În ziua de azi nu ne mai putem imagina o mașină fără o transmisie automată. De acord că transmisiile manuale sunt mai potrivite pentru amatorii de condus sportiv, dar confortul și usurința în utilizare pe care ți-o dă o cutie de viteze automată nu poate fi egalată.
Germanii de la ZF au o istorie de șase decenii în producția de transmisii automate, timp în care au asamblat peste 35 de milioane de unități.
3HP, PRIMA TRANSMISIE AUTOMATĂ DE LA ZF
Povestea transmisiilor automate de la ZF începe în 1965. Atunci, cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt, compania germană a prezentat lumii întregi o tehnologie revoluționară. Este vorba despre transmisia automată 3HP.

Cunoscută pentru robustețe, precizie și modularitate, transmisia automată ZF 3HP avea trei rapoarte și a fost integrată în producția de serie a unor mărci ca BMW, Peugeot, Alfa Romeo, Citroen, Lancia și Maserati. Desigur, sub diverse denumiri ca 3HP12, 3HP20 și 3HP22.
Între anii 1965 și 1991, ZF a produs peste un milion de unități.
Deși transmisia 3HP încă scria istorie, ZF se gândea deja la viitor. În 1982, germanii prezentau cutia de viteze 4HP sau, cu alte cuvinte, prima transmisie ZF cu patru trepte. Ea era compatibilă cu tracțiunea integrală și, în plus, introducea controlul electro-hidraulic. O inovație care reducea consumul de combustibil prin raportul lung al treptei a patra.

Seria 4HP s-a regăsit pe BMW, Audi, Jaguar, Land Rover, Porsche, Alfa Romeo, Peugeot și Volvo, fiind produsă în circa 1.9 milioane de unități.
Anii '90 aduceau o nouă transmisie și anume 5HP, o generație care introducea primul control adaptiv. Pentru că vorbim despre o transmisie mult mai sofisticată, a fost utilizată, mai ales, în segmentul premium de mărci ca BMW, Audi, Porsche, Bentley, Rolls-Royce și Aston Martin. Au fost asamblate 4.1 milioane de unități.
Noul mileniu sau, mai exact, anul 2001 aduce transmisia 6HP. Propunea o arhitectură modulară, o masă redusă și o eficiență superioară, fiind capabilă să gestioneze valori ridicate de cuplu. Mai mult, putea echipa atât vehicule cu roți motrice spate cât și cu tracțiune integrală. A fost integrată pe mărci ca BMW, Audi, Jaguar, Bentley, Rolls-Royce și Land Rover.
Transmisia automată 6HP a deschis drumul către platformele hibride moderne, fiind reprodusă în aproximativ 7 milioane de unități.
GENERAȚIA 8HP, DESCHIZĂTOAREA EREI HIBRIDE
Generația 8HP a debutat în 2009 și a deschis era hibridă cu un consum eficientizat. Dar ZF nu a dezvoltat doar o transmisie, ci a pus bazele unei arhitecturi modulare, în contextul în care 50% dintre componente erau identice pentru toate variantele de transmisie.

Astfel, inginerii au reușit să implementeze funcția de Start/Stop și funcția hibridă într-o singură platformă. Versiunea hibridă 8HP a fost introdusă progresiv între anii 2011 și 2015, înlocuind convertizorul de cuplu cu un motor electric. Eficiența în regim electric a fost îmbunătățită, în timp ce lungimea de instalare a rămas aproape neschimbată față de 8HP.
În 2015, ZF lansa prima transmisie plug-in de tip hibrid cu opt rapoarte.
Întreaga generație a transmisiei 8HP a depășit 25 de milioane de unități produse, fiind regăsită pe mașini de la BMW, Audi, Chrysler, Dodge, RAM, Jaguar, Land Rover, Alfa Romeo, Maserati, Bentley și Rolls-Royce.
Anul 2013 a marcat un nou capitol pentru compania germană. Atunci, ZF lansa prima transmisie automată cu 9 rapoarte, destinată autoturismelor cu roți motrice față și motor transversal.
MAI MULTĂ EFICIENȚĂ, ECONOMIE LA COMBUSTIBIL
Eficiența a crescut considerabil, cu o economie de până la 16% la combustibil pentru călătoriile desfășurate pe autostradă, datorită arhitecturii compacte cu ansambluri de roți dințate încastrate și a elementelor de cuplare permanentă.
9HP a echipat modele Land Rover, FCA și Honda.În 2022, industria auto era deja afectată de electrificare și își făcea din ce în ce mai multe griji în privința emisiilor de CO2. Tot atunci, ZF prezenta a patra generație a transmisiei 8HP.
Această versiune a oferit reducerea emisiilor de CO2 cu peste 95 g/km în configurațiile PHEV, o performanță mecanică îmbunătățită și cupluri de până la 1.000 Nm, integrarea electronicii de putere și un motor electric cu puteri de până la 160 kW.
Gen4 8HP permite integrarea în sisteme MHEV și PHEV moderne și asigură o flexibilitate excelentă pentru producători.

Ajungem în prezent la transmisia 8HP Evo. Vorbim despre o platformă modulară, scalabilă și pregătită pentru viitor, care integrează performanță electrică, eficiență mecanică și puterea software-ului. Transmisia 8HP evo este proiectată special pentru trenurile de rulare electrificate.
Puterea electrică ajunge la 200 kW, cuplul electric la 600 Nm, iar pierderile pe arborele de intrare sunt reduse cu aproximativ 28%. Arhitectura modulară scalabilă și compatibilitatea cu sisteme 48V-400V o fac potrivită pentru cele mai avansate configurații hibride și plug-in de tip hibrid.
via ZF










Comentarii (0)