Am dat startul sezonului estival cu electricul Nissan Leaf: de la Vama Veche până în cel mai mare parc eolian din Europa

de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 29.04.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Am furat startul și am plecat la mare cu câteva zile înainte de 1 Mai. Am vrut să vedem cum s-a pregătit litoralul și l-am avut alături de noi pe inspectorul Nissan Leaf. Japoneza ne-a demonstrat că poți străbate Autostrada Soarelui și litoralul de la sud la nord cu o mașină electrică.

Închid ochii și mă simt ca pe o plajă din Marea Nordului. Un vânt tăios adus din larg. Nici în termometre nu e mai bine: doar 10 grade. Dar în jur e un furnicar, impasibil la vremea asta câinoasă. Se fac pregătiri pentru prima și cea mai importantă zi a începutului de sezon estival: 1 mai. Știam că va fi buluc pe plajele litoralului românesc, așa că am furat startul.

Am venit cu câteva zile înainte ca să vedem cum arată nisipul încă gol, hotelurile pustii și munții de șezlonguri. Adică liniștea dinaintea furtunii. Și liniștea nu putea fi explorată decât în liniște, așa că am luat cu noi un simbol al mașinilor electrice: Nissan Leaf, până nu demult cea mai vândută mașină cu zero emisii la nivel mondial.

Nissan LEAF, UN VAMAIOT ÎN VAMA VECHE

Explorarea litoralului începe în sud, acolo unde numai câțiva metri de pământ ne despart de granița cu Bulgaria. Vama Veche este o localitate înființată în 1811 de către găgăuzi, o populație pe care încă o regăsim la frații noștri de peste Prut, în Republica Moldova. Vreme de multe decenii, Vama Veche a fost un simplu sat pescăresc, unde turismul nu se practica, fiind localitate de frontieră.

Spiritul boem al stațiunii începe să rodească în anii '70, atunci când Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca trimite aici, vară de vară, profesori universitari și alte cadre didactice. Se nășteau astfel primele focuri de tabără pe plajă, primele nopți tulburate de aburii lui Bachus, primele seri cu poezie sub clar de lună, primele cântece la chitară. Localnicii începeau să intre în contact cu intelectualii.

Însă, în 1989, Elena Ceaușescu ordonă ca satul să fie desființat. Unii localnici refuză să își părăsească casele. Alte clădiri sunt demolate. Din fericire, sfârșitul comunismului în 1989 înseamnă și salvarea stațiunii de pe litoral. Azi, când Nissan Leaf și-a unduit suspensia printre gropile de pe strada principală, obloanele începeau să se ridice, tejghelele se spălau și ultimele scânduri îmbrăcau podelele pe care se va dansa în weekendul de 1 mai.

Am dat vuietul furnicarului pe liniștea dinspre Cherhana. Nissan Leaf a înaintat tăcut, asemeni unui turist străin care înțelege spiritul plajei. Și, cu geamurile deschise și motorul pornit am ascultat valurile mării.

NISSAN LEAF ȘI MICUL GOLF DIN 2 MAI

Nu știu câtă lume va merge de 1 Mai în 2 Mai, însă noi ne-am oprit. Malul stâncos a servit drept punct de observare pentru Nissan Leaf. Prin parbrizul generos, care a înghițit câteva sute de muște pe Autostrada Soarelui, Marea Neagră a devenit Marea de un albastru visător.

În Micul Golf, un loc pe care îl frecventau poeții, scriitorii și actorii în urmă cu câteva decenii, e mare agitație. Se amenajează o plajă, se bat cuie, se așează mese, se vopsesc pereți. 2 Mai era o localitate vizitată frecvent de poeți, pictori, actori și scriitori în urmă cu câteva decenii. Poeta Nina Cassian a venit aici vreme de aproape 40 de veri. Șederea ei era sinonimă cu sezonul estival: stătea din aprilie până în octombrie.

Ioan Chirilă și fiul Tudor Chirilă veneau des în 2 Mai. De asemenea, pe străzile prăfuite puteai vedea adesea nume mari precum precum Ro­dica Popescu Bitănescu, Alexandru Paleologu, Iurie Darie și Alexandru Arşinel.

După o lungă perioadă cu magazine pestrițe și ulițe prăfuite, 2 Mai are parte și de o stradă pavată. E o picătură în mare, dar măcar schimbă fața stațiunii pe cea mai circulată stradă.

În capătul celălalt al stațiunii începe șantierul naval de la Mangalia. Am mers pe digul străjuit de stâncile colțuroase, lăsându-ne stropiți de valurile care se spărgeau la bază. Am pus astfel niște sare de mare pe acoperișul albastru al electricei noastre. Un element cromatic potrivit în peisajul maritim pe care îl aveam de străbătut.

Scheleții metalici vopsiți în galben s-au pierdut greu în retrovizoare. I-am mai văzut și din Mangalia, care și-a înfrumusețat portul. Păstrează în continuare urmele vechiului festival Callatis, însă noi am vânat altceva: farul din Mangalia.

ÎN VIZITĂ LA EPAVA DIN COSTINEȘTI

Aventura noastră cu Nissan Leaf la mare a început cu 90% baterie la intrarea pe Autostrada Soarelui. Aveam cu noi versiunea cu autonomie extinsă, adică un Leaf echipat cu baterie de 62 de kWh și motor de 215 cai putere. Resurse suficiente pentru o rulare în forță pe autostradă. Însă, știm cu toții, nimic nu înmoaie mai tare autonomia unei electrice ca viteza maximă de 130 de km/h. Așa că am luat-o ceva mai bătrânește. 97 de km/h, rareori salturi peste „sută”. E drept, a fost și foarte comod să facem asta alături de funcția ProPilot, care s-a mulțumit cu mâna noastră pe volan și a făcut el restul (păstrarea vitezei, a distanței și a benzii de mers).

Consum de 17.4 kWh la 100 de kilometri, mai mic decât media anunțată de producător, adică 18 kWh. Așa am ajuns la Cernavodă cu 45% din baterie și o autonomie de 150 kilometri. Ajungeam la Constanța fără probleme, dar am vrut să ne asigurăm suficientă energie pentru sudul litoralului, acolo unde prizele sunt la fel de rare precum plajele fără alge în timpul verii.

Așa că am dus bateria la 93% cu ajutorul prietenilor de la Mol România și ne-am bucurat de Vamă, 2 Mai și Costinești.

Cine nu își mai aduce aminte de vacanțele școlare petrecute la Costinești? Și cine nu a văzut măcar o dată epava eșuată în apropierea localității. Este o veche navă grecească, botezată Evangelia, care a eșuat în 1960 în timp ce transporta portocale către portul Constanța. Nissan Leaf nu putea rata scheletul metalic al celebrului vas, așa că ne-am cocoțat pe o șosea trasată paralel cu marea.

O VIZITĂ ÎN PORTUL CONSTANȚA

Drumul către Constanța ne-a ocolit prin alte stațiuni aflate sub asediul lucrărilor de modernizare. Se asfalta de zor în Eforie Nord. La fel și în Constanța în zona portului vechi. Acolo unde am și oprit pentru a saluta câteva bărci de pescuit cu nume turcesc. Am făcut un popas pentru o zacuscă de pește și pentru o tocăniță de rapane. Leaf a îmbucat și el vreo 23 de kWh de la o priză rapidă și, cu atâta energie la pachet, am plecat către ultima parte a inspecției noastre pe litoral.

Nu înainte de a face o vizită și pe faleza din Mamaia.

Bineînțeles că am găsit pregătiri în toi, însă plaja parcă aștepta să fie descoperită și animată. Am lăsat în urmă construcțiile pestrițe din Năvodari și am apucat drumul către Tulcea. Șoseaua a început să se unduiască frumos, iar lanurile de grâu crud parcă aplaudau trecerea unei mașini prietenoase cu mediul.

APUS DE POVESTE ÎN CEL MAI MARE PARC EOLIAN DIN EUROPA

Ziua s-a încheiat apoteotic. Cu adieri de vânt, cu elice răsărite din pământ și cu valuri verzi pe care au fost plantate uriașe turbine eoliene. După ce a explorat întreg litoralul, Nissan Leaf și-a dorit să se încarce direct de la o sursă de energie regenerabilă, așa că, pe înserat, am înfipt cablul AC în priza cehilor de la CEZ, care au populat zona satelor Fântânele și Cogeleac cu nu mai puțin de 240 de turbine eoliene. Fiecare are aproximativ 100 de metri înălțime și se înfruptă lacom din agitația zeului grec Eol (zeul vântului).

Acum am înțeles de ce a fost aleasă zona aceasta. Am petrecut vreo două ore în cel mai mare parc eolian de uscat din Europa. Și, cu tot soarele din aer, care și-a făcut curaj să răzbească perdeaua de nori pe final de zi, vântul nu s-a oprit nici măcar o clipă. De parcă ne-am fi aflat într-o uriașă hală de producție, unde linia de asamblare varsă necontenit câte o mașină nouă în fiecare secundă.

Parcul eolian Fântânele-Cogeleac are o capacitate totală de 600 MW, adică uriașă. Se traduce în aproximativ 600.000 de kW. La un calcul profan, asta înseamnă că am putea încărca bateria Leaf-ului nostru de aproape 10.000 de ori. Din fericire, n-ar dura foarte mult, pentru că atunci când este conectat la o priză rapidă, Leaf trage prin mufa sa CHAdeMO până la 100 kW. Așadar, încărcare foarte rapidă pentru bateria de 62 kWh.

Deși am început ziua cu nori grei în sudul litoralului, acolo unde infrastructura pentru electrice este la fel de gri ca cerul, seara ne-a zâmbit. Soarele a pictat un apus ca-n tablourile lui Monet, populat de o puzderie de eoliene (instalații uriașe care seamănă speranță pentru infrastructura unei țări care își dorește tot mai mult mașini electrice).

CONCLUZII

Nissan Leaf a fost una dintre primele mașini electrice de serie din lume. Lansat în 2012, Leaf este deja la a doua generație, prezentată publicului în 2017. Chiar dacă tehnologia avansează destul de repede în acest segment, Nissan Leaf și bateria sa extinsă de 62 kWh pot garanta o autonomie mixtă de 385 de kilometri. Bineînțeles că realitatea contrazice întotdeauna cifrele oficiale, însă statistica după 700 de kilometri de traseu nu arată rău. Mai ales că la întoarcere am rulat cu 115 km/h pe autostradă. Situația încărcărilor de pe traseu este detaliată în tabelul de mai jos.

Energie încărcată Cost încărcare
28.2 kWh 29 lei
23.5 kWh 44 lei
37.2 kWh 29 lei
TOTAL
88.9 kWh 102 lei

Comentarii (13)

  • 62,5kwh echivalent 6 litri de motorina, un consum de 17,5kwh/100 este echivalentul unui consum de 1,7l/100 motorina, in aceleasi conditii un diesel ar fi consumat 4, ceea ce inseamna ca la un rezervor de 60l ar fi fost 1500 autonomie. In concluzie electricile abia au facut tranzitia de la stivuitor la masina de oras si dupa cum evolueaza tehnologia o sa mai dureze niste ani pana cand or sa reuseascasa le paraseasca, adica o capacitate a bateriei de cel putin 250 kWh .
    12 3
  • Amintiri
    Cate clipe frumoase am petrecut in vama,cate betii. Cate nopti dormite sub cerul liber,sub masa :),la cort sau atunci cand ploua prea tare de cum ajungeam acolo,in masina. Scoteam tetierele,lasam scaunele din fata pana se uneau cu bancheta spate si faceam un pat de doi. Citesc in articol ca voia Ceauseasca in 89 s-o demoleze,probabil asta ardea atunci,sa rada un sat de pescari cu 10 case,ma rog,lasati c-au salvat-o toti ong-istii de doua parale de la desfintare,in frunte cu icoana userista a stangistilor de acum,T.Chirila de la Voma Veche,au salvat-o pe ca$caval pana a ajuns un balci ordinar,o Mamaia 2! La subiect,doresc ca de 1 a lu'Maiu macar 1000 de masinin electrice sa se sincronizeze din Bucuresti,soferii nevorbiti,sa se incoloneze si sa plece cu ametitoarea iuteala de 80km/h spre mare ca sa traga de baterie,iar acolo,la primul Kaufland din Ct,sa viu si sa râz de cum o sa se imparta democratic noua priza comunista suko la 1000 de electrice de vita furajata. O sa trec sa las un pic de fum din masina mea,apoi ma duc .ai departe undeva undeva retras mai sus de Vama.
    10 9
  • referitor la plimbarea voastra, vama a ajuns o mizerie unde boemul se imbina cu fitele si metalele cu maneaua , constanta o catastrofa urbanistica in care traficul a devenit imposibil, iar invarte vanturile niste orori peisagistice, sa inteleg ca ati facut un tur scurt al hidoseniei dobrogei contemporane
    12 3
  • auto no me
    "Chiar dacă tehnologia avansează destul de repede în acest segment, Nissan Leaf și bateria sa extinsă de 62 kWh pot garanta o autonomie mixtă de 385 de kilometri. "
    Pai si de ce ati oprit sa alimentati la mol in Constanta dupa doar 200km? Ca teoretic va ajungea bateria pana in Vama. Puneti va rog in tabelul cu energia incarcata si timpul de incarcare sa vedem si noi cate ore ati asteptat in mol.
    16 2
  • Ninel citit invers
    Eu nu mai inteleg nimic,cum se face ca in 2021 Nissan isi vinde cea mai evoluata masina a sa cu arhaicele frane pe disc pe puntea spate iar miezul din dodoasca,Audi Q4-e tron si buricul constructorilor auto Vw id4 Gtx "Sport" vin cu evoluatii tamburi pe spate?Astia de la Nissan sunt sandilai? Vor sa dea faliment ?
    11 5
  • Seriff
    Pozele sunt reusite, chiar imi plac, masina arata bine, dar tot nu mi se pare practica, nu am citit nimic despre timpii de incarcare, dar oricum e penibil sa mergi cu 100 pe autostrada, adormi la volan, plus ca ati oprit de prea multe ori sa incarcati, ba la Cernavoda, ba la Constanta, cu o masina normala alimentati odata cand plecati din Bucuresti si aia era si ajungeati si mai repede.
    13 4
  • Octavian
    Si inca o chestie:
    Cu o masina termica avand aceeasi aerodinamica cu Leaf si mergand eco (la consum) as avea un randament foarte bun.
    Deci as polua mai putin. Ca sa nu mai zic ce autonomie as avea.
    Raman la parerea ca electricele nu merita inca. Daca nu ar exista prima aceea de 10k nu stiu cate s-ar vinde.
    17 5
  • Seriff
    @Octavian, corect , nu merita pur si simplu, la o masina normala fac plinul in 2 minute si ma duc pana in Vama si inapoi cu 140 pe autostrada si dupa mai fac si un Buc-Bv fara sa alimentez.
    Plus ca masina costa mai putin.
    7 3
  • @Seriff

    Si totul in aceeasi zi, pana in pranz cel tarziu. Corect?
    5 8
  • Seriff
    @ Fanel
    Ce conteaza daca e in aceeasi zi sau nu?
    Poate sa fie in doua zile, gen sambata sa ma duc la mare dus intors si duminica sa ma duc la munte dus intors.
    Asta fara sa stau o ora la Cernavoda, o ora la Constanta, o ora iar la Cernavoda, o ora in Bucuresti si probabil o ora in Brasov.
    Si pot sa merg si cu 140 pe autostrada, am autonomie 1000 km la un plin. Ti-am dat un exemplu clar cu argumente, daca tie iti place sa mergi cu 100 pe autostrada si sa te opresti la fiecare 200 km facuti, ce sa zic bafta multa.
    Pentru altii timpul liber e important, e putin, viata e scurta.
    9 5
  • @Seriff,

    mai taie din ele, da-le dreaku'. La fiecare articol asta aud, autonomie 1000km si ca bei bere cu baietii pe plaja. Esti tu genul de globetrotter cum sunt io Captain Picard.
    4 10
  • @Flanel
    pentru unii chiar conteaza viata chiar si cu o bere in mana la plaja. Nu toti vrem sa ne-o petrecem in mol ca tine. Sau mergand cu 97 la ora pe autostrada.
    8 2
  • cap de creta 17:54

    1. n-am electrica (inca)
    2. nu am de ce sa stau in mol
    3. si nu merg cu 97 pe autostrada

    si acum, fugi cy cercu'
    1 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru