Skoda Superb la aniversare: etalonul mărcii cehe împlinește 90 de ani

de Tiberiu Safta
Vineri, 05.05.2023
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Skoda marchează oficial 90 de ani de când a fost lansat pentru prima dată modelul Superb, etalonul mărcii. Aniversarea vine exact în anul în care urmează să fie lansată o nouă generație mai târziu în această toamnă.

Anul acesta, Skoda se pregătește să lanseze cea de-a cincea generație a lui Superb. Da, ai citit bine, a cincea generație, deoarece prima iterație a lui Superb a fost lansată cu foarte mult timp înainte ca modelul din epoca modernă să fie relansat în 2001. De altfel, etalonul mărcii cu sediul la Mlada Boleslav împlinește 90 de ani de existență în 2023.

PRIMA GENERAȚIE: 1934-1949

Totul a început în 1933, atunci când a fost lansată prima generație Superb. Această iterație a fost cea mai longevivă dintre toate, fiind produsă între 1934 și 1949. Primul Superb s-a dovedit a fi un model inovator pentru acea perioadă. De exemplu, modelul a fost printre primele care a beneficiat de un sistem electric de 12 volți și a fost și primul model din istoria mărcii care a primit frâne acționate hidraulic pentru toate roțile.

Inclusiv șasiul primului Superb a avut un design inovator pentru acea perioadă. Datorită acestuia, a existat mai mult loc pentru suspensia independentă, iar asta a dus la un nivel de confort ridicat pentru standardele anilor '30 și '40. De-a lungul vieții sale, prima generație Superb a fost disponibilă cu două tipuri de motorizări: una cu supape laterale, cealaltă de tip OHV, cu valvele montate deasupra pistoanelor și a axei cu came. Cel mai mic motor, de 2.5 litri, dezvolta 55 de cai putere, iar cel mai puternic motor, un V8 de 4.0 litri, dezvolta doar 96 de cai putere.

Versiunile echipate cu cel mai puternic motor erau cunoscute sub numele Superb 4000. Foarte puține exemplare ale acestui model mai supraviețuiesc în prezent. Din fericire, un astfel de exemplar este expus la muzeul Skoda din Mlada Boleslav.

De-a lungul celor 15 ani de producție, prima generație Superb a fost produsă în doar 900 de exemplare pentru publicul general și în 1600 de exemplare pentru armată.

La finalul anilor '40, Superb a fost scos din fabricație, iar numele a intrat într-o lungă perioadă de hibernare, care a durat peste 50 de ani.

SUPERB RENAȘTE ÎN 2001

Odată cu intrarea în noul mileniu, Skoda a reînviat numele Superb și a lansat prima generație din epoca modernă a modelului. 2001 a fost un an semnificativ pentru Skoda, datorită aniversării a 10 ani de când a devenit parte a Grupului Volkswagen, dar și mulțumită lansării faimosului său slogan Simply Clever.

Prima generație modernă a lui Superb a fost dezvăluită în septembrie 2001 la Salonul Auto de la Frankfurt. Modelul a fost bazat pe o versiune mai lată cu 100 de milimetri a platformei PL45, împărtășită cu Volkswagen Passat B5 și Audi A4 B5 de la acea vreme.

Gama de motorizări a fost una bogată cu propulsoare pe benzină și diesel cu puteri cuprinse între 101 cai putere și 193 de cai putere. De asemenea, Superb a fost și primul model al mărcii cehe care a primit dotări importante precum: cutie automată Tiptronic, faruri bi-xenon și cu funcție Coming Home, frână asistată și controlată electronic și suspensie față multi-link.

Prima generație modernă a lui Superb a fost produsă între 2001 și 2008. Modelul a primit un facelift minor în 2006, care a adus un design revizuit al stopurilor.

A DOUA GENERAȚIE MODERNĂ: 2008-2015

A doua generație modernă a lui Skoda Superb a fost lansată în 2008. La fel ca predecesorul său, noua generație a împărtășit platforma cu Volkswagen Passat. Inovația principală adusă de această generație a fost modul în care putea fi deschis portbagajul. Datorită sistemului TwinDoor, portbagajul putea fi deschis separat sau împreună cu luneta pentru mai mult spațiu și acces.

Bineînțeles, aceasta este și prima iterație a lui Superb care primește varianta de caroserie Combi.

La fel ca generația anterioară, lista de motorizări era una bogată, iar propulsoarele aveau puteri cuprinse între 105 cai putere și 260 de cai putere. Modelul a primit un facelift în 2013, care aducea un design general ușor revizuit.

A TREIA GENERAȚIE MODERNĂ, PRIMA CU MOTOR HIBRID

În februarie 2015 a fost prezentată, în premieră, actuala generație a berlinei de clasă medie. De această dată, modelul este bazat pe platforma MQB a Grupului Volkswagen, iar acesta primește o serie de tehnologii noi, printre care amintim de: șasiu adaptiv DCC, cruise control adaptiv, asistent pentru ambuteiaje, o pedală virtuală pentru deschiderea portbagajului, o priză de 230 de volți pentru pasagerii din spate și climă automată cu 3 zone, printre alte dotări.

Facelift-ul a venit în 2019, iar acesta a adus și mai multe noutăți, precum: faruri LED Matrix, cruise control adaptiv și predictiv, precum și sistemul KESSY pentru acces fără cheie. Însă, cea mai mare noutate adusă este versiunea hibridă cu încărcare la priză Superb iV, prima din istoria modelului.

LANSAREA NOII GENERAȚII, ÎN TOAMNA LUI 2023

Din 2001 până în prezent, Superb a fost produs în peste 1.55 de milioane de exemplare. Dintre acestea, 780.000 de bucăți sunt ale actualei generații Superb. Anul acesta însă, modelul de clasă medie va primi o generație nouă, care va fi și prima oferită într-o versiune electrică. Lansarea noului model va avea loc în toamna acestui an.

via Skoda

Comentarii (5)

  • Andrei
    Mașina cu cel mai sarcastic nume.
    10 5
  • Frumos progresul de la generatie la generatie, de la o copie de Passat pana la acet design cu personalitate.

    Eu nu reusesc sa inteleg de ce este mai apreciata fata de Passat totusi, am condus ambele modele una dupa alta si cu toate ca sunt pe aceeasi platforma, Skoda mi s-a parut mult mai moale si ca se inclina foarte tare pe curbe. Daca adaugam la asta faptul ca are mult mai mult piano black, alegerea e clara.
    0 0
  • @DanG

    Diferența de spațiu este mare față de Passat, mai ales la locurile din spate, iar în trecut exista și o diferență de preț destul de mare, acum s-a scumpit mult și Skoda .
    4 0
  • Superb 1 din 2000 era o mașină destul de plictisitoare in interior
    La superb 2 s au întrecut punănd un volan oribil și stopurile alea care arata suspect. Totuși break ul a fost mai frumos și la facelift au rezolvat și volanul. Suspensia era Intr addevar partea slabă. Dar na o mașină așa mare normal că se conduce că o barca.

    La generația actuală nu am nici un sentiment. E doar obscen de scumpă.
    De banii de superb full cred că iei ceva seria 3 chel . Dar totuși bmw
    2 2
  • Andronache Filipescu
    Mai sa fie, in anii 30-40 Superb avea suspensie independenta, iar in anii 20 ai decadei 2000, folosesc osie de trasura ......hihihi.....DAS Hautos șmen .......
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru