POVEŞTILE FORMULEI 1: Sid Watkins, doctorul care a salvat vieţile piloţilor

de Daniel Popescu
Miercuri, 26.09.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Sid Watkins a fost una dintre cele mai puternice personalităţi ale Formulei 1 după ce a îndeplinit funcţia de medic timp de 26 de ani înainte de a înceta din viaţă în 12 septembrie.

Ai fost campion mondial de trei ori şi este evident că eşti cel mai rapid pilot. Retrage-te şi hai să mergem la pescuit.

Sid Watkins
Medicul Formulei 1, catre Ayrton Senna
12 septembrie 2012. La trei zile după Marele Premiu al Italiei, Lewis Hamilton se afla în centrul atenţiei: revenise în lupta pentru titlul mondial după victoria de la Monza, dar principala atracţie erau negocierile sale secrete cu Mercedes pentru sezonul 2013.

Şi totuşi, ceva mult mai important (şi mai tragic) s-a întâmplat în acea zi. A început cu unele zvonuri pe reţeaua de socializare Twitter, care ulterior au fost confirmate de agenţiile de presă şi marile publicaţii de specialitate. Sid Watkins a încetat din viaţa la 84 de ani după o lungă suferinţă provocată de cancer.

Pentru fanii Formulei 1 născuţi după 1990 numele lui Sid Watkins reprezintă probabil un nume ca oricare altul. Pentru cei care au prins însă Formula 1 anilor '80 şi '90, Sid Watkins este una dintre cele mai puternice personalităţi pe care le-a avut Marele Circ.

În calitate de medic al Formulei 1, britanicul a salvat vieţile a numeroşi piloţi atât în mod direct, cât şi prin măsurile de securitate impuse. Totuşi, Watkins a trăit de-a alungul carierei şi două episoade dramatice: moartea lui Riccardo Paletti din 1982 şi cea a bunului său prieten Ayrton Senna în 1994.

PRIMII PAŞI SPRE MEDICINA ŞI SPORTURILE CU MOTOR

Esential 26 de ani a petrecut Sid Watkins ca medic oficial al Formulei 1
Se spune că fiecare persoană dezvoltă în copilărie o anumită pasiune, dar Sid Watkins a avut două. Cea mai mare ambiţie a britanicului născut la Liverpool în 6 septembrie 1928 a fost să devină doctor, însă tatăl său i-a insuflat şi pasiunea pentru sporturile cu motor.

De aceea, nu este deloc surprinzător că, după ce a absolvit Facultatea de Medicină din cadrul Universităţii din Liverpool, a devenit în 1995 căpitan în Corpul Medical al Armatei în Africa de Vest, în cadrul stagiului militar obligatoriu, şi a luat parte la un raliu la volanul unui Ford Zephyr Zodiac, fiind nevoit să abandoneze după prima probă specială. După satisfacerea serviciului militar, Watkins a devenit neurochirurg şi a fost profesor de neurochirurgie la Universitatea de Stat din New York, situat în imediat apropiere a circuitului Watkins Glen, la acea oră gazda Marelui Premiu al Statelor Unite.

După ce a revenit în ţară, a fost implicat în organizarea centrului medical de la Marele Premiu al Marii Britanii, acolo unde în 1978 l-a cunoscut pentru prima oară pe un anume Bernie Ecclestone. Viaţa lui tocmai era pe punctul de a se schimba.

Sid Watkins (centru), alaturi de James Hunt (dreapta)

RĂNIT ÎN TIMP CE ÎNCERCA SĂ-I SALVEZE VIAŢA LUI RICCARDO PALETTI

27 de piloţi îşi pierduseră viaţa pe circuitele de Formula 1 până în 1982, iar ultimul îl avusese drept victima pe Gilles Villeneuve cu numai două luni în urmă în momentul în care Ecclestone încerca să găsească o soluţie pentru îmbunătăţirea securităţii pe circuitele de competiţie. Prima idee i-a venit chiar după întâlnirea cu Watkins.

Profitând de pasiunea reputatului neurochirug pentru sporturile cu motor, Ecclestone i-a propus să devină medicul Formulei 1 şi să participe la fiecare Mare Premiu, iar Watkins nu a putut refuza o asemenea provocare.

În scurt timp, Watkins avea însă să afle pe propria piele cât de periculoase erau sporturile cu motor la vremea respectivă. În Marele Premiu al Canadei din 1982, aflat la doar a doua cursă în Formula 1, italianul Riccardo Paletti a suferit un grav accident la start după ce a intrat cu 180 km/h în monopostul lui Didier Pironi, care rămăsese blocat pe grilă.

Alături de Pironi, Sid Watkins a încercat să-l salveze pe Paletti, însă chiar în acel moment rezervorul de combustibil al monopostul a luat foc şi i-a provocat răni severe doctorului la mâini.

Pilotul avea să înceteze din viaţă la scurt timp după ce a fost transportat la un spital din localitate.

"DACĂ PIQUET SE URCĂ ÎN MONOPOST, EU ÎMI DAU DEMISIA!"

I-am spus lui Ecclestone că, dacă Piquet urcă în monopost, eu îmi dau demisia.

Sid Watkins
Medicul Formulei 1
Sid Watkins şi-a luat întotdeauna rolul în serios, iar acesta a fost unul dintre motivele pentru care a devenit foarte apreciat de piloţi, echipe şi alţi oficiali ai Formulei 1, devenind cunoscut drept "Profesorul" său, mai simplu, "Proful". În 1985 a primit din partea piloţilor un trofeu de argint cu mesajul "Mulţumiri Profului pentru contribuţia inestimabilă pentru Formula 1. E bine să te avem printre noi". Nimeni nu anticipa însă conflictul care avea să apară între Watkins şi aproape întreaga grilă de start la Marele Premiu al statului San Marino din 1982.

În urma unui accident suferit în antrenamente, dublul campion mondial Nelson Piquet primeşte interdicţia de a concura din partea lui Watkins. Chiar dacă era abia a doua cursă a sezonului, Piquet a insistat că trebuie să concureze pentru că vrea să devină campion. A fost sprijinit de oficialii circuitului şi de Ecclestone, dar Watkins nu s-a lăsat mai prejos.

"Am spus că nu poate concura pentru că avea o rană la cap şi asta i-ar putea afecta creierul. Piquet a spus că nu este adevărat, moment în care l-am întrebat de ce poartă un singur pantof. Mi-a spus că îl doare piciorul şi că de aceea a rămas descălţat. I-am spus: 'Nu are nicio importanţă dacă eşti rănit la creier sau la picior. Nu eşti pregătit să concurezi'. A plâns pe umerii meu, m-a implorat şi a ţipat, dar eu i-am spus lui Ecclestone că, dacă Piquet urcă în monopost, eu îmi dau demisia" - Sid Watkins.

Sid Watkins si Nelson Piquet in 2002

PRIETENIA CU SENNA. AYRTON SENNA

Urmareste Automarket
Atitudinea pe care a adoptat-o în cazul lui Nelson Piquet i-a adus lui Watkins respectul tuturor celorlalţi piloţi, cuvântul său a devenit lege, iar mai târziu Piquet avea să recunoască faptul că decizia lui Watkins din 1987 a fost una corectă.

În ciuda faptului că era o persoană cu simţ de răspundere, Watkins a dezvoltat relaţii aproape cu cei mai mulţi piloţi şi datorită stilului său de a rezolva problemele de sănătate. Atunci când un pilot îi solicită ajutorul, Waktins îi oferea tratamentul potrivit, însă de fiecare dată avea o recomandare specială pentru menţinerea sănătăţii: "un pahar de whisky şi o ţigară bună".

Anii au trecut fără ca un alt accident fatal să lovească Formula 1 până în 1994. În mod ironic, tragedia care avea să marcheze definitiv lumea Formulei 1 a avut loc chiar pe circuitul pe care Watkins suferise prima "înfrângere" medicală din carieră în 1982: Imola din San Marino.

A fost un weekend care a început cu accidentul lui Rubens Barrichello din antrenamente şi care a continuat cu accidentul fatal suferit de Roland Ratzenberger. Watkins era vizibil afectat, însă în acelaşi timp era îngrijorat de starea de spriit a unuia dintre piloţii pe care îi îndrăgea cel mai mult: Ayrton Senna.

Acesta este contextul în care, intuind că ceva şi mai grav este pe punctul de a se petrece, i-a spus brazilianului câteva cuvinte care aveau să rămână în istorie. "Ce altceva trebuie să mai faci? Ai fost campion mondial de trei ori şi este evident că eşti cel mai rapid pilot.

Retrage-te şi hai să mergem la pescuit" - Sid Watkins.

Sid Watkins alaturi de bunul sau prieten Ayrton Senna

Evident, Senna nu putea lua în calcul o asemenea posibilitate, iar deznodământul a fost unul dramatic: brazilianul a suferit un accident fatal în cursa de la Imola, iar Watkins a fost primul care a ajuns la locul scenei. A comunicat că, "pe baza constatărilor de la locul accidentului, nu există nicio şansă ca Senna să fie salvat, din cauza rănilor suferite la cap". Ulterior, medicul avea să declare că, în momentul în care Senna a părut că trage pentru ultima oară aer în piept, a simţit că "spriritul său a plecat".

"Încă mă gândesc foarte mult la Ayrton. Îl viesez foarte mult. Asta este una dintre marile probleme ale bătrâneţii: visezi mai mult. Există doi sau trei oameni în viaţa mea care m-au influenţat foarte mult: tatăl meu, Joe Pennybacker, neurochirurgul de la Oxford care m-a învăţat meserie, şi Senna, pe care îl visez constant. Urăsc asta, pentru că în vis ei sunt vii şi bine, iar apoi mă trezesc şi trebuie să mă confrunt încă o dată cu faptul că nu mai sunt în viaţa" - Sid Watkins

CUM L-A SALVAT PE MIKA HAKKINEN

La numai câteva luni după tragicul accident suferit de Senna, Watkins s-a confruntat încă o dată cu o situaţie dificilă. De data aceasta, Mika Hakkinen a suferit un grav accident în calificările din Australia din cauza unei pene şi a rămas în monopost în stare de inconştienţă.

Watkins a ajuns la locul accidentului şi a încercat de două ori să-l resusciteze pe pilotul echipei McLaren, după care i-a făcut o incizie la nivelul traheei pentru ca acesta să poată respira. Mai târziu, doctorul avea să afirme că această operaţie ad-hoc a fost "cea mai satisfăcătoare experienţă din cariera sa". Cert este însă că această intervenţie i-a salvat şi viaţa celui care ulterior avea să devină dublu campion mondial.

MĂSURI DE SIGURANŢĂ IMPLEMENTATE DE WATKINS

Spectrul unor răni severe şi moartea vor continua să ne pună pe gânduri şi să ne otrăvească visele.

Sid Watkins
Medicul Formulei 1
Pe parcursul carierei sale, pe lângă intervenţiile pe circuit în cazul unor accidente, Sid Watkins a implementat o serie de măsuri de siguranţă care aveau să devină esenţiale pentru evitarea unor incidente neplăcute.

Printre altele, Proful este responsabil pentru îmbunătăţirea radicală a facilitaţilor circuitelor şi a spitalelor aflate în imediata apropiere a acestora, introducerea maşinii medicale care pleacă în spatele plutonului în primul tur de cursă, prezenţa obligatorie a unui elicopter pentru a putea transporta imediat un pilot rănit la spital, îmbunătăţirea conceptului de glisere de protecţie pe circuitele stradale sau conceperea unei noi generaţii de căşti, inclusiv a sistemului HANS pentru protecţia capului şi a gâtului.

Sid Watkins alaturi de Michael Schumacher in 2005

La scurt timp după moartea lui Senna, Watkins a devenit preşedintele unui comitet de siguranţă care în 2004 a fost transformat în Institutul FIA pentru Siguranţa Sporturilor cu Motor.

În 2005, britanicul s-a retras din funcţia de medic al Formulei 1, iar în 2011 a renunţat şi la rolul de preşedinte al Institutul FIA pentru Siguranţa Sporturilor cu Motor, ramând doar membru onoric al acestuia. Datorită măsurilor de siguranţă implementate de Watkins, niciun alt pilot de Formula 1 nu a mai murit după Senna, însă chiar şi în acest context britanicul a avertizat că sporturile cu motor rămân primejdioase.

"Lucrurile neaşteptate se vor petrece inevitabil, în ciuda celor mai mari dorinţe ale omului, iar spectrul unor răni severe şi moartea vor continua să ne pună pe gânduri şi să ne otrăvească visele" - Sid Watkins.

Sid Watkins, una dintre marile personalitati ale Formulei 1

Comentarii (2)

  • Respect. Pentru oameni pasionati de ceea ce fac si care lucreaza cat mai bine nu pot sa am decat respect.
    19 1
  • un articol excelent pentru un om extraordinar!
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru