenii, chiar dacă motivele nu au fost neapărat de ordin politic. Fără a avea pretenţia de a realiza o listă completă,

Automarket vă prezintă istoria curselelor anulate sau amânate în trecut, precum şi principalele motive care au condus la aceste decizii.

UN ÎNCEPUT ZBUCIUMAT - 15 CURSE ANULATE ÎN 10 ANI

 

 

Ca orice proiect de anvergura aflat la început, Formula 1 a înregistrat numeroase probleme de ordin organizatoric în primele decenii de existenţă. Chiar dacă 1950 şi 1951, primele două sezoane, au fost lipsite de evenimente neplăcute din acest punct de vedere, următorul deceniu a fost marcat de nu mai puţin de 15 Mari Premii anulate.

Spania a fost tara cu cele mai multe probleme, cursa programată pe circuitul de la Pedralbes fiind anulată de nu mai puţin de patru ori, în anii 1952, 1953, 1955 şi 1957. Olanda şi Belgia au fost de asemenea nevoite să anuleze cursele programate în 1954 şi 1957 şi, respectiv, în 1957 şi 1959, în timp ce Germania şi Elveţia s-au înscris pe lista curselor anulate în 1955. Între 1959 şi 1961, Marele Premiu al Marocului de la Casablanca a fost anulat trei sezoane consutive, marcând unul dintre cele mai mari eşecuri ale unei ţări din acest punct de vedere.

Sezonul 1955 este unul dintre cele mai afectate de anularea unor curse: din cele 11 etape programate iniţial în calendar, patru au fost anulate, astfel că sezonul a inclus doar şapte curse. O situaţie asemănătoare s-a petrecut şi în 1957, când au avut loc numai opt dintre cele 11 Mari Premii programate iniţial. Motivele care au stat la baza anularii acestor curse sunt în mare parte învăluite în mister, însă de cele mai multe ori organizatorii nu au reuşit să pună la punct toate detaliile pentru o desfăşurare în bune condiţii a curselor.

1960 - 1980: LUCRURILE ÎNCEP SĂ SE STABILIZEZE

În următorii ani, Formula 1 a început să progreseze din toate punctele de vedere, iar acest lucru este evidenţiat şi de scăderea numărului de curse anulate. Pe parcursul unei perioade de 20 de ani, doar 10 curse au fost anulate, unele dintre ele fiind incluse în calendar doar cu titlu provizoriu.

Sezonul 1965 a fost marcat de anularea Marelui Premiu al Austriei de la Zeltweg, în timp ce cursa de la Spa-Francorchamps a avut aceeaşi soartă în 1969 şi 1971. Continentul nord-american înregistrează primele probleme de acest gen în 1971 odată cu anularea Marelui Premiu al Mexicului, care se va repeta în 1972, nu înainte de anularea unei curse în Statele Unite în acelaşi an.

Calendarul anulărilor din 1972 a inclus şi Marele Premiu al Olandei de la Zandvoort, în urma unor divergente privind securitatea piloţilor. Controversele au apărut după ce Jackie Stewart, şeful Grand Prix Drivers Association (GPDA) în acel moment, a propus organizatorilor montarea unor glisiere metalice cât mai aproape de circuit. Organizatorii au respins propunerea şi au optat în schimb pentru zone largi de eşapare, motiv pentru care piloţii au refuzat să ia startul în cursă.


 

Patru ani mai târziu a fost anulat şi Marele Premiu al Argentinei, în timp ce Suedia a fost exclusă din calendar în 1979 după moartea a doi piloţi suedezi în ultimele luni ale anului 1978.

ANII '80: CUM A APĂRUT MARELE PREMIU AL UNGARIEI ÎN CALENDAR

Argentina este exclusă din calendar şi în 1982, iar cursa stradală programată în 1983 la New York a fost anulată şi înlocuită cu un Mare Premiu al Europei care a avut loc pe circuitul Brands Hatch din Marea Britanie.

Tot în 1983, Formula 1 a intenţionat să pătrundă în premieră în estul Europei prin Marele Premiu al Uniunii Sovietice de la Moscova, însă cursa nu a prins niciodată "viaţă" din diverse motive politice. Totuşi, dorinţa organizatorilor de a avea o cursă în spatele Cortinei de Fier a dus la apariţia în 1986 a Marelui Premiu al Ungariei, care continuă să fie prezent în calendar şi în acest moment.

În 1984, Spania a vrut să organizeze o cursă stradală în Fuengirola, însă circuitul nu a primit acordul FIA şi a fost înlocuit în calendar cu Marele Premiu al Portugaliei de la Estoril.

Un an mai târziu, în 1985, Marele Premiu al Belgiei a fost amânat cu trei luni din cauza suprafeţei pistei. Organizatorii au utilizat o compoziţie inedită pentru asfalt care trebuia să asigure condiţii optime de concurs pe ploaie, însă circuitul a început să se "dezintegreze" încă de la primele antrenamente.

Organizatorii au decis să anuleze cursa şi să reasfalteze circuitul, iar piloţii au revenit în Belgia trei luni mai târziu.



ANII 1990 - 2010: CELE OPT CURSE CARE NU AU MAI AVUT LOC

Chiar dacă în ultimii 20 de ani Formula 1 s-a schimbat dramatic sub aspect organizatoric, calendarul a suferit în continuare modificări de ultim moment. De exemplu, Marele Premiu al Argentinei din 1994 nu a mai avut loc conform planificării, întrucât organizatorii nu au avut timp să îmbunătăţească în mod corespunzător circuitul de la Buenos Aires. Aceeaşi soartă a avut-o şi cursa din 1999, de data aceasta din cauza crizei economice prin care a trecut tara în acel moment.

 

 

De asemenea, Marele Premiu al Pacificului din 1995 a fost amânat câteva luni din cauza unui puternic cutremur care a avut loc în oraşul japonez Kobe, iar Indonezia a eşuat să găzduiască o cursă în acelaşi an din cauza instabilităţii politice. Ultima cursă a sezonului 1997 a fost mutată de la Estoril la Jerez din cauza dificultăţilor financiare, în timp ce China nu a reuşit să-şi onoreze promisiunea de a găzdui Formula 1 în 1999.

În ultimul deceniu, Marele Premiu al Belgiei din 2006 a fost anulat, iar o soartă similară a avut şi Marele Premiu al Franţei în 2009.

CONCLUZII

Indiferent de progresele tehnologice şi logistice înregistrate pe parcursul istoriei sale, Formula 1 continuă să aibă probleme atunci când vine vorba de calendarul competiţional, în primul rând din cauza includerii unor ţări cu tradiţie limitată în sporturile cu motor. Este şi cazul Indiei, una dintre cele mai sărace tari de pe glob, care urmează să găzduiască primul ei Mare Premiu de Formula 1 în luna octombrie a acestui an.

Comentarii (3)

  • salutare
    excelent material statistic,ar putea fi folosit si in comentariile de F1 de pe Digisport!
    9 2
  • NeoGalaxy
    Beyond My Fear
    Cred ca este o greseala in text, in legatura cu India, anul trecut au fost a 12-a economie a lumii, iar in viitor sunt sanse ca ei sa ajunga in primii 5.
    4 3
  • Andrei V.
    India
    Dupa PIB, India este pe locul 4 in lume in 2010. Populatia de 1,2mld este totusi foarte saraca (locul 127 dupa PIB/ cap de locuitor). Deci India nu este saraca, indienii da.
    9 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru