Feedback

Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului

Publicat Marti, 13.08.2013
de Mircea Meșter
Comenteaza 7
Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului - Poza 1
Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului - Poza 2
Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului - Poza 3
Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului - Poza 4
Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului - Poza 5
Elon Musk revoluţionează transportul de călători: Hyperloop, "trenul" viitorului - Poza 6
Cum ar fi să putem parcurge distanţa de la Timişoara la Constanţa în doar 30 de minute cu un sistem de transport sigur şi extrem de futurist? Sistemul Hyperloop, imaginat de Elon Musk, este o alternativă cât se poate de viabilă.

Conceptul va fi foarte eficient pe distanţe medii, deoarece distanţele mari, de peste 1500 de kilometri, vor fi mai uşor de parcurs cu avionul.

Elon Musk
Fondator Tesla, Space X
După ce a "inventat" constructorul de maşini electrice Tesla şi a reuşit să le dea frisoane marilor constructori auto într-un domeniu care părea imposibil de atacat de un nume complet nou, Elon Musk are planuri mari în ceea ce priveşte viitorul transportului de călători pe distanţe medii. Musk a imaginat un sistem de transport complet diferit faţă de ceea ce cunoaştem în acest moment pe planetă şi care amestecă interesant conceptele avioanelor ultrarapide, railgun-ul (un "tun" electric care aruncă proiectile utilizând electromagnetismul) şi ideea de bază a jocului de masă Air-Hockey, în care pucul este ridicat de la suprafaţă cu până la un milimetru cu ajutorul unor jeturi de aer constante care ies din masă.

Proiectul gândit de Elon Musk - denumit oficial Hyperloop - se bazează concret pe un tub din oţel în care presiunea e scăzută şi în care este introdusă o "capsulă" presurizată care poate găzdui până la 28 de pasageri. Capsula este menţinută într-o stare de semi-imponderabilitate cu ajutorul jeturilor de aer "suflate" de "şinele" sale şi este propulsată cu o viteză de până la 1220 km/h cu ajutorul unui accelerator linear electromagnetic. Biletul pentru un pasager ar costa doar 20 de dolari, iar capsulele pot pleca la o distanţă de 30 de secunde una de cealaltă. Pasagerii vor suporta forţe gravitaţionale similare celor resimţite într-un avion.

Doar 30 de minute pe 650 de kilometri

Pe distanţe scurte şi medii, Hyperloop "bate" avionul deoarece nu se pierde timp cu decolarea şi aterizarea

Elon Musk
Fondator Tesla, Space X
Conform planurilor prezentate de Elon Musk, soluţia de transport imaginată va fi alimentată cu energie electrică creată de panourile solare care acoperă tubul în care circulă capsula cu pasageri. Sistemul nu este doar unul inovator, ci şi unul extrem de eficient şi de rapid. Conform calculelor lui Musk, distanţa Los Angeles-San Francisco (circa 650 de kilometri într-una dintre cele mai aglomerate zone ale Statelor Unite) va putea fi parcursă în doar 30 de minute, Hyperloop devenind astfel mult mai rapid decât avionul (90 de minute), maşina (5 ore şi jumătate) sau trenul de mare viteză care la această oră se află în stadiul de proiect în statele vest-americane (160 de minute).

Soluţia de transport în comun pe care a gândit-o americanul mai are un avantaj imens în faţa celorlalte sisteme deja existente sau planificate. Astfel, construcţia unui asemenea tunel din oţel ar dura circa 7-10 ani, ar costa în total 6 miliarde de dolari şi ar putea transporta 7.4 milioane de călători pe an. Spre comparaţie, trenul ultrarapid pe care guvernul american îl are în plan în această zonă costă de 11 ori mai mult (68 de miliarde de dolari) şi va fi mult mai puţin eficient.

Esential 30 de minute ar dura o călătorie cu Hyperloop pe 650 de kilometri.
1220 de kilometri pe oră este viteza maximă pe care o vor putea atinge capsulele Hyperloop.
20 de ani ar dura amortizarea investiţiei dedicate construcţiei sistemului Hyperloop San Francisco-Los Angeles.
Câteva semne de întrebare

Singura problemă pe care ar avea-o sistemul Hyperloop este legat de faptul că Elon Musk şi echipa sa nu au timp să se ocupe de dezvoltarea sa completă din cauza faptului că Tesla şi Space X - celălalt proiect ambiţios al americanului - cer o mulţime de resurse. "Am putea să începem proiectul şi apoi să-i lăsăm pe alţii să construiască până la final", spune Elon Musk, care a dezvoltat ideea Hyperloop sub forma unui proiect Open Source, deci care poate fi dezvoltat de orice companie doreşte.

Ideea călătoriei cu ajutorul unei capsule propulsate electromagnetic nu este una nouă, însă nu a fost niciodată testată pe teren în viaţa reală. Elon Musk susţine însă că teoria şi testele virtuale arată că acest sistem nu este doar cel mai rapid disponibil pentru transportul de persoane, ci şi cel mai sigur, scenariile posibilelor probleme fiind rezolvate şi detaliate pe larg în documentul public postat de Elon Musk pe site-ul oficial Space X.

via Space X


Comentarii (7)

  • Cristi
    Automarket, jos palaria pt aducerea in fata a unui astfel de articol. La cat mai multe!
    31 3
  • Marian
    Da, au inventati si astia apa calda. Asta de la Coanda atunci ce mai era:
    http://www.roportal.ro/articole/calatoria-in-tub-vidat-o-inventie-a-lui-henri-coanda-5953.htm
    16 10
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Degeaba a fost inventat ceva similar inainte de un roman daca noi, romanii, nu am fost in stare sa punem sistemul in practica. Nu avem nici un drept sa ne laudam cu toti oamenii destepti care sau nascut in tara asta pentru ca nu i-am apreciat deloc, i-am ignorat si nu le-am pus in practica ideile. Defapt majoritatea personalitatilor geniale ale Romaniei au trebuit sa plece din tara ca sa obtina succesul. Deci din perspectiva mea nu avem nici un motiv sa ne laudam.
    31 4
  • antonny
    Felicitari pentru articol ......asa ar trebui macar o data pe saptamana sa ramanem captivati cu un articol de calitate .....
    7 2
  • Mai intai Zip2, apoi PayPal, SpaceX, Tesla Motors, SolarCity... Elon Musk e un evreu (numele meritat de j***n ar fi probabil sters de Automarket) cu miros pentru bani si atata tot. Nu pune suflet si nu crede in absolut niciun produs / serviciu, decat daca produce bani.
    Daca i s-ar oferi o oportunitate, pentru un ban in plus ar vinde imediat afacerea (D-zeu stie cui, dar ce conteaza atat timp cat plateste bine) si ar deschide alta in secunda doi...
    7 12
  • Marian
    @Sam - ce vrei sa zici ca asta a fost pus in practica? Din cate vad e doar la stadiu de idee, doar ca vrea sa lase impresia ca si Steve Jobs de exemplu ca el a inventat telefonul cu touch.
    0 4
  • Bun, am inteles, vorbim despre un mijloc ultramodern de propulsie, dar, in definitiv, ce legatura are acesta cu...automobilismul?!
    1 12

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru