Drivetest Jeep Renegade facelift

1.3T 240 CP Trailhawk AT6 4xe
Jeep Renegade facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 05.04.2022
Mai aproape de lumea dezlănțuită

Unele mărci au tras proverbialul „băț scurt” atunci când s-a ajuns la discuția despre hibridizare sau electrificare. E greu să îți închipui anumite modele rulând pe orice altceva în afară de benzină sau, uneori, motorină. Chiar și așa, producătorii nu mai au de ales în ziua de azi și trebuie să se adapteze, sau să își înfrunte destinul.

Unul dintre aceste branduri este, fără îndoială, Jeep. Creat în urma celui mai mare război din istoria omenirii, ca un răspuns la o nevoie punctuală de mobilitate pe front, brandul american și-a clădit o anumită reputație de-a lungul timpului. Exact ca Willys atunci când își făcea apariția pe câmpul de luptă.

Ironia sorții a făcut ca Jeep să își clădească reputația pe pământ european, deși a fost adus la viață de partea cealaltă a oceanului Atlantic. Tot aici, Jeep avea să se reinventeze odată cu fuziunea dintre Chrysler și Fiat. Așa au luat naștere unele modele „europenizate” precum Renegade sau Compass, primul fiind cea mai accesibilă opțiune pentru cei care își doreau să intre în familia Jeep.

Construit pe aceeași platformă cu unele produse Fiat, mulți au strâmbat din nas la ideea de a conduce un Jeep cu subansamble de 500X, dar puștiul teribilist al companiei americane s-a încăpățânat să rămână pe piață.

Acum, în zorii erei electrificate, s-a transformat încă o dată, oferind clienților și o opțiune plug-in hybrid, pe care am luat-o și noi la ochi. Am fost curioși să vedem cum transformă hibridizarea caracterul unei mașini care vrea să te ducă „departe de lumea dezlănțuită”. Te aduce cumva mai aproape de lumea dezlănțuită?

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE 

Jeep Renegade facelift
1.3T 240 CP Trailhawk AT6 4xe

  • Pret de pornire 39.000 €
  • Pret model testat 48.800 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama de motorizări disponibile acum pentru Jeep Renegade se împarte clar între modelele clasice, cu motorizări exclusiv pe combustie internă, și cele noi, vândute sub sigla „4xe”, denumirea departamentului de marketing Stellantis pentru versiunile plug-in hybrid.

Abrevierea 4xe încearcă să păstreze vie amintirea sistemelor legendare de tracțiune 4x4 ale modelelor mai vechi de la Jeep.

Ei bine, dacă îți dorești o versiune PHEV a lui Jeep Renegade, ai la dispoziție două alternative, ambele cu același motor de 1.3 litri, cu 4 cilindri, turbo, pe benzină, dar tactat la niveluri diferite de putere. Acesta e ajutat și de un motor electric, poziționat pe puntea spate, care se va ocupa doar de propulsia roților din imediata sa apropiere, oferind în acest fel tracțiune 4x4 modelelor PHEV.

Practic, singura diferență între modelul de bază, cu 190 CP și cel de top, de 240 CP, este nivelul de resurse dezvoltat de propulsorul de sub capotă. Acesta produce ori 130 CP ori 180 CP și este ajutat de motorul electric de 60 CP menționat mai devreme.

Transmisia e asigurată de o cutie de viteze automată cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj sau direct de către motorul electric, conectat la cele două roți motrice spate, prin intermediul unui sistem cu o singură viteză. Practic, atunci când conduci noul Jeep Renegade 4xe în modul pur electric, acesta se transformă într-un model cu propulsie pur spate, o soluție tehnică pe care am întâlnit-o și pe modele precum DS7 E-Tense sau MINI Countryman Cooper SE.

Livrarea resurselor se face liniar în prima parte a accelerării. Asta mulțumită motorului electric. Din păcate, în funcție de viteza la care motorul cu combustie internă pornește, cutia de viteze automată poate părea uneori luată prin surprindere.

Nu de puține ori am avut impresia că unitatea de control a acesteia nu știa exact ce treaptă să aleagă în momentul în care propulsia termică prelua atribuțiile. Mai mult decât atât, dacă pentru prima parte a drumului tău lucrurile vor fi foarte line, cât timp rulezi complet electric, odată ce resursele din baterie s-au evaporat, mașina se va bizui din ce în ce mai mult pe motorul termic de sub capotă, iar problemele de selectare a treptelor venite din partea cutiei de viteze vor deveni mult mai evidente.

Partea bună este că cei 240 de cai putere sunt mai mult decât îndestulători pentru un model de dimensiunile unui Renegade și, practic, mașina se descurcă cel mai bine atunci când se află sub accelerații puternice.

Consum

Discuția în jurul eficienței unui model plug-in hybrid va depinde întotdeauna de modul de exploatare. Acest tip de propulsie nu este recomandabil celor care nu își propun să exploateze mașina așa cum ea a fost concepută, respectiv cu bateria încărcată pe cât de des posibil.

Pentru deplasarea doar pe electroni, Jeep Renegade 4xe vine dotat cu o baterie de 11.4 kWh, poziționată în partea din spate a mașinii, motiv pentru care și rezervorul de combustibil a trebuit ajustat, având acum o capacitate de doar 36.5 litri.

Conform celor de la Jeep, bateria de 11.4 kWh de la bordul lui Jeep Renegade ar trebui să îți ofere o autonomie pur electrică de circa 43 de kilometri, destul de departe de cei 30 obținuți de mine în traficul aglomerat de iarnă, în București.

După epuizarea electronilor stocați în baterie, va trebui să te descurci doar cu ajutorul motorului de 1.3 litri de sub capotă. Astfel, te poți aștepta la cifre în jurul a 10 l/100 de kilometri prin oraș, cu o baterie complet goală, deși numerele oficiale pretind un consum de 2.3 l/100 kilometri.

Pe autostradă, la viteze în jurul valorii de 130 km/h, consumul afișat de computerul de bord a stagnat în jurul valorii de 10 l/100 kilometri, de așteptat din moment ce versiunea PHEV nu mai beneficiază de ajutorul motorului electric la astfel de viteze. Nici dimensiunea mică a rezervorului nu ajută deloc, autonomia totală indicată de mașină la momentul ridicării de la importator fiind în jur de 310 kilometri, cu plinul făcut și bateria plină.

Jeep nu este singurul producător care ajunge departe de estimările oficiale de consum în viața reală. Rivalii săi au aceleași probleme. De exemplu, MINI Countryman Cooper SE are un consum teoretic de 1.7 l/100 kilometri, complet nerealist în lipsa încărcării bateriei. Același lucru poate fi spus și despre Audi Q3 45 TFSIe, un PHEV ce pretinde un bir de doar 1.6 l/100 kilometri.

Aceste valori ar fi atinse doar în condițiile în care modelele menționate mai sus ar parcurge în fiecare zi cel puțin jumătate din traseul lor folosind exclusiv motorul electric.

 

 

Performanţe

Comparativ cu cei mai apropiați rivali ai săi, Jeep Renegade 4xe se situează fix la mijlocul plutonului în ceea ce privește performanțele dinamice. Dezlănțuit în linie dreaptă, modelul nostru de test reușește să atingă 100 km/h, de pe loc, în doar 7.1 secunde. Atât pretinde producătorul american pentru versiunea cu 240 CP.

E un sprint destul de alert, ce va pune în gardă multe modele cu motoare de 2 litri diesel la semafor. Rivalii săi se află de o parte și alta a sa, așa cum menționam mai devreme.

MINI Countryman Cooper SE are 220 CP și accelerează mai rapid până la aceeași viteză etalon. Conform companiei britanice, hibridul lor are nevoie de doar 6.8 secunde. În același timp, Audi Q3 45 TFSIe, cu ai săi 245 CP are nevoie de 7.3 secunde pentru aceeași accelerație.

Asta în mare parte din cauza faptului că, spre deosebire de MINI sau Jeep, Audi a preferat o soluție cu tracțiune pur față.

Interior

Oriunde te uiți atunci când stai la volanul lui Jeep Renegade, nu ai cum să nu observi cât de mult a lucrat producătorul american la plăsmuirea unei imagini robuste și a unui sentiment de seriozitate. Totul trebuie să fie funcțional, simplu de înțeles și trainic, chiar dacă unii vor spune că asta duce la compromisuri.

Poate că nu ai de-a face cu cele mai bune materiale din segment, dar ideea din spatele oricărui Jeep este să ofere, în primul rând, robustețe. Planșa de bord este foarte aproape de tine și nu este înclinată în niciun fel spre șofer, așa cum ne-au obișnuit alte branduri.

Totul este simplu, dedicat funcționalității și făcut să reziste. Poate de asta unele materiale folosite par mai puțin calitative. Plasticul de pe bord sau de pe panourile ușilor, mai ales în zona de jos, este neprietenos, aspru la atingere, iar asta nu e tot. Și stâlpii din față sunt îmbrăcați într-un plastic care nu e de cea mai bună calitate.

Scaunele modelului nostru de test au fost îmbrăcate în piele, fiind vorba de o echipare de top, Trailhawk. Am apreciat și petele de culoare dintr-un interior dominat de nuanțe gri/negru, respectiv roșul aprins folosit pentru decorarea aeratoarelor de pe bord, a consolei centrale, sau a difuzoarelor sistemului audio Kenwood.

O altă surpriză plăcută a fost faptul că oriunde te uiți găsești indicii care amintesc de originile acestui model. Vei observa faimoasa grilă și farurile rotunde ale originalului Willys ascunse în multe locuri. De la grila difuzoarelor de pe uși, la baza parbrizului, buzunarele din uși și chiar și pe interiorul hayonului.

Din fericire, ai și destul spațiu în partea din față, mai ales la cap, mulțumită formei pătrățoase a caroseriei. Cei de pe locurile din spate nu vor fi la fel de norocoși în ceea ce privește spațiul pentru picioare, mai ales dacă au peste 1.8 metri înălțime. Cu toate acestea, vorbim de un crossover subcompact până la urmă, iar asta își spune cuvântul.

Suprafețele vitrate mari vor aduce multă lumină în habitaclu, aspect evidențiat și mai mult de faptul că modelul de față beneficia de o trapă panoramică pe toată lungimea acoperișului. Mi-a plăcut și faptul că Jeep încă păstrează butoanele fizice, mai ales pe planșa de bord, o „artă” pe cale de dispariție în ziua de azi.

Cât despre spațiile de depozitare, am avut iarăși o mică decepție, pentru că nu sunt atât de generoase cum e cazul pe alte modele. Mai mult, portbagajul a avut și el de suferit din cauza bateriei modulului PHEV, oferind un total de numai 330 de litri. MINI Countryman Cooper SE oferă până la 405 litri, în timp ce Audi Q3 se mulțumește cu 380 de litri.

Preţ de achiziţie

Jeep poziționează Renegade în segmentul premium al SUV-urilor subcompacte. Asta înseamnă că, pe de o parte, nu se duelează cu modele precum Opel Mokka sau Peugeot 2008, iar pe de altă parte, trebuie să facă față unor concurenți precum MINI Countryman sau Audi Q3.

Așadar, aruncând un ochi sumar peste prețurile practicate de rivalii săi, Jeep Renegade poate părea un chilipir. Asta până ajungi la versiunea plug-in hybrid. Pentru a avea sigla 4xe pe portbagaj, va trebui să achiți minim 39.000 euro, prețul de pornire pentru versiunea Limited de 190 CP a lui Renegade. Dacă vrei versiunea cu 240 CP, ai la dispoziție doar două niveluri de echipare: S sau Trailhawk. Prima are un preț de pornire de 42.500 de euro, în timp ce alternativa pentru off-road e cu 500 de euro mai ieftină.

Modelul testat de noi avea un preț de 48.800 de euro, însă, datorită unor opțiuni suplimentare. Printre ele regăsim pachetul de asistență la parcare, acces confort, oglinzi rabatabile electric, tapiterie din piele, pachetul de infotainment (display de 8.4 inch si suport Apple CarPlay/Android Auto), trapa panoramică, volanul încălzit, sistemul audio Kenwood precum și farurile LED.

Dacă ne uităm la rivali, observăm că prețurile variază destul de mult. Un MINI Countryman Cooper SE pornește de la sub 40.000 de euro, în timp ce un Audi Q3 45 TFSIe are un preț de pornire de 49.300 de euro, mult peste cel mai dotat Jeep Renegade 4xe.

Siguranţă

Jeep Renegade nu a fost testat în versiune plug-in hybrid de către autoritatea europeană în domeniu. De aceea, vom folosi rezultatele obținute de fratele său non-hibrid în cadrul testelor EuroNCAP din anul 2019. Din păcate, la acel moment, Renegade a primit doar 3 stele din 5 posibile.

Conform tabelului publicat de EuroNCAP, Jeep Renegade a oferit 82% protecție pentru pasagerii adulți, 84% pentru copii și doar 55% pentru participanții vulnerabili la trafic. În ceea ce privește tehnologiile de siguranță activă, Jeep Renegade a primit un rating de numai 58%.

Pe modelul american vei primi în standard ESP, airbaguri frontale multistage precum si airbaguri laterale, sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere precum și un senzor de oboseală pentru șofer.

Ţinută de drum

Jeep Renegade, chiar și în versiune hibridă, nu se îndepărtează foarte mult de rețeta care a definit modelele americane de-a lungul timpului. Pentru clienții și fanii acestui brand, câteva lucruri nu pot fi omise, indiferent cui se adresează și în ce segment evoluează modelul. Printre acestea vei găsi o gardă la sol generoasă, precum și sentimentul că poți trece peste orice atunci când te afli la volan. Renegade se achită de aceste atribuții cu brio.

Garda la sol de 201 milimetri face de rușine modele din game cu pretenții mult mai mari. Este cea mai mare din segment și se cunoaște din momentul în care urci (literalmente) la volan. Poziția înaltă la volan, combinată cu o vizibilitate excelentă datorată formei pătrățoase a mașinii îți dau impresia că ai putea să conduci peste orice fel de obstacol cu ajutorul lui Renegade.

Cu toate acestea, există și părți mai puțin bune, care provin din aceleași atribute, considerate calități de către mulți pasionați de off-road. Această gardă la sol generoasă înseamnă că și centrul de greutate al mașinii este destul de sus, iar la viteze mari se simte, inducându-i mașinii o tentă de subvirare. Bineînțeles, șoferul primește și el un sentiment de nesiguranță. Dacă treci de 100 km/h, orice mișcare a volanului imprimă o schimbare de traiectorie exagerată mașinii. Asta și din cauza servodirecției foarte sensibile și ușoare.

Însă, nu trebuie să uităm că pentru o mașină de oraș, o servodirecție ușoară este, de multe ori, o binecuvântare. Ea îți permite să navighezi ușor pe străduțele aglomerate ale orașelor. Cu toate acestea, am fi vrut ca raportul de multiplicare al acesteia să se modifice odată cu creșterea vitezei, pentru un control mai bun al mașinii.

De altfel, Renegade 4xe e un paradox. Vorbim de o mașină creată primordial pentru a-ți permite să navighezi prin locuri uitate de lume, dar cu un tren de rulare ce te obligă să nu te îndepărtezi prea mult de civilizație sau, mai exact, de o sursă de curent.

Mai mult, faptul că avem o greutate suplimentară la bord (aproximativ 300 de kilograme din cauza „hibridizării” acestui model), și rafinamentul suspensiei a avut de suferit. În practică, deși ne referim la o mașină cu o cursă a suspensiei destul de mare, aceasta nu izolează ideal pasagerii de eventualele carențe ale suprafețelor pe care rulează. Renegade 4xe este destul de rigid, în comparație cu fratele său convențional.

Forma pătrățoasă, unghiurile de atac și degajare mari, precum și garda la sol generoasă te fac imediat să te gândești la tot felul de poteci înfundate și ce ai putea să faci tu cu acest micuț crossover. De aici și marele paradox al acestui Renegade plug-in hibrid, parcă obligatoriu legat de urbe și de siguranța unei prize.

Vizibilitate

Când te urci într-un SUV de segment mic nu te aștepți să fii la aceeași înălțime cu șoferii de vehicule utilitare. Ei bine, cu noul Renegade lucrurile se schimbă.

Poziția la volan este înaltă și te ajută să-i privești de sus pe cei de lângă tine, garantându-ți astfel o vizibilitate foarte bună. Oglinzile laterale sunt generoase, iar luneta este dreptunghiulară, simplă și generoasă cu perspectiva oferită oglinzii retrovizoare.

În plus, ai la dispoziție și un sistem de camere destul de bun, care are unele probleme grafice doar pe timpul nopții, când imaginea proiectată pe ecranul central are destul de mult zgomot.

 

Tehnologie

Renegade poate fi echipat cu toată tehnologia de care ai nevoie într-o lume din ce în ce mai digitală, însă cu unele sincope. În anumite locuri se poate observa cum anumite tehnologii au fost implementate mai mult pentru a bifa anumite criterii, fiind rodul unor improvizații.

De exemplu, Renegade poate fi dotat cu un sistem de pornire fără cheie, dar butonul de pornire/oprire se află pe coloana de direcție. E fix în locul în care găseai butucul pentru cheia tip briceag.

Pe partea de conectivitate, nu vei avea de suferit, sistemul Uconnect oferind conectivitate Android Auto și Apple CarPlay. Cu fir, momentan. Ecranul de 8.4 inch de pe planșa de bord are o rezoluție decentă, dar animațiile sacadează uneori, iar preluarea anumitor comenzi poate avea întârzieri ocazional.

În spatele volanului vei găsi un instrumentar de bord cu două ceasuri analogic și un ecran de 6.5 inch pe mijloc, care afișează toate informațiile de care ai putea avea nevoie și chiar mai mult. O notă interesantă e dată de indicatorul de putere din partea dreaptă, care înlocuiește turometrul clasic. El are un ac ce va dansa tot timpul între o extremă sau alta.

Nu lipsesc nici dotările de bun simț: climatizarea automată pe două zone, sistemul de asistență la plecarea din rampă, senzorii de parcare și de monitorizare a presiunii în pneuri, pilotul automat și sistemul audio cu șase difuzoare. Ambianța din habitaclu este asigurată de o iluminare LED, plăcută pe timp de noapte.

Design

Cele mai subiective discuții din toate timpurile au fost și vor fi iscate pe marginea esteticului. Celebre proverbe românești au încercat de-a lungul timpului să facă pace între diferite tabere atunci când s-au iscat adevărate controverse în jurul a ceea ce ar trebui să fie sau nu considerat „frumos”. Cert este că, într-o mare de mașini sobre, simple, minimaliste, Jeep Renegade iese în evidență, chiar dacă e îmbrăcat într-o non-culoare, precum negrul lucios de pe modelul meu de test.

Partea frontală, dominată de grila masivă moștenită de la străbunicul Willys, precum și farurile mari, rotunde și elementele DRL din interiorul lor fac imposibilă o eventuală eroare cu privire la proveniența acestui vehicul. Renegade este cel mai accesibil Jeep pe care îl poți cumpăra astăzi și debordează personalitate din orice unghi.

 

Nu ne-a placut

  • Autonomia electrică limitată
  • Schimburile de treaptă ezitante ale cutiei de viteze
  • Consumul de combustibil ridicat

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • 50.000 euro? Pe bune? La banii astia iti cumperi mazda cx-60 versiunea de baza.
    7 3
  • Seriff
    ''Pe autostradă, la viteze în jurul valorii de 130 km/h, consumul afișat de computerul de bord a stagnat în jurul valorii de 10 l/100 kilometri, de așteptat din moment ce versiunea PHEV nu mai beneficiază de ajutorul motorului electric la astfel de viteze.''
    10/ 100 la viteza de 130 km/h???
    Asta e progres?
    Unde s-a ajuns, cand te gandesti ca au fost masini diesel care la 130 consumau 5/ 100, absolut penibil.
    11 5
  • auzi la ei ... autonomie de 310 km. astia le fac special sa para ca alea electrice au autonomie mai mare...
    5 5
  • @serif
    pt cine merge des pe autostrada exista in continuare masini care consuma 5.

    masina asta, ca orice PHEV e foarte buna pentru cine o foloseste in scopul pt care a fost creata.

    nu esti tu in masura sa evaluezi progresul. plus ca ai o impresie gresita cum ca ce ti se potriveste tie automat merge si la altii... da jos ochelarii de cal, suntem diferiti si avem nevoie diferite, nu mai fi taliban.
    7 10
  • Seriff
    Pai sunt in masura sa evoluez progresul, pentru ca aceste masini nu se mai gasesc diesel si sunt phev cu emblema ECO, nu sunt de fapt Eco, sunt niste masini foarte grele care consuma si curent si o gramada de benzina, e o minciuna imensa cu ele, mai costa si 50.000 euro, orice om e interesat de consumul masinii la drum lung, ca doar nu isi ia masina sa se duca la lidl sa ia paine cu ea, pentru aia exista bicicleta.
    13 2
  • Abilitati de off-road unice in segment ? Pe bune ? Ati testat daca si cum merge 4x4 ? Incercati sa urcati cu ea macar la cabana Ciucas si vorbiti-ne apoi de 'abilitatile de off-road'. Si Tiguanu' se lauda cu 200 mm garda la sol da' cand o masori nu ies de cat vreo 180 mm ... Ati masurat cei 201 mm ? Ceva scuturi metalice are pe dedesubt ? Blocheaza ceva diferentiale ? 310 km autonomie ??? Si ce faci cand se descarca bateria ? ramai in 'off-road' cu o masina grea si doar cu tractiune fata ? Daca vreti s-o 'pozitionati' dpdv off-road comparati-o cu un Duster 4x4 si vedeti ce iese ! Pretul Jeep-ului e dublu da' macar dimensiunile sunt asemenatoare ...
    3 0
  • Masina asta e un anti-produs. Cine da 48.000 pe o asemenea masina e plecat cu vaca la pascut. Pur si simplu masinile astea iti ofera cel mai bun motiv sa nu iti mai iei masina decat second hand si sa astepti o generatie de oameni normali care sa ii mature pe nenorocitii care au produs tot ce se intampla acum in lume.
    3 0
  • Voi chir ati testat masina asta?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru