Defender nu are nevoie de nicio introducere și, în același registru, nu mai are nimic de demonstrat. Cum ar spune unii, reputația îl precede. Se știe că este una dintre cele mai capabile mașini în off-road, chiar dacă, în ultimii ani s-a modernizat și a lăsat în urmă aspectul spartan care l-a consacrat.
Dar, atunci când ți se lansează invitația de a petrece câteva ore pe teren accidentat alături de cea mai actuală versiune Defender, răspunzi prezent fără să stai prea mult pe gânduri. Un motiv ar fi că, la fel ca rivalul său, Mercedes-Benz Clasa G, Defender este destul de rar utilizat acolo unde se simte ca peștele în apă.
De cele mai multe ori îl vei vedea în parcarea restaurantelor de lux și nu murdărit "din cap până-n picioare" de noroi.
Înainte să îți spun mai multe despre Defender Experience, te invit să rămâi alături de mine să îți povestesc, pe scurt, despre această emblemă a industriei auto britanice.
DEFENDER. LAND ROVER DEFENDER
Dacă ar fi să descriem, pe scurt, începuturile acestui model am putea-o face în felul următor: o fermă, un câmp, o idee.
În 1948, Marea Britanie încă se ridica din ruinele celui de-al Doilea Război Mondial. Din mâinile inginerilor de la Rover s-a născut o mașină fără pretenții, gândită să fie indestructibilă și polivalentă. Cu alte cuvinte, să fie tractor, camion și mijloc de transport deopotrivă. Așa începe povestea lui Land Rover Series I.
A fost prezentat la Salonul Auto de la Amsterdam și a fost inspirat de Jeep-ul american din al Doilea Război Mondial.
Cu trecerea anilor au apărut Series II, IIA și III. Astfel, vehiculul robust cu origini umile a devenit mai mult decât un simplu instrument agricol. S-a transformat într-un adevărat simbol. A traversat jungle, deșerturi și tundre înghețate. A purtat misionari, exploratori și soldați în locuri unde asfaltul era doar un vis îndepărtat.
La începutul anilor '80, britanicii au simțit nevoia unui nume care să reflecte spiritul real al mașinii. Așa s-a născut Defender. Apărătorul. De atunci, silueta lui inconfundabilă a rămas aproape neschimbată.
În 2016, povestea Defender era să se termine subit, marcând astfel sfârșitul unei ere. De fapt, dacă stăm să ne gândim mai bine, atunci a fost momentul în care Defender-ul clasic a dispărut.
Patru ani mai târziu, britanicii au reînviat legendarul model, dar într-o formă nouă. Vorbim despre o platformă modernă, autoportantă și nu cu șasiu separat, cum era înainte, dar și cu un design retro reinterpretat.
Într-o lume modernă, tehnologică și conectată, Defender a renăscut, ca Pasărea Phoenix din propria cenușă, într-o formă nouă, dar păstrează aceeași esență: robust, capabil și gata de drum. Un simbol care nu s-a lăsat dat uitării. Și bine a făcut.
DEFENDER. MEMBRUL TĂCUT AL FAMILIEI REGALE BRITANICE
Povestea lui Defender nu este, însă, doar despre mașină. Este și despre oamenii care au ales-o.
În garajele regale ale castelului Balmoral, Regina Elisabeta a II-a își urca singură câinii și, la volanul unui Defender, străbătea domeniile verzi ale Scoției. Prințul Philip și mai târziu Prințul William au făcut același lucru, transformând acest model într-un membru tăcut al familiei regale.
Pe alt continent, staruri ca David Beckham și Angelina Jolie au găsit în Defender un simbol al libertății și al rafinamentului discret.
Iar în lumea artei și a muzicii, de la Paul McCartney la Ralph Lauren, Defender a fost mai mult decât un mijloc de transport: a fost un obiect de colecție.Deși multe personalități s-au bucurat de acest simbol al industriei auto britanice, cele mai importante sunt cele patru generații de oameni obișnuiți pentru care Defender a fost un partener de încredere, acolo unde drumurile se termină și începe aventura. De la fermieri la soldați, exploratori, medici și așa mai departe.
DEFENDER. VERSIUNEA ÎMBUNĂTĂȚITĂ
Așa cum spuneam, Defender a primit, în 2020, o generație nouă. Mai sigură și mai tehnologizată ca niciodată. Anul trecut, britanicii au prezentat o serie de actualizări care să facă acest model și mai relevant într-o industrie auto aflată în plină transformare.
În continuare, modelul britanic poate fi comandat în trei variante de caroserie: 90, 110 și 130. Este disponibil alături de motorizări diesel și pe benzină, iar clienții mai pretențioși au inclusiv la dispoziție așa numita versiune Defender OCTA.
Este vorba despre cel mai puternic Defender din istorie. Aceasta ascunde sub capotă un motor V8 de 4.4 litri, bi-turbo, cu tehnologie mild-hybrid. Unitatea livrează 635 de cai putere și un cuplu de 750 Nm în standard. Motorul livrează și mai mult cuplu, până la 800 Nm dacă este activat sistemul Dynamic Launch Mode.
Acestea fiind spuse, Defender OCTA accelerează de la 0 la 100 de km/h în 4.0 secunde și atinge o viteză maximă de 250 km/h. Asta în cazul în care este echipat cu jantele de 22 de inch și cu anvelope all-season.
Pentru fanii înrăiți, cifrele acestea nu înseamnă mare lucru. Pentru ei, Defender este un tanc în off-road, o mașină care poate trece peste obstacole și care poate să le ofere acea doză de adrenalină care să le facă ziua mai bună. Pe teren accidentat, viteza redusă pune cea mai mare presiune pe toate componentele trenului de rulare.
Cu cât o mașină trece peste aceste obstacole mai încet, cu atât este mai bună.
Cel puțin, așa și-au început discursul trainerii care aveau să ne ghideze pe parcursul Defender Experience. Așa cum îi spune numele, o experiență, o aventură în off-road cu cel mai nou model Defender.
DEFENDER EXPERIENCE. ÎNCRUCIȘĂRI DE PUNȚI ÎN CÂMPIA BĂRĂGANULUI
Când spui Defender și off-road te gândești imediat la poteci de munte și drumuri inaccesibile pentru majoritatea mașinilor. Însă această experiență nu a fost despre off-road extrem, despre drumuri prin păduri unde nu ai semnal la telefon, ci despre o mică degustare, dacă vrei, a ceea ce poate face un Defender.
Un motiv este și că noi, cei care am fost prezenți, nu suntem chiar specialiști în condusul pe teren foarte accidentat. În plus, dacă stăteai să aduni prețurile mașinilor prezente, te apropiai de un milion de euro. Așadar, better safe than sorry. Vorba englezilor.
Traseul gândit special de traineri s-a desfășurat prin Câmpia Bărăganului, la câțiva zeci de kilometri de București. Mașinile pe care le-am avut la dispoziție au fost variantele de caroserie 90 și 110 în versiunile D250 și D350. Așadar, echipate cu motoare diesel de 3.0 litri și șase cilindri.
Dacă prima oferă 250 de cai putere, cea de-a doua vine la pachet cu 350 de cai putere. Marele avantaj al unui motor diesel este, desigur, faptul că livrează puterea la turații joase. Adică fix ce cauți pe teren accidentat, atunci când pierderea aderenței este ultimul lucru pe care îl vrei.
Unghiurile off-road (atac, degajare și rampă) și garda la sol sunt aproape identice în cazul celor două variante de caroserie, adică 90 și 110.
Ambele au un unghi de atac de 37.5 grade, un unghi de degajare de 40 de grade și o gardă la sol de 291 milimetri cu suspensia pneumatică ridicată.Unghiul de rampă diferă la Defender 90 (31 de grade versus 27.8 grade) datorită ampatamentului mai scurt. Altfel spus, este mai bun pe obstacole abrupte.
La tragerea la sorți, nouă ne-a căzut varianta de caroserie Defender 90. Numai bine, pentru că pe cea 110 am condus-o deja. Te invit să citești testul nostru cu Defender 110 D250 aici.
Revenind, primii câțiva kilometri s-au desfășurat pe asfalt, acolo unde Defender a demonstrat că poate să fie și cuminte, confortabil și impunător. Apoi, a început distracția.
După o porțiune de drum acoperit cu pământ, a urmat direct o coborâre care a înclinat botul mașinii foarte mult (-15 grade). În oglinda retrovizoare mai vedeam doar cerul și capacul roții de rezervă. Apoi, a urmat adevărata provocare: încrucișări de punți.
Această manevră pune presiune, mai ales, pe diferitele componente ale suspensiei și direcției, dar este, pe cât de dăunătoare, pe atât de spectaculoasă. Atât pentru cei din mașină cât și pentru cei de afară.
După alți kilometri pe urme de tractoare a mai urmat o provocare: mers înclinat pe peretele unui dig. Pe display-ul central al sistemului multimedia, acolo unde primești tot felul de date necesare în off-road, ne arăta că am atins o înclinație (laterală) de 25 de grade.
Deși nu era necesar, pe unele porțiuni am activat funcția de Low Range Gear (reductor dacă vrei). Acest lucru scade turația motorului, crește cuplul la viteze scăzute și trimite mai multă putere roților pentru a depăși situațiile dificile în off-road.
Încă din standard, Defender are o cutie de transfer cu două viteze și un diferențial central blocabil. Opțional poți bifa și un diferențial spate activ, la fel blocabil.
Pe traseu am experimentat și funcția Hill Descent Control. Controlează viteza pe coborâri abrupte, astfel că tu te poți concentra pe manevrarea mașinii, fără să stai cu piciorul pe frână. Un fel de pilot automat pentru coborârea pantelor.
Varianta îmbunătățită a lui Defender vine, de asemenea, cu tehnologia Terrain Response de generația a doua. Sunt, dacă vrei, moduri de rulare pentru teren accidentat. Ai moduri ca Grass/Gravel/Snow, Mud/Ruts, Sand, Rock Crawl și Wade (vaduri).
Sistemul de generația a doua vine și cu un mod automat care optimizează setările mașinii pentru peste 500 de input-uri pe secundă. Mai pe larg, sistemul procesează continuu datele provenite de la diferiți senzori ai vehiculului pentru a identifica condițiile actuale ale terenului și ajustează automat setările motorului, transmisiei, suspensiei și tracțiunii pentru o performanță optimă.
Acest Terrain Response este integrat în sistemul multimedia Pivi Pro astfel că este ușor de folosit. Desigur, pe lângă toate aceste sisteme și tehnologii, mai ai o tracțiune integrală care vine în standard.
Așa cum spuneam, Defender este extrem de capabil în off-road. Traseul din Defender Experience a fost, însă, o mică degustare a ceea ce poate acest model emblematic. Nu i-a pus niciun fel de probleme.
Comentarii (0)