Drivetest Kia Sportage (2006)

Kia Sportage (2006) zoom
de Bogdan Mirică
Luni, 02.02.2009
Decent si ieftin
Atunci cand a lansat Sportage, Kia si-a dorit un crossover care sa ofere siguranta, spatiu si confort la un pret decent. A reusit astfel sa incropeasca o reteta care prinde bine in Romania, tara unde publicul se uita mai mult la cati bani are in buzunar si mai putin la calitatea materialelor si la puterea motorului.

Motor / Transmisie

Pentru un SUV sau un crossover, motorul diesel si cuplul motor dezvoltat de acesta sunt atuurile principale atunci cand rulezi pe suprafete neprietenoase. Drept pentru care, am ales in cazul testului nostru o versiune echipata cu motorul diesel de 2.0 litri si 140 de cai putere, capabila sa livreze un cuplu total de 305 Nm, adica o limita a decentei in cazul unui crossover cu pretentii de escapade offroad. Valorile maxime ale momentului motor se resimt cel mai bine intre 1800 si 2500 de turatii in timp ce puterea maxima isi arata "coltii" abia la 4000 de rpm. Motorul cu patru cilindri este cuplat la o transmisie cu sase rapoarte care nu reuseste insa sa exploateze foarte bine diesel-ul. Rezultatul: crossover-ul "oboseste" repede in primele trepte. Tot la capitolul cutie de viteze trebuie sa vorbim si despre cursa imprecisa a schimbatorului si greutatea cu care se misca levierul unui exemplar cu doar 3000 de kilometri la bord. Practic, din cauza combinatiei neinspirate Sportage pierde multe puncte pretioase.

Consum

Kia Sportage nu este un crossover foarte pretentios in ceea ce priveste cantitatea de carburant pe care o inghite. In plus, crossover-ul coreean reuseste sa impresioneze atunci cand vine vorba de raportul consum oficial - consum real. Astfel, in cartea tehnica, versiunea diesel anunta 8.9 litri/100 de km in ciclul urban si 6.2 litri/100 de km in mediul extraurban. In realitate, Sportage reuseste cu greu sa smulga 7.8 litri in afara orasului, in timp ce in marile aglomerari urbane crossover-ul promite o valoarea cu putin peste 10 litri la 100 de km. Bineinteles, valorile pot creste considerabil atunci cand fortezi pedala de acceleratie.

Performanţe

Chiar daca valorile cuplului motor sunt decente, Kia Sportage nu se poate lauda cu performante de invidiat. Pentru cei care prefera demararile in tromba, depasirile riscante sau virajele abordate cu curaj le recomandam mai degraba varianta pe benzina de 2.7 litri si 175 de cai putere. Diesel-ul iti va cere un ragaz de 13.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 de km/h in timp ce viteza maxima este comparabila cu cea a unui TDI de 1.4 litri si 80 de cai al grupului Volkswagen.

Interior

Avand in vedere ca vorbim despre un crossover, dimensiunile cantaresc foarte mult in optiunea clientului. Sportage masoara 4350 de mm in lungime, 1800 de mm in latime si 1730 mm in inaltime, ceea ce se traduce in spatiu suficient pentru toti cei cinci pasageri. Fie ca vorbim de cele doua locuri din fata sau de cele trei de pe bancheta din spate, spatiul pentru picioare va satisface pretentiile clientilor. Nu acelasi lucru il putem spune insa si despre portbagaj care poate deveni neincapator in conditii normale de incarcare pentru o familie, ce doreste sa plece in concediu la munte. Foarte utila se dovedeste insa deschiderea dubla a hayon-ului. Daca ne-am fi oprit aici probabil ca Sportage ar fi punctat bine la acest capitol, insa nu putem sa nu vorbim si despre calitatea materialelor folosite la interior. Senzatia de ieftin si de plastic dur este pregnanta, Kia folosind materiale de proasta calitate la nivelul plansei de bord si a portierelor. Tapiseria scaunelor mai salveaza putin situatia chiar daca nu sunt imbracate in piele. Volanul si manerele schimbatorului si a franei de mana amplifica senzatia de plastic de proasta calitate si finisaje dezamagitoare.

Preţ de achiziţie

Kia Sportage porneste de la 18.445 de euro cu tot cu TVA pentru versiunea de 2.0 litri pe benzina si transmisie 4X2. Daca va ganditi insa la un diesel trebuie sa va rezervati un buget de cel putin 21.896 de euro, adica pretul versiunii de 2.0 litri cu transmisie 4X2. Chiar si asa, crossover-ul este mult mai ieftin comparativ cu alte modele din clasa sa, ceea ce ii permite sa tinteasca un punctaj mare. Calitatea materialelor si celelalte trasaturi negative te fac insa sa te intrebi daca banii tai sunt cheltuiti cu rost.

Siguranţă

Kia Sportage ofera pasagerilor sase airbaguri, centuri pretensionate pentru toti cei cinci pasageri si bineinteles sistemele vitale ABS si ESP. Pe langa aceste echipari decente Sportage include deschidere automata a usilor in caz de accident si blocarea usilor spate.

Ţinută de drum

Suspensiile crossover-ului coreean au fost gandite in asa fel incat pasagerii sa nu resimta foarte mult drumurile cu probleme sau terenul accidentat pe care se ruleaza. Aceasta alegere are insa si un dezavantaj considerabil atunci cand incepi sa abordezi viraje stranse, ruliul facandu-si simtita prezenta. Acest handicap este insa estompat in modul 4WD, Sportage castigand serios in stabilitate si siguranta. In ciuda garzii la sol mai ridicate, crossover-ul da impresia de siguranta atunci cand rulezi la viteze mari. Ajuta aici si directia mai putin asistata, care va fi probabil pe placul celor care iubesc masinile rigide. Sistemul 4X4 iti asigura mai mult aplomb pe drumurile accidentate, chiar si pe cele acoperite cu un strat de zapada insa nu iti garanteaza ca va fi capabil sa te scoata din orice situatie, crossover-ul fiind orientat mai mult catre un "comportament stradal" si nu spre unul off-road.

Vizibilitate

Oglinzile retrovizoare sunt suficient de mari pentru a-ti asigura o vizibilitate buna. Nu acelasi lucru il putem spune insa si despre oglinda centrala, a carui vizibilitate este oarecum influentata de linia lunetei si inaltimea tetierelor banchetei spate. Montantii frontali sunt adevarate obstacole atunci cand virezi, grosimea acestora fiind principala cauza a scaderii vizibilitatii. Tot la capitolul vizibilitate, de aceasta data nocturna, trebuie sa mentionam ca luminile de intalnire nu ofera o vizibilitate optima, chiar daca unghiul de reglare se modifica spre valoarea 0.

Tehnologie

Chiar daca Sportage nu impresioneaza la capitolul materiale si finisaje, coreenii s-au straduit sa ofere soferului si pasagerilor toate dotarile de bun-simt necesare unui model care activeaza pe acest segment. Soferul va avea la dispozitie senzori de ploaie si lumina, proiectoare de ceata si reglaj manual al scaunului. Sistemul audio impresioneaza nu atat de mult prin claritate cat prin diversitatea mediilor de stocare care ii pot fi adaugate: MP3 Player, iPod sau USB. Sistemul de climatizare automat completeaza lista optiunilor care sporesc confortul pasagerilor.

Design

Kia Sportage nu este un model care sa impresioneze vizual, dar liniile sale sunt bine inchegate oferind o oarecare maturitate crossover-ului. Impresiile celor care au intrat in contact cu masina au fost preponderent negative, dar coreeanul a atras si cateva pareri pozitive, in special din partea celor de varsta a doua.

Ultimele teste

Comentarii (1)

  • ASTA RANESTE
    ochiul mai putin decat varianta anterioara.........si preturile sunt decente
    2 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru