REPORTAJ: Lecție de cultură japoneză cu Honda HR-V, la Castelul Cantacuzino

de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 10.03.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ce caută un SUV japonez la Castelul Cantacuzino? Am luat la test Honda HR-V și am mers la vechea reședință a lui Grigore Cantacuzino pentru a vedea o expoziție de stampe japoneze extrem de valoroase. Vă invităm să aflați atuurile modelului japonez, dar și ce sunt stampele japoneze.

13 grade la final de februarie? Asta da iarnă atipică! Nimic nu anticipa soarele puternic pe care aveam să-l descoperim la Bușteni. Așa cum nimic nu anticipa surpriza pe care urma să ne-o facă mașina alături de care am mers până acolo. Am ales un model nu foarte popular în România, dar capabil să îi convertească pe viitorii clienți în fani Honda pe viață.

Se spune că brandul japonez are un grup de fani extrem de dedicați, atrași de calitate modelelor. După vreo 400 de kilometri alături de noul Honda HR-V, încep să înțeleg.

Noul Honda HR-V a ajuns recent pe piața din România. Așa că era încă în perioada de aclimatizare. Un motiv bun să-l facem să se simtă ca acasă, în cadrul unei incursiuni pe Valea Prahovei, în incinta unuia dintre cele mai frumoase castele din România. Nu vă grăbiți să spuneți că noua Honda HR-V n-are ce căuta într-un castel cu arhitectură neo-românească, cum este Castelul Cantacuzino. Pentru că povestea noastră de azi e mai mult de atât.

În perioada noiembrie 2021 - aprilie 2022, castelul clădit de prințul Grigore Cantacuzino, zis Nababul, găzduiește o expoziție de stampe japoneze. De aici și ideea de a-i oferi lui Honda HR-V o experiență neașteptată în România.

UN SUV HIBRID LA CASTELUL „NABABULUI”

Am plecat dimineață din București și ne-am grăbit să urcăm pe bucata de autostradă până la Ploiești. Trebuia să profităm pe cât posibil de această porțiune de drum, pentru că era vineri și Valea Prahovei avea să se transforme rapid în Valea Plângerii.

HR-V a mormăit ușor nemulțumit pe măsură ce ne apropiam de limita de viteză, pentru că ansamblul hibrid de 131 de cai putere se simte mai bine în oraș. Dar am mers susținut și n-am băgat în seamă consumul, care e ceva mai mare la astfel de viteze (aproximativ 8 litri/100 km). De reținut și că rezervorul are o capacitate de 42 de litri, deci o să fie nevoie de alimentări mai dese.

La Castelul Cantacuzino plutea deja un aer de weekend, cu mulți turiști care încercau să înghesuie în ecranele telefoanelor panorama grandioasă a munților și decorul construcției finalizate în 1911. Culmea, decorul încă mai păstra urmele unui omăt din zilele trecute, care a rezistat cu stoicism temperaturilor crescute.

Trebuie să fi fost tare frumos în trecut, când zăpezile erau ceva mai consistente. Din păcate, Grigore Cantacuzino, zis și Nababul, nu a apucat să vadă prea multe schimbări de anotimp în impozantul său castel din Bușteni, pentru că a trecut în neființă la doi ani de la inaugurarea sa.

UN INTERIOR CU MATERIALE NOBILE, UN HABITACLU SENIN

O inaugurare cu fast, pentru că ridicarea sa a durat 5 ani, iar interiorul încă un an și jumătate. Însă, totul a fost decorat cu materiale nobile: un mozaic roman, picturi murale create de artiști venețieni, sticlă de Murano, tavane din lemn de stejar, uși din același lemn și scări din marmură de Carrara.

Și dezvoltarea noii generații Honda HR-V s-a întins pe o perioadă de mai mulți ani. Însă, așteptarea a meritat pentru că, deși nu avem marmură de Carrara și sticlă de Murano, interiorul lui HR-V este un loc extrem de primitor, cu materiale atent alese. Plastic moale o să găsești doar prin câteva zone, însă ele sunt esențiale, pentru că acolo interacționezi tactil cu interiorul.

Restul finisajelor vorbesc despre meticulozitatea japoneză.

Pe nivelul de echipare testat de noi, adică Advance Style, mașina a beneficiat de o tapițerie din piele artificială albă, combinată cu zone textile, un mix care a înseninat tot habitaclul. De altfel, implicit pe planșa de bord ai o inserție de piele artificială albă.

UN CASTEL TEHNOLOGIZAT, O MAȘINĂ TEHNOLOGIZATĂ

În momentul inaugurării sale, Castelul Cantacuzino a devenit celebru și pentru că era tehnologizat, beneficiind de electricitate, un sistem de canalizare și apă potabilă. Chiar dacă pentru noi par elemente banale, la acea vreme ele contau enorm.

În același ton, Honda HR-V promite să fie unul dintre cele mai tehnologizate modele ale producătorului japonez, oferind un instrumentar de bord digital și un ecran central de 9 inch, inclus în dotarea standard. Acesta beneficiază acum de un simț tactil mult mai bun și de un meniu intuitiv. Nu mai vorbim de faptul că oferă Apple CarPlay și Android Auto fără fir, un fel de „apă potabilă” a zilelor noastre.

Istoria Castelului Cantacuzino include și o perioadă mai puțin veselă. În 1948, edificiul a trecut în administrarea Ministerului Afacerilor Interne, care l-a transformat în sanatoriu și a vopsit pereții la care lucraseră atâția artizani. Abia după Revoluție castelul a fost retrocedat unei urmașe a familiei Cantacuzino, care l-a deschis publicului larg și în special iubitorilor de artă.

Din 2015 și până în prezent, castelul a găzduit mai multe manifestări și lucrări culturale. Și uite așa ajungem la scopul vizitei noastre alături de Honda HR-V: vizitarea expoziției de stampe japoneze.

CE ERAU STAMPELE JAPONEZE?

Ghidul castelului ne-a întâmpinat în magazinul de suveniruri și apoi ne-a strecurat pe o scară de lemn la etajul unu. Aici am descoperit expoziția de stampe japoneze, 60 la număr, parte dintr-o colecție impresionantă de 1800 de elemente, ale unui avocat bucureștean.

Stampele redau imagini din teatrul Kabuki, un curent apărut la început de secol XVII, în cartierele rău famate ale Japoniei. Femei atrăgătoare dădeau naștere unor spectacole cu tentă erotică, acompaniate de muzicieni. După o lungă perioadă, prezența femeilor a fost interzisă, rolurile fiind interpretate doar de bărbați cu peruci extrem de elaborate și cu un machiaj care se aplica în mai bine de o oră. 

Stampele nu erau altceva decât un fel de afișe ale acestor piese de teatru, semn că japonezii au pus bazele promovării artistice încă de acum 400 de ani. Ca să dai naștere unei stampe, exista un proces elaborat. Un artist desena scena. Apoi, ea era sculptată în lemn de cireș. Abia apoi se aplicau foi de hârtie de bambus sau orez, care se imprimau prin presare. Se printau astfel câteva sute de bucăți, răspândite apoi publicului. La început, stampele erau alb negru, însă, pe parcurs, odată ce au devenit color, era nevoie de sculptarea mai multor matrițe din lemn de cireș. Câte una pentru fiecare culoare.

Ca o paralelă cromatică, Honda HR-V poate fi comandat cu 7 culori de caroserie, majoritatea dintre ele reci și sobre, exceptând roșul Premium Crystal și nisipiul Sand Khaki Pearl. Partea bună este faptul că acest culori costă toate la fel, adică numai 450 de euro. De altfel, e printre puținele opționale pe care le poți alege pe SUV-ul japonez, având în vedere că cele două echipări disponibile sunt configurate generos.

Exemplarul cu care am bătut la porțile castelului era vopsit în nuanța alb Platinum Sunlight Pearl. Asta înseamnă că avea oglinzi și acoperiș contrastante, negre. De altfe, în listă poți alege și un acoperiș și oglinzi arginitii.

UN PROPULSOR LA FEL DE COMPLEX CA ARTA STAMPELOR

Așadar, stampele luau naștere printr-un proces complex, cu rezultate uimitoare. Fix așa cum se întâmplă și sub capota noii Honda HR-V. Ansamblul hibrid gândit de japonezi are o complexitate pe care nu mulți clienți se vor strădui să o înțeleagă. Deși, știm cu toții, fanii Honda sunt extrem de devotați brandului.

Sub capotă avem un motor pe benzină, aspirat, de 1.5 litri, completat de două motoare electrice și o baterie. Există trei moduri de rulare: Electric, Hybrid și Engine. În majoritatea timpului petrecut în oraș, mașina va rula electric. De altfel, Honda ne spune că 91% din distanța parcursă în oraș, la viteze cuprinse între 0 și 40 de km/h, se va face doar electric.

Când resursele bateriei scad, mașina trece în modul Hybrid și începi să auzi funcționarea motorului pe benzină. El nu acționează însă roțile, ci încarcă doar bateria. Propulsia se face tot cu ajutorul motorului electric.

Al treilea mod de rulare se numește Engine. Noi ne-am folosit de el atunci când am rulat pe autostrada București-Ploiești. În acest mod, toate motoarele își dau mâna, iar cel convențional începe să trimită resurse direct către puntea față. Este și momentul în care motorul convențional începe să se audă în habitaclu. Dacă v-am zăpăcit cu atâtea detalii tehnice, o să încerc să rezum: în oraș, Honda HR-V merge mult timp electric și poate înregistra un consum urban cuprins între 4 și 5 litri/100 de kilometri. Este uimitor pentru un SUV.

EUROPENII AU FĂCUT CELEBRE STAMPELE JAPONEZE

Așa cum este uimitor să afli că stampele japoneze au devenit obiecte de artă abia când au ajuns în Europa. Ele erau folosite de japonezi pentru a împacheta diverse obiecte. Pe post de ziare, dacă vreți să facem o paralelă. Europenii au rămas surprinși de actul artistic și așa au devenit foarte valoroase. Spre exemplu, cea mai valoroasă stampă din lume, denumită „Marele val de la Kanagawa” s-a vândut, nu demult, cu 1.6 milioane de dolari.

Și în castelul Cantacuzino se ascund câteva opere de artă pe care nu le poți observa de la distanță. E nevoie să te apropii și să vezi cu ochii tăi pielea de Cordoba pe care sunt pictate portretele, în mărime naturală, a 12 descendenți ai familiei Cantacuzino. Picturile murale sunt unice în țara noastră și, bineînțeles, foarte valoroase.

Foarte valoroasă este și noua Honda HR-V, care nu se înscrie deloc pe același palier cu celelalte SUV-uri subcompacte, atunci când vine vorba de preț. Ce-i drept, spațiul interior este, fără îndoială, de SUV compact. Așa se face că prețul de pornire este de 32.500 de euro, iar următorul nivel de echipare mai adaugă 3000 de euro. Mulțumită programului Rabla ar trebui ca mașina să beneficieze de o reducere totală de 3000 de euro, ceea ce nu este rău deloc.

Comentarii (10)

  • Gabriel
    As dori sa stiu daca exista Honda HRV cu tractiune integrala. Si daca e preconizata aducerea modelului in Romania/ Europa. Ms
    3 3
  • Interesantă combinația Castelul Cantacuzino - Honda. Felicitări!
    Soichiro Honda a fost un vizionar când a luptat pentru visul său. Nu sunt fan suv coupe, dar asta chiar îmi place, deși nu rupe ca design, dar pentru 32 - 35.000 euro primești mult și de calitate.
    4 9
  • Catalin
    Mulțumim ghidului Andrei pentru furnizarea atâtor informații utile dar și prezentării sale agreabile
    3 3
  • Seriff
    Masina nu arata rau, dar are multe minusuri, puterea e slaba, masina e grea, nu exista 4x4, ceea ce e aiurea pentru un suv de peste 30.000 euro, sistemul hibrid te ajuta in oras, clar, dar la drum lung consuma 8, eu asta nu inteleg, cine isi ia genul asta de masina se presupune ca o ia pentru concedii, drumuri lungi, mers la castele etc, nu sa ia paine de la Lidl, adica unde ar trebui sa fie eficienta nu e, un diesel clasic la 130 la ora consuma 5, asta mi se pare practic un regres.
    16 5
  • Un SUV cu motor de 1.5 la castel pare de vizitator.

    Poate în 2-3 ani vor încerca un 2L.
    10 4
  • Adnmercedes
    O mârțoaga,am fost sa o văd live,am mers cu mașina,zgomotoasă,fotolii mici,leneșă,tabla jalnica și zgomot vânt mai bine Suzuki SCross,atenție pe ce dați banii.
    15 6
  • Am făcut test drive cu mașina și o clasific la categoria ,, nerecomandabil". Deși materiale pe interior par de calitate și asamblarea este atent făcută, confortul.si funcționarea sunt slabe. In primul rand că, orice aș fi făcut, mă lovesc cu genunchiul drept de muchia inferioară a consolei centrale (eu fiind șoferul). Este prea in fata muchia aceea, și dealerul mi-a confirmat că toți se plang de ea. In al doilea rând, nici cel mai scump nivel de echipare nu are suport lombar la scaune. Adică, chiar și la varianta cea mai scumpă, primești niște scaune fata fara suport lombar (inutil să spun că, după 40 min de condus, deja simțeam că îmi obosește spatele). In al treilea rând se simte nevoia unui motor mai puternic, cu acesta mă mișcăm greoi pe străzi, as fi vrut ceva mai puternic. Apoi insonorizarea era slăbuță, la 40 km/h se auzea cum intră în funcțiune motorul termic. Spre comparație, HRV este mult mai silențios. Consumul mixt, oraș și sosea de centura de nord a Bucureștiului, a fost de 7.8%. Nu știu dacă e mult sau puțin, doar prezint cifra că atare .
    Prin comparatie, cu o oră înainte făcusem test drive la noul Nissan Qashqai. Acesta e mult mai bun, motorul 1.3 digT 154 CP e mai vivace, Qashqai-ul este mai silențios și mai solid.
    Daca ar fi sa aleg intre cele doua, as alege Qashqai-ul fara sa ezit.
    @AdnMercedes spune mai sus că tabla este jalnică..nu pot să mă pronunț, însă am acasă un Civic și după 2 ani și jumătate a început să se exfolieze lacul.
    14 6
  • Interesant cum "interiorul lui HR-V este un loc extrem de primitor, cu materiale atent alese", dar "plastic moale o sa gasesti doar prin cateva zone".
    Interesant si cum "spatiul interior este, fara indoiala, de SUV compact", dar publicatiile din Marea Britanie se plang de capacitatea de incarcare a portbagajului, unele si de spatiul de pe locurile din spate.
    Interesant si cum Automarket masoara autonomia electrica in timp, nu in kilometri.
    PS: ce inseamna interior primitor, mai ales dupa comentariul lui @theodor2004? Face cafea buna?
    10 3
  • Am optat pentru un motor mai mare, clasa similara, motor pe benzina, consum mediu in oras sub 8, extraurban sub 6.

    Un SUV hibrid scoate 8?

    Putere nu prea, economie nu prea face, premium nu prea e, cu bancheta aia spate de zici e canapea de 800 lei. Care ar fi punctul forte?
    17 2
  • Am condus-o.Super masina atat ca tinuta de drum,pornire de pe loc,confort interior super-sunt scaune honda la naiba
    Nu inteleg treaba cu tabla jalnica,4x4 este necesara f.f rar(am subaru xv si dupa un an nu tin minte sa ma ajute tractiunea integrala)
    Dac iti iei un hibrid banuiesc ca nu mergi preponderent pe autostrazi ci o iei in special pentru oras unde am condus-o in combinatie cu un drum national consum 5.6
    Sa compari honda cu suzuki....
    Sistemul iMMD cel mai bun de pe piata iar fiabilitatea Honda dovedita
    Recomand pentru cunoscatori
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru