Feedback

Cum arată ziua Seat: off-road cu Ateca, ture de circuit cu Leon ST Cupra și test-drive cu Ateca FR

Publicat Miercuri, 05.07.2017
de Bogdan Mirică
Comenteaza 0
Automarket a petrecut o zi alături de modelele Seat pe un circuit din Serbia. Constructorul spaniol a scos la treabă cele mai noi modele ale sale, din dorința de a ne demonstra că marca a trecut peste perioada grea de acum cinci ani.

Navak. Un circuit undeva în mijlocul Serbiei. 38 de grade la umbră. Asfaltul a sărit însă de 50. Văd pe termometrul unuia dintre organizatori. Jordi Gene apare extrem de relaxat, îmbrăcat pe jumătate în combinezon. Nici o urmă de sudoare.

„Nu vă depășiți, mențineți ritmul coloanei, nu dezactivați complet sistemul ESP”. Nu prea îți vine să ieși din cuvântul unui pilot care aleargă pe circuit de 30 de ani și are în spate curse grele în Campionatul Mondial de Turisme și la Le Mans. Unde mai pui că e fratele lui Marc Gene, fost pilot de Formula 1.

Un break pe circuit: cu SEAT Leon ST Cupra pe urmele lui Jordi Gene

După scurtele indicații ne urcăm la volan. Ce conducem? Varianta break a modelului Seat Leon Cupra. Adică un break de 300 de cai putere. După ce încercăm să ne ținem? După un Seat Leon Cup Racer cu 330 de cai putere și doar 1145 de kilograme, pilotat de Jordi.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Primul tur pe circuitul de la Navak este unul de încălzire și recunoaștere. Se merge însă suficient de tare cât să nu poți fi atent la fiecare viraj. Mintea nu știe ce să facă mai întâi: să ia notițe sau să schimbe treptele de viteză cu ajutorul padelelor din spatele volanului. Până la urmă trec transmisia în modul Sport și o las să-și facă treaba în voie.

După două ture de circuit, destul de susținute, fără vreo șansă de a ne apropia de Jordi, traseul, zonele de frânare și virajele devin cunoscute. E timpul să ne obișnuim și cu mașina.

După facelift, Seat Leon ST Cupra a devenit ceva mai puternic. A primit 10 cai în plus, iar cuplul motor a crescut de la 350 la 380 de Nm. Este fantastică plaja de cuplu maxim, cuprinsă între 1800 și 5500 de rotații. De aceea cutia nici nu a avut foarte mult de schimbat. A fost o senzație constantă de resurse nelimitate, cu excepția linie drepte, unde te străduiai din răsputeri să ajungi de la 200 la 250 de km/h. Aici Seat Leon Cup Racer devenea un punct la orizont care ne aștepta la primul viraj.

Cu 4Drive, simți cum mașina se încolăcește după viraj și pare că refuză categoric să piardă aderența.


Instalarea unei tracțiuni integrale pe un hot hatch poate fi o idee genială. Cu 4Drive, simți cum mașina se încolăcește după viraj și pare că refuză categoric să piardă aderența. Progressive Steering, oferit și el în standard, face ca direcția să fie mult mai agilă și precisă.

Au fost cinci ture de circuit, plus una în care ar fi trebuit să răcim frânele. Le-am răcit atât de „bine”, încât atunci când am oprit la boxe fumegau ca un grătar cu mici.

Au urmat apoi două ture de circuit cu Jordi Gene. Am înțeles de ce nu reușeam să ne apropiem de el și Leon Cup Racer. Mașina accelera uluitor, iar jocul de picioare al spaniolului (stâng-drept, stâng-drept) era greu de reprodus. Turele s-au scurs repede și ne-am întors iar la 38 de grade.

Primii care au condus Seat Ateca FR

N-am rezistat mult în toropeală. Așa că Seat ne-a aruncat repede la aer condiționat. Am urcat într-un Ateca FR și am devenit astfel primii jurnaliști care aveau ocazia să conducă versiunea sportivă a SUV-ului. Pe vreo 20 de kilometri, ce-i drept. Adică prea puțin pentru a putea înțelege ceva dintr-un Ateca de aproape 200 de cai putere, limitat de satele sârbești și limitele de viteză stricte.

Motorul de 2.0 litri TSI și 190 de cai putere se simte vânjos și este bine pus în valoare de cutia automată DSG cu șapte rapoarte. Vine cu o suspensie sportivă, capabilă să țină SUV-ul mai bine pe șosea. Împreună cu jantele de 19 inch, ținuta de drum este ușor rigidă, însă asta îți oferă și ceva mai multă siguranță.

După cele câteva excese prinse în linie dreaptă, în afara localităților, și după ce n-am văzut alt mod de rulare decât cel Sport, consumul proaspăt resetat la pornire a indicat un înfricoșător 15 litri/100 de kilometri.


Asemeni celorlalte modele din Grupul Volkswagen, Seat Ateca FR vine cu amortizoare adaptive, ceea ce îi permite să ofere mai multe moduri de rulare. Noi n-am avut timp și dispoziție decât pentru cel sportiv. Direcția beneficiază de același sistem Progressive Steering, care îmbunătățește răspunsul.

Și din punct de vedere estetic Seat Ateca FR este o opțiune sportivă. Noutățile estetice presupun spoilere față și spate redesenate, o grilă nouă, jantele de 19 inch despre care vă vorbeam, logo-urile FR și multiplele inserții cromate de la nivelul caroseriei. Interiorul continuă cu aceleași inserții cromate și cu o tapițerie din Alcantara. La cerere, clienții pot opta și pentru tapițerie din piele. Indiferent de alegere, Seat înlocuiește scaunele standard cu unele sportive, care au o susținere laterală mult mai bună.

După cele câteva excese prinse în linie dreaptă, în afara localităților, și după ce n-am văzut alt mod de rulare decât cel Sport, consumul proaspăt resetat la pornire a indicat un înfricoșător 15 litri/100 de kilometri. Bineînțeles, cu nici un fel de relevanță pentru rularea de zi cu zi.

Ce poate Seat Ateca în off-road?

Ultima parte a zilei petrecută în Serbia, pe circuitul de la Navak, m-a găsit tot în interiorul unui Ateca. De această dată un diesel de 2.0 litri și 150 de cai putere, echipat cu tracțiunea integrală 4drive. 340 de Nm livrați între 1500 și 3000 de rotații au fost suficienți pentru provocările traseului off-road pe care am intrat.

Destul de simplist, croit în așa fel încât să nu ai nevoie de prea multe resurse. Cu unghiurile a fost ceva mai dificil, Ateca fiind undeva la limită. Până la urmă, vorbim despre un SUV compact, care nu-și propune să iasă prea mult în off-road. Are o gardă la sol de aproape 19 centimetri, un unghi de atac de 20.6 grade și unul de degajare de 25.5 grade.

Probele pe care le-am experimentat noi sunt mai mult decât vor încerca 99% din clienții lui Ateca.


Ne-au apărut în cale un vad plin cu apă pe care l-am traversat fără probleme, mai multe încrucișări de punți, un mini drum forestier cu denivelări și câteva pante cu o înclinație mare. Nici aici n-au fost probleme, chiar dacă ne-am oprit și am plecat din rampă pentru că am avut o transmisie automată DSG.

Coborârile s-au făcut foarte simplu, aproape fluierând, cu ajutorul Hill Descent Control, un sistem disponibil acum pe aproape toate modelele 4x4, capabil să transforme totul într-o joacă.

Am înregistrat pentru voi câteva imagini cu probele la care a fost supus Ateca în off-road. Chiar dacă nu sunt extrem de dificile, ele demonstrează că Ateca poate ieși în teren accidentat. Cu limite. Oricum, probele pe care le-am experimentat noi sunt mai mult decât vor încerca 99% din clienții lui Ateca, ajunși deja la 40.000 în ceva mai mult de un an de la lansare.

Urmareste Automarket

Au fost opt ore petrecute pe un circuit sârb care seamănă foarte mult cu Academia Titi Aur, doar că e ceva mai mare. Opt ore în care Seat a încercat să ne convingă că marca aflată în pragul falimentului în urmă cu cinci ani și-a revenit. Și-a revenit și a redevenit marca sportivă a grupului, orientată către cei care vor și puțină adrenalină pe lângă aspectul practic cu care Grupul Volkswagen își înzestrează toate odraslele.


Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru