de Mircea Meșter
Vineri, 16.10.2009
-
-
Trimite pe:
Skoda a ales denumirea Yeti pentru primul sau SUV compact pentru a scapa de o problema. Pentru ca are dimensiuni compacte si un look atipic pentru un SUV, capacitatile off-road ale primului reprezentant Skoda din segment ar fi fost privite cu scepticism in lipsa unui nume care sa evoce inaltimile. Miscarea le-a iesit cehilor, iar masina in sine nu a avut probleme majore pe drumurile forestiere care urca in Bucegi pana la platoul Babele. Ceea ce inseamna ca mutarea a insemnat si ceva munca aditionala la nivel tehnic. Si pentru ca totul sa aiba rost si logica, platforma Golf - care a stat la baza constructiei modelului ceh - isi face inca o data datoria. Cel mai impresionant aspect este insa spatiul interior, fata pozitiva a designului angular al zonei in care se imbina plafonul cu hatch-ul posterior.
Motor / Transmisie
Dupa ce acum doua luni am avut pe mana motorizarea diesel de 140 de cai putere din dotarea lui Yeti, testul efectuat pe inaltimile Bucegilor ne-a pus in mana cel mai puternic motor pe benzina din gama modelulului ceh. Este vorba de unitatea TSI de 1.8 litri care dezvolta 160 de cai putere la 4500 rpm si 250 Nm intre 1500 si 4500 rpm. Motorul s-a dovedit a fi foarte agil, la aceasta senzatie contribuind din plin si cutia de viteze manuala cu sase trepte de care dispunea modelul testat. Practic, motorul pe benzina testat este fata agresiva a unui model care, la nivel estetic, nu impresioneaza prin dinamism si nu da semne ca are scopul de a dinamita un segment in care clientii cauta mai degraba design masiv decat linii cuminti si expresii caracteristici limbajului recent de design Skoda. Revenim insa la unitatea testata, una care ne-a impresionat prin rafinament si a contribuit la o senzatie de compacta inaltata care expira sportivitate moderata prin toti porii. Treptele scurte ale cutiei au reliefat de altfel scopul principal al inginerilor VW/Skoda la dezvoltarea ansamblului motor: vivacitatea ridicata. Treptele sunt gandite astfel incat sa faca bine atat din punctul de vedere al performantelor, cat si din cel al consumului. Cel mai bun exemplu este viteza a treia, care reuseste sa isi extinda "aria de actiune" de la 40 km/h pana inspre 130 km/h in conditiile in care plaja de turatii atinsa in acest interval include momentul maxim de cuplu si ulterior puterea maxima. Reactiile dinamice incep undeva in jurul indicatorului 1600 a turometrului si continua - linear sau abrupt, in functie de apasarea pedalei - pana cand acul se indreapta vertiginos spre zona rosie, care incepe la 6300 rpm. Avantajul unitatii pe benzina de 1.8 litri este legat de faptul ca resursele sale se intind pe intreaga plaja utila de turatii, reusind sa atraga destula putere pentru orice fel de manevra pe care o aveti de realizat in trafic si mai ales in off-road, acolo unde cuplul disponibil foarte jos face adevarate minuni si reuseste sa imprime un comportament mai corect decat cel al versiunii TDI de 170 de cai, cea mai puternica din gama. Evident, motorul nu este nou in gama Grupului VW, fiind utilizat in trecut mai ales sub capota modelelor compacte si medii Volkswagen. Partea buna in aceasta ecuatie - asa cum se intampla de altfel in cazul tuturor marcilor mai mici care imprumuta de la cele mari - este faptul ca scapati de grijile inerente legate de eventualele comportamente negative ale unui motor de generatie noua intrat in gama. Partea proasta este ca un "frate" mai mare aflat intr-un Tiguan (model care este, totusi, cu 20 de centimetri mai lung) va va saluta dintr-un 2.0 TSI de 170 de cai de generatie noua.
Consum
Consumul va fi o piatra de moara pentru cei care isi vor cumpara Yeti 1.8 TSI exclusiv pentru a urca muntii. Rularea normala pe sosea - un DN1 in conditii de trafic decente - include "la pachet" un consum mediu de circa 8.0 litri/100 km. In conditiile in care cifrele oficiale ale celor de la Skoda ne arunca in fata un linistitor 6.9 litri, diferenta este una acceptabila. Nu acelasi lucru se poate spune despre rularea in off-road. Cu butonul off-road cuplat - vom vorbi despre el ceva mai tarziu - motorul de 1.8 litri incepe sa ignore capitolul consum si sa se orienteze mai degraba spre un comportament off-road adecvat, astfel ca, la urcare, media mixta pe 20 de kilometri arata 25 de litri/100 km. Pe coborare media a coborat, insa traseul dus-intors pe 40 de kilometri a stors din rezervor destula benzina pentru ca indicatorul electronic al consumului sa arate 16 litri/100 km.
Interior
In momentul in care intri intr-un Yeti, prima impresie pe care o ai e ca te afli intr-o compacta Volkswagen restilizata usor. Ulterior, cand privesti in jurul tau, iti dai seama ca Skoda a sacrificat multe - implicit la capitolul design - pentru a le oferi pasagerilor un spatiu interior cat mai mare. Desi modelul Skoda este mai scurt cu 10 centimetri decat principalii sai rivali de piata, latimea sa este mai mare decat a acestora iar inaltimea este mai ridicata. Normal, acest lucru se traduce direct printr-un spatiu vertical interior foarte bun, dar si printr-o stabilitate ceva mai precara in viraje, acolo unde ruliul are tendinte in conditiile abordarii mai agresive a problemei. Yeti ne-a impresionat la capitolul materiale interioare, SUV-ul atipic creat de Skoda fiind unul dintre putinele din acest segment care ofera spuma poliurentanica pe bord si butoane carora nu ai ce sa le reprosezi la capitolul calitate. Scaunele au o sustinere laterala solida, chiar daca - pentru a sublinia senzatia de confort - acestea par ceva mai late decat cele ale concurentei. Poate fi atacata in schimb pozitia volanului, care sta ceva mai aplecat inspre parbriz decat in mod normal, si eventual capacitatea deloc de invidiat al torpedoului, in care veti ajunge sa introduceti doar actele sau obiectele mici absolut necesare la rulare. In schimb, aveti la dispozitie foarte multe spatii aditionale de depozitare si un portbagaj care iese in evidenta nu atat prin capacitate, aflata in media clasei (416 de litri minim, 1760 de litri cu bancheta rabatata prin sistemul VarioFlex), cat prin posibilitatile de compartimentare multiple.
Preţ de achiziţie
Skoda Yeti are un pret de pornire de 15.466 de euro cu TVA inclus pentru versiunea 1.2 TSI de 105 CP, un "scor" care aseaza modelul ceh pe prima pozitie la acest capitol in segment. In ceea ce priveste investitia pe care o aveti de facut pentru a va adjudeca un exemplar similar cu cel testat de noi in cadrul lansarii oficiale in Romania a modelului ceh (1.8 TSI 160 CP 4x4 in versiunea de echipare medie Ambition), aceasta ajunge la 21.654 de euro cu TVA. Analizand listele de preturi ale concurentilor din segment, observam ca cele mai puternice versiuni pe benzina ale acestora (140 CP pentru Tucson si Sportage si urca la un nivel cu cel putin 2000 de euro mai ridicat decat cel al modelului ceh. mai mult, daca ne referim si la calitatea materialelor si a asamblarii, Yeti iese fara probleme in fata.
Siguranţă
Fiecare versiune a SUV-ului compact este echipata cu ABS si un sistem de control al cuplului motor (MSR). Pentru versiunile echipate cu 4x4, Skoda pune la dispozitie si un sistem de control al stabilitatii, ESP. De asemenea, habitaclul poate fi "captusit" - evident optional- cu pana la noua airbaguri, incluzand aici airbagul pentru genunchii soferului si cele pentru coliziunile posterioare. In cea mai recenta sesiune de teste EuroNCAP, Yeti si-a dovedit cu varf si indesat capacitatile, reusind cel mai bun punctaj al seriei la capitolul "protectia pasagerilor adulti". Iar SUV-ul compact al celor de la Skoda a avut "adversari" pe masura: Toyota Prius, Honda Insight, Subaru Legacy sau chiar Renault Grand Scenic.
Ţinută de drum
Testul efectuat de Automarket a scos la iveala doua tipuri diferite de comportament pentru Yeti, in functie de suprafata de rulare. Astfel, pe asfalt vorbim de un model care din cauza inaltimii are probleme la capitolul ruliu in viraje. Nu este insa un dezavantaj care sa declaseze definitiv modelul ceh, ci mai degraba o realitate la care ne asteptam in conditiile in care inaltimea lui Yeti este mai ridicata iar lungimea mai mare decat a rivalilor din clasa. Fortarea pedalei de acceleratie pe asfalt poate imprima un caracter subvirator in unele situatii, in ciuda existentei sistemului 4x4. In conditii de macadam, masina trece insa din aparare in ofensiva, demonstrand un comportament foarte placut si confortabil. Pachetul 4x4 se straduieste sa faca fata derapajelor controlate, un ajutor important fiind in aceasta situatie sistemul ESP. Trebuie sa mentionam ca versiunile Yeti 4x4 sunt echipate cu un sistem de tractiune integrala Haldex de a patra generatie, capabil sa imprime un comportament pozitiv al masinii pe suprafete accidentate. In conditii normale, pe drumuri asfaltate, 96% din resursele motorului sunt directionate puntii fata. Atunci cand avem insa de a face cu o pierdere a aderentei, detectata de senzorii speciali, sistemul Haldex poate transmite pana la 90% din cuplul motor axei posterioare. Montarea unei diferential anti-alunecare face posibila o aderenta foarte buna in conditii grele de drum. Yeti nu isi propune sa fie un off-roader pur si sa rivalizeze astfel cu masini destinate special acestui tip de rulare, insa promite abordarea cu succes a unor trasee cu dificultate medie, asa cum a fost drumul forestier care ne-a dus in creierii muntilor. Cuplul motor te ajuta atunci cand te afli intr-o situatie limita, sistemul de tractiune integrala isi face treaba foarte bine, insa garda la sol (nu foarte generoasa) a facut ca scuturile sa atenueze potentialele daune cauzate masinii de suprafetele in care bolovanii mari trebuiau abordati cat mai corect posibil. Compenseaza insa modul de rulare off-road si modul inovativ, patentat de Skoda, de functionare a sistemului de asistenta la coborarea in panta. Acesta funtioneaza diferit fata de cele regasite pana acum pe piata, reusind sa faca fata unor pante cu inclinatie mare. Soferul trebuie sa actioneze functia "Off Road", regasita pe panoul plansei de bord, sa puna levierul schimbatorului de viteza pe liber si sa aiba incredere. Odata ce acesta elibereaza frana si ambreiajul masina incepe sa coboare treptat, fara a inspira nesiguranta. In functie de inclinatia pantei, soferul poate oricand frana si accelera, fara a afecta in vreun fel aderenta pe care o asigura sistemul. Trebuie precizat ca sistemul functioneaza chiar si atunci cand masina coboara panta cu spatele. Functia gandita de Skoda permite soferului sa se concentreze mai mult asupra directiei si transforma orice provocare off-road intr-o joaca de copii. Acelasi buton off-road reuseste sa schimbe Yeti dintr-un SUV compact intr-un model care abordeaza cu atentie suprafetele grele. La pornirea din rampa, turatia motorului este limitata la 2500 rpm iar pedala are caracteristici modificate pentru asistenta la urcare. In plus, ABS-ul este setat pentru o blocare mai indelungata a rotii iar sistemul ASR este setat pentru a permite o mai mare alunecare a rotilor motrice. Pachetul EDS EDL (Electronic Differential Lock) - pus serios la incercare in testul pe bolovanii din Bucegi - reuseste cu succes sa mentina tractiunea masinii indiferent de rotile care au aderenta si sa franeze mai rapid roata care derapeaza. Per total, modelul ceh este perfect pentru cei care locuiesc intr-o zona in care asfaltul lipseste sau pentru cei care iubesc drumetiile motorizate pe trasee accidentate de dificultate medie.
Vizibilitate
Skoda Yeti puncteaza bine la capitolul vizbilitate multumita pozitiei destul de inalte la volan si a oglinzilor laterale bine proportionate. Suprafata vitrata este generoasa, iar montantii nu creeaza probleme serioase la capitolul vizibilitate. Pe timp de noapte, Yeti promite de asemenea o vizibilitate buna, multumita farurilor bi-xenon adaptive si a proiectoarelor optionale cu functie "cornering".
Tehnologie
Avantajele tehnologice pe care Skoda Yeti le are in fata concurentei se regasesc in lista de elemente optionale cu care poate fi dotat moedlul ceh. Astfel, monitorul central, sistemul de navigatie si sistemul audio pot fi ale dumneavoastra daca decideti ca aveti neaparata nevoie de acestea. Un alt sistem inteligent optional semnat Skoda este asistentul de parcare - aflat la a doua generatie - care functioneaza pe baza de senzori si care parcheaza masina lateral in locul dumneavoastra daca spatiul permite acest lucru. Daca adaugam si avantajele tehnice ale pachetului off-road, totalul elementelor disponibile pe Yeti ajunge sa satisfaca pretentiile clientilor carora acest model le este adresat. Ar fi fost foarte util ca mai multe dintre acestea sa faca parte din lista elementelor standard, insa pretul de desfacere a dictat altfel.
Design
Designul este unul dintre cele mai sensibile criterii de notare cand vine vorba de noul Yeti. Obisnuiti cu SUV-uri care exprima agresivitate si masivitate prin tinuta, Yeti apare in fata noastra ca un model complet atipic pentru off-road. Din fotografii pare mai mic decat e in realitate, astfel ca senzatia ciudata este putin estompata atunci cand te afli pentru prima data langa modelul ceh. Pana la urma, feelingul e ca designerii Volkswagen Group si cei ai Skoda in particular au incercat sa imprime cate putin din spiritul si istoria Cehiei in liniile fluide si pe alocuri chiar traditionale ale modelului lor. A iesit o masina care pe strada are alura de hatchback ridicat si asortat cu scuturi de protectie iar in off-road e mai degraba feminina decat masculina ca abordare si imagine.
Ne-a placut
- Motorul pe benzina net superior concurentei
- Cutia etajata foarte bine
- Comportamentul in off-road de dificultate medie
- Materiale excelente la interior
- Spatiul interior demn de un monovolum compact
Nu ne-a placut
- Designul controversat
- Consumul ridicat al motorului TSI de 1.8 litri
Dar, IN NICI UN CAZ nu e SUV!
Atat dimensiunile, cat si gadgeturile, in special tractiunea 4x4 o pozitioneaza cel mai bine ca un crossover (adica din gama Suzuki SX4, Fiat Sedici, Nissan Qasqai). Adica, o masina de oras cu tractiune integrala, dar totusi fara capacitati de off-roader.
Ai dreptate partial. Sistemul de asistenta la coborarea in panta le apartine intr-adevar celor de la Land Rover, insa modul in care functioneaza el pe Yeti este de sorginte Skoda. Sau VW Group.
@bbb
Te contrazic atat eu, cat si toate celelalte publicatii auto din lume. Sau chiar producatorul. Desi nu pare din poze (unde, repet, pare o compacta ridicata), Yeti are toate caracteristicile unui SUV compact. Qashqai e crossover? Pentru ca asa au incercat sa il marketeze ei. Nu avea nicio sansa la vanzari in bataia cu Tucson si Sportage, astfel ca au incercat sa ii inventeze un segment al sau. Hai sa nu ne pacalim. Toate sunt SUV-uri compacte. Le recomanda atat dimensiunile, cat si sistemele - uneori foarte dezvoltate - pe care acestea le utilizeaza pe teren accidentat. Yeti ARE capacitati de off-roader. Try it.
Numai bine.
http://www.automarket.ro/masini-noi/volkswagen/tiguan-20tsi-4motion-m6-170cp-sportstyle-4762/specificatii.html
Iar daca motorul 1,8 a consumat mult, ce ziceti de cel de 1,2 care are aceesi greutate de dus dar cu o putere mult mai mica?
Acest test nu mai seamana cu unul obiectiv si drastic cu care m-ati obisnuit, seamana mai mult cu o reclama.
Din fericire pentru Yeti, adversarii din segment stau mai prost la multe capitole. Si asa a urcat modelul ceh in punctaje.
Nu exista reclame in continut editorial pe Automarket. Nu au existat si nu vor exista niciodata. Imi rup diploma daca se va intampla asa ceva vreodata aici.
Numai bine.
Yeti e o creatura mitologica, nu vreun animal salbatic.
Daca imi permiti, daca Voda poate sa fie salbatic si zalele-i sa-i zuruie crunte, lasa-ma sa cred ca Yeti poate fi ceva mai salbatic decat Voda :)
@mihai
In segmentul din care face parte Yeti, singurul model cu materikale interioare mai inalte calitativ este Tiguan. Lucru pe care - ai ghicit - l-am spus de fapt in test. Testele noastre si punctele aferente sunt realizate de modele cu referinte stricte la segmentul lor. Pentru ca, altfel, S-Klasse are interior mult mai bun decat cel al lui Yeti. Absolut corect :)
Face-ti un test cu yeti 1.2 105 cai versiunea active si mai vorbim.
Oricum nu-l cumpara nimeni p-asta de 1.2, dar au pus la misto ca sa zica ca incepe de la 15,000, si cand te duci primesti un motor de matiz in cutie de tanc.
Un motor din clasa mica scos ever il vei vedea pe Alfa Romeo MiTo cu 1.4 si 170 CP prezentat pe 15 septembrie la Salonul Auto de la Frankfurt.
Skoda au motoare puternice si fiabile, nu trebuia sa apeleze la cacatul asta de 1.2 litrii!
Si apropo, skoda nu produce nici un motor, iar motoare puternice sunt doar cateva. cele mai multe is mediocre sau medii!