Newey: "O înţepătură la pneu, cauza accidentului mortal suferit de Senna"

De Daniel Popescu
Publicat Marti, 17.05.2011
Adrian Newey consideră că o înţepătură la pneul dreapta-spate este cea mai probabilă cauză a accidentului mortal suferit de Ayrton Senna în 1994.

Adrian Newey, directorul tehnic al echipei Red Bull Racing, a vorbit pentru prima oară despre circumstanţele în care a încetat din viaţa triplul campion mondial Ayrton Senna în 1994 la volanul unui monopost Williams.

La vremea respectivă, britanicul în vârstă de 50 de ani era responsabil de designul monopostului Williams şi a fost acuzat de omucidere din culpă în urma accidentului mortal suferit de triplul campion mondial.

El a acceptat să vorbească despre accidentul suferit de brazilian şi, deşi admite că designul monopostului Williams a avut numeroase defecte, consideră că o înţepătură la pneul dreapta-spate a fost cea mai probabilă cauză a tragicului sfârşit pe care l-a avut Senna.

"Adevărul sincer este că nimeni nu va şti niciodată ce s-a întâmplat exact. Nu există nicio îndoială, coloana de direcţie a cedat, dar marea întrebare este dacă a cedat în accident sau dacă aceasta a provocat accidentul. Ar fi cedat la un moment dat şi nu există nicio îndoială că designul ei a fost foarte rudimentar. Totuşi, toate dovezile sugerează că monopostul nu a ieşit de pe circuit ca rezultat al defecţiunii la coloana de direcţie.

Dacă ne uităm la imagini, monopostul nu a fost subvirator când a ieşit de pe circuit. A fost supravirator, ceea ce nu este compatibil cu o defecţiune a coloanei de direcţie."

"Spatele maşinii a cedat şi toate datele sugerează acest lucru. Ayrton a corectat asta mergând cu acceleraţia la 50% şi după o jumătate de secundă a apăsat violent frânele. Întrebarea este de ce a cedat spatele monopostului? Monopostul s-a apropiat mult mai mult de sol în al doilea tur, ceea ce pare să fie neobişnuit pentru că presiunea pneurilor ar fi trebuit să fie în regulă. De aceea, este posibil ca pneul dreapta-spate să fi avut o înţepătură din cauza reziduurilor de pe circuit. Dacă aş fi obligat să aleg cea mai probabilă cauză, asta ar fi", a declarat el în cadrul unui interviu acordat publicaţiei britanice The Guardian.

De asemenea, Newey a acceptat să vorbească şi despre influenţa pe care accidentul lui Senna a avut-o asupra carierei sale, dezvăluind că a fost la un pas să se retragă din Formula 1 din cauza faptului că brazilianul a încetat din viaţa la volanul unui monopost pe care l-a desenat chiar el.

"Puţinul păr pe care îl mai aveam a căzut atunci drept consecinţă.

M-a schimbat din punct de vedere fizic şi a fost îngrozitor. Atât eu cât şi Patrick Head (n.r - director tehnic Williams) ne-am întrebat dacă vrem să continuăm în sporturile cu motor. Voiam să fim implicaţi într-un sport unde oamenii mor în ceea ce am creat? În al doilea rând, a fost accidentul cauzat de ceva ce s-a rupt din cauza designului ineficient sau neglijent? Pentru întreaga echipă a fost incredibil de dificil. Îmi amintesc că ziua de după cursă era zi bancară nelucrătoare şi unii dintre noi am venit să ne uităm pe date pentru a afla ce s-a întâmplat. Au fost săptămâni negre", a adăugat el.

Adrian Newey este considerat unul dintre geniile Formulei 1. Monoposturile desenate de britanic au câştigat şapte titluri mondiale la constructori, şase titluri mondiale la piloţi şi 119 curse.

 

Via | The Guardian

Comentarii (4)

  • documentar
    ar fi fost interesant sa spuna asta in documentarul "Ayrton Senna - Beyond The Speed Of Sound". Desi el a fost designerul monopostului, nu are nicio declaratie in film.
    3 3
  • traducere
    bank holiday nu se traduce - zi bancară nelucrătoare ci simplu: zi nelucratoare (ex 1 decembrie la noi)
    3 1
  • mda
    "Designul rudimentar" la coloana de directie cui ii apartine? Este un inginer de top dar feedback-ul pe care l-a primit de-alungul carierei sale include decesul unuia din cei mai mari piloti din F1.
    2 1
  • adm
    de ce mi-a fost sters comm anterior?era la subiect.
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru