Drivetest Mazda 2 (2010-2014)

1.3 84CP TE
Mazda 2 (2010-2014) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 28.04.2011
Mini samurai
În urmă cu 15 ani, Mazda s-a decis să arunce pe piaţa auto un mezin, gata să se joace alături de modele cu experienţă pe segmentul mic. Modelul a fost botezat Mazda2 şi a fost născut pe calapodul tradiţional al constructorului japonez, din dorinţa de a-şi face mândri părinţii. Copiii cu renume în segment, cum sunt Corsa, Polo şi Clio, nu s-au bucurat de sosirea noului mezin, gata să se lupte alături de ei pentru a intra în graţiile publicului european. Tinerii Bătrânului Continent au simpatizat cu micul japonez, iar după 12 ani de la debutul primei generaţii, Mazda2 a reuşit să fie cel mai cuminte, cel mai deştept şi cel mai săritor copil din segment, fiind recompensat cu "coroniţa" titlului Maşina Anului în Europa. Recent, mezinul nipon a fost supus unui facelift discret, menit să-i reafirme calităţile în faţa publicului care iubeşte segmentul mic.

Mazda 2 (2010-2014)
1.3 84CP TE

  • Pret de pornire 12.090 €
  • Pret model testat 13.090 €
  • Taxa auto 123 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pe noi a încercat să ne convingă "un puşti" echipat cu motorul pe benzină de 1.3 litri, în versiunea sa cea mai puternică, cea de 84 cai putere. Unitatea pe benzină se încadrează perfect în cerinţele segmentului, oferind o cilindree mică, de 1349 cmc, un consum asemănător unui diesel şi un bagaj de putere decent, care se simte bine în oraş. Motoraşul japonezului oferă 84 de cai la 6000 de rotaţii şi un cuplu motor de 121 Nm la 3500 de rotaţii, trăsături specifice unei unităţi aspirate. Resursele sunt transmise punţii faţă şi garantează un caracter dinamic, cel puţin în oraş. Motorul se simte bine atunci când acul turometrului urcă peste 3000 de rotaţii, şi dă dovadă de vitalitate dincolo de această limită. Bagajul de putere ar putea părea însă inadecvat atunci când maşina este încărcată cu cinci pasageri şi un portbagaj plin, excursiile în afara localităţilor aducând o oarecare gâfâială a motorului. La viteze mari, impulsurile acceleraţiei ar putea fi lipsite de un răspuns evident. Unitatea pe benzină este asistată de o transmisie manuală cu cinci rapoarte, care preia trăsăturile generale ale celorlalţi fraţi mai mari. Ne referim aici la cursa scurtă a schimbătorului, comportamentul sportiv şi precizia cu care se pot schimba rapoartele. Fără îndoială, cutia de viteze este unul din cele mai importante plusuri ale ansamblului de propulsie. Succesiunea treptelor va fi o delectare pentru oricine, mâna fiind tentată să rămână lipită de schimbător.

Consum

Cei care credeau că motoarele pe benzină nu vor ajunge niciodată la performanţele omologilor diesel se înşală. Micul motor, cu care am făcut cunoştinţă pe Mazda2, ne-a demonstrat că poate fi extrem de cuminte şi fără excese de lăcomie când vine vorba de carburant. Japonezii promit un consum urban de 6.4 litri/100 de kilometri, însă aglomeraţia din Bcureşti şi sezonul rece ne-au adus undeva la 7.6 litri/100 de kilometri. Valoarea este bună şi se apropie de valorile unui diesel, cu o cilindree mai mare ce-i drept. În afara oraşului, Mazda2 devine o adevărată demonstraţie de eficienţă, rularea pe un drum naţional, în limite legale, aducând pe computerul de bord o valoare de 5.2 litri, apropiată de cea promisă în cartea tehnică, 4.3 litri/100 de km. Dacă ne uităm în segment, Mazda2 stă cel mai bine, rivali precum Polo, Fiesta, Colt, Yaris, Corsa şi Clio fiind departe de media de 5.1 litri a japonezului.

Performanţe

Cei 84 de cai putere sunt suficienţi pentru a face din Mazda2 un model dinamic, cu performanţe decente care nu impresionează, dar nici nu dezamăgesc pe nimeni. Ecuaţia se vrea a fi echilibrată, acceleraţia de la 0 la 100 de km/h realizându-se în 13.6 secunde. Valoarea nu impresionează, fiind inferioară celor înregistrate de versiuni similare ale modelelor Polo, Colt, Yaris, Fiesta şi Clio. Doar Opel Corsa se poate "lăuda" cu o valoare similară. În cazul lui Mazda2, acul vitezometrului se va opri la 172 de km/h, peste limitele de viteză din România, o valoare care te va duce rapid în orice punct al ţării, dacă decizi să rişti o amendă. Comparat cu rivalii din segment, Mazda2 depăşeşte doar Ford Fiesta şi Renault Clio.

Interior

Dacă la nivel exterior Mazda a reuşit să mulţumească întotdeauna clientul aflat în căutarea unui design special, la interior, japonezii au fost ceva mai conservatori. Habitaclul păstrează un aer simplist, departe de cel jucăuş pe care îl afişează cel mai popular model al momentului, Fiesta. Pe lângă aerul monoton, materialele folosite de constructorul nipon te fac să ridici uşor din sprânceană. Plasticul este destul de tare şi neprietenos la atingere, cu o textură pe care nu vei zăbovi prea mult. Din fericire, finisajele şi pielea care îmbracă volanul şi mânerul schimbătorului salvează aparenţele şi contribuie la insuflarea unei senzaţii de calitate. Sobrietatea interiorului este tulburată de ornamentele din plastic gri ale prizelor de ventilaţie, ale volanului, ale portierelor şi ale schimbătorului, dar şi de instrumentele de bord, redesenate cu ocazia faceliftului. Din fericire pentru unii mai comozi, bordul este foarte simplu şi intuitiv, comenzile fiind uşor de accesat, fără a fi ascunse într-un amalgam de butoane. Scaunele, care au primit tapiţerie nouă, oferă o poziţie mai joasă la volan, pentru a crea senzaţia de sportivitate, însă nu fac compromisuri la nivelul confort, călătoriile pe distanţţe lungi fiind destul de plăcute. Spaţiul interior pare generos la prima vedere, însă trei pasageri se vor descurca destul de greu pe locurile din spate, atunci când vorbim de călătorii pe distanţe lungi. În portbagaj vor încăpea fără probleme bagajele a maxim trei persoane, capacitatea acestuia, de 250 de litri, fiind printre cele mai mici din segment, dar foarte aproape de valorile rivalilor. Doar Colt este departe de plutonul fruntaş.

Preţ de achiziţie

Mazda2 se vinde în România cu un preţ de pornire de 12.090 de euro cu TVA, în versiunea 1.3i de 75 de cai putere. Versiunea testată de noi, cea de 84 de cai putere şi nivel de echipare intermediar TE, pleacă de la 13.090 de euro cu TVA, un preţ abordabil de cei care îşi doresc o maşină diferită de cele din marea masă. Ceilalţi rivali au un preţ de pornire mai mic, dar oferă motoare cu o putere mai mică şi un nivel de echipare inferior. Începem cu Polo, o referinţă în segment, care pleacă de la 11.202 euro, însă ajunge la 13.527 de euro în versiunea 1.4 MPI de 85 de cai şi nivel de echipare Comfortline, apropiat celui TE de la Mazda. Trecem apoi la Mitsubishi Colt, care costă 12.896 de euro în versiunea 1.3 de 95 cai putere şi nivel de echipare superior, Intense&Safety. Toyota Yaris vine cu un motor de 1.3 litri şi 101 cai putere, care ajunge să coste 13.945 de euro cu TVA atunci când este asociat nivelului de echipare intermediar, Luna. Văzut ca un best-seller european al segmentului, Ford Fiesta are un preţ de 13.750 de euro în versiunea cu motor de 1.25 litri şi nivel de echipare Titanium. Opel Corsa poate fi considerat o soluţie mult mai ieftină decât japoneza noastră, unitatea Twinport de 1.2 litri şi 85 de cai putere, în varianta Enjoy, fiind evaluată la doar 12.175 de euro. Renault Clio rămâne însă chilipirul segmentului, chiar dacă oferă cu 10 cai putere în minus. Unitatea de 1.2 litri 16 valve, cu cel mai înalt nivel de echipare, ajunge să coste doar 11.800 de euro. Aşadar, Mazda 2 poate părea o opţiune piperată la prima vedere, însă dacă ne uităm la motorizările intermediare şi la echiparea sa ajungem la un echilibru bun în segment.

Siguranţă

Testat în 2007 de către belgienii de la EuroNCAP, Mazda2 a obţinut un scor de invidiat la acea vreme. Micul japonez a fost încununat cu cinci stele pentru protecţia pasagerilor adulţi, cu patru stele pentru protecţia copiilor şi cu doar două stele pentru protecţia pietonilor. În cadrul testului, EuroNCAP a stabilit că celula de siguranţă rămâne intactă iar genunchiul şi femurul oricărui tip de pasager este bine protejat, indiferent de dimensiuni şi greutate. Din categoria sistemelor de siguranţă pasivă amintim tehnologia MAIDAS, care distribuie şi absoarbe forţa impactului, centurile pretensionate, airbagurile frontale, laterale şi cortină. La capitolul siguranţă activă, regăsim frâne cu disc pe faţă şi cu tambur pe spate, sistem ABS cu EBD, sistem de control al tracţiunii (TCS) şi chiar sistem de control al stabilităţii dinamice (DCS).

Ţinută de drum

Aşa cum am mai spus, Mazda2 preia trăsăturile fraţilor săi mai mari. Când spunem trăsături ne referim la comportamentul aproape sportiv, încurajat de suspensiile mai ferme, care lipesc bine maşina de şosea. Caracteristica ar putea fi privită ca un dezavantaj de cei care se simt deranjaţi de gropi, mai ales că modelul va fi destinat cu precădere zonei urbane, unde infrastructura suferă. Suspensiile rigide nu filtrează pe cât ar trebui gropile şi denivelările, însă oferă o plăcere mai mare a condusului pe porţiunile virajate. Joaca ar fi complet lipsită de griji, dacă nu ar trebui să luam în seamă şi ruliul pe care maşina îl manifestă în curbele strânse. Mulţumită direcţiei precise, şoferul va putea să înscrie maşina mult mai uşor pe trasa ideală, ajutându-se şi de un feedback bun al volanului.

Vizibilitate

Mezinul nu pune probleme de vizibilitate. Oglinzile laterale sunt foarte bine proporţionate, luneta este bine croită, însă oglinda retrovizoare este cam mică. Suprafaţa vitrată este destul de generoasă, iar primul rând de montanţi nu incomodează foarte mult câmpul vizual al celui de la volan nici în curbele strânse. Pe timp de noapte, farurile cu halogen, reglabile electric, creează o iluminare plăcută şi utilă.

Tehnologie

Nu putem vorbi de un pachet tehnologic extrem de avansat în acest segment. Constructorii încearcă să ofere minimul de confort cu dotări generale şi o echipare cât mai bogată. Practic toate funcţiile se concentrează în jurul şoferului, care are la dispoziţie comenzi pe volan pentru sistemul audio, oglinzi încălzite, geamuri electrice, scaun reglabil pe înălţime şi servodirecţie. Confortul pasagerilor va fi asigurat de un sistem audio cu patru difuzoare şi mufă auxiliară pentru conectarea unui MP3 Player sau a unui iPod, precum şi de un sistem de climatizare automat. Tot în lista dotărilor intră şi geamurile cu tentă pentru pasagerii spate.

Design

Mazda2 încearcă să pluseze cu toate atuurile sale la capitolul design. Aici, japonezii şi-au permis să transpună filosofia lor de limbaj, să o modeleze şi să o aplice la o scară redusă, pentru a-şi asigura o primire foarte bună din partea publicului. Look-ul mignonei japoneze trădează o oarecare sportivitate, fără a face abuz de linii ascuţite, sau puternic conturate. Totul este extrem de cuminte şi decent la Mazda2, orice alte exagerări de ordin estetic fiind excluse. Tocmai din aceste considerente, faceliftul nu putea aduce modificări majore, riscând astfel să altereze spiritul modelului mic. Grila a fost înlocuită, proiectoarele au fost restilizate, liniile laterale au devenit ascendente, iar jantele de 16 inch au primit un design nou. Pentru cei care îşi doresc şi o doză de personalizare, Mazda a lansat şi alte două noi culori de caroserie.
Date tehnice - Mazda 2 (2010-2014) 1.3 84CP TE
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1349
Lungime mm
3920
Putere maxima CP (rpm)
84 (6000)
Latime mm
1695
Cuplu maxim Nm (rpm)
121 (3500)
Inaltime mm
1475
Viteza maxima km/h
172
Greutate kg
1035
Acceleratie 0-100 km/h s
13.6
Ampatament mm
2490
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
43
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
250
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda 2 (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • odo1946
    mazda 2/test drive
    De ce sunt uitate,mereu,in comparatii,Honda Jazz si Subaru Trezia????Ele nu fac parte din aceeasi categorie???!!!
    11 3
  • Praf in ochi
    Mazda
    Ori Fiat Punto ? Pomeniti de Corsa , dar ptr voi Punto nu exista ? Chit ca pe Corsa exista motorizari Fiat ? Coleg de-al meu a dus un Punto 2 pana la 190 000 km fara nici o problema majora....In plus , acel consum de diesel de 5,3 % nu este mare lucru daca se merge pe o sosea in palier cu viteze legale . Personal , in aceste conditii am scos un consum de 5,7 cu un Fiat Stilo 1,8 16V (130000 km la bord) . Ptr o masina din clasa mica , cel mai important cred ca este consumul urban , deoarece este mediul ptr care a fost conceputa a fi utilizata in mod curent . Am condus o mazda2 din 2009 si pot spune ca la viteze mari ( >130kmh ) masina nu prea are vlaga la depasiri , in plus stabilitatea este discutabila. Nu as recomanda-o decat ptr utilizari urbane .
    7 9
  • pt praf in ochi
    Am o Mazda 2 din 2008, cu care am mers destul de mult in afara orasului (inclusiv 2 drumuri Bucuresti-Arad). Destul de comfortabila, si foarte placuta la drum lung. Dupa cum ai citit si in test, motorul incepe sa prinda viata dupa 3000 de ture, caracteristica a motoarelor aspirate. Am depasit fara probleme de fiecare data, motorul "trage" mai mult decat decent la turatii mari. Nu stiu de unde ai tras concluzia cu stabilitatea, nu are absolut nicio problema si nu am avut niciodata sentimentul de nesiguranta, nici macar la 170 km/h.
    14 1
  • Praf in ochi
    Mazda
    @m2.....depinde cu ce o compari. Eu am mers doar ocazional si am comparat-o cu un Fiat GP/1,4 aspirat si cu un Polo 1,2 TSI (105CP) Am o anumita curba in afara orasului pe care "testez" orice masina imi pica in mana....äcea curba am atacat-o cu Polo 1,2 avand o viteza cu peste 20 kmh comparativ cu Mazda2 . Nu sta prea bine pe curbe la viteza . Trebuie sa reduci destul de mult viteza de intrare ! Pe linie dreapta si Olcitul avea stabilitate . De asemenea , ma refer la depasiri efectuate din scurt si in rampa , unde cuplu mic nu o prea ajuta nici daca sari de 5000 de rpm. Nu am vazut diagrama de cuplu si putere ale acestui motor , dar mai mult ca sigur ca acea putere de 86 CP atinsa undeva la capatul maxim de turatie ( si pe o plaja scurta) a fost realizata in detrimentul plajei de cuplu care astfel a fost scurtata . In plus , cutia a fost etajata scurt la primele trei trepte (logic , datorita clasei din care face parte ) , astfel ca a IV a si a V a au fost lungite prea mult . Ori , nu depasesti cu un astfel de motoras la peste 120 kmh in treapta a treia ! Raman la parerea mea ca acest model face toti banii , dar in regim urban. Oricum , s-o stapanesti sanatos fiind o masina buna si fiabila ! Cu respect ....
    7 1
  • costel
    Eu caut (si nu gasesc) ceva care sa merite pretul de peste 13000 euro.
    Ma face sa cred ca Loganul e super, la banii pe care-i cere (sub 10000 euro). Pai, dai 13000 euro ca sa ce? Sa mergi in rucsacii astia pe care i-ati enumerat voi si in care incap niste pusti de 50 de kg per bucata? Care pusti nu-si iau cu ei decat ghiozdanele de la scoala (fara sandvisuri) si telefoanele mobile? Spatiu, nu. Pret, la mare nesimtire. Performanta, de Matiz. Siguranta, cam la noroc!
    Cineva tot spune, din cand in cand... i-ati, nene, o masina de 8000 euro SH de marca si mergi cu ea de te saturi.
    Probabil ca eu tot cautand masini care sa merite banii astia, tot o sa caut pana ne aduc ET niste carucioare zburatoare, la jumatate de pret fata de Mazda asta 2.
    Ca sa bagi atatia bani intr-o masina noua, cu tehnologie modesta, cu siguranta precara, fara confort la drum, trebuie sa fii nebun!
    Se stie ca orice tinichea isi pierde din pret in comparatie cu alt bun caruia-i creste valoare, precum vinului vechi.
    Ori, ai dat 13000 euro, la anul costa 11000, iar peste 5 ani o dai cu 4000, ca sa scapi de ea. Unde-i afacerea? "Chilipirul" asta l-ai face daca a-i inchiria-o atunci cand ai nevoie sa pleci in excursie. Presupunand ca nu-ti permiti sa "poluezi" cu 7 la suta in oras, deci sa dai la pompa cam 2800-3000 euro anual, mai bine mergi cu abonament pe toate liniile in oras plus metrou si te costa 320 euro anual. Ca sa iesi in tara inchiriezi o masina pentru o saptamana sau doua de 5 ori pe an si-ti faci treaba cu max 1500 euro in decurs de 35 zile, in total cat timp colinzi tara (am socotit de 5 ori cate o saptamana, cu benzina cu tot, dupa o medie de 10000 km anual, in afara orasului). In plus, nu mai ai grija ei deloc, nevand parcari, emotii ca ti-o sparge sau ca ti-o fura, accidente mai dese etc.
    Economic, la jumatate de pret!
    Inseamna ca se face profit de catre dealeri sau de catre firme, la greu. De ce? Doar ca sa zic ca am masina de fita? Ma', da' ne cam luati de prosti, nu?!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru