Drivetest Nissan X-Trail

e4ORCE 211CP 4WD Tekna Plus
4.5
Nissan X-Trail zoom
de Bogdan Mirică
Luni, 24.10.2022
Simbioză

Lansat pe piață în anul 2001, Nissan X-Trail a devenit rapid un model de succes pentru japonezi. Atât el, cât și vărul său american, cu aceleași caracteristici, cunoscut acolo sub numele de Rogue.

În cei aproape 22 de ani de activitate, Nissan a creat 3 generații, care au reușit să atragă peste 7 milioane de clienți în toată lumea. E ca și cum fiecare cetățean din Bulgaria ar avea acasă un X-Trail.

În acest context, cu o asemenea bază de fani, lansarea celei de a patra generații Nissan X-Trail pare floare la ureche. Nu și dacă ai de îndeplinit reguli stricte de consum și emisii, precum și obiectivul de a vinde doar mașini electrificate până în 2030.

Așa se face că vremurile tulburi pe care le trăim au dus la o rețetă complexă și deloc simplu de înțeles pentru propulsia lui X-Trail.

Vă invit să vă înarmați cu răbdare, pentru că urmează să vă povestesc cum a fost experiența mea la volanul SUV-ului japonez, pe drumurile din Slovenia, acolo unde s-a desfășurat testul internațional.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN SLOVENIA

Nissan X-Trail
e4ORCE 211CP 4WD Tekna Plus

  • Pret de pornire 36.040 €
  • Pret model testat 57.190 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pentru cei care iubesc viața simplă, fără acolade sau paranteze, Nissan oferă și un motor clasic pe X-Trail. Este vorba despre unitatea pe benzină, de 1.5 litri, capabilă să dezvolte 163 de cai putere. Are și un sistem mild-hybrid la 12V și poate fi comandată doar cu tracțiune față și cutia CVT X-Tronic.

Dacă vreți mai mult de atât, Nissan vă oferă sistemul de propulsie E-Power. Pe scurt, e vorba de următoarele:

- Un motor electric cu 330 de Nm care angrenează puntea față. Exclusiv. Doar el.

- Un motor pe benzină, turbo, de 1.5 litri, care nu acționează roțile.

- Bateria de 1.7 kWh, care poate ajunge pentru o rulare de maxim 3 kilometri

Dacă vreți și tracțiune integrală, mai apare un motor electric pe puntea spate, cu 195 de Nm, urcând, astfel, cuplul motor la peste 500 de Nm. Aceasta este versiunea pe care am testat-o în Slovenia.

Cu propulsorul E-Power, Nissan X-Trail se apropie foarte mult de o mașină electrică. Ai aceeași liniște, ai același răspuns bun la plecările de pe loc, ai aceeași conexiune promptă cu transmisia. Însă, în fazele de accelerare, X-Trail se simte ca un hibrid. Pentru că motorul pe benzină se turează puternic și se aude în habitaclu. El face asta pentru a menține încărcată bateria, care, la rândul ei, alimentează motoarele în această situație de solicitare intensă.

Știu la ce vă gândiți. E același sistem pe care l-au brevetat prin 2010 americanii de la GM. Același cu ce vedeam pe Chevrolet Volt și Opel Ampera. Nu e greșit, doar că, în acest caz, vorbim despre o baterie mai mică. Teoretic, mai multă eficiență.

Mașina se mișcă bine în regim urban, cu impulsuri de electrică, așa cum vă ziceam. Ea rămâne vioaie și pe plaja dintre 100 și 130 de km/h. Dincolo însă, accelerările își pierd din elan și deja ai impresia că te afli într-un hibrid cu CVT, de la rivalii Toyota.

Una peste alta, aș vrea să rețineți că cei care aleg E-Power simplu au la dispoziție 204 cai putere. Cei care aleg și tracțiunea integrală, beneficiază de 213 cai putere. Resurse suficiente pentru un utilizator normal, chiar dacă mașina nu doar se conduce ca o electrică, ci și cântărește cât una, adică 1.8 tone.

 

Consum

Când spui SUV cu propulsie exclusiv electrică, chiar și cu un motor convențional alături de el, te aștepți ca valorile consumului să fie mici. Sau măcar foarte departe de cele ale unui motor convențional. Am avut surpriza să aflu că nu e așa.

Pe traseul nostru de test (110 kilometri), am avut vreo 40 de kilometri de autostradă și restul, drumuri naționale. La finalul zilei, consumul a fost de 7.5 litri/100 de km. Adică asemănător cu cel al rivalilor. Nici un artificiu, nici o cascadorie. Ba chiar am avut momente, pe autostradă, unde consumul își făcea de cap pe la 8.5 litri/100 de km.

Media de consum anunțată de oficialii japonezi este de 6.7 litri/100 de kilometri. Cel mai probabil, te poți apropia de o medie bună dacă mergi și prin oraș, acolo unde estimările sunt că mașina va rula 70% din timp doar electric. Însă, eu n-am apucat să o conduc decât în regim extraurban.

Și aici observăm o diferență de consum mare între urban și extraurban, care ne amintește de hibridele Toyota sau Honda. Și dacă tot le-am pomenit, propun să ne uităm și la valorile lor de consum, chiar dacă arhitectura acestora este ușor diferită.

Honda CR-V Hybrid, cu 4x4, are un consum mediu de 7.2 litri/100 de kilometri, deci mai mare decât al lui X-Trail. Toyota Highlander promite aceeași valoare de 7.2 litri. Am inclus Highlander în comparație, și nu RAV4, pentru că se poate comanda cu 7 locuri, așa cum a fost și cazul mașinii mele de test.

Performanţe

După cum ziceam și mai sus, acest sistem de propulsie te face să te simți ca într-o electrică. De multe ori. Și accelerările pot fi asemănătoare, mai ales la plecările de pe loc și la viteză medie.

Dincolo de 130 de km/h, elanul se pierde. De altfel, și viteza maximă este limitată la 180 de km/h. Însă, n-aș vrea să plecați cu o impresie greșită, pentru că sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în doar 7.2 secunde, o valoare mult mai bună decât a rivalilor.

Spre exemplu, Honda CR-V are nevoie de 9.2 secunde pentru același sprint. Nici Toyota Highlander nu e mai sprintenă decât omologul japonez testat, pentru că are un sprint în 8.3 secunde. Important de precizat este că ambii rivali au aceeași viteză maximă: 180 de km/h.

Interior

Dincolo de portiere începi să pricepi că Nissan X-Trail este vârful de gamă al constructorului japonez. Nava amiral, dacă vrei să-i spunem așa „old school”. Îți dai seama de asta imediat ce iei contact cu materialele și pui contactul ca să te holbezi la ecranele uriașe.

Este un pas măreț făcut de Nissan, care părea să fi rămas încremenit în timp, când vine vorba de design interior și tehnologie. Ce-i drept, noi am avut la testul din Slovenia și echiparea de top, adică Tekna Plus, deci nu pot să vă spun cum este pe nivelurile mai pământești.

Cert este că totul are un aer premium. Ai o planșă de bord moale, ai o inserție moale în culoarea scaunelor și pe bord, pe consola centrală și pe portiere. E drept, dacă o să cobori suficient de mult mâna, o să descoperi un plastic ieftin și tare în partea inferioară. La fel și pe fețele ușilor spate.

Scaunele sunt foarte confortabile și pot fi îmbrăcate în textil, în piele Nappa perforată (așa am avut și eu) sau într-un material ce se poate curăța foarte ușor, ideal pentru cei care se gândesc la activități în aer liber.

X-Trail poate fi comandat cu 5 sau cu 7 locuri, însă, în varianta care se vrea a fi microbuz, e nevoie de multe compromisuri pentru a face loc pasagerilor. Mă refer la faptul că pe ultimul rând de scaune, cei doi pasageri nu pot fi decât niște copii mici. Chiar dacă Nissan promite că pot intra persoane de până la 1.60 metri. Spațiul pentru picioare este inexistent. E nevoie ca rândul doi să gliseze mult ca să le facă loc. Din fericire, bancheta glisează 22 de centimetri.

După mine, Nissan X-Trail e o mașină foarte încăpătoare pentru 5 pasageri, cu un loc uriaș pe al doilea rând de scaune, cu o podea aproape plată și cu geamuri mari. Varianta cu 7 locuri nu mi se pare nici măcar un compromis realizabil.

Bineînțeles, în funcție de ce variantă alegi, spațiul din portbagaj este influențat. Pentru că acolo se ascund cele două scaune extra. Dacă mergi pe 5 locuri, o să primești 575 de litri. Dacă o să bifezi 7 locuri, o să rămâi cu 475 de litri.

Mai sunt două elemente despre care aș vrea să vă povestesc: deschiderea la aproape 90 de grade a portierelor spate este extrem de utilă pentru a ușura accesul. Al doilea detaliu, pe care sunt sigur că o să-l observați dacă o să conduceți mașina, este antifonarea habitaclului. S-a lucrat mult la asta, Nissan reușind să te separe cu succes de exterior.

Preţ de achiziţie

Nissan X-Trail are un preț de pornire de 36.000 de euro pe piața din România. Este prețul valabil pentru versiunea de bază, echipată cu motorul pe benzină de 163 de cai putere. Este nivelul de echipare Acenta.

Dacă te gândești la acest sistem de propulsie inovativ, dar numai cu tracțiune față, atunci socotelile încep de la 41.000 de euro. Nu o s-o mai lungesc foarte mult, pentru că știu ce vreți să aflați: versiunea pe care am testat-o eu în Slovenia, adică cu două motoare electrice (tracțiune integrală) și echipare Tekna Plus, costă 56.000 de euro. Însă, dacă mai puneți și opțiunea de culoare, săriți la 57.000 de euro.

Calculele pentru o Honda CR-V Hybrid, cu tracțiune integrală și nivel de echipare de top ajung la 43.500 de euro. Deci, contrar așteptărilor, o să spuneți că o Honda e un chilipir, comparativ cu un Nissan. În cazul unui Highlander, prețurile încep de la 53.000 de euro, însă cea mai echipată versiune ajunge să coste 64.000 de euro. Deci, considerabil mai mult.

Siguranţă

Nissan X-Trail nu a fost testat încă de EuroNCAP, dar trebuie să ținem cont de faptul că are la bază platforma lui Nissan Qashqai, premiat deja cu 5 stele pentru rezultatele foarte bune: 91% pentru protecția pasagerilor adulți și copii și 94% pentru sistemele de siguranță. Deci premizele sunt bune.

Apoi, trebuie să ne uităm la lista generoasă de sisteme, precum și la pleiada de airbaguri. Există chiar și un airbag între șofer și pasagerul față. Sistemul ProPilot, care este responsabil pentru o rulare semi-autonomă, funcționează acum împreună cu navigația și poate adapta viteza mașinii (când e activ pilotul automat) la semnele de circulație, precum și la topografia locului. Dacă te apropii de o curbă ceva mai pronunțată sau de un sens giratoriu, mașina încetinește singură.

De asemenea, în traficul aglomerat, ea menține distanța față de mașina anterioară și chiar poate pleca de pe loc singură, dacă traficul a stagnat câteva secunde.

Ţinută de drum

Nu voi uita multe momente frumoase, petrecute în teren accidentat, cu vechile generații Nissan X-Trail. Țin minte multe provocări dificile într-un concediu petrecut în Grecia, alături de a doua generație. Și, logic, prima impresie ar fi că noul model lasă undeva în urmă veleitățile acelea.

Organizatorii testului au vrut să ne contrazică și ne-au pus la dispoziție un traseu off-road, cu multe provocări, unde Nissan X-Trail a performat bine. Are o gardă la sol de 20 de centimetri (pe versiunea electrică) și niște unghiuri decente (19 grade pentru atac și 23 pentru degajare). E clar că nu vor mai fi așa de mulți clienți care să-l pună la treabă prin teren accidentat, însă e bine că mașina e capabilă.

Am parcurs o înclinare laterală de 30 de grade, am folosit funcția de Hill Descent Control cu succes și chiar am urcat o pantă pe care erau lemne ude. Sistemul de tracțiune integrală, compus din cele două motoare electrice, calculează bine distribuția cuplului când ești într-o situație dificilă. Și o face extrem de repede. Asta pot spune că am simțit. Oficialii se laudă cu o cuplare de 10.000 de ori mai rapidă decât în cazul unui sistem mecanic.

În caz că vă întrebați, există două moduri de rulare pentru teren accidentat, Snow și Off-Road.

Pentru cei care văd mașina aceasta mai mult pe trasee de asfalt, există și aici trei moduri, clasice. Recunosc, m-am folosit de Sport pentru a imprima ceva mai multă dinamică. Și se simte plăcut. E drept, crește exponențial și sunetul motorului pe benzină.

Cât privește ținuta de drum cotidiană, pot să vă spun că X-Trail se va dovedi o mașină foarte confortabilă. Chiar și cu jantele de 20 de inch, mașina s-a simțit foarte bine. Neregularitățile au fost absorbite foarte bine, iar sunetul transmis în habitaclu mult estompat. Așadar, o suspensie bine antifonată și docilă.

Bineînțeles, cu tot cu arhitectura multi-link pe spate, mașina tot se simte ușor stângace pe viraje, cu o inerție mare și un ruliu pe măsură. Nu cred că poți să ceri vreun comportament sportiv. Mai ales că și direcția este setată mai mult către o rulare civilizată, fără pretenții de precizie.

Vizibilitate

Aici nu pot decât să aplaud atenția japonezilor pentru acest aspect. Ai o suprafață vitrată generoasă. Geamurile laterale sunt mari, luneta este și ea bine proporționată, iar acoperișul panoramic (cu trapă electrică) este un deliciu. Oglinzile sunt și ele bine proporționate.

Singura problemă ar fi primul rând de montanți, ușor cam obstructiv.

Pe lista de echipări se găsesc camerele cu vedere la 360 de grade (care ajută și în off-road, când ești într-un vârf de pantă), precum și o oglindă retrovizoare care poate fi transformată în cameră video, prin simpla apăsare a unui buton. Calitatea ei este bună și pe timp de noapte. Cu timpul, e posibil să îți placă mai mult varianta digitală, decât cea clasică.

Tehnologie

Am spus deja despre oglinda retrovizoare care se poate transforma într-o cameră cu vizibilitate spate. Adaug și sistemul Head-Up Display, unul dintre cele mai mari din segment, cu o dimensiune de 10 inch, cu o grafică excelentă și culori bine alese.

Încă de la bun început vă spun că apreciez pasul tehnologic pe care l-a făcut Nissan odată cu Ariya și X-Trail. Era nevoie de un aer proaspăt în interioarele dominate de ecrane plictisitoare, cu o grafică precară. Acum, în spatele volanului, ai un afișaj digital de 12 inch.

Poate că grafica nu e de top, însă operarea este atât de facilă, iar informațiile atât de ușor de obținut, încât îl poziționez peste ceea ce oferă modelele Volkswagen. Tocmai prin simplitatea operării. Sau, hai, bine, pe picior de egalitate.

Și sistemul multimedia central, oglindit pe un ecran de 12 inch, este foarte ușor de utilizat. Grafica e ușor ternă, dar meniul este simplu și ușor de personalizat. Ai Apple CarPlay și Android Auto fără fir, Google Alexa, un asistent vocal nativ „Hey Nissan”, precum și o navigație pusă la punct cu toate centrele de încărcare din zonă.

Ai scaune încălzite, parbriz încălzit și climatizare pentru pasagerii spate. Poți să conectezi până la 7 dispozitive la rețeaua Wi-Fi a mașinii, iar sistemul audio este dezvoltat de Bose. Așadar, un pachet tehnologic care te va face să te uiți cu mare atenție la noul X-Trail și să uiți ecranele înlemnite în timp ale vechilor modele.

Design

Nissan a continuat să aplice noua sa filosofie de design și pe X-Trail, tocmai de aceea o să vedeți multe asemănări între el și Qashqai. Partea frontală este dominată de grila V-Motion, care inspiră dinamică. Ea este și activă, ca să ajute din punct de vedere aerodinamic.

Deasupra blocurilor optice se găsesc luminile LED diurne, care devin și semnalizare. Iar dedesubt avem unitățile optice care țin de faza scurtă și lungă, echipate, bineînțeles cu LED-uri adaptive.

Clienții pot alege între 10 culori de caroserie și pot opta acum, în premieră pentru X-Trail, și pentru un acoperiș contrastant. Astfel, reies mai multe combinații care pot oferi personalitate. Tot de personalitate este vorba și când ne referim la jantele din aliaj, ce pot ajunge până la 20 de inch.

În partea din spate, stopurile sunt și ele cu LED, iar inscripțiile de pe hayon fac referire la propulsia electrică și tracțiunea integrală.

Privind de la distanță, Nissan X-Trail pare acum mult mai impunător decât modelul anterior, cu dimensiuni ce îl plasează în vârful gamei. Încă o dovadă că el este „nava amiral” a japonezilor pe piața de la noi.

 

Nu ne-a placut

  • Spațiul pe al treilea rând de scaune
  • Valoarea de consum extraurban
  • Plasticul tare din zonele inferioare

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • Superior
    Pe principiul: cum s-a fac mai complicată și scumpă mașina, bineînțeles, inutil pentru consumatorul final.
    24 8
  • @editor
    "Pentru cei care iubesc viața simplă, fără acolade sau paranteze, Nissan oferă și un motor clasic pe X-Trail. Este vorba despre unitatea pe benzină, de 1.5 litri, capabilă să dezvolte 163 de cai putere. E aceeași pe care o găsim și pe modelele Dacia și Renault. "

    Pe ce modele Renault si Dacia se gaseste acest motor? Nu cumva e de 1.3?
    28 0
  • Hm, acesta-i modelul aparut in US acum vreo 2 ani, bineinteles sub numele de Rogue? Daca este asa, inseamna ca europenilor, si nu numai, le este vanduta o masina invechita deja, la un pret nesimtit de mare, ceva gen Infinity. Poate ca ma insel si bat campii...
    15 5
  • De ce comparați aceasta mașina cu Toyota sau cu Honda? Nissan se vrea premium deci o comparație cu o Mazda CX-60 era mai potrivită.
    4 16
  • parere
    Nu inteleg de ce amintiti de Highlander. Modelul Toyota este o clasa peste X Trail. Poate voiati sa spuneti RAV4, care il bate din toate pozitiile la consum.
    12 1
  • 1. Nu stiu la ce va referiti cand spuneti ca motorul de 1.5 156 de cai il gasiti pe Dacie, ala este un motor de 1.3 total diferit fata de acesta.
    2. Cand am vazut primele poze + informatii despre masina asta am zis gata, asta va fi urmatoarea mea masina. Speranta mea era ca o poti lua full option cu vreo 45k euro, nu 57k.
    3. O alta problema este ca motorul acesta hybrid este mult mai complicat fata de ce gasim pe Toyota sau Honda si totusi consuma mai mult. Nu ma asteptam vreodata ca Nissan sa bata Toyota la hybride dar totusi e diferenta f mare.
    4. La aspect n-am ce sa comentez, e absolut superba interior exterior.
    14 0
  • Chiar daca acest sistem hibrid e-power nu are consumul chiar atat de mic ca sistemul Toyota cu cutie e-CVT, totusi eu consider ca e un sistem excelent. Exact ce trebuie pentru o masina de familie moderna. E important ca mergi doar ELECTRIC, cu toate avantajele de dianmica aferente. Si fara cutie de viteze. In oras ai plecari de pe loc fulminante. In trafic bara la bara nu omori deloc motorul, asa cum se intampla la un termic, mai ales daca e Diesel. Tractiunea 4x4 pur electrica, daca softul e corect setat, e ideala pe drumuri alunecoase sau in off-road. Motorul de 1.5 in 3 cilindri are raport de compresie variabil. Pare ceva complicat si stricacios, dar eu cred ca va fi chiar mai fiabil ca alte variante clasice, deoarece Nissan l-a testat si rastestat, fiind un motor care va deveni universal si nu-si permit sa dea chix cu el. Consumul poate fi si mic daca se merge linistit. Daca vrei performanta, asa cum banuiesc ca l-a hamalit si autorul Bogdan Mirica, atunci motorul trece pe raport de compresie mic, cu putere mai mare si consum clar mai mare. Deci depinde de situatie: putem avea fie consum mic, fie putere mare. In plus, mie imi place la maxim arhitectura asta de hibrid serie, cu grup electrogen + motoare electrice de tractiune. Cred ca numai pretul poate fi o piedica in a deveni un best seller. Poate chiar cu acest pret marisor tot bine se va vinde. Si daca alegem o varianta de echipare sub cea full, obtinem si un pret corect si dotari arhisuficiente. Toyota RAV4 o fi mai eficienta pe partea de consum, dar e mai urata si mai ”rustica”. E un pachet solid, dar nu un pachet atractiv din punctul meu de vedere. Oferta Nissan cu Qashqai si mai ales cu X-Trail e mult mai atractiva: design, spatiu, motorizare, dinamica, consum, tehnologie, pret.
    Un sistem hibrid asemanator, dar nu chiar identic, are si Honda CR-V. Dar CR-V-ul actual e invechit si nici noul model nu pare prea modern si adaptat pietei europene.
    Deci e-power-ul lui Nissan cred ca e cea mai buna gaselnita a momentului pe partea de sisteme hibrid.
    12 3
  • Raportul de compresie se reflectă în randamentul unui motor termic. Este invers decât ai spus. Cu cât raportul de compresie este mai mare randamentul motorului este mai bun și deci este mai economic deci ar trebui să consume mai puțin. Eu personal mă îndoiesc că acest motor are raport de compresie variabil.
    3 0
  • Fir de cupru
    De ce as cumpăra asa ceva? Consum mare, preț mare, in concluzie nu vad nici un avantaj fata de un auto cu combustie interna.
    1 1
  • Spui si tu fix ce am spus si eu, dar ai inteles gresit ce am spus eu si ma contrazici. Deci:
    - Raport de compresie MIC inseamna putere mare si consum mare
    - Raport de compresie MARE inseamna putere mica si consum mic.
    1 0
  • komentator
    Dacă 7,5l/100km este considerat un consum mare pentru un 4x4 care sigur nu a mers în condiții ideale atunci aveți acces la niște motoare ale viitorului... eu unul nu cunosc un consum mai bun. În plus, o comparație ar duce probabil la rezultate asemănătoare (cu legile termodinamicii nu te pui iar o revoluție în funcționarea motorului ar fi dacă ar funcționa după alte cicluri decât Otto sau Atkinson). Cu ce pare că vine acest sistem ePower (cam asta spun vloger-ii străini și români) este confortul conducerii pur electrice fără stress-ul alimentării.
    1 0
  • Intr-un final am cumparat-o, ar trebui sa ajunga in ianuarie. am mers pe versiunea Tekna cu 1.5 201 cai e power. daca a luat cineva varianta asta de motorizare m-ar interesa sa imi dati un feedback. multumesc!
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru