Vineri, 01.08.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Ani de zile, bătălia în segmentul break-urilor de performanță germane (de dimensiuni medii) s-a dat între Audi RS 4 Avant și Mercedes-AMG C63 T-Modell. În ciuda insistențelor fanilor, BMW a stat pe bară și a privit această luptă de pe margine.
Ce-i drept, constructorul din Munchen a cochetat cu dezvoltarea unui break de performanță, de dimensiunii medii, care să poarte emblema diviziei M. Mașinile respective, printre care E46 M3 Touring din anii 2000, nu au evoluat de la stadiul de prototipuri și nu au părăsit niciodată garajul din Garching pentru a fi produse în serie.
Totul s-a schimbat, însă, în 2023. Atunci, BMW a cedat presiunilor, a înțeles că, cel puțin clienții din vest, își doresc un asemenea model și a lansat oficial M3 Touring.
Succesul a venit de îndată pentru că, să fim sinceri, pachetul era unul foarte atractiv. Sub capotă aveai un motor de 3.0 litri, cu șase cilindri în linie, performanțele erau demne de un model M, iar clienții își puteau duce copiii la școală, iar apoi nu îi împiedica nimeni să abuzeze anvelopele pe circuit.
În 2024, BMW Seria 3 a primit un facelift, sau Life Cycle Impulse în limbajul bavarezilor. Modificările au fost preluate și de versiunea de performanță M3, atât de varianta sedan cât și de cea Touring.
Pentru a vedea dacă M3 Touring a rămas același ștrengar, dar cu mai multă putere, am testat și noi un exemplar vopsit într-o nuanță exterioară cu adevărat specială.
Înainte de a-l descoperi în detaliu, îți propunem să urmărești clipul video pe care ți l-am pregătit.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI
BMW M3 Competition facelift
3.0 M3 Competition xDrive
- Pret de pornire 102.162 €
- Pret model testat 121.577 €
Motor / Transmisie
Ca și până acum, BMW M3 Touring poate fi comandat într-o singură versiune și anume Competition cu sistem de tracțiune integrală M xDrive. Altfel spus, acest sistem de tracțiune livrează puterea către toate cele patru roți, dar permite și livrarea doar către puntea spate.
Adică poți realiza derapaje controlate cu un break de performanță, dacă chiar vrei asta. Pe scurt, sistemul M xDrive oprește sistemul electronic de control al tracțiunii, în toate cele 8 trepte ale cutiei de viteze. Un avantaj față de rivalii care nu pot face asta.
Sub capotă regăsim același propulsor S58 de 3.0 litri twin-turbo. Facelift-ul, însă, a adus un surplus de putere. Asta înseamnă că acum ai la dispoziție 530 de cai putere (+ 20 CP față de M3 Touring pre-facelift) disponibili la 6.250 rpm și un cuplu maxim de 650 Nm între 2.750 și 5.750 de rotații pe minut.
Unitatea cu șase cilindri în linie nu mai are nevoie de laude, pentru că deja le-a cam primit pe toate. Are două turbocompresoare cu răcire indirectă a aerului, un sistem de admisie cu debut optimizat și un sistem de injecție directă pe benzină, care funcționează la o presiune maximă de 350 bar.
Dacă mă întrebi pe mine, cei 20 de cai putere în plus sunt o cantitate neglijabilă pentru că, chiar și înainte, acest motor era un monstru. Trage foarte tare (pare că are resurse nelimitate), mai ales atunci când treci toate sistemele relevante în Sport/Sport Plus, iar puterea este livrată liniar și predictibil.
Fix ce îți dorești de la o mașină de performanță pe care vrei să o conduci cursiv, fără ruperi de ritm neplanificate.
Este cunoscut faptul că propulsorul S58 are un turbo lag, pe care l-am remarcat și noi atunci când am condus noul M4 Competition Cabrio. Îl simți mai ales în modul de rulare standard, cu toate sistemele relevante în Confort sau Eco. Dar trebuie să spun că, în cazul lui M3 Touring facelift, nu este atât de pronunțat.
Transmisia automată cu 8 rapoarte, semnată de ZF, este cu convertizor de cuplu. Asta înseamnă că schimbările treptelor se face lin, fără șocuri, și foarte rapid. În continuare, poți să alegi cât de repede și cât de brutal să schimbe transmisia.
Consum
Pentru acest model, BMW declară un consum mediu de 10.3 litri/100 de km. Eu sunt curios cine își cumpără un break de performanță cu 530 de cai putere și își face griji pentru consum.
Nu zic că nu poți obține această cifră de consum, dacă utilizezi modul Eco și acoperi distanțe mari în afara orașului. Dar M3 Touring nu este despre asta.
Tocmai de aceea, am ales să mă bucur din plin de tot ce are de oferit, chiar dacă asta a însemnat să alimentez mult mai des.
Nu l-am chinuit prea mult în oraș, acolo unde am obținut un consum de 16.3 litri/100 de km. M-am bucurat de el pe autostradă și pe drumuri virajate. Consumul extra-urban? 10.6 litri/100 de km.
Din păcate, BMW M3 Touring facelift a venit într-o perioadă în care Mercedes-Benz nu mai oferă versiunea C63 S T-Modell, iar Audi a eliminat break-ul de performanță RS 4 Avant.
Acestea fiind spuse, dacă vrei un Clasa C T-Modell cu emblemă AMG ai la dispoziție doar versiunea C 43 4Matic. Adică motor de 2.0 litri turbo, tracțiune integrală, 421 CP și un consum combinat de 9 litri/100 de km. Desigur, valorile de pe hârtie diferă de cele obținute în lumea reală.
Performanţe
Deși a primit 20 de cai putere în plus, M3 Touring facelift atinge 100 de km/h tot în 3.6 secunde, la fel ca înainte. Diferența se observă, însă, la repriza 0-200 de km/h, o viteză pe care nu ai cum să o atingi, legal, pe drumurile publice din România.
Așadar, trebuie să îi credem pe cuvânt pe cei de la BMW. Ei spun că M3 Touring facelift atinge 200 de km/h, cu plecare de pe loc, în 12.4 secunde. Cu 0.5 secunde mai rapid decât înainte.
Viteza maximă este limitată electronic la 250 de km/h, dar pachetul opțional M Driver crește această valoare la 280 km/h.
Așa cum spuneam, Mercedes-AMG C 43 4Matic T-Modell oferă "doar" 421 de cai putere și 500 Nm, ceea ce înseamnă că este mai încet până la 100 de km/h: 4.4 secunde. Viteza maximă ajunge la 250 km/h.
Interior
Facelift-ul nu a adus foarte multe noutăți la interior. Zona gurilor de ventilație centrale a fost redesenată, acestea fiind acum integrate mai bine în bord. În plus, banda decorativă de deasupra acestor guri de ventilate integrează acum luminile ambientale.
Volanul este și el nou, pe alocuri. Ai în continuare butoanele fizice, de dimeniuni potrivite, dar și butoanele specifice M1/M2 vopsite în roșu. În rest, noul volan mai integrează o inserție din piele în direcția orei 12, iar spița inferioară a fost redesenată.
Materialele și finisajele sunt demne de segmentul premium, ceea ce înseamnă că lipsesc "greierașii" sau orice alt fel de scârțâit. Mai întâlnești zone acoperit cu plastic, pe ici pe colo, dar nimic care să îți strice feng shui-ul.
Pentru că vorbim despre un model M, poți bifa ornamentele interioare din fibră de carbon, care adaugă un plus de personalitate în habitaclu. Mașina testată de noi nu le-a avut, dar a avut în schimb scaunele de tip scoică M Carbon.
Arată, într-adevăr, senzațional, cu decupajele care permit o aerisire optimă în zona spatelui și cu spătarul confecționat exclusiv din fibră de carbon. Însă, dacă nu ești "tras prin inel", îți recomand scaunele standard.
Dacă atunci când te urci pe cântar apar trei cifre, scaunele M Carbon nu sunt pentru tine. Nu ai foarte mult loc pe șezut, intri și ieși greu din mașină, din cauza zonelor laterale foarte înălțate și tari, iar între picioare vei avea o bucată de carbon care îți va crea disconfort.
BMW are o bilă albă în ceea ce privește cromatica habitaclului. Interioarele germane sunt, pe bună dreptate, considerate anoste din cauza utilizării unor culori închise. Dar nu este și cazul lui M3 Touring facelift. Desigur, poți bifa un interior îmbrăcat în piele neagră, dar ar fi și păcat să nu îți îndrepți atenția către nuanțe mai țipătoare.
De pildă, combinația Silverstone/Negru, pe care a avut-o mașina noastră de test. Sau combinațiile Roșu Fiona/Negru, Albastru/Negru Yas Marina și Portocaliu Kyalami/Negru, dacă vrei să ieși în evidență cu orice preț.
Din punct de vedere al spațiului și al zonelor de depozitare din interior, ele sunt aceleași pe care le regăsești și într-un Seria 3 Touring. Pasagerii din spate se vor simți puțin nedreptățiți, pentru că nu au foarte mult spațiu la dispoziție, mai ales dacă au o înălțime peste medie.
Despre portbagaj, numai de bine. Cu bancheta în poziție normală ai un volum de încărcare de fix 500 de litri. Dacă rabatezi locurile din spate obții 1.510 litri pentru bagaje sau orice ai de transportat.
Ca o comparație, Mercedes-AMG C 43 T-Modell oferă un portbagaj de 490 de litri.
Preţ de achiziţie
Tot acest pachet vine cu un preț pe măsură. Înainte de facelift, puteai achiziționa un BMW M3 Touring cu cel puțin 99.000 de euro. În cazul variantei facelift, calculele încep de la 102.162 de euro.
Mașina testată de noi a avut câteva dotări opționale, inclusiv jantele forjate, interiorul din piele Merino în culorile Silverstone/Negru, nuanța exterioară Violet Twilight Metallic, provenită din catalogul Individual, scaunele M Carbon și pachetul Ultimate.
Toate acestea au făcut ca prețul de listă să urce până la 121.577 de euro cu TVA inclus.
Cum spuneam, Mercedes-AMG C 43 4Matic T-Modell este poziționat ceva mai jos decât M3 Touring, atât din punct de vedere al performanțelor, cât și al prețului. Break-ul mărcii din Stuttgart pornește, în România, de la 85.430 de euro.
Siguranţă
Belgienii de la Euro NCAP nu au lovit din toate părțile break-ul de performanță din Munchen. Nici varianta pre-facelift, nici acest facelift. Au supus, însă, testelor de impact sedanul Seria 3.
Acesta se laudă cu un grad de protecție pentru adulți evaluat la un procent de 97%, protecția oferită copiilor este și ea evaluată la 87%, valoare identică cu cea pentru grija față de pietoni. Iar la capitolul sisteme de asistență a bifat un 76%.
Standard, BMW M3 Touring va fi echipat cu următoarele sisteme: Collision and Pedestrian Warning cu funcție City Braking (capabilă să detecteze chiar și bicicliștii) și Lane Departure Warning (funcționează între 70 și 210 km/h).
Pe lista de opționale, clienții vor descoperi pachetul Driving Assistant, care include funcțiile Cross Traffic Alert, Rear Collision Prevention și Lane Change Warning, dar și pachetul Driving Assistant Professional care plusează cu sistemul Steering And Lane Control Assistant. Acesta din urmă transformă M3 într-un vehicul capabil să ruleze semi-autonom în anumite situații de trafic.
Ţinută de drum
Diferența de greutate dintre un M3 Touring și un M3 Sedan este de 85 de kilograme: break-ul cântărește 1.940 de kilograme, iar cel din urmă 1.855 de kilograme. Să îți spun sincer, de la volan nici nu îți dai seama de acest aspect.
De fapt, până să începi să umbli prin multitudinea de setări puse la dispoziție de germani, M3 Touring se simte ca o mașină normală. Acum, cât de normală poate fi o mașină cu 530 de cai putere.
Puterea este transferată excelent pe asfalt, iar sistemul de tracțiune integrală M xDrive îți inspiră toată încrederea de care ai nevoie. Ce-i drept, trebuie să fii atent, pentru că majoritatea resurselor ajung la roțile spate și, în plus, chiar poți alege cât anume din putere să meargă acolo.
Dacă vrei senzații tari, poți trece sistemul de tracțiune din modul 4WD în 4WD Sport. Sistemele de control al tracțiunii vor fi, în acest caz, parțial decuplate, ba mai mult poți regla cât de intruzivă să fie intervenția lor, în 10 pași.
După mine, modul RWD ar trebui să vină cu un disclaimer. Adică, atunci când îl bifezi, mașina te anunță că sistemele electronice sunt dezactivate complet, dar ar trebui să mai aibă câteva rânduri și să te întrebe de vreo 2-3 ori înainte dacă chiar vrei să îl activezi.
Pe circuit, l-ai putea utiliza fără probleme. Dar, pe drumurile publice, eu zic că nu are rost pentru că puntea spate începe să danseze destul de mult. Și nu este un vals vienez.
Direcția este sublimă. Nu excelează la nivel de feedback, în comparație cu media din segment, dar este foarte directă și precisă.
Suspensia adaptivă M este standard dar, chiar și în modul Confort, nu este cea mai confortabilă. Până la urmă, este de înțeles, având în vedere că trebuie să fie fermă pentru a ține greutatea mașinii sub control. Iar de această datorie se achită foarte bine.
Vizibilitate
În afară de montanții A, care te încurcă puțin în virajele strânse, vizibilitatea în M3 Touring este foarte bună. Oglinzile laterale au proporțiile corecte, iar prin lunetă vezi tot ce te interesează în spate.
Pentru un plus de siguranță atunci când manevrezi mașina prin parcări sau pe străduțe înguste, ai la dispoziție un sistem de camere video la 360 de grade, dar și un asistent la parcare care funcționează mult mai natural decât înainte.
Ai, de asemenea, un asistent pentru mersul cu spatele și cu fața.
Tehnologie
Ca și până acum, în spatele volanului primești un ansamblu curbat care integrează atât instrumentarul de bord digital, de 12.3 inch, cât și ecranul central al sistemului multimedia, de 14.9 inch. Cele două ecrane le primești și pe un Seria 3 obișnuit, dar, trebuie menționat că pe versiunile M ai o grafică specifică.
Tot specifice unui model M sunt cele două butoane de pe volan, M1 și M2. Sunt roșii, deci nu ai cum să le ratezi. Bavarezii permit configurarea unor sumedenie de funcții, de la cât de sensibilă să fie accelerația, cât și de rigidă să fie suspensia, cât de rapid să schimbe transmisia și așa mai departe.
Dacă stai să reglezi de fiecare dată acești parametrii pierzi destul de mult timp. Pentru asta există butoanele M1 și M2. De exemplu, poți să salvezi cea mai confortabilă configurație pe butonul M1 și cea mai brutală pe M2. Odată apăsat unul dintre butoane, schimbarea se face instant.
M3 Touring poate fi utilizat și ca mașină de familie, dacă chiar vrei asta, dar tot pe circuit se simte cel mai bine. Tocmai pentru acest scenariu ai funcția BMW M Laptimer, care îți permite să salvezi turele de circuit pentru a le evalua ulterior. Mai mult, această funcție poate înregistra cel mai bun timp pe tur și îți poate afișa pe head-up display ecartul față de timpul de referință.
Dacă tot suntem la capitolul "analizare", ai sistemul Drift Analyzer. Acesta face exact ce îi spune și numele: îți analizează derapajele controlate și, la final, îți dă și o notă. Cred că nu mai trebuie să îți amintesc că astfel de manevre trebuie realizate numai într-un cadru controlat.
Prin aplicația BMW M ai acces la o vizualizare bird's eye a hărţii circuitului, o comparație a timpului pe tur, date de la senzorii mașinii. Factori precum viteza, turația motorului și poziția acceleratorului și grafice care arată valorile de accelerație laterale și longitudinale atinse.
Design
Despre design-ul noilor modele BMW s-au scris nu reviste, ci romane întregi. Cu timpul, însă, lumea parcă s-a obișnuit cu grila frontală supradimensionată care, să îți spun sincer, arată mai bine în realitate decât în poze.
Facelift-ul primit de M3 Touring nu a redimensionat grila, dar a modificat partea interioară a farurilor, în special la nivelul luminilor de zi. Au apărut jante cu design nou, dar și un pachet M Carbon Exterior care aduce mai multe elemente din fibră de carbon. L-a avut și mașina testată de noi.
În rest, primești aceleași spoilere agresive, aceleași aripi spate evazate (pe care le poți privi în oglinda retrovizoare o zi întreagă și tot nu te plictisești) și aceleași 4 terminații pentru sistemul de evacuare.
Ce-i drept, BMW M3 este un model cu personalitate și, probabil e vorba de gusturi, dar varianta Touring arată mai bine decât cea sedan.
Paleta de culori exterioare satisface toate gusturile. Ai și nuanțe care nu ies atât de tare în evidență, dar ai și unele care pur și simplu întorc toate privirile. Cel mai bun exemplu este și nuanța Violet Twilight Metallic, pe care o poți admira în imaginile alăturate.
La fel de multe priviri atrag și nuanțele Verdel Isle of Man, Roșu Toronto sau Galben Sao Paulo.
Ne-a placut
- Ținuta de drum impecabilă
- Trenul de rulare
- Direcția precisă
Nu ne-a placut
- Scaunele scoică incomode
- Rigiditatea suspensiei pe anumite suprafețe
Ultimele teste
-
BMW M3 Competition facelift
Uraganul din Garching -
Cireașa de pe tort -
Apogeul Dacia -
Atemporal
Ştiri despre BMW
-
La Trofeul Sinaia, BMW i4 Racing, botezat Elsa, a înregistrat cea mai bună performanță în cursele de viteză în coastă de până acum. A încheiat pe locul 14 la general, pe locul 8 la turisme și pe locul 2 în Categoria III. (Miercuri, 30 Iulie)
-
Divizia BMW din România a recreat o fotografie din 1937, cu legendarul model 328, la Statuia Aviatorilor din București. La ședința foto a participat și conceptul 328 Hommage. (Luni, 23 Iunie)
-
Constructorul german de automobile pregătește o expoziție specială, chiar la muzeul mărcii din Munchen, pentru a marca 50 de ani împliniți de colecția BMW Art Cars, dar și de modelul Seria 3. (Miercuri, 18 Iunie)
-
Tunerul Mansory a dezvoltat un pachet de modificări pentru noul BMW M5. Sistem de propulsie plug-in hybrid oferă acum 850 de cai putere, iar exteriorul a primit o serie de componente din fibră de carbon. (Duminica, 15 Iunie)
-
În data de 14 iunie, România va fi gazda turneului BMW Golf Cup, o competiție dedicată amatorilor, cu o tradiție de peste 40 de ani. Un exemplar i4 va fi oferit ca premiu celui care va realiza primul "hole-in-one" al turneului. (Joi, 12 Iunie)
Comentarii (1)
Adauga un comentariu