Drivetest BMW Seria 8 Gran Coupe

4.4 M850i xDrive Gran Coupe AT
4.7
BMW Seria 8 Gran Coupe zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 21.08.2023
Pasărea Dodo

Modul în care se schimbă industria auto pare ireversibil. Toată lumea pare hotărâtă să arunce la coșul de gunoi anumite caroserii, modele sau game întregi. În acest context, când vânzările de automobile noi sunt dominate de mașini din ce în ce mai înalte, să dezvolți și să vinzi o mașină cu gardă la sol de 12.8 centimetri pare sinucidere curată. Și, totuși, producători precum BMW încă mai încearcă.

Despre Seria 8 Gran Coupe se pot spune multe, dar un lucru pare sigur în acest moment: modelul coupe cu 4 uși pare să ia calea păsării Dodo. Îl iubim pentru ce este, adorăm modul în care se conduce și apreciem fiecare moment petrecut în prezența lui. Pentru că, undeva în adâncul nostru, știm că nu mai avem mult până o să îl vedem înlocuit de vreun X8 sau cine mai știe ce altă creație din Munchen, pentru a satisface clientul modern.

Mai mult, sub capota modelului testat de noi s-a aflat un motor care are și el zilele numărate, un V8 de 4.4 litri cu două turbine, un ultim mohican care ține sus făclia lucrurilor bine făcute. Ah! Era să uit: și de sunetul lui ne va fi dor.

PREZENTAREA MAȘINII NOASTRE DE TEST: 

BMW Seria 8 Gran Coupe
4.4 M850i xDrive Gran Coupe AT

  • Pret de pornire 132.000 €
  • Pret model testat 163.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama lui BMW Seria 8 Gran Coupe este destul de limitată. Dacă excludem modelele M (M8 Gran Coupe și M8 Competition) rămânem cu trei alternative mari și late. Gama începe cu două motorizări cu șase cilindri în linie, una pe benzină, una diesel. BMW 840i Gran Coupe are 333 CP la dispoziție, în timp ce BMW 840d Gran Coupe se „descurcă” cu 340 CP. Interesant este că, dacă vrei o versiune pur-sânge bavareză, adică cu propulsie pur spate, doar 840i va fi pentru tine. Restul modelelor sunt toate dotate cu tracțiune integrală. Iarăși: asta se cere.

Așadar, și modelul nostru de test a fost dotat cu xDrive, sistemul inteligent al celor de la BMW, care trimite puterea către toate cele 4 roți ale mașinii. Numai că noi am avut doi cilindri în plus, motorizarea V8 de sub capotă, ajutată de două turbine, fiind capabilă să dezvolte 530 de cai putere și până la 750 Nm cuplu.

Partea cea mai distractivă aici este faptul că acest moment motor este livrat de la 1.800 RPM. Combină asta cu tracțiunea integrală și ajungi să te „scalzi” pur și simplu într-o mare de Nm, aproape oricând. Iar asta se traduce și într-un răspuns impecabil al pedalei de accelerație, mai ales în modul Sport.

Faptul că turbinele sunt poziționate în interiorul V-ului motorului asigură un răspuns mai bun al pedalei de accelerație, iar asta se simte din plin. Chiar și în modul Normal, cutia de viteze ZF cu 8 rapoarte răspunde la apel instantaneu și te menține în gama optimă de turații, fără ca tu să faci vreun efort special în acest sens.

Dacă nu ești atent, poți să te și accidentezi la volanul lui M850i. Fără glumă, acest nivel de cuplu îți poate lipi capul de tetieră cu destul de multă putere, astfel încât să vezi stele verzi. Ocazional. Și dacă ești mai slab de înger.

Consum

Desigur, toată această distracție vine cu un cost. Și nu mă refer neapărat la cel de achiziție. Mă refer la consumul acestui monstru.

Ei bine, eu unul am fost surprins să văd un consum mediu de aproximativ 15 litri/100 km pe parcursul testului. Sigur, au fost momente când consumul a ajuns la 25-30 de litri/100 kilometri, dar să spunem că acelea au fost datorate unor sesiuni de nebunie temporară.

După 3 zile la volanul lui BMW M850i Gran Coupe, computerul de bord al mașinii indica un mai mult decât respectabil 15.1 litri/100 kilometri. Ceea ce nu este nici măcar foarte departe de cifra oficială de 11 litri/100 km. Consumul obținut de mine ar oferi, teoretic, o autonomie de circa 450 de kilometri, cam cât o electrică cu același număr de cai putere.

Rivalii lui BMW M850i Gran Coupe nu sunt mai economici, dacă asta vă închipuiați. Mercedes-Benz AMG CLS 53 are un consum oficial cotat la 9.6 litri/100 kilometri, dar se bazează pe un motor cu șase cilindri în linie și doar 435 CP. Audi S7 și Porsche Panamera 4S ar fi cei mai apropiați rivali ai producătorilor germani, ambele folosind motoare V6 de aproape 450 de cai putere, cu cifre de consum în jur de 9 litri/100 km, conform WLTP.

Panamera are în gamă versiunea 4S e-Hybrid cu 560 CP, care se apropie ca nivel de putere de acest M850i Gran Coupe, dar fiind un PHEV, consumul oficial este de doar 2 litri/100 kilometri. Ireal.

Performanţe

Așadar, această pasăre Dodo din Munchen e cam ultima oferită cu un V8 sănătos sub capotă. Asta îi oferă un avantaj decisiv în fața rivalilor săi, atunci când vine vorba de performanțe.

BMW M850i Gran Coupe este peste toți rivalii din segment la accelerație. 0-100 km/h se întâmplă în 3.9 secunde. Cel mai apropiat rival în acest sens este Panamera 4S cu 4.3 secunde, urmat de Mercedes-AMG CLS 53 cu 4.5 secunde și Audi S7 cu 4.6 secunde.

Vitezele maxime ale tuturor modelelor din acest segment sunt limitate electronic la 250 km/h, conform unei înțelegeri consemnate cu mulți ani în urmă. Desigur, fiecare producător îți permite să ridici această limită, contra cost.

La BMW aceasta poate urca până la 280 km/h. Excepția de la regulă este Porsche, ca de obicei, care poate urca până la 285 km/h.

Interior

Având în vedere prețul de pornire al unui BMW Seria 8 Gran Coupe, nu putem vorbi de niciun fel de eroare în habitaclul acestui model. Toate elementele trebuie să îndeplinească criterii maximale de calitate chiar și în configurații de bază. Iar noi nu am avut o configurație de bază, ci una chiar foarte bine dotată.

Pentru a ne delecta simțurile, cei de la BMW au echipat această mașină cu un interior de piele albă, în combinație cu elemente Tartufo, de mare efect. Pachetul, parte din oferta catalogului de personalizare Individual, transformă ireversibil acest model, aducându-l aproape la rang de artă.

Pielea foarte moale, regăsită și pe bord și pe panourile ușilor, elementele decorative din metal și lemn, cristalele folosite pe alocuri, totul îți inspiră calitate germană ca odinioară. Chiar și mocheta a fost schimbată din negrul cel anost în Tartufo.

Ergonomia a rămas și ea la nivel înalt, chiar dacă aici vorbim de un model facelift. Din fericire, cei de la BMW au decis că nu e cazul să strice armonia acestui interior superb prin plasarea unor televizoare pe planșa de bord. Astfel, avem în continuare butoane clasice pentru controlul diferitelor funcții, o așezare cu care suntem toți deja obișnuiți.

Ca să permită adăugarea celui de-al doilea rând de uși, BMW a trebuit să crească ampatamentul mașinii, care a depășit astfel pragul de 3 metri, 3.02 ca să fim mai preciși. Din fericire pentru pasagerii spate, această creștere în dimensiuni are un corespondent și la nivelul spațiului oferit. Asta înseamnă, în sfârșit, mult loc la picioare pentru pasagerii de pe locurile din spate. E recomandat să transportați doar doi pasageri aici, chiar dacă bancheta are trei locuri, pentru că tunelul central este mare și înalt, iar locul din mijloc devine aproape inutilizabil.

Avem, însă, și câteva probleme. Accesul se face destul de greu, având în vedere înălțimea mică a mașinii (doar 1.41 metri) și poziția la volan foarte coborâtă. Cu toate acestea, cine își cumpără un Seria 8 Gran Coupe iubește designul, nu caracterul practic.

Portbagajul are o capacitate de 440 de litri, suficientă pentru cum a fost gândită mașina asta. Din păcate, gura de încărcare nu e foarte generoasă și va fi foarte greu să ajungi în fundul portbagajului. S-ar putea să te alegi chiar și cu unele dureri de spate.

Aici, Audi S7 este mult mai versatil, grație deschiderii sale cu tot cu hayon și a unei capacități net superioare: 535 de litri. Și Porsche Panamera și Mercedes-AMG CLS 53 au portbagaje mai încăpătoare.

Preţ de achiziţie

Dacă vrei să îți cumperi un BMW Seria 8 Gran Coupe, probabil că finanțarea nu e o problemă. Având în vedere faptul că cea mai accesibilă variantă începe de la 102.000 euro, nu ai de ce să te plângi.

Modelul cu V8, M850i, începe de la 131.000 de euro, dar mașina de față mai avea adăugate opțiuni de circa 32.000 de euro. Printre acestea vei regăsi vopseaua BMW Individual Frozen Tanzanite Blue (4.000 Euro), interiorul din piele albă/tartufo (5.400 euro), sistemul audio Bowers & Wilkins (4.500 euro), pachetul M cu elemente din fibră de carbon (4.500 euro), farurile Laserlight (1.800 euro), pachetul Driving Assistant Professional (2.000 euro), acoperișul panoramic cu trapă (2.100 euro), suspensia adaptivă M (2.700 euro), și multe altele. Preț total cu TVA? 162.638 de euro.

Prețurile pentru Mercedes-AMG CLS 53 încep de la 116.350, în timp ce pentru un Audi S7 va trebui să scoți din conturi minim 91.000 de euro. Pentru un Porsche Panamera 4S calculele încep de la 129.789 euro.

Siguranţă

Vă puteți imagina că EuroNCAP nu a îndrăznit încă să izbească de barierele sale deformabile un Seria 8 Gran Coupe. BMW este însă foarte sigur că acest Gran Tourer ar putea obține cinci stele.

Și tind să le dau dreptate, mai ales că dispune de o mulțime de sisteme de asistență, cum ar fi: frânare automată de urgență, avertizare la depășirea benzii de mers, avertizare la coliziunea din spate, pilot automat adaptiv, reglarea vitezei de deplasare în funcție de semnele de circulație, monitorizarea unghiului mort, detectarea pietonilor cu posibilitate de frânare și o mulțime de alte funcții comandate de radarele și camerele instalate de către BMW.

Ţinută de drum

Scopul lui BMW Seria 8 nu a fost, în mod necesar, să rescrie regulile jocului în privința dinamicii din acest segment. Modelul bavarez e mai mult axat pe confort, deși nici atunci când mergi sportiv nu ești dezamăgit.

Prin oraș, Seria 8 Gran Coupe își face simțite dimensiunile. Vorbim despre o mașină de 5 metri, iar diametrul de bracaj de 12.6 metri nu ajută nici el. Fiind atât de lungă și cu extremități destul de greu de perceput, experiența de la volanul lui M850i poate fi ușor intimidantă într-un oraș mare și aglomerat.

Suspensia este, însă, la nivel înalt. Seria 8 Gran Coupe nu este disponibil cu suspensie pneumatică, dar încă de la începutul testului am fost convins că am de-a face cu un astfel de sistem. Nu, vorbim de amortizoare clasice, dar adaptive, care își fac treaba excelent.

Pentru că vorbim despre un model M Performance, suspensia se poate simți ceva mai rigidă în anumite momente, pentru a compensa cu ceva mai mult control în viraje, la viteze mari. Modul Sport duce lucrurile la un alt nivel, modificând reacția amortizoarelor și lipind mașina de asfalt în momentele în care mergi „dinamic”. În aceste momente, coupe-ul cu patru uși devine o mașină cu apucături „pantagruelice” în fiecare viraje mai strâns, încercând să-l înfulece pe nerăsuflate, ajutată și de tracțiunea integrală xDrive, perfect echilibrată pentru a alterna cuplul între cele două punți.

Cei 530 de cai putere te împing amețitor de pe loc, iar aderența este excelentă, atât pe puntea față, la intrarea în viraj, cât și pe puntea spate, la ieșire. Practic, modelul de față se simte neutru dacă ai grijă să nu îl bruschezi. Dacă vrei, poți dezactiva sistemele de control al tracțiunii și spatele devine extra jucăuș, mai ales grație diferențialului cu alunecare limitată, pe care îl avea instalat modelul de față. Drifturi cu tracțiune integrală? Desigur, pentru că vorbim despre sistemul xDrive.

Suspensia M Professional, menționată mai sus, are și bare stabilizatoare active incluse în pachet, iar acestea te mențin zdravăn pe virajele care pot fi scurtate cu ajutorul punții directoare spate. Per total, ai de-a face cu un sistem care face acest monstru de 2 tone să se simtă de parcă ar fi mult, mult mai ușor. Bravo, BMW!

Dacă mersul sportiv nu e neapărat preferatul tău și nu vrei să tai virajele ca Senna pe circuit, ei bine M850i Gran Coupe poate fi un GT adevărat fără nicio problemă. Adoră să înghită porțiuni uriașe de autostradă la viteze amețitoare, fără prea mult efort. E silențioasă, confortabilă și vei ajunge la destinație odihnit. Mai ales că ai la dispoziție și scaune cu masaj.

Vizibilitate

BMW Seria 8 Gran Coupe face din lucruri banale, cum ar fi ieșirea de pe o străduță îngustă fără vizibilitate sau asigurarea într-o intersecție aglomerată, adevărate aventuri. În prima situație vorbim despre o capotă lungă, de aproape doi metri, care nu-ți permite să vezi dacă se apropie cineva pe drumul cu prioritate.

Noroc cu sistemul de camere, absolut genial. Apeși un buton pe consola centrală și camera frontală îți mută imediat câmpul vizual chiar în fața capotei. Ai și un sistem care te avertizează dacă se apropie mașini din ambele sensuri.

Cu montanții față, însă, e altă poveste. Sunt uriași, forțându-te să te apleci. Nici luneta nu ajută foarte mult, fiind foarte înclinată, iar ultimul rând de montanți este mare și incomodează manevrele în marșarier.

Din fericire, sistemul de camere cu vedere la 360 de grade are o calitate foarte bună și îți oferă imagini extrem de utile, din aproape orice unghi. Seria 8 Gran Coupe este dovada că, acolo unde formele nu ajută deloc vizibilitatea, carențele pot fi suplinite de tehnologie.

Tehnologie

Deși vorbim despre un facelift, noul BMW Seria 8 Gran Coupe nu a operat modificări uriașe, nici pe parte de design, nici pe parte de tehnologie. Afișajul digital, care ține loc de instrumente, are tot 12.3 inch și fix aceeași grafică. Nu că ne-am supăra din cauza asta, dar rivalii au sisteme personalizabile, cu o rezoluție mai bună în anul 2023.

Sistemul multimedia este afișat acum pe un ecran mai mare, tot de 12.3 inch, în creștere cu 2.2 inch, comparativ cu modelul pre-facelift. Acesta păstrează o navigare ușoară prin meniu, însă grafica pare cu o generație în urmă, dacă îl comparăm cu MBUX-ul de la Mercedes-Benz. Este intuitiv, nu te rătăcești prin meniu, navigația 3D arată foarte bine, însă îi lipsesc culorile și acuratețea MBUX.

Ce îi lipsește în schimb sistemului de la Mercedes-Benz? O recunoaștere a gesturilor ca în cazul modelelor BMW. Chiar și la 5 ani de la debutul acestei tehnologii, nici un alt producător nu a reușit să se apropie de nivelul atins de BMW și de complexitatea gesturilor recunoscute. Curios, având în vedere că rivalii au făcut eforturi considerabile pentru a prinde din urmă Head-Up Display-ul BMW, recunoscut și el ca un etalon în segment.

Pe lista de opționale care merită luate în seamă se numără scaunele încălzite și ventilate (funcțiile pot fi activate în același timp), farurile de tip laser (cu o vizibilitate fantastică pe timp de noapte), sistemul audio Bowers&Wilkins (care nu doar se aude spectaculos, ci și arată impresionant, cu incintele sale din aluminiu), sistemul soft-close pentru închiderea portierelor și ansamblul de camere despre care am vorbit mai sus.

Design

Din fericire, faceliftul aplicat lui BMW Seria 8 nu a luat de bune modificările efectuate pe alte modele din portofoliul producătorului bavarez. Grila a rămas de aceleași dimensiuni, Slavă Domnului, dar a primit bare verticale dispuse acum la o distanță mai mare. Tot faceliftul aduce și iluminare pentru această grilă, o opțiune care sigur se va dovedi populară.

În rest, nu vorbim de mari diferențe, comparativ cu versiunea precedentă. Va trebui să te uiți foarte atent ca să observi și modelul subtil diferit al grilelor din lateralele barei față, pe versiunile M Sport.

O modificare de substanță s-a petrecut pe versiunile M Performance. Acum, acestea primesc oglinzi laterale la fel ca cele de pe modelele M pur-sânge, încă un motiv de ceartă între fanii brandului.

Oricum ar fi, Seria 8 Gran Coupe rămâne, probabil, cel mai sexy produs al nemților de la BMW, cu forme care vor rămâne apreciate de fani și nu numai, decenii la rând. Forma acoperișului, capota lungă și culorile variate din configurator (dacă ai curaj să le bifezi) vor scoate mereu în evidență un Seria 8.

Nu ne-a placut

  • Accesul greoi pe locurile din spate
  • Vizibilitatea scăzută

Ultimele teste

Comentarii (1)

  • Astea nu-s articole pentru consumatorul roman! Nu avem nici infrastructura,avem legi proaste care apara bombardierii,drogatii,vip urile,,,De starea materiala reala al romanilor,e alta poveste!
    3 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru