Feedback

DrivetestNissan Note (2013-2015)

1.5L 90CP MT5 Tekna
Test drive Nissan Note (2013-2015) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 02.12.2013
O nouă viaţă

E greu să-ți schimbi viața. Gândește-te cât de complicat ar fi să ieși din zona de confort și să-ți reorientezi sateliții spre alte unde. Să ieși dimineața pe ușa casei știind că, începând de astăzi, biroul pe care l-ai avut, colegii tăi și șefii vor dispărea. De azi, ești pe cont propriu și încerci marea cu degetul. Încerci să te obișnuiești cu ideea și să ieși în evidență într-o lume care ți-a fost străină până acum.

E complicat și oarecum înfricoșător chiar și dacă doar ne imaginăm. Dar există oameni care reușesc asta. Și care devin mai buni, mai puternici, mai fericiți pentru că, la un moment dat în viață, au ales să închidă ușa din spate și s-o deschidă cu încredere pe cea din față.

Și nu există doar oameni de genul ăsta. Nissan Note iese din era prăfuită a vechii generații și revine pe scena auto într-o formă modificată. Note nu mai este o mașină care seamănă a monovolum și care caută clienți de pe unde-o nimeri, ci vine cu o atitudine fermă, clară, dublată de o logică evidentă: modelul Nissan este unul de segment B "plin", adică un rival de același nivel pentru mai-marii clasei: Clio, Fiesta, Polo sau 208. Să vedem ce-i poate caroseria.

Nissan Note (2013-2015)
1.5L 90CP MT5 Tekna

  • Pret de pornire 13.600 €
  • Pret model testat 19.000 €
  • Taxa auto 48 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

E ușor reduntant să vorbim a mia oară despre motorul dCi de 1.5 litri dezvoltat de Alianța Renault-Nissan, un propulsor cunoscut foarte bine de români de pe gama Renault și mai ales din linia Dacia. Dar, pentru că franco-japonezii își îmbunătățesc constant unul dintre cele mai trecute prin viață motoare din industria auto, suntem nevoiți ca fiecare reiterare a acestuia să fie analizată separat.

Motorul i se potrivește mănușă lui Note. De fapt, mi se pare că 1.5 dCi este potrivit perfect oricărui model de segment mic, cei 90 de cai putere și mai ales cei 200 de Nm reușind să pună pe șosea resursele corecte pentru a muta cele 1.1 tone în ritmul dorit de cel de la volan. Sigur, e ciudat faptul că Nissan vine cu 200 Nm și 90 de cai la 2000 rpm, în timp ce Sandero, de exemplu, aruncă în luptă cu 20 de Nm mai mult și 90 de cai disponibili mai jos, la 1750 rpm. Dar diferența nu se simte în practică așa cum pare pe hârtie.

Cutia - o manuală cu cinci trepte - este concepută pentru a putea fi utilizată în viața de zi cu zi de oricine. Nimic spectaculos, dar în același timp nimic greșit. Pe scurt, 1.5 dCi cu transmisia manuală sunt cuplul pe care trebuie să-l alegeți dacă vreți să pariați la o masă familiară, la care vă simțiți bine. 

Consum

Pentru că a avut mai mult de un deceniu pentru a-și face temele pe subiectul diesel de clasă mică, Nissan aruncă în luptă un 1.5 dCi mai frugal ca niciodată. Media de consum anunțată oficial de constructorul japonez este de doar 3.6 litri, o cifră excelentă în raport cu principalii concurenți din segment. Dacă Note și Clio au căzut la pace, afișând același consum egalat și de Opel Corsa, toate celelalte modele din segment echipate cu motoare asemănătoare nu reușesc să coboare mai jos. Cu o excepție: Ford Fiesta facelift, cu un științifico-fantastic 3.3 litri/100 km.

Partea bună este însă faptul că matematica se regăsește în timp real și pe șosea. Pentru că, odată trecut în modul Eco printr-o simplă apăsare de buton (comutator poziţionat de altfel foarte prost, pe consola centrală lângă levierul frânei de mână), Nissan Note se transformă într-un ghid viu. Cu LED-uri verzi care apar deasupra ceasurilor de bord în funcție de cât de ușor apeși pedalele și cu un consum care scade văzând cu ochii. 

În oraș, Nissan anunță 4.3 litri/100 km, iar nouă ne-a ieșit un 5.1 sănătos după câteva zile de rulare. Fără să ne chinuim prea tare. 

Performanţe

Cu 11.9 secunde pentru 0-100 km/h şi cu o viteză maximă de 179 km/h, Nissan Note 1.5 dCi nu iese prea tare în evidență într-un segment în care diesel-urile concurenței - în ordine descrescătoare Yaris, C3, Ypsilon, Polo, Clio, Ibiza, 208 - reușesc să accelereze mai repede. E adevărat însă că vorbim despre un segment și mai ales despre motoare care sunt alese de clienți care pun pe prima poziție consumul și care ignoră detaliile de genul vitezei maxime. Nu e însă cazul să vă faceți vreo grijă, pentru că Note nu e nici pe departe cel mai leneș din clasă: Aveo, Fiesta facelift, Corsa, Fabia şi mai ales Kia Rio au grijă de asta.

Interior

Cei de la Nissan au ales să simplifice bordul lui Note, acesta ieșind în evidență prin două zone de "acțiune": cea a display-ului touch pe care îl regăsim în aceeași formulă pe Clio și pe gama Dacia și cea a sistemului de climatizare, ale cărui butoane sunt reunite într-un cerc care are în centru un ecran simplu care pare lăsat în urmă la capitolul calitate percepută.

În rest, Nissan Note merge pe cartea plasticului dur pe bord și a celui polișat negru pe consola centrală. E vorba despre celebrul piano black care a făcut înconjurul industriei auto în ultima perioadă mai repede decât a făcut-o apariția ESP-ului în serie, de exemplu. Nu e neapărat rău estetic, însă amprentele lăsate pe această suprafață vor face mult mai ușoară misiunea unei echipe de detectivi în cazul în care aveți gânduri necurate în viitor.

Interesant este faptul că Note nu-și uită originile și simți că ai la dispoziție ceva mai mult spațiu vertical decât la alte modele din acest segment, implicit pe bancheta din spate. De fapt, până și poziția la condus e ceva mai ridicată, astfel că, la volanul lui Note, am avut flashback-uri din testul cu Juke. Ceea ce nu-i neapărat rău.

La plusuri se mai încadrează şi scaunele cu tapiţerie mixtă piele-textil, care se numără printre cele mai confortabile dintre cele pe care le-am testat prin segment.

Preţ de achiziţie

Preţul este, fără îndoială, călcâiul lui Ahile în ceea ce-l priveşte pe noul Note. Ne-am fi aşteptat la o abordare ceva mai relaxată din partea celor de la Nissan la acest capitol, mai ales că vorbim de un model care îşi propune să-şi reconstruiască întreaga carieră fără a-şi schimba numele. Şi totuşi, vorbim pur şi simplu despre cel mai scump model din segment. Şi nu sunt diferenţe la mustaţă, ci unele majore.

Preţul versiunii de echipare de top a lui Nissan Note 1.5 dCi - Tekna, testată de noi - este de 19.000 de euro cu taxe incluse. Poţi strâmba din nas când vezi această sumă, iar gestul tău e perfect justificat: Note este cu 700 de euro mai scump decât locul al doilea în acest clasament - C3 1.6 e-HDi Exclusive - şi cu nu mai puţin de 1500 de euro decât locul al treilea, Peugeot 208 1.6 e-HDI Allure. Diferenţele se adâncesc cu cât mergem mai jos în lista de concurenţi direcţi, Kia Rio în versiunea Comfort 1.4 DSL de 90 CP fiind cu nu mai puţin de 5300 de euro mai ieftin. Ba mai mult, aflăm că Note e mai scump cu vreo 600 de euro chiar şi decât versiunea de top a lui Polo 1.6 TDI de 90 CP echipată cu cutie automată DSG.

De fapt, pe măsură ce analizăm acest aspect, devine din ce în ce mai evident faptul că Nissan plăteşte preţul luxului de a produce acest model în Marea Britanie, acolo unde mâna de lucru nu e deloc ieftină. De exemplu, dacă schimbăm puţin paradigma şi ne uităm la preţul versiunii de bază a lui Nissan Note 1.5 dCi, Visia, observăm că eticheta arată 15.900 de euro. O valoare care le depăşeşte pe cele ale variantelor de echipare de top ale unor modele precum Seat Ibiza, Renault Clio sau Kia Rio. Exact acelaşi preţ pe care-l vei da pe un Fiesta 1.6 TDCI Titanium de 95 de cai.

Sunt diferenţe enorme într-un segment în care preţul joacă un rol foarte important.

E adevărat că versiunea de echipare Tekna a lui Note este una dintre cele mai dotate din clasa mică. Ai toate sistemele din lume pe maşină, implicit avertizare la părăsirea benzii sau monitorizare în unghiul mort, Around View Monitor, Start-Stop, geamuri şi oglinzi electrice, cruise control şi tapiţerie mixtă piele-textil. Practic, singurul element opţional pe care îl mai poţi alege e plafonul panoramic. 

Siguranţă

Nissan Note e proaspăt ieșit pe porțile centrului de teste EuroNCAP, iar scorul final nu a fost unul pe care Note să-l scrie în CV. Rezultatul - patru stele - nu e dezastruos, însă e dezamăgitor într-o perioadă în care cinci stele par să reprezinte un reper destul de simplu de atins de mărcile cu nume în industria auto mondială. 

Una peste alta, sistemele din pachetul denumit de Nissan Safety Shield (avertizare la părăsirea benzii, monitorizarea unghiului mort sau inovația Moving Object Detection) sunt practice și utile în viața de zi cu zi. Le-am testat, funcționează și nu se regăsesc într-un nivel atât de ridicat pe niciun alt model din segment.

Ţinută de drum

După ce Bogdan a testat Note la sesiunea internațională care a precedat lansarea oficială a modelului în România, am aflat că ținuta de drum a lui Note este ok, dar că nu strălucește pe viraje. Cumva normal, având în vedere faptul că vorbim despre o mașină construită pentru a deveni un model de segment mic care poate să ducă cinci oameni de colo-colo fără a tăia din spațiu.

Ceea ce nu știa Bogdan la acea oră este că orașele românești nu au șosele, ci linii de tramvai și gropi. Iar suspensiile lui Note sunt o surpriză nu plăcută, ci a naibii de plăcută la acest capitol. Noul Note nu e doar confortabil, ci extrem de echilibrat. Reușește să-și păstreze capul sus indiferent de obstacole și reprezintă, la această oră, una dintre cele mai bune variante - dacă nu chiar cea mai bună - dintre cele pe care le puteți alege în segmentul mic dacă vă ghidați în procesul de achiziție după acest reper. 

Nissan nu bate însă Ford la capitolul "lucruri făcute pentru șofer", pentru că direcția lasă de dorit. E moale și nu oferă feedback-ul pe care-l dorești. Element care va fi probabil retușat odată cu facelift-ul. Dar, până atunci, mergem înainte.

Vizibilitate

Vă spuneam acum câteva rânduri că în Note stai sus. E o poziție de condus mai ridicată decât regăsești în media segmentului, iar acest lucru i-ar putea deranja pe cei obișnuiți să stea mai aproape de șosea. Și totuși, avantajul se vede atunci când vorbim de capitolul vizibilitate, acolo unde Note este printre fruntașii clasei. În plus, sistemul Around View Monitor - care "vede" mașina de sus - este foarte util la parcări, chiar dacă vorbim de o calitate ușor îndoielnică a imaginii. Apropo de AVM, acesta era prezentat acum mai puțin de doi ani ca o premieră în segmentul compact atunci când tocmai fusese montat pe Qashqai. Acum, el e disponibil pe Note, adică într-o clasă inferioară. Evoluăm rapid și în avantajul clienților.

Tehnologie

Nu veţi găsi multe modele în segmentul B la fel de dotate precum Note la capitolul tehnologie. Asta dacă veți găsi vreunul. Modelul Nissan a fost gândit din start ca o mașină diferită de generația anterioară, iar pentru a sublinia și mai mult apariția noului Note, japonezii nu au făcut rabat de la a-l dota cu sisteme complexe și utile.

Dacă am vorbit anterior despre sistemul AVM și despre elementele de siguranță activă din pachetul Safety Shield, aflați că Note se laudă cu Start-Stop, cu navigație, cu o cheie inteligentă pe care mașina o "simte" și căreia îi vei uita forma deoarece o vei uita în buzunar sau poșetă sau cu senzori care îți arată dacă presiunea din pneuri se află la nivelul optim. 

Nu vă așteptați, totuși, ca sistemul audio să fie unul de înaltă ținută profesională, la fel cum grafica display-urilor de pe bord este ușor depășită.

Design

De la un model care nu spunea mare lucru din punct de vedere estetic până la o mașină care e digerabilă și chiar plăcută ca design nu a fost decât un pas. E adevărat, a durat ceva, pentru că din 2006 până astăzi - cu un facelift bifat în 2009 - Note a rămas în umbra succesului pe care Nissan l-a înregistrat cu Qashqai și apoi cu Juke. Noul Note a preluat liniile curajoase ale conceptului Invitation (Geneva 2012) și le-a adus mai aproape de serie, reușind pe acest drum să devină o mașină plăcută. Nu iese în evidență precum Juke, nu atrage precum Qashqai, dar Note e corect și îndeajuns de rebel pentru a se alinia a cererile clienților care își doresc un model de segment B.

Nu ne-a placut

  • Preţ foarte ridicat
  • Display cu grafică modestă
  • 4 stele EuroNCAP
  • Performanțe mediocre
Date tehnice - Nissan Note (2013-2015) 1.5L 90CP MT5 Tekna
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1461
Lungime mm
4100
Putere maxima CP (rpm)
90 (4000)
Latime mm
1695
Cuplu maxim Nm (rpm)
200 (1750)
Inaltime mm
1530
Viteza maxima km/h
179
Greutate kg
1118
Acceleratie 0-100 km/h s
11.9
Ampatament mm
2600
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
41
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
325
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Nissan Note (2013-2015)

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • Hai ma... asta e masina de 19 mii?...
    42 22
  • Prea scump,astia s-au dilit. La banii astia iei masina mult mai buna.
    Plus ca Nissan nu sta prea bine nici cu fiabilitatea, ultimele topuri de fiabilitate dovedesc asta.
    Sincer, nu as cumpara nimic din gama Nissan, bineinteles excluzand modelele sport.
    28 30
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • antonny
    @Automarket ....Nissan care este unul de segment B "plin", adică un rival de același nivel pentru mai-marii clasei: Clio, Fiesta, Polo sau 208 ......ce cauta Clio, Fiesta, Polo sau 208????.......pai Ford B-max ,Opel Mervia unde le gasim ?????
    4 15
  • La 13000€ imi iau Stepway diesel fara cea mai mica parere de rau
    Cand am vazut primele imagini m-am pacalit cu aprecierile, au probleme cu lufturile la caroserie (foto 9,10) si buba aia de unde se regleaza aerul conditionat este oribila
    Nu-i inteleg vand Juke incepand de la 15000€
    10 17
  • Scrooge
    @antonny
    dupa cum am mai scris si in trecut despre acest model, presa auto musca momeala celor de la Nissan care in lipsa unui concurent veritabil pentru Clio, Fiesta, Polo..... au trecut din pix acest model drept concurentul lor. Ca si dimensiuni ale caroseriei sunt aproape identice cu cele ale generatiei precedente care era pe bune un MPV, concurent cu B-Max, Meriva...etc. In consecinta forma exterioara, spatiul interior aparte cu dotari specifice (tavitze pe spatele scaunelor, cotiera prinsa de lateralul scaunului, portbagajul, modularitatea interiorului), si in special pretul :) nu fac decat sa-l reconfirme ca fiind un MPV veritabil.
    4 18
  • autopassion
    Masina buna! La dotarile ei si luand in calcul ca-i japoneza, isi merita banii.
    Sigur o sa fie carcotasi cu diverse alte afinitati, care o sa comenteze ca are ceva tehnologie Renault sau ca e facuta in Anglia, deci nu-i japoneza, insa consider ca astea-s calitati si-i mai japoneza de 1000 de ori decat un Seat
    facut chiar in Spania de exemplu, cand Seat sau Skoda tipa Vw prin toti porii, deci personalitate zero....clar un minus.

    Note a fost oricum vazuta ca una dintre cele mai fiabile masini din lume in nenumarate analize international; sper sa-si pastreze reputatia odata cu schimbarea de directie.
    23 6
  • George
    Eu am testat-o si e foarte confortabila. Imi place in mod special bordul si consola centrala. E diferita, e altceva! Inototdeauna am intrebat la Nissan de o masina mai spatioasa decat Micra si parca mi-au citit gandul. Nu stiu, cred ca varianta de 1.2 100cp mi se potriveste cel mai bine.
    20 4
  • @Automarket.
    I-ati gresit incadrarea in clasa, la fel cum zicea un cititor mai sus.
    Note e in clasa cu Meriva, Roomster, C3 Picasso, B-max sau Fiat 500L.
    Ce-i drept nici in comparatie cu aceste modele nu sta bine din punct de vedere al pretului dar arata ceva mai bine decat comparatia pe care ati facut-o voi.
    Pentru modelele folosite in articol ca si rivali, Nissan il are pe Micra.
    1 3
  • razvanis
    Tehnologie japoneza , pffff ... ma umfla rasu, ce A6 isi ia baietii de la Nuremberg de 19 mii de euroi, aoleu ...
    0 1
  • @razvanis, sper ca nu ai pretentia sa te ia cineva in serios la asa exprimare de copil al strazii, nu? Nu conteaza raspunsul tau oricum, verdictul e trist.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru