POVEŞTI AUTO: Trifoiul verde cu patru foi împlineşte 90 de ani pe maşinile Alfa Romeo

de Dragoș Băltățeanu
Vineri, 21.06.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Quadrifoglio Verde este numele special pe care îl poartă cele mai puternice modele din gama Alfa Romeo. Simbolul trifoiului verde cu patru foi se pierde însă în negura istoriei.

Quadrifoglio Verde. În limba noastră s-ar traduce prin "Trifoi verde cu patru foi". Un simbol universal pentru noroc. Aşa cum îi spune numele, un trifoi are de obicei trei frunze. Cel cu patru este cu adevărat rar. Este prezent de multe ori alături de jocurile loto, dar pentru Alfa Romeo a devenit simbolul celor mai puternice versiuni din gamă. Originea acestui simbol şi asocierea sa cu marca italiană ţine tot de noroc. În acest an, trifoiul verde împlineşte 90 de ani de când este prezent pe automobilele italiene Alfa Romeo.

Cum a apărut trifoiul?

Originea simbolului se pierde în istorie, dar trifoiul se regăsea ca simbol al Escadrilei de Bombardiere 10 Caproni. Escadrila s-a remarcat în primul Război Mondial, iar avioanele Caproni folosite aveau ca simbol pictat pe fuselaj un mare trifoi verde. Astăzi, trifoiul face parte din blazonul Forţelor Aeriene Italiene.

Trifoiul cu patru foi apare pe blazonul Forţelor Aeriene Italiene.

Strict legat de Alfa Romeo, povestea oficială spune că trifoiul cu patru foi a fost folosit iniţial de către pilotul italian Ugo Sivocci în 1923. Se spune că Sivocci era un pilot extrem de ghinionist şi un abonat al locului al doilea. Înscris la ediţia din 1923 a celebrei curse Targa Florio, Ugo Sivocci şi-a desenat pe maşina sa Alfa Romeo RL un trifoi cu patru foi verde pe un pătrat alb. Noroc sau nu, superstiţie sau nu, Sivocci avea să câştige cursa de la Targa Florio în 1923.

Interesant este că Sivocci avea să moară într-un accident de maşină pe pista de la Monza câteva luni mai târziu. Maşina pe care o pilota atunci, o Alfa Romeo P1, nu avea trifoiul verde desenat pe caroserie. Numărul de concurs 17, cel folosit de Sivocci avea să fie retras şi nu a mai fost niciodată alocat unei maşini de curse din Italia. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu numărul de concurs 13, considerat ghinionist după ce un alt celebru pilot italian al anilor '20, Giulio Masetti, deceda în urma unui accident în ediţia din 1926 a cursei Targa Florio concurând cu numărul 13 pe Delage-ul său de concurs. 

Ugo Sivocci la bordul Alfei RL cu care a câştigat la Targa Florio în 1923.
Maşina cu numărul 17 în care Ugo Sivocci şi-a pierdut viaţa.

Urmareste Automarket
Superstiţie sau nu, toate automobilele Afla Romeo de curse au purtat însemnul trifoiului verde cu patru foi începând cu 1923.
Pătratul pe care acesta era plasat a fost însă înlocuit un un triunghi alb, în memoria pilotului decedat. În 1925, Alfa Romeo P2, vopsită în celebra culoare roşie şi cu trifoiul la loc de cinste pe capotă, reuşeşte să câştige Campionatul Mondial al Automobilului în ediţia sa inaugurală. Alfa P2 avea să obţină două victorii în cele patru curse disputate în acel sezon, iar la volanul ei s-au aflat piloţi ca Alberto Ascari sau şi Gastone Brilli-Peri.

Tipo 159

Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta

Al doilea Război Mondial avea să aducă liniştea peste pistele de concurs pentru o perioadă lungă. Alfa Romeo prezenta publicului pasionat de motorsport un nou model ce avea să devină celebru la începutul anilor '50: Tipo 159, sau Alfetta, aşa cum avea să fie cunoscută. Bineînţeles, trifoiul era prezent pe caroseria vopsită, din nou, tradiţional, în culoarea roşie. Alfetta avea să câştige titlul mondial în nou înfiinţatul Campionat Mondial de Formula 1 în sezoanele 1950 şi 1951 cu Nino Farina şi apoi Juan-Manuel Fangio. 

Quadrifoglio - simbol al performanţei

Primul model de serie ce a purtat trifoiul a fost Giulia TI Super.

Ulterior, Alfa a renunţat la Formula 1, dar avea să păstreze simbolul trifoiului pentru a marca modelele de stradă cu performanţe ieşite din comun. De exemplu, în 1963, Alfa Romeo Giulia TI Super avea avest simbol pictat pe aripile faţă şi avea să fie cunoscută sub numele de Giulia Quadrifoglio. 

Alfa Giulia Sprint GTA 1965

Alfa Giulia Sprint GTA

În 1965, trifoiul orna un nou model sportiv de stradă: Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Acest model avea să participe şi în curse de turisme, urmând să fie prezent în diverse evoluţii până în 1972. Ca de obicei, trifoiul era prezent pe aripile faţă uneori asociat şi cu simbolul Autodelta, divizia oficială de curse Alfa Romeo.

Alfa 33 TT 12 1975

Alfa 33 TT 12, învingătoare în campionatul sport prototip din 1975.

În anii '70, Alfa revine ceva mai hotărât în lumea sporturilor cu motor. Este prezentă în campionatul automobilelor sport-prototip, iar modelul Alfa 33 TT 12 este cel mai celebru din această perioadă. Animat de un motor cu 12 cilindri ce devolta 500 CP, Alfa 33 TT 12 obţinea titlul în clasamentul constructorilor. Trifoiul era din nou la datorie, fiind integrat în designul vizual al emblemelor sponsorilor pe caroserie.

Alfa 75 Milano, anii 80

Alfa 75 Milano Quadrifoglio

Esential 90 de ani se împlinesc de când Alfa foloseşte trifoiul ca simbol al modelelor performante.
În anii '80, specialiştii de la departamentul de marketing Alfa Romeo consideră că este timpul pentru a profita mai mult de pe urma clasicului simbol al trifoiului cu patru foi.
Astfel versiunile de serie cu performanţe sportive primesc însemnul Quadrifoglio Verde, în timp ce cele foarte bine dotate sunt desemnate cu ajutorul simbolului Quadifoglio Oro (Trifoiul din aur). Variante Quadrifoglio au existat pentru modele ca Alfa 6, Aflasud, Alfetta, Alfa 33, Alfa 90. Au existat versiuni Quadrifoglio Argento şi Platino pentru modelul Alfa 75 Milano. 

Alfa 155 V6 DTM 1993

Alfa în DTM în 1993.

În epoca de glorie a DTM-ului, Alfa a decis să strice petrecerea mărcilor germane. Şi a făcut-o foarte bine cu ajutorul modelului 155 V6 TI. Nicola Larini este vedeta echipei, iar Alfa reuşa să obţină 10 victorii din 20 în sezonul 1993. Pentru noroc, un minuscul trifoi verde cu patru foi era desenat pe aripile laterale ale bolidului. 

Alfa Romeo 8C

Alfa Romeo 8C

Alfa lansa impresionantul model 8C Competizione în 2007, marcând revenirea mărcii italiene în segmentul automobilelor performante şi exclusiviste. Bineînţeles că trifoiul nu putea lipsi din această combinaţie. 

Alfa Romeo MiTo & Giulietta

Modelele din gama actuală Alfa ce poartă celebrul simbol.

Atăzi, trifoiul verde este sinbolul celor mai performante versiuni din gama producătorului italian de automobile. Două modele au onoare să îl poarte pe aripile laterale. Acestea sunt Alfa Romeo MiTo 1.4T M-Air 170 CP Quadrifoglio Verde şi Alfa Romeo Giulietta 1.8T 235 CP Quadrifoglio Verde. Dacă gama Alfa va creşte în viitor, în mod sigur vom vedea şi alte versuni ce vor arbora Trifoiul cu patru foi verde.

Comentarii (10)

  • nu mi`ar fi deloc rusine cu o Alfa Romeo Giulietta 1.8T 235 CP Quadrifoglio Verde in fata unui GTI sau Megane RS....
    22 4
  • gregg@mog
    Ma nu ti-ar fi rusine dar ti-ar da rusine si GTI-ul de 220cp , cel de 230cp s-ar face ca nu te vede! Ultimele alfe adevarate sunt 33-ul/75-ul si 155-ul! Mito si Giulietta sunt facute pt domnisoare si mai grav e ca au articulatii de "domnisoare" ...
    10 17
  • Trifoiul verde cu patru foi este simbolul universal pt noroc, dar cand ai la conducere unul fara trifoi dar cu 4 c..., foi adica, nu te mai ajuta norocul, hai cu ofensiva aia ca va apuca 2015 in aceeasi situatie, Alfa scade cu "doar" peste 30% pe an in Europa, nici nu mai stiu de unde scade, acum ceva ani cand inca se mai fabrica 159 nu-mi imaginam ca se va ajunge aici, sa ramana doar cu 2 modele.
    10 5
  • Alfa este pe cale de disparitie. Imi placeau aspecturile brutale oferite de 159, 156, 166, 164. Acuma cu Mi'to si Giulietta nu prea mai au sanse. Mie nu-mi plac. Sunt prea feminine. Arata ca o broasca sau ceva urat. Nici nu se compara cu agresivitatea ce o arata 159 si cand statea pe loc, doar cat de lata era si ce bine arata cu niste jante pe 17-18".
    9 7
  • gtyut6
    Superb !
    1 0
  • Ce relevanta are daca iti plac sau nu tie? Nu conduci si nici nu ai de gand sa-ti cumperi o masina noua in perioada urmatoare.
    11 6
  • Scorpion, esti cam analfabet...stai jos
    3 1
  • men@ztele
    Corect! Cum mie nu imi plac cocalarele tatuate nici tie nu iti plac VW-urile! Insa ma intreb ce te face sa ai atitudinea asta ostila fata de tot ce inseamna VAG? Intreb asta pt ca te "auzeam" mai ieri ca vorbeai de Porsche-uri alungite ridicol? Cam ce relevanta avea?
    2 1
  • men@ztele
    Cam aceeasi relevanta pe care o au parerile tale despre porsche-uri "alungite" ... ce importanta are daca tu le vezi asa? Nu conduci si nici nu ai de gand sa iti cumperi unul dar ai comentat! In ochii lui Chris Harris 911 GT3 e sublim, in ochii altora ...
    5 1
  • Frumos.
    Merci pt acest articol si mai asteptam astfel de informatii.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru