Le Mans 2010 - Triplă istorică pentru Audi R15 TDI Plus

De Mircea Meșter
Publicat Duminica, 13.06.2010
Audi a profitat de abandonurile tuturor celor patru exemplare Peugeot 908 HDi FAP angrenate în ediţia 2010 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans, terminând pe primele trei poziţii la final.

Audi a obţinut o victorie superbă în Cursa de 24 de ore de la Le Mans, constructorul german reuşind să ocupe primele trei locuri pe podium la finalul unei curse pline de neprevăzut. Victoria germanilor a fost înlesnită de fragilitatea catastrofică a principalilor rivali de la Peugeot, toate cele patru exemplare Peugeot 908 HDi FAP intrate în competiţie (trei pentru echipa de uzină şi unul pentru echpa-satelit Oreca) fiind nevoite să abandoneze pe parcursul celor 24 de ore de competiţie din cauza unor probleme tehnice la nivelul motorului.

În aceste condiţii, deşi s-au dovedit mai puţin rapide decât modelele Peugeot, acestea din urmă fiind considerate de specialişti favoritele clare la victoria din 2010, prototipurile Audi R15 TDI Plus au reuşit să învingă graţie fiabilităţii şi unei strategii de aşteptare care a dat roade la final. Echipajul câştigător din partea celor de la Audi s-a dovedit a fi la final Bernhard-Rockenfeller-Dumas (numărul 9 de concurs), americanii reuşind să termine în faţa prototipurilor gemene ale echipajelor Treluyer-Fassler-Lotterer (numărul 8) şi Kristensen-McNish-Capello (numărul 7).

LMP1 - DOAR PATRU PROTOTIPURI AU TERMINAT PE ROŢI

Fiabilitatea îndoielnică a celor de la Peugeot nu a fost o excepţie în acest an, nu mai puţin de 12 prototipuri ale clasei-regine LMP1 fiind nevoite să abandoneze din cauza problemelor tehnice sau a accidentelor.

De altfel, pentru a găsi o ediţie Le Mans cu atâtea abandonuri la categoria de top trebuie să ne întoarcem foarte mult în timp, deoarece în 2010 au terminat pe roţi doar patru maşini. Pe lângă cele trei Audi-uri, în imediata apropiere a podiumului s-a clasat echipajul Oreca 01 - AIM condus de Andy Meyrick, cealalte maşini notate ca ajunse la final fiind un Lola Aston Martin care a terminat la 32 de tururi în spatele echipajului câştigător şi un Lola Juss Coupe al echipei Drayson Racing (+143 de tururi).

VICTORIE LA PRIMA CURSĂ ÎN LMP2

La categoria inferioară LMP2 şi-au adjudecat victoria echipajul Leventis-Watts-Kane pe HPD ARX.01 (echipa Strakka Racing), aceştia reuşind să termine pe un excelent loc 5 la general la prima lor cursă în Le Mans. La GT2 a câştigat echipajul Porsche GT3 RSR cu numărul 77, constructorul german sărbătorind astfel printr-un succes cei 40 de ani de la prima victorie în Le Mans. Pe locul al doilea a venit echipajul Ferrari F430 Hankook Farnbacher, iar pe trei a terminat BMS Scuderia Italia pe un alt Porsche GT3 RSR

În sfârşit, la categoria GT1 a reuşit să se impună exemplarul Saleen S7R al echipei Larbre Competition, acesta devansând Corvette C6.R (Luc Alphand Aventures) şi Aston Martin-ul DBR9 al echipei Young Driver AMR.

  • CLICK AICI pentru a vedea rezultatele finale complete ale ediţiei 2010 a Cursei de 24 de Ore de la Le Mans

 

Comentarii (30)

  • Felicitarii AUDI.

    performante foerte bune ale grupului VAG.

    - Dakar - au castigat primele 3 locuri cu Touareg.
    - Le mans primele 3 locuri cu R 15 TDI.
    - cu POLO au castigat World Car of the Year, cat si Masina
    Anului in Europa.
    - Motorul TSI de 1.4 litri de la Volkswagen a castigat premiul cel mare la competitia "Motorul Anului"..., etc.

    astea dor cateva din premiile castigate in ultima vreme ultima vreme.

    oricum retardati or sa fie multi care isi dau cu parerea fara sa aibe habar.
    34 18
  • Le Mans
    Urmaresc LeMans din anul 2000. Intamplare face ca in aceasta luna la cateva zile dupa cursa de 24h de la LeMans sa-mi serbez ziua de nastere. In 9 din cei 10 ani Audi "mi-a facut" cadou victoria.

    Le Mans 2010 - Audi 1-2-3!

    P.S.: BMW a fost pe 4 la clasa GT2.... doar atat.
    24 14
  • TDI
    TDI Power! Unii zic ca-s fumegatoare, altii ca ar fi tractoare....insa faptele spun clar ca sunt castigatoare!
    28 21
  • lapusneanu
    bravo Audi!
    am stat si ma gindeam ca chiar o sa cistige peogeot?? dar victoria totala a fost de partea Audi! Bravo Audi! Respect!!!
    16 10
  • Victor
    vai..
    @slv83
    Asta e din vreo manea care vine din fabrica cu masina?
    13 19
  • @Victor
    Nicidecum.......e o realitate irefutabila!
    17 8
  • schumi
    Le Mans 2010
    Desi nu sunt admirator al masinilor frantuzesti (nu as cumpara in viata mea o masina frantuzeasca) nu pot sa nu admir performantele extraordinare ale masinilor Peugeot. Cred ca numai ghinionul a facut ca dominatia copioasa asupra masinilor Audi sa nu se finalizeze cu victoria finala. Nu am nimic cu Audi dar anul asta chiar nu au facut nimic deosebit, au obtinut o victorie fara pic de stralucire, cei de la Peugeot s-au batut singuri.
    16 8
  • Le Mans
    Peugeot a avut probleme electrice..ca si la masinile de serie,in rest hdi-ul lor e complet superior tdi-ului si s-a observat f bine pt cine a urmarit cursa.
    Cand a intrat la boxe peugeotul 1 era pe primul loc, la distanta mare de urmaritori,dar l-a pus pe butuci o problema electrica la starter.

    Masinile peugeot erau mult mai rapide.
    Audi a castigat cu fiabilitatea.
    25 5
  • Off off , mai mai
    Imi place ca baietii si fetele de la departamentul de marketing Audi au facut o treaba super buna. Imi pare rau ca au dat-o in bara rau de tot Peugeot cu HDI-ul lor (ceea ce e cel putin jenant , fiind o cursa de anduranta , unde se presupune ca vorbim de fiabilitati ridicate) , pentru ca , daca ar fi castigat , sunt curios prin ce colt al camerei va mai plangeati amarul. Nu sunt fan Peugeot , NU sunt fan BMW ,(poate Mercedes putin , dar la nivel de mentalitate si tehnica,insa departe de definitia clasica a unui fan) , insa declaratii de genul " TDI Power! Unii zic ca-s fumegatoare, altii ca ar fi tractoare....insa faptele spun clar ca sunt castigatoare!" sunt chiar jenante. R15 nu are nici o treaba cu ce sub capota A4 & friends. E ca si cum ai spune ca Renault folosesc ,pe monopostul de F1, motoare de Clio. Poate ca ar trebui sa invatat sa si castigati , la fel cum ar trebui sa invatati sa si pierdeti (si vorbesc in general , fara a nominaliza) . Ex : Olivier Quesnel l-a felicitat pe Wolfgang Ullrich , cu cateva minute inainte de final (si nemtul , de emotie , a plans).
    17 6
  • Bravo tuturor
    As dori pentru incep prin a felicita pe cei de la Peugeot care au aratat ca fac masini mult mai rapide decat Audi la momentul actual. De la anul insa lucrurile vor sta complet altfel cu noul regulament.

    Spuneam mai sus ca Peugeot face masini rapide, din pacate pentru ei nu sunt mai bune decat Audi. La Le Mans conteaza cel mai mult sa treci linia, de aceea chiar daca ai mers mai multe ture decat altii care au terminat, nu esti clasat. Iar din pacate Peugeot nu are nicio scuza atata timp ca intr-o cusa de anduranta iti cedeaza absolut toate masinile, chiar si masina privata. Asta in conditiile in care sunt la al 4-lea an cu aceasta masina.

    Audi a facut cursa perfecta pentru ei, iar cei care spun ca nu meritau, sau ca au fost norocosi, nu au cu ce se mananca cursa asta. Da, ceva noroc au avut insa "norocul" de a nu avea parte de incidente majore e o conditie care trebuie indeplinita pentru a castiga.

    Si o sa vin si cu argumente sa nu ziceti ca sunt un berbec fan Audi:
    1) Anul acesta Audi a egalat recordul de ture parcurse vreodata la Le Mans adica 397, iar daca vroiau il si bateau. Ce inseamna asta? Pai ca o comparatie, anul trecut cand a castigat Peugeot s-au parcurs 382 ture.

    2) Faptul ca Peugeot-urile au cedat nu a fost o intamplare. Tom Kristensen, declara inainte de cursa ca diferenta din calificare de peste 2 secunde nu este decisiva, deoarece Audi vor putea sustine acelasi ritm toate cusa, in timp ce adversarii nu-si vor putea permite acest lucru. Iar pe ei pe asta vor miza.

    3) In timpul noptii Audi a inceput sa se apropie, iar cei de la Peugeot au inceput sa forteze si asa au ajuns sa faca fiecare "poc". Nu le-au cazut motoarele asa de la norul de cenusa vulcanica, sau mai stiu eu ce.

    Pentru mine cea mai mare surpriza nu a fost victoria Audi (tripla poate). Cel mai mult m-a uimit dubla Porsche la GT2, care teoretic era a treia masina ca valoare, la mare distanta pe F430 si Corvette. Chiar si faptul ca BMW a terminat pe locul 4 a fost o performanta.
    12 4
  • Le Mans 2010
    Sincer sa fiu am fost trist cand a pierdut Peugeot. Acum 2 ani au demonstrat ca au potential, anul trecut au castigat iar acum si-au luat-o rau in freza.
    Pe de alta parte tehnica lui Audi binecunoscuta de la Le Mans, aceea de a face motoare nu neaparat performante ci foarte fiabile, a dat roade din nou. Audi nu a pariat pe distantari mari fata de Peugeot si nu a vrut neaparat sa aiba tururi foarte rapide. Pe principiul "stai in banca ta si ai rabdare" au castigat cursa. Ei bine, Peugeot a facut invers si eu cred ca toate masinile au cedat pentru ca au fost fortate peste masura. Imi amintesc ca acum vreo 10 ani Mika Hakinen a patit ceva asemanator fi F1 (se distanta de Schumi parca cu vreo 2-3 sec/tur si bineinteles a abandonat chiar in fata liniei de finish)
    Ceea ce a patit Peugeot nu ii poate face decat sa ii motiveze mai tare pentru cursa de anul viitor si sa ia in calcul unde au gresit. Am incredere ca vor venii si vremurile lor.
    @slv, sa compari motorsportul cu productia de serie e ca si cum ai compara Logan cu Ferrari Enzo.
    10 2
  • ACURA
    de ce nu amintiti de cel mai mic consum realizat de modelul ACURA HPD ARX.01 (echipa Strakka Racing) ?
    plus ca cei de la Honda realizeaza un nou motor pentru anul viitor, unde diferenta dintre diesel si benzina va fi mai mic, si poate la face vreo surpriza celor de la AUDI ?!?!?!

    http://www.autoblog.com/2010/06/11/honda-introduces-new-2-8l-turbo-v6-for-2011-lmp2-race-cars/
    6 1
  • mai dpp in cazul in care nu stiai fsi-ul a aparut acum vreo 10 ani la le mans apoi a fost implementat pe masinile de strada! renault nu e audi!
    6 6
  • @tovarasul anonim de mai sus
    Comparatia cu F1 si motor de clio e facuta tocmai pentru a ilustra faptul ca motoarele de serie n-au nici o treaba cu motoarele de competitie. Citeste mai atent data viitoare. Sau poate trebuia sa ma rezum doar la "Citeste" :)
    Ai comentat doar ca sa te afli in treaba. Ca si paranteza , prin comentariu tau , care presupun ca ar fi trebuit sa ma tragi de urechi , afirmi exact acelasi lucru pe care l-am zis si eu .
    6 6
  • @LEE
    Hai ma prietene ce dracu astia vorbesc ceva si tu apari si zici :Superman, Superman!!!
    Mai au mult de mancat pana ajung la nivelul astora grei
    3 4
  • @LEE
    In primul rand tu vorbesti de o masina de la clasa LMP2, iar diferenta e cam de 30 de ture. Vorbesti de o masina care folosescte motoare V8 de 3.4L cu putere si masa mai mica decat cele de la LMP1, asa ca nu inteleg de ce te mira asa mult consumul.
    Surpriza poate sa faca Aston Martin.
    4 2
  • peug - lemans
    eu as zice nu ca audi a castigat , ci ca PEUGEOT s-au batut singuri. Erau clar mult mai rapizi decat cei de la audi, si nu pot intelege de ce au tras asa de tare, nu le trebuiau decat 1 minut maxim pt a avea asigurata victoria ci nu 2-3 ture... Pacat, pacat ca au fost mai rapizi si ca si-au sidtrus masinile... ramane pe data viitoare. Iar cei de la audi, anul viitor nu vor mai putea pacali din nou pe toata lumea cu r15, pt ca in mod sigur nu vor mai avea acelasi noroc chior ca anul acesta. Pacat de peugeot.
    5 8
  • vuvuzela
    TDI
    feilicitari celor de la audi, le-au dat o palma zdravana celor care isi bateau joc de TDI-uri ca le baga pe circuit, sau ca is tractoare de mers pe ogor
    8 4
  • serifu
    @eu
    du-te culca-te esti vai de tine se vede ca porti capu numa sa nu te ploua in gat,.

    fac pariu ca daca ar fi castigat peugeot sau bmw se infaptuia dreptatea absoluta, dar asa ca a castigat audi bineinteles ca nu au meritat, ba au si furat si au mituit organizatorii...plus ca le-au aruncat cuie pe traseu celor de la peugeot

    vb lui piersic: " bai ciocoflenderilor"
    9 4
  • COCALARU SEF
    Pr: schumi, eu si altii care mai citesc carti si inteleg ce este in jurul lor
    Fiabilitatea masinilor PEUGEOT va fi corectata dar asta ia timp, multa munca de teren si de reproiectare. Va fi greu pentru PEUGEOT sa refaca terenul pierdut pana la cursa anului viitor, fiabilitatea nu este o chestie simpla care va fi rezolvata in doi timpi si trei miscari si reusita depinde de multi factori. AUDI are norocul unei cercetari in domeniu veche de multi ani dar, poet, la anul francezii sa recupereze handicapul.
    Oricum, miturile "masinilor germane" raman doar mituri, totul se bazeaza pe multa munca si acumulari in timp. Nu genele germane stau la baza succeselor ci munca si seriozitatea.
    7 1
  • @I.O.N. si ZZZ
    si eu ce-am spus?
    doream mai multe informatii despre modelul ACURA...............si faptul ca noul egulament de anul viitor aproprie mai multe modelele cu motor diesel si cele pe benzina.
    off............
    lasati ca la anul AUDI nu va fi pe podium, asa e bine ?!?!?!
    3 1
  • carcotasu
    rapid vs. fiabil
    Felicitari audi pt tripla, dar vreau sa va spun ca deliciul cursei pt care am urmarit-o majoritatea a fost oferit de catre cei de la peugeot. Ii plictisitor sa te uiti la o cursa in care masinile nu se depasesc, nu scot timp record si nu merg la limita doar sa nu le forteze. Ce suspans s-a creat in turlele in care peugeot recupera 3-4 secunde, pe fiecare tur. Cat de interesant era acel sofat agresiv. Din pacate au fost rasplatiti cu defectiuni favorizand tripla testoaselor. Felicitari audi.
    3 1
  • Pareri
    Este pacat ca multe lume isi da cu parerea fara sa aiba habar cu ce se mananca aceasta cursa (Le Mans 24h). Intr-o cursa de ANDURANTA nu este suficient sa fii doar rapid. Peugeot a piedut pt ca au fost mai slabi. Au venit cu un prototip testat in ultimii 4 ani si au abandonat jenant cu toate cele 4 masini. Pentru asa ceva nu exista scuza. Audi nu a avut viteza francezilor in primul rand deoarece prototipul R15 venea pt prima data la LeMans si mai erau de facut setari (Kristensen a spus in calificari ca R15 este foarte pretentios si o diferenta fina de reglaj poate influenta serios comportamentul masinii). Faptul ca Audi a terminat cu toate cele 3 masini (si in ce fel, monopolizand podiumul) este admirabil in conditiile unei masinii complet noi. Victoria nemtilor este pe deplin meritata!

    @Dpp: Modelul de strada Audi R8 are acelasi motor ca prototipul omonim care a concurat la LeMans (FSI 4.2). V12 TDI de pe Q7 deriva din motorul de pe R10LM. Seful motorsport Audi (Dr. U) a declarat in repetate randuri ca motivul pt care nemtii nu concureaza in F1 este diferenta mare dintre motoarele folosite pe circuit si ce se va putea implementa pe strada. Deci faptul ca Audi a castigat la LeMans are o relevanta mai mare asupra modelelor de strada comparativ cu faptul ca Renault/Mercedes castigat campionatul F1.

    @Cocalarul Sef: Fiabilitatea prototipurilor Peugeot trebuia sa fie imbunatatita cu mult timp inainte de aceasta cursa. Fiind o masina cu care francezii concureaza de 4 ani trebuiau sa nu aiba probleme. Din pacate pt ei nu puteau juca decat o singura carte pentru a bate Audi si anume cartea vitezei in detrimentul fiabilitati sperand ca vor avea norocul de a termina cu una dintre masini (scenariul de anul trecut). Daca prototipul 908 nu va suferi modificari pt la anul nu le dau nici o sansa in conditiile in care R15 va fi cu siguranta mult mai rapid.
    7 3
  • Praf in ochi
    24 H LM
    Am urmarit cursa de la orele 16 la orele 16 cu o mica pauza noaptea . Modelul 908 a fost impins destul de sus ca si putere ( undeva pe la 135 CP / litru ) comparativ cu TDI ul de pe R15 ( 118 CP / litru) de aici se castiga acele reprize si viteza maxima mai mare . Audi a mers pe cartea asteptarii . Si bine a facut . Nu ma asteptam la o tripla , dar banuiam ca cel putin un 908 va ceda . In plus , la o cursa de anduranta , nu conteaza puterea , viteza maxima sau cat de bine sta masina pe pista . CEL mai important lucru este sa reusesti sa ti masina cat mai mult pe circuit . Si obligatoriu intre sambata de la orele 16 , pana duminica la orele 16 . Restul chiar nu conteaza . Strategia Audi a dat roade , plus doza de noroc necesara unei astfel de curse , in care se poate intimpla absolut orice . Imi pare rau ptr Panis . Iar comparatiile unora vis a vis de masinile de serie si cele preparate ptr diferite competitii sunt total aiuritoare . Nu exista legaturi directe . Cel mai bun exemplu ar fi intre celebra Xsara WRC a lui Loeb si Xsarele de strada ......Bravo Audi......
    0 1
  • schumi
    Fiabilitate
    Nu cred ca Peugeot a pierdut cursa datorita fiabilitatii mai proaste a masinilor. Nu au ales sa fac o masina foarte rapida in detrimentul fiabilitatii. Nici ei si nici cei de la Audi nu s-au asteptat sa fie o diferenta atat de mare la acest capitol. Cel putin asta reiese din declaratiile lor.
    Castigarea unei astfel de curse tine de o multime de factori, nu numai de fiabilitatea intrinseca a masinii. Tine de strategie, de piloti, de cum acestia exploateaza masina si, de ce nu, de sansa. Audi are niste piloti extraordinari de experimentati, alesi pe spranceana. Ei cred ca au facut diferenta, in timpul noptii.
    3 1
  • McNish
    Umpic noroc
    Este aevarat ca tin cu audi dar recunosc ca peugeot trebuia sa castige.Audi au avut noroc ca peugeot nu au gandit cum trebuia cursa.S-a dovedit in acest an ca , constanta este mult mai importanta decat puterea.Felicitari audi, desi cu putin creier peugeot putea ocupa primele 4 locuri.
    2 0
  • @C-G-C
    Tine minte si ordinea de aparitie , te rog. Pune mai mult accentul pe "prototipul " si pe "deriva" din fraza "V12 TDI de pe Q7 deriva din motorul de pe R10LM" .Exista o disciplina care se ocupa de aspectul asta : Managmentul Inovarii. Tocmai asta incerc sa explic. Peste cativa ani , poate 1 , poate 2 , ce e pe R15 POATE o sa fie si pe A4/Q7/ Whatever . Insa nu incerca sa ma convingi ca Audi a luat motorul de pe Q7 si l-a pus direct pe R15/R10.Este EVIDENT ca s-au bazat pe un motor existent si ca EVENTUAL vor folosi inovatiile tehnice in productia de serie , pentru ca altfel nu alearga decat pentru putina reclama si imagine de brand si cateva sute de litrii de motorina arse.
    Din cate stiu eu , singurii care se se gandesc sa foloseasca tehnologii F1 in productia de serie sunt Ferrari. Posibil acum si McLaren(insa nu garantez).
    PS: Nu ai de unde sa stii ca anumite artificii gasite de Mercedes nu au ajuns in productia de serie.
    5 0
  • Lorinczi Thomas
    @Dpp
    Domnule Dpp, numit ca user automarket. De ce trebuie sa te iei de "tovarusul anonim de mai sus". Cica :"a comentat ca sa se afle in treaba", el a vrut sa-si spuna parerea despre comentariul tau, nu te-a contrazis.

    ''la 14.06.2010 (12:58)
    @tovarasul anonim de mai sus

    Comparatia cu F1 si motor de clio e facuta tocmai pentru a ilustra faptul ca motoarele de serie n-au nici o treaba cu motoarele de competitie. Citeste mai atent data viitoare. Sau poate trebuia sa ma rezum doar la "Citeste" :)
    Ai comentat doar ca sa te afli in treaba. Ca si paranteza , prin comentariu tau , care presupun ca ar fi trebuit sa ma tragi de urechi , afirmi exact acelasi lucru pe care l-am zis si eu ."
    2 2
  • tdi vs hdi
    Multi isi dau cu parerea,insa putini stiu despre ce anume vorbesc, vis-a-vis despre rivalitatea diesel-urilor,e clar cine pe cine........In prima faza sa luam partea ce tine de masinile de strada;unde poti compara un peugeot cu audi,e penibil sa le pui la un loc,audi e superioara aporape,daca nu la toate capitolele.Intamplarea face sa fi avut in ultimii ani atat un audi cat si un peugeot,un 1.9 tdi si un 2.0 hdi,131 respectiv 136 cai,cuplu asemanator,insa audi-ul era simtibil "mai masina".Vis-a-vis de cursa de la le mans,audi a castigat pe merit,de aia se numeste a fi o cursa de anduranta,fiabilitatea face diferenta ci nu neaparat viteza pura,
    3 2
  • @Lorinczi Thomas
    Citeste mai atent :)
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru