Mitul benzii alăturate mai rapide este distrus: "E o chestiune pur psihologică"

de Mircea Meșter
Marti, 10.07.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Doi cercetători americani au analizat modul în care se mişcă maşinile în traficul aglomerat. Concluzia lor: nu există benzi rapide şi benzi mai lente, toate se mişcă la fel.

Fiecare dintre noi am fost prinşi în traficul aglomerat din oraş şi, fără excepţie, am avut impresia frustrantă că banda paralelă se mişcă mult mai repede decât cea pe care ne aflăm. Pentru că întrebarea nu este una strict românească, ci una universal valabilă, un grup de cercetători din America de Nord a analizat problema şi a ajuns la o concluzie oarecum logică, dar în perfectă neconcordanţă cu ceea ce simţim în trafic: nu exist absolut nicio diferenţă între viteza cu care se mişcă maşinile de pe două benzi paralele aglomerate.

Donald Redelmeier (Universitatea din Toronto) şi Robert Tibshirani (Universitatea din California) au studiat situaţiile posibile în traficul aglomerat şi au publicat concluziile lor în revista de ştiinţă Nature. Pe lângă studiul "pe viu" al maşinilor aflate în trafic aglomerat, cei doi au recreat pe computer situaţii de acest tip, concluziile fiind de fiecare dată aceleaşi: faptul că şoferilor li se pare că banda de lângă ei se mişcă mai repede este pur şi simplu o problemă psihologică care nu se regăseşte în realitate. Altfel spus, cei care încearcă să schimbe banda sau să "croşeteze" nu fac decât să aglomereze inutil traficul.

Urmareste Automarket
Conform analizei cercetătorilor, observarea traficului dens pe o plajă de zece minute arată că fiecare şofer depăşeşte şi este depăşit în medie de exact acelaşi număr de maşini.
Pe scurt, poziţia sa este mai mult sau mai puţin identică în raport cu cea a unei maşini aflate pe o bandă alăturată. De uned vine însă impresia că cei de lângă noi se mişcă mai repede? Ne explică cei care au realizat acest studiu: "Pentru că şoferii tind să fie foarte atenţi la ceea ce se întâmplă în viitor, analizând involuntar situaţia următoare celei în care se află la un anumit moment, creierul acestora 'scapă' de informaţii recente inutile. Iar printre acestea se află şi faptul că aceştia tocmai au depăşit o serie de maşini alăturate. Practic, şoferii nu sunt atenţi decât la momentul actual, fără să ţină cont de ceea ce s-a întâmplat cu câteva secunde mai devreme", spun oamenii din spatele studiului american.

via Autoplus 

Comentarii (7)

  • Mircea
    Este in functie de situatie , banda ta poate fi mai rapida fata de cea alaturata sau invers
    insa in cazul in care amandoua sunt lafel de rapide , intradevar creierul ne induce in eroare cum ca cea alaturata ar fi mai rapida
    11 3
  • Ii invit dimineata pe Vitan Barzesti. Daca mergi pe banda 1 pana la Rin si apoi mergi pe banda 2 pana la vitan si treci pe banda 1...cel putin 15 masini depasite.
    7 4
  • Calingura
    Hai frate. Ma mir ca nu sunt cercetatori britanici.
    Am mers si eu prin Canada si exista o jumatate de explicatie pentru prostia lor: cand abuteiajul tine 50 de km diferenta de viteza dintre banda lenta si cea magica si rapida este mica (ar trebui sa fie mai mare dar fiind multe benzi miscarea dintre ele este foarte activa). In plus la asemenea distante nu este evident care banda e mai rapida.

    Ma rog. Ar mai fi cateva explicatii.

    La noi in tara insa articolul nu se aplica. Pe Sfefan cel Mare de exemplu oricare banda din exterior este mai rapida cu mult decat restul. Nu mai zic ca dinspre Victoriei spre Dristor banda 1 poate fi pur si simplu goala :)). Chiar daca apare un nesimtit care parcheaza pe ea si tot iesi in mare avantaj.
    8 2
  • Explicatii
    1. miscare activa dintre ele = permutarile masinilor de pe o banda pe alta

    2. nu este evident care banda e mai rapida = pentru cel care vrea sa se mute pe ea.
    1 3
  • @aia care dau cu manute rosii in McLaren - omu are dreptate, si nu numai acolo se intampla asta. Motivul este "perturbarea" produsa de cei care intorc, intra la rin, la praktiker samd. O situatie similara se poate observa in pasajul unirii in momentul in care mergand spre universitate ai 2-3 autobuze in banda 1-a .. evident a doua merge mai repede pentru ca aia vor opri in fata la Coltea obligand pe ceialati sa forteze in banda 2-a -- exact opusul se intampla cand apare cursa de aeroport care vine si trebuie sa taie pe rand benzile 2-1-statie fix la iesirea din pasaj .. se incurca de prosti ce sunt si banda 1-a merge mai repede o perioada.

    Luati de impartiti manute rosii ca sa se vada democratia (aviz celor de la AM - am un megaLIKE pentru voi ...), dar sa nu cumva sa si ganditi.

    In situatia "ideala" in care avem o aglomeratie generala este foarte buna concluzia, cu totii ajungem in acelasi loc in acelasi timp ;) ... dar situatia asta nu se produce in romania pe drumuletele noastre ci la ei pe autostrazi si bulevarde cu 5benzi
    9 1
  • In primul rand, ma uit la poza de la articol si ma ia raul. Doamne, ce poate fi acolo!
    In al doilea rand, depinde de situatie. Daca e vorba de aglomeratie pe autostrada sau pe un drum national cu 2-3 benzi pe sens, pot avea dreptate baietii astia. In schimb, in oras se cam anuleaza teoria.
    Dupa cum spuneau si antevorbitorii mei, mai ales intr-o tara cu o lipsa crasa de civilizatie rutiera cum e Romania, 90% din trafic se desfasoara contra logicii, adica pe benzile apropiate de centrul drumului, astfel ca te poti trezi ca mergi pe banda dinspre exterior fluierand.
    Asta se datoreaza si neinterzicerii facutului la stanga, factorul principal de blocaj al intersectiilor, usor rezolvabil cu sensuri giratorii sau variante gen "trei de dreapta", asa cum regasim in marile metropole europene.
    3 0
  • Cine are impresia că în Rumânica se respectă vreo regulă? Nici cetăţeanul, dar nici entitatea care le emite, autoritatea de stat…De pildă, sunt situaţii în Capitală în care, deşi există drumuri cu numai o bandă pe sens, nişte minţi briliante din Primărie au introdus pe acolo…RATB-ul. Şi uite aşa, dacă ai “inspiraţia” să te angajezi pe astfel de cărări – căci străzi nu se pot numi – n-ai încotro decât să lâncezeşti în, pardon, curul autobuzului, cu ochii ţintă în continuu pe contrasens, care, dacă se nimereşte o zi infernală de trafic, te face să fii întrecut de pensionarii şi câinii care merg la pas în paralel. Sau îţi poţi scoate autorizaţie pentru prestări servicii micro-RATB. Unde mai pui opririle autobuzelor în staţii. Iar când zici că s-a ivit ocazia ca să le depăşeşti, hop cu semnalizarea stânga, adică bieţii şoferi vor să iasă din staţie, poziţionându-se deja în diagonală…hai nu fii nesimţit şi acordă-le prioritate. Deci iluzia benzii mai rapide atinge sublimul în acest caz, banda mai câştigată fiind…trotuarul de lângă tine.
    5 10

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru