Un sfert de secol de succes: Skoda aniversează 25 de ani sub tutela Grupului Volkswagen

de Mircea Meşter
Vineri, 25.03.2016
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Marca Skoda a ieșit în martie 1991 din umbra blocului ex-sovietic și a început un drum lung spre un milion de mașini produse pe an. Momentul de cotitură: intrarea sub umbrela Grupului Volkswagen.

După ce în toamna anului trecut a sărbătorit 110 ani de când compania Laurin&Klement (care avea să fie redenumită mai târziu Skoda) producea prima sa mașină, compania cehă bifează în această primăvară o nouă bornă importantă. De această dată nu e vorba de vreun reper istoric legat de începerea producției, ci de momentul în care Skoda s-a despărțit de istoria veche și a intrat sub tutela Grupului Volkswagen.

În 28 martie 1991, adică acum 25 de ani, se semna contractul prin care Skoda Automobilová Akciová Sploečnost devenea parte a Grupului Volkswagen. În acel moment, Skoda avea în gamă doar două modele, cel mai cunoscut fiind compacta Favorit, care avea și o versiune break denumită Forman. Producția anuală era de 150.000 de mașini (dintre care doar 30.000 erau exportate), însă Skoda avea probleme majore legate de faptul că tehnologiile vechi utilizate la fabricarea motoarelor erau încremenite în timp de 25 de ani, iar producția modelelor era pusă sub semnul întrebării.

Volkswagen a cumpărat în prima fază 31% dintre acțiunile Skoda contra sumei de 620 de milioane de mărci germane, însă ulterior, în anul 2000, a achiziționat întreg pachetul de acțiuni, statul ceh păstrându-și un loc în Consiliul de Administrație al mărcii. Promisiunea inițială a celor de la Volkswagen era de a dubla producția, care urma să ajungă la 350.000 de mașini anual.

Astăzi, Skoda produce peste un milion de mașini anual și neste prezentă pe 100 de piețe din întreaga lume. Mai mult, dacă în 1991 modelele mărcii erau fabricate exclusiv la fabrica de la Mlada Boleslav, Skoda își asamblează mașinile astăzi în 14 fabrici de pe două continente.

Gama actuală Skoda cuprinde 6 modele diferite și se pregătește de un SUV mai mare decât Yeti.

Câteva informații și cifre legate de Skoda în cadrul Grupului Volkswagen:

- 25 de ani de la semnarea contractului prin care Skoda devenea parte a Grupului Volkswagen.
- Skoda producea în 1991 circa 150.000 de mașini pe an, dintre care 30.000 erau destinate exportului.
- În 2015, Skoda a livrat 1.055.500 de mașini în toată lumea, iar 92% dintre acestea au plecat spre clienți din afara Cehiei.
- China este cea mai mare piață pentru Skoda: constructorul ceh a vândut aici în 2015 peste 281.000 de mașini.
- Skoda este cea mai vândută marcă de import în Germania în ultimii 7 ani. Cota de piață în 2015 a fost de 5.6%, cu 158.700 de mașini vândute.
- Skoda a vândut în Cehia 85.000 de mașini în 2015. 
- Skoda are astăzi 28.500 de angajați în toată lumea și este cel mai important angajator din Cehia.
- În 2014, Skoda a generat 4.5% din PIB-ul Cehiei.

Marca este responsabilă pentru 8% din exporturile din această țară.
- Grupul Volkswagen a investit în Skoda 11 miliarde de euro de la achiziția mărcii.

Comentarii (12)

  • tare...

    cand inca AutoMotor&sport se numea doar AutoMoto...era un articol cu Skoda Felicia lansata recent in Anglia si prejudecatile englezilor fata de marca. Ma gandeam - ca frate intr-u'suferinta (doar estici eram atunci cu totii) - ca "ce pana lu' Hector, englezoii se poarta asa"? Imi era imposibil sa cred totusi ca nu va avea succes (in spate era ditamai concernul) iar mentalitatea de oameni practici trebuia sa primeze. Chiar si la imbacsitii de britishi.

    apoi a urmat Dacia....

    deci, orice brand poate aspira la ajunge sus, orice brand indiferent de origini (natiune ori localizare fizica) poate face o figura faina.

    din toate alea 6 modele raman la Yeti (chiar daca majoritatea romanilor o urasc) Are designul potrivit unei masini cu destinatie.
    19 4
  • @vianu
    yeti e o masina care prin design spune ca nu prea stie cine e si ce vrea...daca ma intelegi...si daca mai e si 2x4 identitatea e confuza total
    5 17
  • eu vad o linie robusta trasata de mintea unui designer care a incercat o iesire din tipare a conceputului "masina de aventuri lejere".

    ca e 2x4 ori 4x4 nu stie nimeni decat proprietarul care isi alege varianta functie de ultilizarea efectiva si preponderenta.

    ca fapt divers, pre-facelift-ul a fost mai reusit

    evident, parerea mea
    9 2
  • "Marca Skoda a ieșit în martie 1991 din umbra blocului ex-sovietic"

    Skoda nu a fost niciodata in umbra blocului ex sovietic sovietic, asa cum nici Tatra nu a fost.

    @vianu

    Auto Motor si Sport a dezingormat prin acel articlo. Atat Rapid (modelul anilor 80) cat si Favoit au fost vandute bine pe piata occidentala si, culmea, mai ales in Anglia!

    Skoda a fost una dintre cele mai bine vandute modele la export in afara pactului CAEN. Nu mai vorbim de tarile din cadrul CAEN, in care a fost extrem de apreciata.

    A mai spus asta odata, generalul Rommel avea atat ca masina de sosea, cat si ca masina de comandament masini cehesti, o Tatra si o Skoda. Dupa ce si-au dat seama ca in perioada ante UE nu e ca in CAEN si, prin urmare, ori te lasi cumparat, ori dispari, cehii au fost nevoiti sa vanda. Experienta trista a Tatrei era graitoare....
    5 0
  • @misha

    articolul era scris imediat dupa lansarea in UK. Autorul punea la indoiala dispozitia englezilor de a cumpara o masina cvasinecunoscuta venita din Est. Mai ales, fie vorba intre noi, arata mai ciudat ca Loganul la vremea lui.

    vanzarile au dovedit fix prejudecatile autorului nostru si nu ale clientelei din UK
    3 0
  • Pai tocmai asta voiam sa spun eu, Dle. Vianu.. Autorul era batut in cap. Skoda inregistrate vanzari foarte bune in UK si inainte ca Skoda sa fie preluata de VW. Toti avem dreptul la prejudecati, dar ale presarului in cauza au fost total lipsite de temei.

    In legatura cu Dacia, da., as intelege.... Desi s-a exportat in occident cifrele de vanzari nu au rupt gura targului, cu atat mai mult cu cat ai nostrii incercau sa exporte aceleasi produse Renault cu alta sigla. Insa Skoda nu a avut problema asta si s-a vandut binisor in occident. Adevarul este ca vorbim si de o traditie mult mai mare decat in cazul masinii romanesti. Poate de asta VAG nu a tinut-o ca pe un brand low-cost si i-a dat voie sa se dezvolte. Daca ma uit la cat de bine arata noua Superb, as alege-o in fata oricarei alte masini a firmei mama....
    5 1
  • @vianu & misha &@@@
    Aici era bună aparitia/interventia lui inexorabil.
    Where are you, man? :)
    2 0
  • O fi sarbatorit articolul cu Buick Riviera si nu s-a trezit nici acum din betie :)))

    Ma asteptam sa scrie ceva acolo dar a preferat un schimb de replici la SL350. Si sincer, Skoda nu cred sa fie in preferintele sale....
    2 0
  • inexorabil
    Dar a fost odată, dragă Vianu :P Doamne, cât am iubit (exact așa) vremurile când Škoda nu depindea de nimeni…Două modele le consideram emblematice: 100 și 120, dar mai ales primul mă fascina (eram ȋn stare să stau cu orele lângă un asemenea exemplar).. Deși eram copil (până ȋn zece ani), știam și eu că sunt produse ȋn R.S. Cehoslovacă; totuși, ȋn mintea mea necoaptă, puneam ȋn balanță cele două state socialiste și nu pricepeam de ce Škoda mă impresiona, iar autohtona Dacie…nț! Particularitatea mărcii (motor și tracțiune spate) mi se părea ceva venit din altă lume. Pe urmă, am făcut cunoștință cu Opel Rekord Seria C (pe viu) și Buick (din publicații) și, astfel, mi s-a temperat patima pentru splendoarea cehă.

    Observ că mi se cere o opinie despre acest sfert de secol sub administrare VAG. Subscriu la cvasi-concluzia lui @mishazaitev: Škoda actuală este mai dezirabilă decât VW ca atare! Superb reprezintă saltul către premium și eu cred că cehilor le-a reușit intenția, cu singura obiecție că “panoul de comandă” mi se pare inferior estetic celui al lui…non-premium Passat !? Oricum, sunt relativ identice, dar parcă varianta cehă mai trebuia “lucrată”. Mă rog, eu ȋmi “dau cu părerea” din fotoliul de acasă, comparând niște imagini de pe net și atâta tot, deci nu emit verdicte de expert. Voi ce credeți pe această temă?

    Si, totuși, n-am scris nimic despre cei 25 de ani de ocârmuire nemțească, tradusă prin management și partea tehnică (platforme și motoare). Prin analogie, primii 25 de ani de existență ai…Lanciei sub talpa lui Fiat au fost excelenți, chiar nemaipomeniți; pe urmă…Dar nu va fi și cazul Škodei, nu? Altfel stau lucrurile ȋn relația ei cu proprietarul german. Dar dacă, vreodată, se va prăbuși colosul din Wolfsburg? Dar dacă VAG va fi nevoită să vândă o marcă pentru a anula efectul unei eventuale sancțiuni financiare uriașe dictate ȋn cazul Dieselgate? Oare să fie aceea Audi sau Porsche? (prea tari). Sau Seat? (prea moale). Mă opresc aici cu ȋntrebările “tâmpite”.

    Cât despre “miracolul ceresc” al lui Buick Riviera din 1987, am refuzat să mă pronunț ȋn articolul dedicat….De ce? Din aceleași considerente pe care le-am exprimat ȋn articolul despre BMW și roboții autonomi. Altceva socotesc eu arta lui Buick ȋn 1987: Grand National! Cu alte cuvinte, sublimul și ridicolul au putut ȋncăpea sub același acoperiș și ȋn același timp.
    2 0
  • 1. cred că cehilor le-a reușit intenția - cehii nu fac nimic fara comanda de la centru. Estetica, poate. Au acolo un "rebel" drept designer care tine tot timpul sa-si explice realizarile dar dpmdv Skoda, la ora actuala, n-as zice ca are un design care sa te inspire. E dezirabil, prea teuton si se inscrie in filosofia concernului de a nu risca nimic pe linia vizuala. E ok asa. Exista clientela pentru asa ceva dar eu prefer desenele francezilor/englezilor si derapajele niponilor

    2. skoda e vaca de muls a concernului. Merge bine, vinde bine e probabil exact ce ar fi trebuit sa fie, in fapt, marca mama. Masina corecta la bani corecti, fara figuratii si asocieri cu BMW/Mercedes din care iese, vesnic, castigatoare - ma refer, evident la marca...mama. Skoda poate supravietui singura (!), ofera tot in toate clasele, doar ca partea tehnica nu ii apartine. Daca mi-as lasa mintea sa fuga aiurea mi-as imagina Skoda vanduta statului ceh si dupa ce trece viitura sa fie rascumparata.

    3. despre o eventuala vanzare din portofoliu?Daca ai avea nevoie de bani tu ce ai vinde? Ceva ce aduce bani sau ceva ce se taraie? Eu as opta pe lasarea la vatra a Seat. Lamborghini ar mai fi un candidat la liberare.... chiar daca in Europa se vinde bine in SUA nu bifeaza. In fine, cred ca rezervele vor permite concernului sa scape fara sa scape nimic din gheare. Vom vedea...
    2 0
  • Skoda a evoluat mult si mai va evolua clar si asta ma incanta foarte mult,am detinut Skoda,o masina foarte buna,care nu a cerut niciun an,fabricatie 2002,foarte multumit,recomand cu incredere Skoda,pentru cei ce vor o masina robusta,fiabilia,comfortabila,si puternica,pentru cei ce vor o masina sportiva(vRS,1.8T etc).
    Skoda nici astazi nu ajungea unde a ajuns fara ajutorul celor de la Volkswagen,dar "TRAIASCA VW".De prin 2010 am tinut-o numai pe grupul Volkswagen,si o sa tin inca cel putin 10 ani de acum incolo,fac masini foarte bune,niciodata nu m-au lasat in drum,nu am avut probleme cu ea,deci,TRAIASCA CEL MAI MARE GRUP DIN LUME,VW detinand mai multe marci decat cele cunoscute,Audi,Skoda sau Seat.
    La mai multi ani cu performante si vanzari,Skoda! :D
    0 0
  • @david
    inserezi multe balarii pe acolo; skoda este o masina foarte buna datorita cehilor si cam atat ! in viitor e foarte probabil sa nu mai fie ce-a fost aici intervenin mana nemtilor:))
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru