Drivetest BYD Atto 2

4.4
BYD Atto 2 zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: BYD
Luni, 24.11.2025
Irezistibil

BYD este unul dintre constructorii de automobile din China care au luat cu asalt piața europeană. Inclusiv pe cea din România.

Are un portofoliu diversificat de modele și performanțe demne de lăudat. Este cel mai mare producător de automobile NEV (New Energy Vehicles), cu 14.2 milioane de exemplare comercializate până în prezent, iar în primele 10 luni ale anului 2025 a vândut 785.000 de vehicule electrice și Plug-in Hybrid la nivel global. Cu 139% mai multe decât anul trecut.

Până la finalul anului curent, marca BYD intenționează să fie prezentă în 33 de țări europene și să aibă peste 1.000 de puncte de vânzare. În 2026, numărul acestora ar urma să se dubleze. Ca de obicei, chinezii au obiective îndrăznețe.

Cu toate acestea, BYD nu se recomandă ca un producător de automobile, ci ca o companie de tehnologie. Pentru că, până la urmă, așa a început. În prezent are aproximativ un milion de angajați la nivel global, iar 100.000 dintre ei sunt ingineri.

Printre inovațiile acestor creiere iluminate se numără și sistemul de propulsie plug-in hybrid dezvoltat de BYD. Numele său oficial este Super Hybrid DM-i și tocmai a fost instalat pe un nou model din portofoliu. Este vorba despre Atto 2.

Noi am călătorit la Barcelona pentru a conduce noul BYD Atto 2 DM-i, iar mai jos îți spunem cum se simte de volan SUV-ul chinezesc. Voi încerca, de asemenea, să îți explic și de ce sistemul propus de chinezi este diferit de celelalte sisteme plug-in hybrid din industrie.

BYD Atto 2

  • Pret de pornire 31.200 €
  • Pret model testat 31.200 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așadar, sistemul de propulsie plug-in hybrid Super Hybrid DM-i de la BYD. Înainte să trec mai departe, trebuie să îți spun că la bază se regăsește un motor de 1.5 litri Xiaoyun, pe benzină, cu o eficiență termică foarte mare: 43.04%.

Unitatea dezvoltă singură 98 de cai putere și 122 Nm, are o compresie mare, de 15.5, și funcționează în ciclul Atkinson. Mai există un motor electric și, desigur, o baterie. O baterie care, în cazul celor de la BYD, se numește Blade.

Și acum să trecem la partea inteligentă. Pentru că DM-i înseamnă Dual Mode Intelligent.

Foarte multe PHEV-uri sunt versiuni electrificate ale unor modele cu motor termic, dar acest DM-i este proiectat ca sistem dedicat plug-in.

Sistemul plug-in hybrid propus de BYD diferă de majoritatea PHEV-urilor din industrie prin modul în care este gândit rolul motorului termic și prioritatea condusului electric. Sistemul DM-i funcționează după principiul "electric first" și nu "engine first".

Sistemele plug-in hybrid de la alți producători, cum ar fi Toyota, BMW sau Volkswagen, folosesc motorul electric doar la viteze mici sau pe distanțe scurte și, în consecință, motorul termic intervine de multe ori. Acest DM-i rulează predominant electric, iar motorul termic intră rar și în mod controlat.

Astfel, mașina se comportă mai mult ca o electrică 100% (care are un range extender), decât ca un hibrid clasic. Motorul termic este acolo pentru eficiență, nu contribuie semnificativ la accelerații și funcționează adesea ca generator (în serie) sau la turații ideale (în paralel).

Dacă unele PHEV-uri combină puterea celor două motoare, mecanic prin cutie, în cazul acestui DM-i motorul electric face aproape toată treaba, iar transmisia este mai simplă (are o singură viteză), similară cu cea a unei electrice.

Bateria Blade este mai mare decât la multe PHEV-uri, astfel că are o autonomie electrică mai mare.

Software-ul DM-i optimizează permanent când să tragă energie din baterie, când să folosească motorul termic ca generator și când să combine puterea. Desigur, fără ca cel de la volan să facă nimic. El doar trebuie să fie atent la drum. Nici nu simte cum, sub el, se petrec milioane de procese pe secundă.

De fapt aici voiam să ajung. După ce am ascultat toate aceste detalii tehnice, eram curios să văd cum se simte acest sistem în mers. Bine, de fapt nu am simțit absolut nimic. Doar am pus selectorul transmisiei în Drive și mi-am văzut de drum.

Fără să exagerez, sistemul plug-in hybrid al celor de la BYD este atât de bine calibrat încât nu simți nicio smucitură, nicio decuplare sau cuplare a motorului termic. Te simți exact ca și la volanul unei mașini pur electrice.

Sistemul are două moduri de rulare: EV și HEV. Adică pur electric și hibrid. Dacă te afli în modul EV, până nu apeși pedala de accelerație la podea (acel kickdown), motorul termic nu intervine. De auzit nu îl auzi, fiind foarte silențios.

BYD Atto 2 DM-i este disponibil în două versiuni: Active oferă 166 de cai putere în total, are o baterie de 7.8 kWh, iar despre autonomie îți spun puțin mai încolo. Apoi ai versiunea Boost, pe care am testat-o și noi. Ai la dispoziție 212 cai putere și o baterie de 18 kWh.

Așa cum spuneam, sistemul propus de BYD nu este înclinat spre performanță ci spre eficiență. Tocmai de aceea, livrarea celor 212 CP este foarte lină. Atât de lină încât ai putea crede că mașina este submotorizată.

Marele avantaj al faptului că resursele vin, preponderent, de la motorul electric este că ai cuplul livrat instant, la fel ca în cazul unei electrice, așadar nu ai acea întârziere când apeși pedala de accelerație.

Sistemul de propulsie plug-in hybrid are două trepte pentru regenerarea energiei la frânare. Din păcate, însă, nu ai un buton dedicat sau padele pe volan de unde să reglezi intensitatea regenerării. Pentru a comuta între Standard și Strong trebuie să cauți prin meniul sistemului multimedia.

Modul Standard înseamnă, de fapt, o regenerare aproape inexistentă, iar Strong, ei bine, este așa cum îi spune numele. Parcă simțeam nevoia unui mod intermediar.

Renovatio a dezvoltat e-charge, prima rețea de încărcare rapidă din România, care are în acest moment 380 locații* cu puteri de încărcare până la 350 kW.
*inclusiv parteneri

Consum

Am tot vorbit despre eficiența sistemului DM-i, astfel că acum a venit momentul să vorbim despre consum. Înainte, trebuie să fac o precizare. În cadrul acestor teste internaționale, traseul este, de cele mai multe ori, foarte scurt, iar timpul pe care îl avem cu mașina este limitat.

Cu alte cuvinte, nu avem cum să facem un test relevant de consum. De pildă, în cazul lui BYD Atto 2 DM-i, mi-aș fi dorit să văd cum reacționează sistemul și atunci când bateria este descărcată. Chiar dacă reprezentanții companiei ne-au spus că, de fapt, sistemul nu lasă niciodată bateria să scadă sub 20%, astfel încât să intervină mereu.

Versiunea Active are o autonomie electrică de până la 40 de kilometri și una combinată de 930 de kilometri. De cealaltă parte, versiunea Boost se laudă cu o autonomie electrică de 90 de kilometri și una combinată de până la 1.000 de kilometri.

Când am preluat mașina, bateria era încărcată complet, iar rezervorul de combustibil era plin. Computerul de bord indica o autonomie electrică de 84 kilometri și una "termică" de 910 km. În total, 994 de kilometri pe care îi puteam acoperi.

Traseul propus de BYD a însumat, din păcate, doar 50 de kilometri. Atât prin oraș, cât și pe drumuri naționale, drumuri virajate și porțiuni de autostradă. Apropo, pentru Atto 2 DM-i Boost, BYD declară un consum de 1.8 litri/100 de km.

La finalul testului, computerul de bord indica un consum de energie de 12.8 kWh/100 de km și un consum de combustibil de 1.2 litri. Calculatorul a făcut singur calculul și a rezultat un consum de 4.9 litri/100 de km.

Bateria a ajuns la circa 60% și indica o autonomie electrică rămasă de 39 de kilometri și una "termică" de 903 kilometri. Deci, în total mai puteam acoperi 942 de kilometri.

În ceea ce privește încărcarea bateriei, versiunea Active are un încărcător de 3.3 kW, ceea ce înseamnă că repriza 15-100% durează 2.7 ore. Versiunea Boost are un încărcător AC de 6.6 kW, astfel că repriza 15-100% durează 3 ore.

Din punct de vedere al dimensiunilor, BYD Atto 2 DM-i este asemănător cu Renault Captur și Toyota C-HR. Modelul francez este disponibil alături de o motorizare hibrid, fără încărcare la priză, astfel că are un consum declarat de 4.4 litri/100 de km.

De cealaltă parte, Toyota C-HR poate fi comandată și într-o versiune Plug-in Hybrid, iar niponii declară un consum de 0.8 litri/100 de km.

Performanţe

Versiunea Boost a lui Atto 2 DM-i ajunge la 100 de km/h în 7.5 secunde și la o viteză maximă de 180 km/h.

Renault Captur E-Tech full-hybrid oferă 160 de cai putere, așadar este ceva mai leneș. În cazul său, sprintul până la 100 de km/h durează 8.9 secunde, în timp ce viteza maximă este tot de 180 km/h.

Tot 180 de km/h este și viteza maximă a Toyotei C-HR Plug-in Hybrid, iar cei 223 de cai putere de care dispune o propulsează până la 100 de km/h în 7.4 secunde.

Interior

Contrar părerilor preconcepute, faptul că BYD Atto 2 DM-i este un SUV fabricat în China nu înseamnă că materialele și finisajele din habitaclu sunt mai slab calitative decât ale rivalilor europeni.

Regăsești foarte multe materiale moi și plăcute la atingere, în special în partea superioară a bordului și portierelor. Desigur, în partea inferioară dai de plastic tare, dar nu este nimic neobișnuit pentru acest segment și, mai ales, pentru acest interval de preț.

Îmbinările sunt, de asemenea, calitative, astfel că pe durata testului nu am auzit zgomote nedorite. Ce-i drept, antifonarea putea fi mai bună, având în vedere că la viteze de autostradă intră destul de mult zgomot în habitaclu. Dar, din nou, nimic neobișnuit pentru acest segment.

Scaunele sunt confortabile și vin cu funcție de încălzire încă din standard, dar ar putea oferi ceva mai mult suport lateral atât în ceea ce privește spătarul cât și șezutul.

Tapițeria din piele ecologică, de culoare bej, pe care o primești pe versiunea Boost, deschide habitaclul și, dacă vrei mai multă lumină naturală, ai la dispoziție și un plafon panoramic.

BYD Atto 2 DM-i păstrează, încă, destul de multe butoane fizice. Ai butoane fizice inclusiv pe volan (care are, de asemenea, funcție de încălzire). Nici ele nu îți dau impresia că producătorul asiatic a făcut rabat la calitate.

Deși au primit mult feedback din partea clienților, BYD a decis ca funcțiile sistemului de climatizare să fie integrate în ecranul central. Așadar, nu ai butoane pentru reglarea temperaturii și nici pentru alte funcții care țin de climatizare.

Spațiile de depozitare sunt decente ca volum. Dacă nu îți ajung buzunarele portierelor sau cotiera centrală, mai ai un spațiu generos în partea inferioară a tunelului central. Să nu uităm de cele două suporturi pentru pahare. De ce atât de mult spațiu în tunelul central? Pentru că nu ai o transmisie convențională, iar selectorul îl regăsești pe coloana de direcție.

Portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 425 și 1.335 de litri, în funcție de poziția banchetei.

Ai mai mult spațiu decât în Toyota C-HR (310 litri) și aproape cât primești într-un Renault Captur (440 litri).

Preţ de achiziţie

Prețul este, fără îndoială, unul dintre aspectele care te conving să îi dai o șansă noului BYD Atto 2 DM-i. Adică, dacă stau să mă gândesc mai bine, vorbim despre unul dintre cele mai accesibile SUV-uri plug-in hybrid din Europa.

Din păcate, BYD nu a anunțat prețurile aferente pieței din România, dar, în Spania, versiunea Active pornește de la 28.200 de euro, iar versiunea Boost de la 31.200 de euro. Lansarea pe piața europeană este programată pentru începutul anului 2026.

Ca să îți faci o idee, chiar și atunci când optezi pentru Atto 2 DM-i Active primești jante din aliaj, de 16 inch și cameră video pentru mersul cu spatele, sistem audio cu 6 incinte. Acum, dacă avansezi spre o versiune Boost, primești în plus jante de 17 inch, tapițerie din piele ecologică, plafon panoramic, scaun reglabil electric pentru șofer, funcție V2L și geamuri spate cu tentă fumurie.

Renault Captur E-Tech full-hybrid pornește de la 27.300 de euro. Din nou, vorbim despre un hibrid fără încărcare la priză, de aici și prețul mai mic. Toyota C-HR Plug-in Hybrid pornește de la 40.800 de euro în România, fără nicio subvenție din partea statului sau ofertă din partea importatorului.

Revenind la BYD Atto 2 DM-i, primești 6 ani garanție sau în limita a 150.000 de kilometri. Garanția pentru baterie este de 8 ani sau 250.000 de kilometri, iar pentru motorul electric de 8 ani sau 150.000 de kilometri.

Siguranţă

Euro NCAP nu a testat, încă, BYD Atto 2. Însă, constructorul asiatic are un palmares de invidiat la testele de impact: 5 stele pe linie pentru toate modelele testate din 2022 și până în prezent.

Atto 2 DM-i vine echipat cu sisteme ca Driver Monitoring System, Adaptive & Intelligent Cruise Control, Intelligent Speed Limit Control, Emergency Lane Keep Assist, Lane Departure Assist, Blind Spot Detection, Door Opening Warning, Traffic Sign Recognition, Automatic Emergency Braking, Hill Descent Control, Forward & Rear Collision Warning și Rear Cross Traffic Alert.

Ţinută de drum

BYD Atto 2 DM-i se conduce decent, dar nu la fel de bine ca rivalii săi.

Nu este o mașină cu care să ataci virajele cu încredere. Direcția este destul de vagă, ruliul este prezent (chiar și în modul de rulare Sport), iar mașina se simte destul de grea mai ales pe frânări. Asta chiar dacă are o masă proprie de 1.620 de kilograme.

Suspensia față este de tip McPherson. În spate, pentru că bateria și unitatea de recuperare a energiei au fost montate chiar în fața punții, a fost instalată o suspensie cu bară de torsiune. Așadar, mașina nu este atât de confortabilă când treci peste gropi.

Ai tinde să crezi contrariul, având în vedere că jantele au dimensiuni relativ mici (17 inch).

Vizibilitate

Poziția de condus înălțată îți permite să vezi tot ce te interesează în toate direcțiile. Mulțumită dimensiunilor compacte, Atto 2 este ușor de condus în oraș, pe străduțe înguste și prin trafic.

Suprafețele vitrate sunt generoase, iar vizibilitatea este bună inclusiv prin lunetă.

Pentru un plus de siguranță ai la dispoziție un sistem de camere video cu vedere la 360 de grade.

Tehnologie

Deși are un preț accesibil, sub pragul psihologic de 30.000 de euro, BYD Atto 2 DM-i oferă multă tehnologie începând cu nivelul de echipare de bază. Chiar și atunci când bifezi versiunea Active primești un instrumentar de bord, complet digital, de 8.8 inch.

Grafica nu este o noutate, cât timp ai mai condus mașini produse în China. Informațiile necesare condusului nu sunt înghesuite și poți găsi ușor cam tot ce vrei.

De asemenea, încă din standard primești un ecran central de 12.8 inch. Nu are funcție de rotire ca și în cazul altor modele BYD, cum ar fi Seal sau Sealion 7. Dar nu este un impediment prea mare.

Partea bună este că sistemul multimedia are un meniu intuitiv, care seamănă foarte mult cu meniul telefoanelor inteligente din prezent. Găsești relativ ușor toate funcțiile și nu este greu de utilizat chiar și atunci când conduci. De asemenea, răspunde rapid la comenzi.

Dacă nu vrei să interacționezi cu sistemul multimedia prin funcția tactilă, poți să apelezi la asistentul digital cu inteligență artificială. Are un limbaj natural și foarte multe funcții.

Oferta standard a versiunii Boost include o zonă de încărcare prin inducție, cu o putere maximă de 50 W. În plus, în spațiul de depozitare de sub tunelul central regăsești două porturi USB-C și o priză la 12V.

Design

În ceea ce privește designul exterior, chinezii de la BYD nu au fost foarte îndrăzneți cu acest Atto 2. Cu alte cuvinte, nu vei întoarce chiar toate privirile atunci când ieși la o plimbare prin oraș.

Există câteva diferențe minore între versiunea electrică și acest Atto 2 DM-i, adică Plug-in Hybrid.

În primul rând, spoilerul frontală integrează o grilă de dimensiuni mai mari. Jantele au fie 16, fie 17 inch, iar emblemele din spate sunt specifice versiunii hibride cu încărcare la priză. Totodată, paleta de culori exterioare include o nuanță exclusivă, denumită Albastru Midnight.

În rest, ai aceleași faruri full-LED subțiri, aceeași semnătură luminoasă pentru luminile de zi și aceleași stopuri LED, unite de o bandă LED, și cu o semnătură luminoasă care imită cifra 8 sau semnul infinitului. În cultura chineză, acest lucru simbolizează norocul.

Nu ne-a placut

  • Nu se conduce la fel de bine ca rivalii săi
  • Calibrarea funcției de regenerare a energiei

Ultimele teste


  • Irezistibil

  • Superstar

  • Cameleon

  • Respect

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru