POVEŞTI AUTO: 30 de ani de motoare diesel BMW

de Dragoș Băltățeanu
Vineri, 20.09.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Oricât de ciudat ar părea astăzi, termenii diesel şi BMW nu erau compatibili acum 30 de ani. BMW era o marcă fidelă propulsoarelor performante pe benzină. Dar economicele motoare diesel nu mai puteau fi ignorate.

În istoria fiecărei mari mărci cu pedigree sportiv vine un moment în care cei care conduc destinele îşi pun o întrebare de bază: "Oare nu ar trebui să avem şi un motor diesel în gamă?" Porsche a trecut prin această dilemă de curând şi toţi fanii mărcii s-ai simţit trădaţi la auzul faptului că Porsche Cayenne va putea fi alimentat şi cu motorină. După fierberea iniţială, publicul a acceptat şi astăzi nu ni se mai pare ciudată alăturarea cuvintelor "Porsche" şi "diesel". În faţa acestei întrebări s-a aflat de curând şi Subaru, marca japoneză cedând la rândul său tentaţiei. 

Prin aceeaşi dilemă a trecut şi BMW, doar că totul se întâmpla acum fix 30 de ani. BMW era până în 1984 un brand care folosea exclusiv propulsoare pe benzină, dieselul fiind până văzut la acea vreme ca o soluţie rezervată agriculturii şi autovehiculelor utilitare. La începutul anilor '80, aceste motoare au început însă să-şi facă loc şi pe automobile datorită faptului că ofereau avantajul economiei de carburant. Erau însă zgomotoase şi lipsite de performanţe, ceea ce îi făcea pe mulţi fani BMW să nu conceapă că marca bavarează va folosi vreodată un asemena propulsor. 

Criza petrolului i-a făcut însă pe cei de la BMW să dezvote un plan încă din 1975 care prevedea dezvoltarea de motoare diesel ca alternativă la cele pe benzină. Abia peste câţiva ani planul intra în aplicare, iar primul motor diesel folosit de BMW pe un model de serie avea să fie prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. Se întâmpla exact acum 30 de ani.

1984, începutul: BMW 524td

BMW 524td din 1984 a fost primul automobil bavarez dotat cu motor diesel.

Provocarea a fost combinarea economiei de combustibil şi a duratei lungi de viaţă cu performanţele ridicate.


Încă de la început a fost clar că un motor BMW diesel ar trebui să dispună de câteva calităţi speciale. Provocarea a fost combinarea economiei de combustibil şi a duratei lungi de viaţă cu performanţele ridicate. Inginerii BMW au optat pentru un motor cu şase cilindri în linie, cu sistem vortex al camerelor de ardere şi turbocompresor. Iar primul model care a primit acest motor a fost Seria 5. Rezultatul a purtat numele de BMW 524td. A stabilit noi standarde în domeniul automobilelor dotate cu motoare diesel. Propulsorul creat de BMW avea o cilindree de 2.443 cmc şi putea dezvolta 115 CP şi 240 Nm la 2.400 rpm, cifre impresioanante pentru 1983. Pentru a atinge 100 km/h, BMW-ul 524td avea nevoie de 12.9 secunde, iar viteza la care motorul se plafona era 180 km/oră. Pentru un prim BMW ce putea fi alimentat cu motorină, presa de specialitate l-a primit bine, apreciând cuplul acestui motor, sunetul plăcut pentru o unitate diesel, precum şi lipsa vibraţiilor. În plus, cifra oficială pentru consumul mediu a fost 7.1 litri/100 km, una absolut fantastică pentru acea perioadă.

BMW 524td, planşa de bord

Imediat după debutul vânzărilor acestui model, BMW a încheiat un acord cu Ford pentru furnizarea de motoare diesel produse de bavarezi în uzina Steyr. Ford încerca să contracareze criza petrolului, încercând că popularizeze motoarele diesel şi peste ocean. Un prim exeperiment a fost modelul Licoln Continental echipat cu motor diesel BMW. Această variantă a fost disponibilă pentru modelul Lincoln Mark VII între 1984 şi 1985, fiind fabricată în 2.500 de unităţi, dar s-a dovedit un eşec, clienţii americani preferând varianta echipată cu motor V8 pe benzină. Lincoln-ul diesel folosea o transmisie automată marca ZF cu patru trepte, dar au existat, se pare, şi câteva exemplare cu cutie de viteze manuală. Astăzi aceste maşini sunt extrem de rare în Statele Unite, doar câteva exemplare supravieţuind.

BMW 324d, cu motor diesel aspirat de 86 CP

Urmareste Automarket
În Europa, clienţii BMW au îmbrăţişat ideea, în ciuda reticenţei iniţiale.
În 1986, deja fiecare al treilea BMW Seria 5 înmatriculat în Germania era echipat cu motor diesel, iar BMW 524td devenea cel mai popular model al gamei după doar patru ani de la lansare. În aceste condiţii, BMW decidea să extindă gama şi să îşi doteze cu propulsor diesel şi modelul mai mic: Seria 3.

Pentru început, BMW a ales să pună pe Seria 3 o versiune aspirată a motorului cu şase cilindri de 2.4 litri. Modelul se numea 324d, iar motorul dezvolta doar 86 CP şi un cuplu de 152 Nm. Eram cam lent pentru standardele BMW, acceleraţia făcându-se în 16.1 secunde, dar consumul mediu era de 6.9 litri/100 km. Acest motor aspirat, dar foarte economic a fost apoi pus şi pe Seria 5, modelul 524d fiind prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 1986. Un an mai târziu, gama diesel BMW era compusă din modelele 524td, 524d, 324td şi 324d. 

1991, confirmarea: a doua generaţie de motoare diesel 

BMW 525tds în variantă Touring.

La începutul anilor '90, fiecare al şaselea model nou înmatriculat în Europa era diesel, iar în Franţa procentul motorizărilor diesel ajunsese deja la 50%.


La opt ani de la lansarea primului propulsor diesel BMW, a doua generaţie îşi făcea apariţia la Salonul Auto de la Frankfurt din 1991. Noul motor avea tot şase cilindri în linie, dar era mult mai avansat tehnic şi rafinat faţă de prima generaţie. Capacitatea cilindrică a fost mărită la 2.498 cmc iar puterea livrată era disponibilă în două variante, în funcţie de modelul echipat. Astfel, 325td avea 115 CP, în timp ce 525tds se lăuda cu 143 CP. Consumul mediu era de 7 litri pentru 325td şi 7.2 pentru 525tds. Emisia de noxe este redusă datorită folosirii de sisteme de catalizare, iar performanţele era impresionante pentru 1991: 12 secunde pentru sprintul până la 100 km/oră, în timp ce fratele mai mare avea nevoie de 11 secunde.

Noile motorizări veneau la fix într-o epoca în care dieselul lua avânt în Europa. Fiecare al şaselea model nou înmatriculat în Europa era diesel, iar în Franţa procentul motorizărilor diesel ajunsese deja la 50%. În 1994, BMW decide să producă şi o variantă cu patru cilindri derivată din motorul diesel de 2.5 litri. Acest frate mai mic avea doar 1.7 litri şi dezvolta 90 CP. Modelul echipat cu acest motor s-a numit 318tds, iar consumul mediu raportat era de doar 5.9 litri/100 km.

BMW 318tds, primul motor diesel cu patru cilindri

1998, evoluţia: a treia generaţie şi motorul diesel V8

Un BMW Seria 3 cu motor diesel câştigă cursa de 24 de ore de la Nurburgring în 1998.

Esential 115 CP dezvolta primul propulsor diesel BMW cu şase cilindri
90 CP dezvolta primul propulsor cu patru cilindri folosirt de modelul BMW 318tds în 1994
Anul 1998 a marcat numeroase momente în povestea dezvoltării motoarelor BMW diesel. Au fost lansate două propulsoare diesel noi: cu şase cilindri şi cu patru cilindri dispuşi în linie. În acelaşi timp, un motor V8 diesel era pregătit pentru producţia de serie şi a fost lansat pe piaţă în 1999. O nouă soluţie tehnică îşi făcea loc, injecţia directă de carburant common-rail, iar BMW oferea în premieră acest tip de injecţie pe noile propulsoare cu şase cilindri.

Apare modelul 320d, ce oferea 136 CP şi un cuplu maxim motor de 280 Nm la 1.750 rpm. Acest model şi motor aveau să facă istorie chiar înainte de intrarea în producţia de serie: în iunie 1998, Hans-Joachim Stuck, Christian Menzel, Marc Duez şi Andreas Bovensiepen au câştigat cursa de 24 de ore de la Nürburgring cu BMW 320d. A fost prima victorie reuşită de un turism cu motorizare diesel într-o cursă de anduranţă și prima victorie importantă a unui automobil diesel într-o cursă de motorsport. Modelul de serie BMW 320d s-a dovedit a fi puternic, eficient şi fiabil. Automobilul combina o acceleraţie (0-100 km/oră) realizată în 9,9 secunde cu un consum mediu de 5,7 l/100 km.

BMW 530d: 184 CP şi 390 Nm.

Pentru Seria 5, BMW lansează modelul 530d, cel mai puternic model diesel din acel moment, cu 184 CP şi 390 Nm. Suta era atinsă în 8 secunde, iar consumul mediu era de 7.2 litri. Era timpul ca dieselul să atace şi clasa de lux. BMW introdusese deja modelul 725tds şi apoi 730d, dar era nevoie de ceva special.

Apogeul a venit în primăvara anului 1999, când BMW a lansat primul propulsor diesel V8. Acest motor echipa modelul 740d, avea o capacitate de 3.9 litri şi livra o putere de 238 CP şi un impresionant cuplu de 500 Nm la 1.800 rpm.

2004, modernizarea: o nouă etapă

Peste 40% din toate automobilele livrate în Europa erau echipate cu motoare diesel în 2002.


După anul 2000, motoarele diesel ating un maxim de popularitate în Europa. În 2002, proporţia modelelor diesel care fuseseră înmatriculate în Germania era de 38%, iar statisticile pentru Europa erau chiar uşor peste acest procent. Statisticile privind modelele BMW reflectau clar această tendinţă: peste 40% din toate automobilele livrate în Europa erau echipate cu motoare diesel în 2002.

În aceste condiţii, BMW avea să mai spargă o barieră în 2003, când a fost lansat primul model coupe propulsat de un motor diesel din istoria companiei. BMW 330cd era propulsat de un motor diesel cu şase cilindri în linie ce dezvolta 204 CP. Puterea era transmisă către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze cu şase trepte. Cei 410 Nm erau suficienţi pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 7.2 secunde. Un an mai târziu, BMW a făcut un nou pas înainte. Motorul diesel era pregătit să echipeze un cabriolet. Propulsorul diesel cu patru cilindri a avut rol de pionier la BMW 320d Cabriolet, iar versiunea de motor cu şase cilindri dispuşi în linie a urmat un an mai târziu.

BMW 330cd, primul coupe dotat cu motor pe motorină

În 2004, diversitatea gamei de produse a ajuns la un nou nivel pentru BMW Seria 5 şi a fost extinsă şi puterea motoarelor diesel. Pe lângă BMW 520d - cu motor diesel cu patru cilindri, BMW 525d şi BMW 530d, gama cuprindea acum şi BMW 535d. Motorul cu şase cilindri dispuşi în linie de la BMW 535d dispunea de un sistem inovator de turbocompresie. BMW a fost primul constructor de automobile din lume care a utilizat pe modelele de serie un proces de turbo-alimentare în mai multe etape, botezat Variable Twin Turbo.

2007, ecologizarea: BMW EfficientDynamics

Din 2007, BMW a pus accest pe performanţe responsabile, inaugurând versiunile diesel EfficientDynamics. Astfel, motoarele diesel, studiate pentru a fi extrem de eficiente, au fost asociate cu o serie de tehnologii care să limiteze emisiile de CO2. Aceste tehnologii au inclus reutilizarea energiei emise la frânare, afişarea punctului de schimbare optim al treptelor de viteză, funcţia Start-Stop, servodirecţia electromecanică şi operarea inteligentă a componentelor auxiliare.

BMW 123d Coupe

Pe noul BMW Seria 1 Coupe debuta 123d, primul propulsor diesel de serie care depășea bariera de 100 CP per litru. Versiunea de patru cilindri dezvolta astfel 204 CP, un cuplu de 400 Nm și un consum mediu de 5,2 litri/ 100 km în contextul unui sprint 0-100 km/oră efectuat în 7 secunde pentru versiunea cu cutie manuală.

În 2008, BMW a considerat că a venit momentul de a impune tehnologia diesel avansată şi pe piaţa auto din America de Nord. Modelele BMW X5 xDrive35d şi BMW 335d Sedan au fost lansate în SUA şi Canada cu motorul de 3.0 litri, cu două turbocompresoare.

2011: diesel la putere

Actualul spectru de performanţe a motoarelor diesel BMW variază între 95 şi 381 CP


În 2011, în afară de gama roadsterului Z4, toate gamele de modele BMW beneficiau de motorizări diesel. Actualul spectru de performanţe variază între 95 CP pentru BMW 114d, echipat cu motor de 1.6 litri cu patru cilindri, şi 381 CP pentru BMW 750d și gama BMW M Performance (BMW M550d xDrive Sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d şi BMW X6 M50d), modele care dispun de motor de 3.0 litri cu şase cilindri dispuşi în linie. Acest propulsor continuă o tradiţie începută acum 30 de ani. Încă o dată, cel mai puternic motor diesel din lume din această clasă provine de la BMW.

BMW M550d xDrive Sedan sprintează de la 0 la 100 km/h în 4.7 secunde şi înregistrează un consum mediu oficial de 6.2 l/100 km. Astfel, consumul acestui model este mai mic cu aproape un litru faţă de cel înregistrat de BMW 524td din 1983 - la o putere de peste trei ori mai mare.

Comentarii (41)

  • Vasilica
    Povestea se potriveste perfect cu faptul ca BMW au cele mai bune motoare din lume.
    31 15
  • "primul", "primii" ... folosite de cam multe ori ... fanii japonezelor se cauta de dovezi cum ca ai lor au fost primii
    27 10
  • @Vasilica
    Asa este....si au si o dovada clara pt. asta si anume motoarele de Rolls Royce (marca de prestigiu care se spune ca ar fi cea mai buna din lume) au motoare BMW.
    ps. Stiu ca RR apartine de multi ani grupului BMW AG.
    17 6
  • BMW-ul ala M6 luat la ciocan si topor de proprietar avea tot motor diesel ? Inseamna ca de asta japonezele sunt in topul satisfactiei la germani peste BMW. Ca sa nu mai vorbim ca de la BMW avem pretentii fiind marca "premium", iar celelalte sunt niste "amarate" de marci de volum.
    http://www.automarket.ro/stiri/jd-power-germania-mercedes-benz-bate-toyota-i-mitsubishi-45095.html
    Toyota, Mitsubishi si Mazda peste BMW. Stau bine japonezii in tara la germani se pare si nu e de mirare. Germanii respecta calitatea, in timp ce romanii ii pupa-n ... turbine.
    22 23
  • @Mihai acu vreo 2 ani unu o angajat o echipa de pe santier sa-i distruga Lamborghini-ul Murcielago in plina strada.
    Sigur ca si ala murea de ciuda ca nu si-o luat un Mitsubishi Colt.
    Unu isi distruge masina, alte mii umbla fericiti cu ele.
    Intrii putin pe forum-uri honda si nissan si te ingrozesti cate probleme descriu posesorii. Ca la orice marca.
    Multi plang fiabilitate slaba la masina si citeaza probleme de genul "scrataie nu stiu ce", "bate o planetara" , "nu mai ard becurile" , "martor nu stiu care pe bord". Mai ales la Alfa Romeo cam astea-s reclamatiile. Imi cer scuze dar pentru mine astea nu-s probleme de fiabilitate. E suficient sa te uiti in sectiunea "raspunsuri" pe automarket sa-ti faci o parere cam ce constituie "o defectiune".

    Iar tipul cu M6 de pe youtube, a reclamat "vibratii de la cutie datorita carora i se face rau in masina".
    20 6
  • Poate nu ma intereseaza fiabilitatea ci placerea de a conduce!

    Ce ziceti de asta!Fieru se schimba dupa cativa ani. De ce sa ma intereseze asa tare sa ma mai tine maxim 1-2 ani in plus oricum v-a cadea si ala.
    15 7
  • @Mihai
    Bla bla bla, Bmw este o marca pe care n-ai cum s-o intelegi, tu esti un roman plin de ura care vorbeste pe langa, altfel nu-mi explic cum poti sa raportezi succesul si prestigiul Bmw la Romania, 1.5 milioane de clienti anual pe glob sunt de alta parere si nu mai pot ei de link-urile tale, chiar nu se mai poate nimeni abtine? La rice stire cu Bmw veniti ca hienele sa troncaniti de Toyota si japoneze? Va chinuie rau tare marca asta inseamna.
    24 7
  • Dacia Plant
    Nu ma intereseaza cine are cele mai bune motoare, insa imi place sa citesc mici istorioare din astea. Devin interesante chiar daca stiam asta, iar imaginile care arata exemplul dau o nota aparte articolului. Foarte frumos lucrat.
    Iar cel mai bun motor nu exista.
    23 0
  • @Mowgli
    Nickul tau spune tot.
    Pe forum cei mai vocali vor fi mereu cei care au cate o problema, de asta sa si inventat pana la urma si de asta nici nu bag in seama tot ce se discuta acolo. Problema este urmatoarea : Nemtii sa puna mana si sa produca niste propulsii de domeniul viitorului, cu va face Toyota-Lexus de la anul ( vor implementa motoare pe hidrogen ), iar la capitolul fiabilitate sunt iarasi in urma rau de tot. BMW mai are o datorie : sa isi astupe imaginea patata de marca derizorie care a capatato , nu mai zic de proprietarul nemultumit de M6.Parerea mea, BMW trebuie sa plateasca si au RUSINEA sa recunoasca asta.
    6 17
  • Aceleasi motoare vechi si demodate de 30 de ani......
    6 19
  • Valentin Ghionea
    Interesant articolul, insa nu ar trebui sa ne mire. Cu niste motoare din anii 80'' se lauda ei ? De asta vezi numai pensionari in x5 seria7, samd de le tremura '' hepatita '' in timpul condusului.

    PS: BMW va trebui sa reinnoiasca gama de propulsoare cat mai repede, altfel mercedes le va lua in fata cu aceste motoare invechite.
    6 19
  • @@Mowgli, pe cuvantul tau! Eu zic sa mergi mai intai cu un BMW si apoi sa te intrebi de ce pentru multi este un exemplu, o sursa de inspiratie. Faptul ca acum 30-40 de ani BMW era in urma lui Mercedes (cand Lexus nici macar nu exista) si acum este primul demonstreaza defapt cat a crescut aceasta marca.
    Nu sunt fan BMW, mereu am declarat aici ca imi place Volvo, dar sa recunoastem. BMW este un exemplu pentru multi.
    Mowgli, te salut!

    PS: stirea asta parca a mai fost acum cateva luni.
    19 1
  • inexorabil
    Baieti, de ce sa intinam acest moment aniversar cu dispute inutile?...Eu va propun sa ne lasam toti cuprinsi de patima...paseismului, varianta auto. Ce mama naibii ne ofera prezentul?...Dar viitorul?? Numai daca ma uit in propria-mi ograda (General Opel / China&Korea Motors), cu toata luciditatea de care pot fi capabil, ma aleg cu niste migrene insomniace (poate doar OPC sa-mi mai revigoreze pulsul). Sau cumva credeti ca o sa cad pe spate in fata grandilocventului "GM Advanced Tech Window"? Pana si sosetele mele sunt mai destepte decat aceasta ineptie anti-automobil!

    Dar despre BMW, ce sa vorbim? Evident ca nu mai poate fi tot ce fusese inainte...Am vazut deunazi ca @dan_grc pomenea de legendarul model 2002, cel care a introdus turbosuflanta la autoturismele europene. Dar n-a scris doar o fraza despre acest aspect, semn clar ca si lui ii da tarcoale nostalgia. Pentru fanii cu adevarat sensibili, trecutul glorios inseamna pecetea identitatii de sine si obsesia cea mai morala cu putinta! De pilda, ma uit perplex la poza nr. 5 din articolul curent: wow, ce bord "aero" veridic! (tot nu-mi pot reprima exclamatia, chiar daca stiam demult de aceasta configuratie). Fantastica acuratete a impresiei imediate. Si repetabila la nesfarsit...Apropo, ce anume din prezent iti poate starni un asemenea efect feeric? Deci este gena de BMW, nu alta, de visat si noaptea in somn. Parca imi vine sa ma asez la gura sobei si sa-mi alint ascultatorii: "A fost odata ca niciodata / In vremi de viata adevarata / Ca daca --- tulai, Doamne! --- n-ar fi fost / Azi as fi spus cuvinte fara rost"...
    10 2
  • Ideea e in felul urmator, eu sunt pasionat BMW, cu mult inainte ca el sa fie la moda in RO, de fapt lumea nici nu prea stia ce e. Am si avut cateva si urmeaza altul, cu cat mai vechi cu atat mai bine.
    N-are rost sa va explic cum o masina de 21 de ani cu 143 de cai dintr-un diesel de 2500 cu peste 700.000 de km la bord avea aceleasi performante precum cele date de producator, sau ca motorul nu a suferit nici o interventie. Sau ca in 2 ani eu am facut toate reparatiile de intretinere in spatele blocului iar cea mai grava componenta care a cedat vreodata pe masina a fost amortizorul intinzatorului la cureaua de la alternator si din cauza aia fluiera cureaua.
    Despre si mai vechiul diesel de 2400 aspirat pot sa scriu o mica brosura cu aventuri, motoarele astea sunt indestructibile cu o minima ingrijire periodica, poate sa-mi vina mie tot JDM-ul si toate testele si toti cunoscatorii de pe Automarket sa-mi explice mie cum e cu masinile nemtesti ca nu ma intereseaza. Sa-mi sara toate pistoanele prin capota ca maine schimb motorul si o iau de la capat.
    Eu nu cred ca voi mai discuta pe tema BMW-ului cu romani pentru ca impresia lor despre marca asta e grav distorsionata.

    In concluzie, du-te prietene si ia-ti Toyota sau Tata sau ce vrei tu si lasa-ma si pe mine sa fac la fel. Hai sa vorbim despre stire nu despre visele voastre cu japoneze ca pana n-o aparut seria NFS si Fast and Furios cred ca 60% din romani nici n-o auzit de Supra sau Subaru sau Acura.
    Si ideea asta cu "motoare invechite" pe BMW nu stiu de unde incolteste, atata timp cat performantele sunt peste ale concurentei si premiile internationale curg in fiecare an, nu vad care-i problema.
    Eu cand aleg BMW il aleg pentru complet altceva decat fiabilitate, economie si impresii in parcare si pe strada, prefer sa conduc o masina care o simt vie, cu caracter si cu un design inconfundabil decat niste stersaturi triste fara nici un fel emotie, indiferent cat de fiabile sau performante sunt desi daca as avea bani as comanda cel putin 2 Subaru WRX , pana atunci raman la nemtesti invechite.

    @LauCalin: salutari!
    @inexorabil: sunt... fara cuvinte, felicitari pentru post.

    Cat despre 2002 tot imi fug ochii o data la juma de an catre unu, tot la fel de scumpe... pacat. Poate doar un E24, o alta mare dragoste a mea pe care am trait-o scurta vreme.
    23 2
  • Cheloo xfactor
    Da luati-va fratilor BMW si spalati-va cu cap pe ele si lasati lumea in pace.

    @Mowgli, avea dreptate userul de sus cand zicea ''nickul tau spune totul '', chiar ca esti crescut in padure copile. Ia-ti tata BMW din 2002 cu 500 mii km la bord di BG si lasa-ne. Cumparati toate cojile de BMW-uri si gata, dar taceti naibii odata.
    7 17
  • Cheloo xfactor? si ce ziceai de nick-uri :))
    Vezi ca 2002 e un model de BMW, cand o sa cresti mare si o sa inveti sa citesti o sa aflii despre ele.
    19 2
  • inexorabil
    @mowgli, ai observat ce-a scris cel de sub tine? Noi am amintit de modelul numit 2002 (realizat in 1972), iar el a inteles BMW din (anul) 2002. Ha-haaaaah, mi-a inseninat seara...mersi, Cheloo!
    16 0
  • Mowgli, tu ti-ai cumpara un BMW-ul ala si te inteleg perfect. Si eu mi-as lua un 850 T-5. Nu au cum sa inteleaga acesti oameni de ce. Nu au cum sa inteleaga cum e sa fi pasionat de o masina sau de o marca, nu de un fier si cum usor, usor el poate ajunge sa faca parte din tine si mereu sa te faca sa zambesti cand il conduci.
    Sau mai pe romaneste, n-ai cu cine. Pentru ei BMW ramane masina de cocalari cu numere de Bulgaria care ajung prin copaci si Volvo o marca scumpa, rara, si proasta.
    18 0
  • @LauCalin: SAAB sau Alfa Romeo aceeasi poveste. Lasa batrane, ne bucuram noi de ele si macar nu facem parde din ciurda, ramanem in amarul nostru cu tehnologii vechi si nefiabile, mie-mi convine sincer.
    La fel se bucura si strainii de ele, numa romanii, marii cunoscatori auto ai lui peste, stiu ei cum e cu industria auto.
    Eu zic sa nu mai scrieti modele de masini care sa contina cifre, cine stie ce se intelege, vezi cazul de mai sus.
    12 1
  • (?)_444
    Citesc unele comentarii si ma amuz :)). Mda, ce sa mai. Adevaratele BMW-uri cu totii stiim ca erau cele vechi, la fel ca atunci cand ne gandim la un Mercedes cu calitati '' longevive '' adevarate primul care ne vine in minte este Cobra, la fel se intampla si cu BMW.
    2002tii , imi place chiar foarte mult, cu mana pe inima o recunosc ca mi-ar face mare placere sa detin unul la fel si un Mercedes Cobra. Am mai zis-o si repet de la E30/E36/E38/E34 incoace sau incepand de prin 94' BMW a incetat sa mai produca masini fiabile, iar cam tot ce a scos de atunci are diferite probleme de proiectare mai mari sau mai mici...nu are rost sa mai repet, insa cele vechi dinainte de 94' au fost niste modele extraordinare si am apreciat foarte mult pe atunci acele modele cu o stare tehnica riguroasa chiar si dupa primele sute de mii de km parcursi.

    @inexorabil, pai este si normal sa ii placa lui Dan acest model fenomenal, construit cu mult bun simt, si mie imi place si nu sunt fan BMW. De fapt stie dumnealui care sunt preferintele mele. O seara frumoasa !
    13 1
  • (?)_444
    Inca ceva :

    http://www.netcarshow.com/bmw/1968-2002/

    Numai bine !
    6 0
  • inexorabil
    @Mafia, cu mine vorbesti?...Mai intai, vreau sa stiu: te-ai inzdravenit la minte? Nu pare, avand in vedere ca te inversunezi in continuare sa-l sicanezi aiurea pe Dan (intr-un stil mai "evoluat", mai "politicos", dar tot pigmentat cu venin...rafinat, desigur). Nu ma sili sa interpretez eticheta aceea a ta (444) ca fiind 666...Pe de alta parte, vezi foarte bine ce vremuri tulburi ne asteapta pe toti, fara exceptie, inclusiv pe plan auto, dar nu-ti pasa cat ne-ai deceptionat...Odinioara, dupa ce ai fost desconspirat de catre MM cu privire la multitudinea ta de identitati, mi-ai cerut iertare, remember? Atunci n-am reactionat in niciun fel...Stii de ce? Fiindca, de fapt, nu fata de mine ai gresit! Deci n-aveam ce sa iert. In esenta, si lui @gelu i-am trecut cu vederea marlania recenta la adresa mea, chiar daca a reusit sa ma scoata din pepeni. Dar, daca el ar prefera sa traga cu dintii de resentimente, ar fi exclusiv alegerea lui...In definitiv, fiecare om va raspunde la Judecata de pe urma, fiecare in dreptul lui, cu lux de amanunte (alias motivatii nude, reale, valabile pentru orice gand, sentiment, atitudine si fapta din timpul vietii in trup), caz in care nu vor exista niciun fel de avocati ai apararii! Justitia divina, fiind imuabil perfecta, nu poate impartasi nicio taina cu justitia omeneasca, efemer perfectibila...
    Lasand logoreea la o parte, hai, uite, ca sa nu crezi ca am suflet de bestie: eu iti intind o mana cat o sansa...Fii istet si valorific-o!!! Nu trebuie sa prestez munca explicativa ca sa te edifici ce inseamna gestul meu de bunavointa, in conditiile in care aproape toata lumea de pe AM te ignora sau te dezavueaza, clar? Dar sa fie ultima data...Bafta!!!
    10 1
  • (?)_444
    Salut Inexorabil. Imi plac foarte mult analizele tale. Mi se par dintre cele mai obiective si sincere, nu par partinitoare catre '' sponsori ''. Esti original si te felicit pestru asta. Multumesc pt dialog.O seara placuta !
    6 1
  • AndreiRN
    Sunt un fan impatimit al motoarelor diesel.
    Dar motoarele BMW de acum 20 - 30 de ani care inca mai functioneaza sunt inexistente.
    Asta in comparatie cu cele de Mercedes care merg ceas si dupa 30+ de ani.
    In comparatie cu motoare Cummins care si dupa 20 de ani trag la fel de bine ca noi.
    BMW face motoare si masini de scurta folosinta.
    3 12
  • inexorabil
    Andrei, crezi ca numai cei de la BMW sunt "tepari" ?...TOOOOOTI procedeaza identic. De pe toate continentele, daca nu cumva si saniile trase de caini ale eschimosilor pacatuiesc prin nefiabilitate.
    Va propun sa ne selectam aprioric vehiculele viitorului, ghidandu-ne dupa pilduitorul film "Total Recall". Eu, egoist veros, deja mi-am ales bolidul lui Richter, care parca-parca seamana a masina din timpurile actuale --- voi, ceilalti, multumiti-va cu cutiile de chibrituri ramase :D
    2 2
  • Bun, hai s-o luam logic:

    1. Motoarele cu 6 cilindri in linie sunt cele mai echilibrate motoare in linie si mai echilibrate decat cele V6, asta se traduce prin vibratii scazute si nici nu sunt asa de complexe mecanic ca cele L4 sau V6, V5, L5 etc.

    2. Pentru ca sunt echilibrate prin natura design-ului, neavand nevoie de axe de echilibrare montat intern si antrenate de arborele cotit, asta inseaman o putere mai mare, fiabilitate ridicata si din nou echilibru. Datorita acestor calitati, motoarele L6 sunt de preferat in utilaje grele cum ar fi camioane, utilaje de contructii dar si vapoare, dube si jeepuri.

    3. Motoarele de 6 cilindri sunt cele mai usor de crescut la scara, sau in cilindree, se pot face de volume enorme, de zeci de litri sau foarte mici fara modificari ale principiului de functionare.

    4. Motoarele diesel L6 sunt alese in industria grea si in camioane pentru rafinament, cuplu ridicat fata de alte configuratii), simplitate, robustete si fiabilitate! (daca va uitati la camioane, majoritatea folosesc L6)

    5. Ca sa multumesc si fanii masinilor de unde rasare soarele (ca multi mai sunt) ganditi-va la Supra, Skyline si multe altele pe care le stiti sigur.

    6. Daca vreti sa ziceti "pai blocul motor e bun, dar anexele de pe ele pica, injectoare, pompe de injectii etc". Serios? Mercedes, Audi, Peugeot, VW si mai toti constructorii au folosit pe mai mult sau mai putine modele de-ale lor aceleasi pompe si turbine ca si BMW, pentru ca au fost furnizate de Garret si Bosch in mare parte.
    Spre exemplu pompa Bosch VP-37 de pe motorul BMW M51D25 are o problema de constructie ce in timp se agraveaza, astfel cele mai multe reclamatii vin de la BMW ca s-au vandut in prostie TDS-urile, insa pompa asta a echipat VW-uri, Audi, Mercedes, Peugeot , Rover, Opel etc si problema e bine cunoscuta.

    Deci , cu ce argumente veniti voi cand afirmati ca motoarele BMW diesel nu functioneaza in timp? Eu am venit cu destule sa dovedesc contrariul si nu ca e BMW, ci prin simpla lui constructie inginereasca, motorul asta e net superior multor variante diesel din masini comerciale.
    Si daca tot aveti dubii, cascati bine ochii la BMW-uri diesel intre anii 88-00 , strazile sunt pline, e plin si netul de anunturi si comunitati uriase pe forum-uri iar majoritatea au peste 500.000 de km fara nici o reparatie capitala.
    21 0
  • inexorabil
    @mowgli, nu mă aşteptam la o intervenţie atât de bine documentată ca a ta, mai rar asemenea eveniment, căci pe aici linşajul online face legea...Bomboana pe care o aşez pe tortul tău este că familia de motoare inline-6 de la BMW a fost nominalizată de cea mai veche şi cea mai prestigioasă revistă auto din lume --- "Ward's AutoWorld" --- să figureze printre cele mai performante zece motorizări ale secolului XX...Nota bene, niciun motor Daimler nu se observă în acel top! Şi nu cred că ar fi lipsit de importanţă faptul că americanii îşi trag partea leului, cu cinci exemplare. Da, ai dreptate, V6 este o structură mai complicată, dar un singur reprezentant se află în Top 10, spre mândria mea: V6 de Buick, cu vârful de gamă Seria 3800. În definitiv, ştii ce-mi doresc eu cel mai ardent în ţara asta omnilateral amorţită? Să se termine odată pentru totdeauna cu subcultura de consum, alias punctul de joncţiune dintre materialismul occidental şi mahalagismul fanariot...Din păcate, mărci epopeice precum Audi şi BMW (mai puţin Mercedes) i-au căzut victime, din cauză că au fost înţelese taman pe dos, mai ales la palier politic, mult prea balcanic-lustruitele principii ale democraţiei şi drepturi & libertăţi fundamentale...În loc de concluzie: am fost făcuţi eminamente K.O. ca naţiune şi mai multe nu! Noapte bună, iubita mea Românie, neantul se va aşterne peste tine...
    6 3
  • primul diesel adevarat a fost la DACIA 1986. Dacia combi cu motor diesel de 1,6 si 90 de cai. O adevarata inginerie. Superba. Se definea prin clantele usilor patratoase.http://www.glasul.ro/view_article_numar.php?show=24624&name=Motor_de_Dacia_transformat_in_Diesel&numar=2010-12-14
    1 3
  • @inexorabil
    Probabil ca "plavane" e diminutivul cu care iti alinti membrii de famile altfel nu vad usurinta folosirii unui termen atat de incarcat de iertaciune cre(s)tina.
    0 7
  • inexorabil
    @@inexorabil, nu te baga in seama, ca nu te pricepi! Atunci cand un om se poarta prosteste, il avertizezi in acest sens, asa cum am procedat eu in cazul lui @gelu.
    Vezi ca artificiul lingvistic la care ai recurs --- "cre(s)tin" --- este un sacrilegiu...
    Eu stiu ca am si "prieteni" pe aici, care tin mortis deseori sa-mi "dea peste bot" cutremurati extatic de "pertinenta" tentativei lor zgubilitice de a ma mustra (sau chiar de a ma "indrepta"), dar nu-mi pasa de ei si de palmele lor "morale" nici cat de o ceapa ratacita in Groenlanda. Deci, enunti ceva inteligibil despre subiectul in cauza (BMW) sau te intorci in vagauna de unde ai rasarit neinvitat ?...Pfiu, am obosit; or mai fi multi amatori de sporturi psiho-sangeroase?
    5 1
  • @inexorabil
    nu e nici un sacrilegiu (asta e parerea ta) iar observatia despre reactia ta a fost una de mirare. E de asteptat ca un crestin ca tine sa aiba ceva mai multa diplomatie. Dar nu pari sa te diferentiezi de masa mare de credinciosi a caror parere sa fie singura care (virgula) conteaza.

    "sau te intorci in vagauna de unde ai rasarit neinvitat ?" - tocmai ai demostrat inca o data ca extremismul abia ti-l poti ascunde. O simpla parere contrara si iti dai arama pe fata.
    1 6
  • inexorabil
    Dar n-ai fost atent la asigurarea pe care i-am subliniat-o si lui @gelu: admit orice fel de repros, dar nu si...greturi. Deci tu n-ai exprimat o "simpla parere contrara" (m-as bucura s-o pot califica astfel, ca sa putem incropi o polemica constructiva si ambi-placuta!). Tu mi-ai aruncat in fata un cocolos de dispret nedisimulat, absurd, as indrazni sa-l numesc "nesustenabil"...In acest caz, oare cine o fi adevaratul extremist?...
    Aaa, nu-ti convine fraza pe care am rostit-o eu si pe care ai citat-o tu. Pai hai sa asezam termenii cu pricina in balanta dreptatii: tu ai inceput cu "cretin", iar eu ti-am replicat cu "vagauna". Care o fi mai grav ca semnificatie?
    Cumva ai vrea sa-mi fie refuzat de catre AM dreptul elementar de a ma apara?! Cum adica, eu ar trebui sa stau lemn-tanase, ca momaia, ca sa urineze altii pe mine oricum ar avea chef ("argumentat", cum sa nu!), iar eu sa nu reactionez deloc ca de! as periclita demnitatea haitasilor!? De unde logica asta stramba?...Fii serios, nu accept sa fiu cobaiul nimanui!
    Sigur ca va conta pentru mine parerea ta, daca de asta te temi, dar, deocamdata, nu vad...niciuna! Cumva ai scris ceva despre BMW mai sus si mi-a scapat mie?!
    Eu ma opresc aici...hotarat nu, nu mai pot...Ferice de cei care au pielea groasa si scortoasa ca la reptile, fiindca pe ei nu-i va atinge nimic, niciodata...
    4 0
  • Am observant un lucru,care este valabil numai in Romania.Daca cineva demonstreaza ca stie despre ce vorbeste,gloata il linisteste imediat.Chiar il transforma in dusmanul numarul 1.
    Salutari @Mowgli. As vrea sa-ti cer niste pareri,daca se poate. Dar nu aici. Daca vrei poti sa-mi scrii : Lucian_nicolae2002@yahoo.com
    Stima!
    9 0
  • Adresa incepe cu " l" .
    4 0
  • @mowgi
    Ai uitat sa spui la Alfa de probleme uzuale precum: castele de directie, bieletele (si cam tot ce presupune articulatia), variatoare ... intr-adevar electrica le mananca si pt un cumparator "nepriceput" astea sunt probleme deranjante!
    2 2
  • inca nu inteleg de ce va obositi ...

    japonezele e mai buna, bemveu' ie de cocalari !

    si atat, doar nu va asteptati la dovezi de inteligenta de la diversi anonimi care posteaza sub nume [amuzante] pe AM.
    6 0
  • (?)_444
    @Mowgli, in primul rand felicitari pt BMW-ul pe care il detii. Stiu ca nu este usor sa detii un asemenea model (TDS), sunt foarte pretentioase. De aceasta problema a motoarelor TDS am discutat si eu in trecut, insa unii ( si stiu ei la care ma refer ) s-au facut ca nu-i adevarat si cum ca eu ''aberez '' , tot atunci am precizat si de anumite probleme cu rulmetul de presiune si volanta, infine asta nu-i o problema grava, se repara, insa cel mai grav este ca multora le este rusine sa recunoasca. Mult noroc !
    2 4
  • @444 tocmai, este unul dintre cele mai fiabile motoare si deloc pretentioase. Pt romanul care are impresia ca orice BMW = M5 , si umbla cu un diesel ca si cu un M5, da, devine pretentios. In rest ulei aproape deloc, consum foarte mic si foarte rar se intampla sa pice ceva pe el. Oricum, nu mai detin masina, ma orientez spre benzina.

    @@mowgli: problemele la Alfe se datoreaza din cauza drumurilor in mare parte, suspensia nu e construita pentru conditii de drum cat mai variate, ma gandesc ca pentru a fi lider de clasa sau printre cei mari cand vine vorba de directie, trebuie sa platesti un pret. Asta-i pretul, componente mai sensibile.
    6 0
  • Nici nu stiu de unde sa incep, multe discutii...o sa incep sa spun ca tocmai m-am intors acum cateva ore de la intrunirea posesorilor de E39, a avut loc la Cheile Gradistei, locul este superb, mai putin cativa km de drum sa-i zic, ca asfalt nu prea mai era:), vremea nu prea a tinut cu noi dar a fost frumos, daca tot se discuta de eterna fiabilitate pot sa spun ca cea mai mare performanta a fost ca nu s-a stricat niciuna:).

    Cat despre cei care nu inteleg pasiunea pt o marca, pot sa spun ca nu-i condamn, dar daca arunca cu noroi in ceva ce nu inteleg atunci este altceva, oricum nu rezolva nimic.
    11 2
  • Ivanof
    Altii vrobesc despre fiabilitate, iar altii nu stiu sa deosebeasca acest termen de o functionare oarecare normala. Fiabilitatea nu se observa dupa cateva ore de functionare pe un drum neasfaltat .Oricum eu unul nu vreau sa arunc cu noroi, respect prea mult aceasta marca, ca sa fiu dusmanos, nu sunt pur si simplu.
    2 7
  • Eu cred ca unii n-au simtul umorului, nu esti de acord Ivanof?
    6 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru