Feedback

DrivetestBMW X5 (2013-2018)

Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8
4.2
Test drive BMW X5 (2013-2018) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 15.03.2018
Popularitate neașteptată

Când vine vorba despre un hibrid plug-in, te gândești întâi la modele precum Toyota Prius PHEV și omologii săi de la diferite mărci. Odată ce ajungi la SUV-uri hibride plug-in cu discuția, începi să te gândești la Outlander PHEV sau la Volvo XC90 T8. Apoi, vine cineva și îți aduce aminte că BMW este o marcă deja experimentată în materie de hibrizi, lansând primul SUV hibrid acum opt ani.

Pe atunci, era o ciudățenie care nu suna deloc a hibrid, ci era un X6 cu V8 de 4.4 litri și un motor electric pentru asistență. Anii au trecut și BMW s-a dat pe brazdă la treaba cu hibrizii și nu se mai concentrează pe „cel mai puternic hibrid din lume”, ci pe eficiență. Încă din 2015 există X5 xDrive40e, varianta hibridă plug-in a acestui model. Noi l-am mai testat în 2016, dar a venit momentul să ne reîntâlnim pentru a vedea cum se simte acest model în 2018, de când face parte din gama iPerformance și este și cel mai bine vândut Plug-in Hybrid al BMW Group.

Ați citit bine. Cel mai vândut din gama BMW.

BMW X5 (2013-2018)
Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8

  • Pret de pornire 58.846 €
  • Pret model testat 99.657 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Încă de la lansare, X5 xDrive 40e a venit cu un motor TwinPower Turbo alimentat cu benzină. Acesta are 2.0 litri, 245 CP și 350 Nm, ceea ce ar fi prea puțin pentru un SUV de 2.3 tone. Din fericire, îl asistă un motor electric de 113 CP și 250 Nm.

Cuplul este disponibil instant și face ca acest model să fie jovial atunci când îi gâdili pedala de accelerație  cu piciorul drept. Din păcate, nu te poți bucura simultan de cuplul maxim al celor două motoare, așa că sistemul hibrid rezultat livrează un maximum de 313 CP și 450 Nm. Mai mult decât un X5 30d sau 35i, dar mai puțin decât resursele livrate de X5 xDrive40d, cu toate că puterea maximă este identică. Tocmai acest aspect i-a făcut pe cei de la BMW să îi dea numele 40e acestei variante.

Motorul cu ardere internă poate fi oprit în mers de sistemul hibrid, la viteze de până la 160 km/h, iar  repornirea sa nu este resimțită la bord. Nici prin sunet și nici prin vibrații. Trebuie să fii cu ochii pe tahometru sau cu sistemul audio oprit pentru a percepe momentul în care se întâmplă magia asta.

Același lucru îl poți spune și despre schimbarea celor opt trepte de viteză, imperceptibilă pe modurile de rulare Comfort și Eco Pro. Pe Sport simți exact ce trebuie pe o mașină care până la urmă are peste 300 de cai, din fericire.

Spre deosebire de alți hibrizi plug-in din segment, că mai sunt câțiva care încearcă să pescuiască clienți, modelul de la BMW nu mai este cel mai puternic din lume și nici cel mai eficient, dar asta nu schimbă faptul că este un model capabil și care se comportă bine din punct de vedere dinamic. Despre asta discutăm în capitolele următoare.

Consum

Așezați-vă confortabil, avem de discutat multe la acest capitol.

Conform cifrelor NEDC, BMW X5 xDrive40e anunță un consum mixt de 3.3 litri la sută. Ar fi fabulos dacă ar fi tangibil fără efort, dar lucrurile nu stau la fel în viața reală. Dacă ne uităm la rivalii din segment cu o configurație comparabilă, doar Volvo XC90 T8 și Audi Q7 e-tron vin cu valori mai mici, de 2.1 litri, respectiv 1.8 litri la sută. Pe următoarele poziții se situează Mercedes-Benz GLE 500e cu 3.5 litri la sută, urmat de Lexus RX 450h, care anunța 5.2 litri la sută. Generația a doua a lui Cayenne S E-Hybrid anunța valori identice la consum cu acest X5, iar primul hibrid plug-in de la Range Rover va fi mai eficient, însă nu este încă disponibil în România. Între timp, modelul Porsche a primit o nouă generație, a cărei variantă hibrid nu a debutat încă pe piață.

Cum stă treaba în realitate? De la București la Bran, rulând în întregime în modul EcoPro și conducând în ritmul traficului de pe DN1 într-o vineri, am obținut un consum de 10.8 litri la sută. Asta și pentru că acumulatorul sistemului hibrid nu a fost încărcat la priză înainte să pornim la drum. Nu este la fel de economic precum un diesel comparabil, asta este clar, dar nu s-a descurcat deloc rău. La întoarcere am reușit să obținem un consum mai mic, de 9.6 litri la sută, în care au intrat și câteva depășiri în forță, efectuate pe modul Sport, dacă tot urma să călcăm accelerația cu sete. În București, consumul de carburant afișat în bord se situează în jurul a 10 litri la sută. Totuși, conduci un X5 alimentat cu benzină, nu vreun Prius, deci încă nu se întâmplă miracole cu sistemele hibride.

Putem concluziona că nu este la fel de economic precum un diesel, dar este mai eficient decât un motor pe benzină fără asistență electrică. Varianta xDrive35i a lui X5 anunță un consum urban de 11.3 litri la sută, greu de atins în București fără să ai coloană oficială. Însă cei 10-11 litri la sută circulând normal sunt tangibili cu un X5 xDrive40e. 

Dacă apuci să încarci de la priză bateria sistemului hibrid, poți să mergi cam 20 de kilometri reali fără să consumi benzină dacă treci pe modul eDrive. Oficial, sistemul poate să te ajute să faci 31 de kilometri, dar nu trăim în laborator și nici nu avem cu toții răbdare să conducem atât de liniștit. Dacă vă uitați cu atenție la drumurile zilnice cu mașina, este foarte probabil să vă ajungă 20 de kilometri între casă și birou. Cu o priză de încărcat în fiecare loc, aveți posibilitatea de a nu consuma carburant câteva zile pe săptămână. Acest aspect îl face X5 xDrive40e să fie o variantă interesantă, chiar dacă nu-i cel mai economic din gama X5 în viața reală. 

Totul depinde de necesitățile clientului. Chiar dacă nu ai unde să pui un încărcator special sau o priză de la care să-i încarci bateriile, poți face asta la unele supermarket-uri. Oricum, bateria se încarcă singură în mers (până la 80% din capacitate) și nu ajunge niciodată la zero. Paradoxal, se încarcă cel mai bine pe modul Sport, deci poți să te distrezi în timp ce încarci bateria hibridului tău de 313 CP. Vestea cea mai bună? Poți să te mândrești cu faptul că nu umpli orașul de particule și oxizi de azot, cum fac cei cu SUV-uri diesel.

Performanţe

Accelerarea de la 0 la 100 km/h este realizată în 6.8 secunde. La fel ca la un X5 xDrive30d și puțin mai lent decât la varianta xDrive35i. Modelele rivalilor de la Audi, Volvo și Mercedes-Benz sunt mai rapide atât la acest sprint, cât și la viteza maximă. Asta chiar dacă viteza maximă nu ar trebui să conteze când îți cumperi un SUV hibrid.

Trebuie să notăm faptul că vechiul Cayenne hibrid avea cifre mai bune decât X5 xDrive40e, însă încă nu avem datele oficiale pentru hibridul bazat pe cea de-a treia generație a lui Cayenne pentru a oferi o comparație completă. Primul hibrid plug-in de la Range Rover, P400e, are valori mai bune la performanțe decât acest X5, dar nu poate fi comandat în România la momentul redactării acestui material.

Interior

Calitatea habitaclului lui X5 nu se pierde odată cu alegerea unui sistem de propulsie hibrid plug-in. Materialele de la bord sunt potrivite pentru segmentul premium, iar bordul este în continuare orientat subtil înspre șofer. Spațiile de depozitare sunt arhi-suficiente, dar telefonul mobil trebuie să-și facă loc în scrumieră sau într-unul dintre suporturile de pahar ca să nu îl ții în buzunar.

Pe bancheta din spate încap trei adulți fără probleme, pe când portbagajul este mai puțin generos decât la un X5 normal din cauza bateriilor. Avem 500 de litri de spațiu în loc de 650, ceea ce îl face mai spațios decât un GLE 500e, dar mai mic decât un model comparabil de la Volvo, Lexus, Porsche, Audi sau Range Rover.

Poziția la volan este confortabilă și comenzile sunt simplu de înțeles și de găsit. Ecranul din bord este tactil, dar poți să îi acționezi toate funcțiile din sistemul iDrive, deja familiar pentru oricine s-a urcat într-un BMW din ultima decadă.

Antifonarea este bună, motorul termic nefiind perceput la bord decât atunci când rulezi cu pedala la podea. Chiar și atunci, sunetul nu este deranjant. Liniștea este întreruptă de zgomotul vântului atunci când rulezi doar în modul electric la viteze mari, imposibil de atenuat integral din motive de aerodinamică, dar situația este perceptibilă doar dacă vrei să conduci fără să asculți muzică.

Preţ de achiziţie

Varianta hibridă plug-in a lui X5 nu este cea mai ieftină din gamă și acest lucru este normal. Un X5 pleacă de la aproape 60.000 cu TVA inclus, dar acel preț este valabil pentru o variantă 4x2 de 231 CP. Hibridul testat de noi pornește de la puțin sub 73.000 de euro, adică puțin mai sus decât un diesel de 313 CP din gama X5.

Cu bonificația ecologică a programului Rabla Plus, prețul ajunge la 68.150 euro. Exemplarul testat de noi beneficia de numeroase echipamente opționale adunate la 27.000 de euro, care i-au ridicat prețul de listă la 99.700 euro cu TVA inclus.

Cel mai accesibil SUV hibrid din această clasă este Lexus RX450h. Mai scumpe decât X5 xDrive40e sunt modelele Mercedes-Benz GLE 500e, Audi Q7 e-tron și Volvo XC90 T8. Cel mai probabil, rivalii de la Porsche și Range Rover nu vor avea prețuri mai bune pentru variantele lor hibride odată disponibile în showroom-uri, deci BMW se poate mândri cu un loc doi la prețul de pornire al unui SUV hibrid plug-in de clasă premium.

Oricum, cine își permite un asemenea automobil nu se uită la câteva mii de euro, deci alegerea va fi pe bază de preferințe personale, nu pe oferte speciale.

Siguranţă

BMW X5 nu a mai fost testat de EuroNCAP de când a fost re-evaluată prima generație, care a obținut pe atunci cinci stele de siguranță. Între timp, nemții au tot îmbunătățit SUV-ul lor și nimeni nu ar putea să spună că nu ar trece cu brio de testele de siguranță standardizate.

Ca să fie siguri că nu lovești noul tău X5, cei de la BMW l-au echipat cu numeroase sisteme de asistență a șoferului. Ai avertizare la impact frontal iminent, senzori care monitorizează unghiul mort, senzori care te avertizează dacă părăsești banda de rulare fără să semnalizezi odată ce treci de o viteză specifică mediului urban și așa mai departe. Trebuie să fii tare ghinionist ca să lovești un automobil de acest tip fără să conduci imprudent.

La rularea pe autostradă, este opțional un sistem care poate să țină singur banda și distanța față de mașina din față, cu tot cu funcție de oprit și pornit din nou la drum odată ce coloana de mașini din fața ta se oprește și pornește din nou. Sunt fel și fel de artificii tehnologice aici, care funcționează în viața reală și fac o mașină de acest gen să fie condusă cu ușurință. Simt nevoia să mă repet aici: trebuie să fii total neatent sau să conduci imprudent ca să fii vinovat de un accident la volanul unei asemenea mașini.

Excepție fac momentele în care intră pe drum un animal sau cedează o anvelopă în urma unei gropi la viteză mare, când te mai scapă doar norocul.

Ţinută de drum

Varianta hibridă plug-in a lui X5 este mai grea decât modelul normal, deci nu se bucură de aceleași caracteristici în materie de manevrabilitate. Sigur, este o mașină confortabilă și silențioasă, dar este greu să o consideri agilă la cele 2.3 tone în varianta gata de drum. Ai o senzație plăcută de siguranță și stabilitate atunci când o conduci, chiar și la viteze mari, dar nu este la același nivel cu ceea ce oferă Porsche Cayenne în materie de stabilitate atunci când abordezi cu entuziasm o succesiune de viraje.

Direcția lui X5 s-a schimbat odată cu cea de-a treia generație, devenind mult mai ușor de manevrat la viteze mici, însă ușor artificială atunci când ne gândim la aspectul sportiv. Oricum, nu cauți unde trebuie dacă vrei sportivitate dintr-un SUV hibrid plug-in.

Vizibilitate

În X5 stai la înălțime și ai suprafețe vitrate generoase. Cumva, cei de la BMW au reușit să orienteze montanții parbrizului astfel încât să nu taie din vizibilitate mai mult decât la un autoturism obișnuit din gama lor, iar armata de senzori de afară te ajută să nu ratezi nimic.

Ai și o cameră frontală cu unghi larg, ca să nu ratezi nimic atunci când ieși dintr-o curte sau vrei să intri pe drum de pe un segment cu cedează trecerea și vizibilitate slabă. Montanții C sunt generoși în lățime, dar ai oricum o cameră video în spate care acoperă și acest neajuns. Odată urcat într-un autoturism fără camere video față-spate, vei înțelege cât de bine le-a ieșit nemților acest aspect.

Tehnologie

Nu ne mai impresionează faptul că poți să conectezi un smartphone cu iOS sau Android la sistemul multimedia al unei mașini, dar X5 are această capacitate încă de la debutul actualei generații. Ecranul multimedia are o dimensiune rezonabilă, nefiind gigantic, dar are o rezoluție foarte bună și prezintă o hartă 3D cu o redare impresionant de fidelă a clădirilor.

Este foarte ușor să folosești tot ce are X5 la bord, iar asta se întâmplă și datorită faptului că nu s-a făcut o trecere la comenzi tactile pentru climatizare, scaunele încălzite și ventilate. Și nici pentru sistemul audio. Practic, ai câte puțin din ambele lumi la bordul lui X5, ceea ce este un lucru pozitiv dacă nu vrei să te uiți la un ecran când vrei să pornești încălzirea în scaune sau să reglezi temperatura în habitaclu.

Amatorii de tehnologie sub formă de ecrane tactile peste tot se pot uita la Range Rover pentru o experiență diferită de utilizare. Rămâne de văzut care va fi mai dorită peste ani.

Design

BMW X5 are deja patru ani de la debutul pe piață, deci nu mai e un model fresh. Dar încă nu arată îmbătrânit și atrage priviri fără probleme cu al său Alb Mineral metalizat, o opțiune de 1.015 euro cu TVA inclus. 

Varianta hibridă plug-in a lui X5 este ușor de remarcat dacă știi unde să te uiți. Grila frontală are accente albastre, aripa de pe partea șoferului are un capac unde vine mufa de încărcare de la priză, iar siglele eDrive prezente pe ici, pe colo, îți subliniază faptul că nu este un X5 obișnuit.  

În rest, acest X5, așa mare cum este el la cei 4.88 metri lungime și 1.93 metri lățime, se integrează fără probleme în traficul de la noi și nu reprezintă o apariție neplăcută pe drumurile publice. Nu-i o regină a frumuseții, titlu greu de atins pentru un SUV, dar nu te faci de rușine cu el nici la câțiva ani de la debutul pe piață.

Nu ne-a placut

  • Direcție prea asistată chiar și pe modul Sport
  • Preț piperat al exemplarului testat
  • Performanțe și consum inferioare față de rivalii actuali
  • Spațiu portbagaj redus semnificativ de bateriile sistemului hibrid
  • Lipsa unui loc de depozitare adecvat pentru cele două adaptoare de priză ale sistemului de încărcare
Date tehnice - BMW X5 (2013-2018) Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8
Motor electric
Putere CP
113
Cuplu Nm
250
Motor termic
Putere CP (rpm)
245 (5000)
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1250)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
1997
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
4886
Viteza maxima km/h
210
Latime mm
1938
Acceleratie 0-100 km/h s
6.8
Inaltime mm
1762
Tractiune
integrala
Greutate kg
2305
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2933
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
85
Nr. locuri
5
Volum portbagaj litri
500
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW X5 (2013-2018)

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • 10% in Bucuresti mi se pare extraordinar pentru o astfel de masina.
    Un Logan 1.4 consuma tot atat.
    Deci, se pare ca diesel nu mai merita nici pe SUV-uri.
    16 13
  • @ eco

    Nu mai merită, dar să nu uitam că acest hibrid costă 100.000 euro. Un exemplar diesel costă în aceeași echipare cam 80.000.
    19 6
  • Marin Boldeanu: Cand este preconizata aparitia unui Opel Grandland X cu tractiune integrala... Raspunde
  • ACE - Craiova
    Consumul mixt de 3,3 litri / 100 km este valabil doar PENTRU PRIMA SUTA DE KM...... Apoi masina consuma ...."normal".... trage dupa ea si bateriile....
    29 1
  • Anonim
    La ora actuala la consum , performante, pret nu bate nimica dieselul . Mare electrificare este impinsa in fata de interese globale necunoscute omului de rand . Reciclarea bateriilor va fi mai costistoare si toxica pentru mediu decat ce avem acuma pe piata . Nu mai vorbim de producerea acestor baterii .
    18 27
  • @dan_grc
    X5 Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8 - 73.304 euro
    X5 3.0 Diesel Turbo (40d) 313CP 4x4 Aut8 - 70.746 euro
    Diferenta este de doar 3.000 euro intr ele.
    Dintre cele doua, eu clar as alege varianta hibrid.
    A, si consumul declarat oficial la varianta diesel, urban, este de 7.2 litri/100km.
    14 8
  • @anonim

    cum le spui tu, ca din carti. Lumineaza-ne, rogu-te, cu intelepciunea ta nemarginita si ne scoate din intunericul ignorantei asternand simplu, inteligent si cu liniuta interesele si motivele ascunse pentru care industria globalista vor sa avanseze "in fata" atat de artifical marea electrificare

    multumesc in avans
    13 4
  • Mi se par penibile si puerile toate testele si discutiile aferente despre "tancuri" care pana acum consumau 15% dar vezi doamne acum l-am hibridizat si consuma 12. Cu tot respectul , mai testam si noi altceva decat SUV-uri D-LOR DE LA AM ? Sincer ,chiar devine plictisitoare ( ca sa nu spun agasanta ) aceasta SUV-izare fortata. In ultima jumatate de an a-ti testat doar cateva turisme (altele decat SUV) si alea fara un real interes/reprezentare in piata ( A8, Megane RS, bmw, Insignia 4x4, etc) . Stiu , nu sunt obligat sa " va citesc" , dar macar schimbati-va denumirea. Piata auto (Auto market) nu este si nici nu va fi reprezentata vreodata de SUV -uri in proportie de 75% asa cum testati voi p-aici (cel putin de vreun an de cand va citesc ocazional ).
    15 8
  • @pipo
    Cred ca nu e numai vointa AM. Pur si simplu cam asta ofera dealerii spre test catre presa. Asta se cere asta ofera. In plus, testul de fata mi se pare relevant pentru a vedea cum se comporta tehnologia hibrid pe o masina de talia asta.
    Oricum ... 100k euro...
    1 0
  • @pipo
    Te-ai mira să vezi statisticile de vânzări la noi, în Europa sau la nivel mondial.

    @ilici02
    În general testăm toate noutățile de pe piață, fie ele SUV-uri sau ne-SUV-uri. Dar ai dreptate: în ultima perioadă, se lansează foarte multe SUV-uri, nu e ca și cum am putea să testăm noi break-uri noi dacă ele nu există. Nici virtual, în statistici, nici fizic, în parcurile de presă. Acolo unde există așa ceva.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru