POVEŞTI AUTO: Cursa din parcarea supraetajată pariziană

de Dragoș Băltățeanu
Joi, 10.07.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Parcările supraetajate au început să apară în marile oraşe europene încă din anii '20. În Paris, o astfel de parcare avea să fie inaugurată cu o cursă de maşini. În 1927!

În epoca în care automobilismul începea să ia avânt, iar omenirea se bucura de perioada fastă dintre cele două Războaie Mondiale, marile oraşe europene începeau să se adapteze din ce în ce mai mult la automobil. Parisul, de exemplu, avea deja probleme de trafic la jumătatea anilor '20, aşa că au început să apară parcările supraetajate.

Prima parcare de acest fel din Europa avea să fie Garage Banville, o clădire construită în capătul străzii Theodore Banville din Arondismentul 17. Garajul avea două etaje subterane şi şase supraterane, toate fiind legate de o rampă în spirală. Fiecare loc de parcare era dotat cu propria "cuşcă" ce putea fi închiriată pentru mai multă siguranţă. La parter exista un showroom pentru maşini de lux, iar în subteran a fost amenajat un service. Partea cea mai interesantă era însă la ultimul etaj, al şaselea, care nu era dedicat automobilelor. Aici, proprietarii maşinilor se puteau relaxa jucând golf în zona exterioară sau tenis pe unul dintre cele trei terenuri amenajate în interior. Tot aici mai exista o sală de sport şi un restaurant. Au existat planuri şi pentru o piscină, dar aceste au fost abandonate din cauza costurilor prea mari. 

Afacerea le aparţinea unui grup de francezi cu stare, mulţi dintre ei fiind foşti piloţi de vânătoare în primul Război Mondial. Ideea lor era simplă: crearea unei parcări luxoase pentru noii proprietari de automobile. Grupul de investitori şi-a unit puterea şi au reuşit să strângă suficienţi bani pentru a cumpăra terenul şi a ridica construcţia. 

În stânga garajul Banville în 1928, în dreapta, cum arată zona în zilele noastre.

Clădirea şi facilităţile au fost inaugurate în 1927. Dar, pentru a face ca afacerea să meargă, aveau nevoie de publicitate. Paranteză: în acea perioadă, se organiza o cursă de maşini pentru a marca aproape orice eveniment care avea tangenţă cu maşinile.

Deschiderea circuitului Monthlery din 1924 a fost inaugurată cu un "Grand Prix de l'Ouverture", iar Salonul Auto de la Paris din acelaşi an avea să fie deschis cu "Grand Prix du Salon". Tradiţia avea să fie continuată chiar şi după al doilea Război Mondial când Franţa a inaugurat prima sa autostradă în 1947 cu o cursă de maşini. 

Robert Benoist - pilot francez şi manager al Garajului Banville.

Urmareste Automarket
Robert Benoist era un important în lumea motorsportului din 1927. Pilot de vânătoare în primul Război Mondial şi apoi pilot de curse devenit celebru alături de marca Delage. A câştigat atunci cursele din Franţa. Spania, Italia şi Marea Britanie la volanul unui Delage 15-S-8 în sezonul 1927 şi devenea astfel campion alături de marca franceză. Însă, în 1928, Delage avea probleme financiare şi a închis departamentul competiţional. Rămas fără job, Benoist acceptă slujba oferită de Garajul Banville. Este numit manager şi, împreună cu Christian Dauvergne, un membru al grupului de investitori, începe să caute soluţii de promovare. Despre Robert Benoist mai trebuie spus că ceva mai târziu a devenit agent secret în al doilea Război Mondial şi execută o serie de misiuni secrete pentru aliaţi. Descoperit de germani, este arestat în 1944 şi deportat în lagărul de la Buchenwald, unde a fost executat de către nazişti în 10 septembrie 1944.

Imagini de la cursa organizată la inaugurarea Garajului Banville.

Revenind la Garajul Banville, soluţia aleasă pentru promovare este puţin cam neortodoxă, dar Benoist şi Dauvergne erau siguri că vor atrage atenţia publicului: o cursă de viteză în coastă în interiorul parcării. Rampele parcării totalizau 600 metri de la parter şi până la ultimul etaj.

Cei doi au înscris 15 automobile în competiţie, iar pentru a proteja piloţii mai intempestivi au marcar traseul cu saci cu nisip, mai ales în secţiunea deschisă de pe acoperiş. Majoritatea maşinilor înscrise erau modele sport şi erau pilotate de apropiaţi ai celor doi organizatori. Au fost înscrise şi automobile inedite, ca de exemplu un taxi parizian. 

O imagine din timpul cursei din 1928.

Pentru ca evenimentul să nu se termine tragic - distanţa de la etajul şase până la parter fiind destul de lungă pentru o maşină în cădere liberă - organizatorii au decis să nu înregistreze timpi sau să ţină o ceremonie de premiere a câştigătorilor. Din acest motiv, nimeni nu ştie cine a câştigat această neobişnuită cursă. 

Planul s-a dovedit un succes. Deşi nu au supravieţuit prea multe imagini de la această ciudată cursă, publicul a fost prezent în număr mare. Grajul Banville avea să devină un succes. A supravieţuit Marii Depresii şi celui de-al doilea Război Mondial. Ba chiar compania avea să se extindă, cumpărând ulterior un lanţ de parcări etajate în Franţa. Mult mai târziu, în 1986, compania care avea în prorprietate Banville a fost la rândul ei cumpărată, iar noii proprietari au vrut să facă mai mulţi bani şi parcarea a fost închisă, iar pe locul ei a fost construită o clădire de birouri. 

Sursă foto: www.grandprix.com; www.prewarcar.com

Comentarii (1)

  • Aoleu... "În epoca când automobilismul"
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru