Drivetest Cupra Born

58 kWh electric / automata
4.4
Cupra Born zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 23.05.2023
Electro hot-hatch

„Cât de diferit poate fi?” Exact asta m-am întrebat în momentul în care m-am urcat în noul Cupra Born, într-o dimineață mohorâtă și friguroasă. Ce-i drept, simțeam ace în mâini de fiecare dată când le mișcam, iar frigul îmi paralizase deja fața. Ar fi puțin spus dacă aș afirma că „nu aveam chef” să ies din casă în ziua aia.

Însă, o mașină din Spania avea toate șansele să încălzească atmosfera. Să aducă câteva grade din termometrul Barcelonei, orașul natal al mărcii, la noi în București. Cupra Born își dorea să îmi arate cât de mult diferă de fratele său Volkswagen iD.3 și eu eram curios.

Cu un design diferit și mai îndrăzneț decât al fratelui său conservator (în stil clasic german), Cupra Born vrea să arate că are sânge latin, iar acesta avea să fie laitmotivul experienței mele la bordul său. Cum altfel poți justifica popularitatea brandului atât de tânăr, care mai are un pic și rade de pe fața pământului SEAT, compania care i-a dat naștere?

PREZENTAREA COMPLETĂ A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Cupra Born
58 kWh electric / automata

  • Pret de pornire 43.359 €
  • Pret model testat 48.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În cadrul testului nostru vorbim despre versiunea de 204 CP, cu un cuplu maxim de 310 Nm, oferiți de un singur motor electric, montat pe puntea spate. În podea s-a aflat o baterie de 62 kWh brut, din care am putut folosi 58 kWh pentru nevoile noastre.

Însă, pe piață, vedem și un model ceva mai potent, cu numele e-Boost, care are 228 de cai putere pentru o perioadă scurtă de timp.

Chiar și așa, cei 204 CP ai modelului testat de noi s-au dovedit suficienți. Livrarea puterii este liniară și instantanee, grație caracterului motorului electric, care livrează tot cuplul din momentul în care se pune în mișcare. Drept consecință, Cupra Born se simte agilă și nu pare să aibă nevoie de mai multe resurse în niciun fel de împrejurare. Chiar și la viteze de autostradă poți ajunge destul de ușor unde îți dorești. Reprizele sunt bune și te vor face să iubești mașinile electrice, dacă nu ai mai condus una până acum.

Sigur, poate ne-ar fi plăcut ceva mai mult feedback acustic, dar presupun că ar fi trebuit să ne obișnuim cu lipsa vibrațiilor și sunetul injectoarelor până acum.

Chiar dacă e destul de grea, ca orice mașină electrică, nu am putut să nu fiu surprins de cât de agilă se simte această mașină. Cuplul instantaneu te face să abuzezi de multe ori de pedala de accelerație, iar faptul că poți face posteriorul să iasă de pe trasa ideală, aduce picanterie în viața ta. Sângele latin se simte pe Cupra Born, iar asta mi-a plăcut.

 
renovatio e-charge
De la prima stație de încărcare și până în prezent, Renovatio a totalizat aproape 400.000 de sesiuni ale utilizatorilor. S-au încărcat peste 3.2 milioane de kWh și a fost evitată eliberare a 5700 de tone de CO2.

Consum

Autonomia mașinilor electrice încă este puternic afectată de factori externi. Mai mult decât în cazul modelelor termice. Deși chiar și acestea din urmă suferă în timpul anotimpului rece, se pare că există ceva diferențe notabile.

Așa cum menționam la început, testul nostru cu Born a avut loc pe fundalul unor temperaturi neprietenoase, iar asta a avut repercusiuni asupra autonomiei. Cifrele oficiale spun că un „plin” ar fi trebuit să ne ofere minim 358 de kilometri de autonomie.

Prin oraș, consumul mediu înregistrat de mașină a fost de 23.4 kWh/100 kilometri parcurși, respectiv o autonomie de 248 de kilometri. La temperaturi negative, cu anvelope de iarnă. Pe DN1 consumul a scăzut la 15.1 kWh/100 kilometri parcurși (autonomie 384 de kilometri la o viteză medie de 67 km/h), în timp ce pe autostradă lucrurile au mers iarăși în sens opus, consumul afișat fiind 22.7 kWh/100 km (autonomie 256 kilometri).

Rivalii pentru acest model nu sunt foarte numeroși. Ciudat, nu? Segmentul C părea incredibil de disputat până nu de mult. Ei bine, de ceva timp, toată lumea e concentrată pe modelele de tip crossover sau SUV de segment C, iar hatch-urile au rămas într-un con de umbră.

Singurii rivali veritabili pentru Cupra Born sunt Nissan Leaf, Kia e-Soul și Volkswagen iD.3, cel din urmă fiind, tehnic, identic. Conform datelor oficiale, autonomiile acestora ar varia între 385 de kilometri pentru Leaf, 452 de kilometri pentru Kia și 409 pentru ID.3.

Când vine vorba de încărcare, Cupra Born se poate „adăpa” cu până la 124 kW la o priză DC, la fel ca iD.3. Nissan Leaf urcă doar până la 50 kW, în timp ce Kia e-Soul are limita la 77 kW.

Performanţe

Cupra este promovat drept un brand pentru pasionați, un brand cu veleități sportive, care să te provoace să descoperi ceva nou de fiecare dată când te urci la volan. Dar cât de diferite pot fi modelele spaniole de cele germane pe care sunt bazate, din moment ce toată partea tehnică de sub caroserie e identică?

Ne răspund astăzi Cupra Born și Volkswagen iD.3, care au performanțe absolut identice în ceea ce privește accelerația până la 100 km/h și viteza maximă: 7.3 secunde și 160 km/h.

Dintre rivali, Nissan Leaf este modelul cel mai rapid, cu ai săi 218 CP și 340 Nm cuplu, viteza de referință fiind atinsă în 6.9 secunde. Kia e-Soul are nevoie de 7.9 secunde pentru același sprint, deși are aceeași putere ca frații spaniolo-germani de mai sus.

Interior

Cum te diferențiezi de fratele tău de platformă atunci când vrei să îți croiești un drum propriu în industrie? Căutând să te îndepărtezi cât mai mult de versiunea germană, bineînțeles. Cupra Born are un interior care, deși are proporții similare cu ale lui iD.3, vine cu o identitate proprie.

Punctul central e reprezentat, cu siguranță, de scaunele sportive din față. Cu tetierele integrate în spătar și sigla Cupra pompos afișată, nu ai cum să le ratezi. Nici tapițeria de Alcantara nu ai cum să o ignori și, per total, acestea au fost unele dintre cele mai confortabile scaune pe care le-am experimentat până acum pe mașini fără pretenții premium. Susținerea laterală este excelentă, iar șezutul și spătarul nu sunt rigide deloc.

Alcantara mai poate fi regăsită și pe panourile ușilor, iar pe bord găsești un material textil numit Dinamica, al cărui rol este să mai reducă din suprafețele acoperite de plastic. Ce-i drept, acolo unde dai de eternul plastic senzația nu e foarte plăcută, acesta fiind destul de neprietenos la atingere.

Mi-au plăcut și toate detaliile aurii de la bordul lui Born. De la aeratoare, la cotiere, acestea puteau fi observate peste tot, inclusiv pe volan, unde butucul este făcut din „fibră de carbon”.

Spațiile de depozitare sunt chiar generoase, de la panourile ușilor până la cotiera destul de adâncă și torpedoul încăpător. În portbagaj s-ar fi putut mai bine, 385 de litri fiind destul de puțin, mai ales comparativ cu cei 420 de litri ai lui Nissan Leaf. Nu-i nimic, se poate și mai rău, Kia e-Soul fiind oferit cu 315 litri de stocare.

Din fericire, pentru pasageri vei avea destul de mult spațiu. Chiar și patru persoane de peste 1.8 metri vor avea loc în Cupra Born, fără probleme. În spate, podeaua plată te poate face să crezi că ai putea înghesui trei adulți acolo. Însă, deși vor avea loc la picioare, lățimea lui Born va fi factorul limitator.

Ergonomia este, probabil, cel mai slab punct al acestui interior. Ca și pe alte modele construite pe platforma MEB, lipsa butoanelor fizice este un calvar de multe ori, transformând chiar și o operațiune simplă, precum reglarea temperaturii interioare, într-o corvoadă.

Preţ de achiziţie

Fișa oferită de companie arăta un preț de pornire de 43.359 de euro. Pare mult? Ei bine, un iD.3 pornește de la 43.252 euro, în timp ce un Nissan Leaf, cu bateria de 62 kWh are un preț de pornire de 45.430 de euro. Nici Kia e-Soul nu mai e un chilipir, versiunea de 204 CP având un preț de pornire de 47.000 de euro.

Practic, în teorie, Cupra Born una dintre cele mai accesibile opțiuni din acest grup. Modelul nostru de test a avut un preț de 48.275 euro și a inclus opțiuni precum Pachetul Pilot M (1.500 Euro), Pachetul Dinamica Granite Grey (1.500 Euro), pompa de încălzire (1.000 euro), jantele de 19 inch (1.100 euro) și alte mărunțișuri.

Siguranţă

Deși ratingul de la Volkswagen iD.3 se aplică și în cazul lui Cupra Born, cei de la EuroNCAP au făcut exces de zel și au testat separat și modelul din Spania. Și tot 5 stele a primit și acesta.

Bineînțeles, cele cinci stele au fost rechiziționate atât cu ajutorul unei structuri solide și construite inteligent, cât și cu ajutorul unei armate de sisteme de siguranță active care au grijă de mașină atunci când șoferul e distras. Frânarea automată, cruise control-ul adaptiv și menținerea benzii de rulare fac parte din dotarea de serie a modelului spaniol.

Protecția pentru adulți a fost cotată la 93%, protecția pentru pasagerii copii la 89%, cea pentru participanții vulnerabili la trafic cu 73%, iar sistemele de siguranță activă cu 80%.

Ţinută de drum

Cupra Born este și se simte în majoritatea condițiilor ca o mașină "normală". Iar asta va fi o senzație care va câștiga clienți pentru marca ce încearcă acum să își facă un nume.

Iar asta se întâmplă și datorită unui concept dinamic excelent, care începe cu o platformă tehnică cu roți motrice spate. Concentrat în general pe confortul pasagerilor, modul în care au fost setate suspensiile este unul echilibrat și filtrează toate elementele naturale, care bat organizarea autorităților când vine vorba de suprafața de rulare. Chiar și cu acele jante de 19 inch, destul de generoase, dar superbe din punct de vedere estetic, mașina este digerabilă, echilibrată și coerentă când vine vorba de modul în care pasagerii percep confortul la bord.

În oraș vei fi uimit de diametrul cercului de bracaj, atunci când Born îți va dovedi că e posibil să întorci din prima acolo unde până acum făceai trei manevre. În afara orașului, vei comuta între modurile de rulare Eco, Comfort și Sport fără să simți modificări radicale între ele. Poate în cazul Eco, acolo unde Born devine destul de sedat și lent. În rest, nu-ți imagina că modul Sport inventează turbina și compresorul în lumea auto electrică. Pe viraje, Born se va înclina acceptabil în dansul ruliului și își va face simțită masa de 1700+ de kilograme, echivalentă cu cea a unei compacte pe benzină cu toate locurile ocupate de pasageri.

Nu mi-a plăcut însă lipsa de feeback din sevodirecție și nici modul în care funcționează pedala de frână. Aceasta are două trepte, destul de ușor de simțit atunci când treci de pe frânarea regenerativă pe cea mecanică. Din fericire, Cupra Born are un mod de frânare regenerativă adaptiv, ceea ce înseamnă că nu va trebui să insiști de multe ori cu piciorul pe pedala de frână. Mașina va încetini mai mult sau mai puțin folosind motorul electric de pe puntea spate, conform cu situația din trafic.

Vizibilitate

Chiar dacă suprafața vitrată este destul de bine proporționată, Born are probleme la nivelul lunetei, acolo unde designerii au pierdut lupta cu inginerii și au fost nevoiți să taie din suprafață.

Da, e o lunetă mică după orice standard, iar eleronul uriaș de deasupra ei nu ajută deloc. Chiar și așa, Cupra Born vine cu o cameră pentru marșarier care te ajută în acest sens. Ba chiar pot fi mai multe astfel de camere dacă vrei, care-ți arată clar ce se întâmplă în jurul tău.

Tehnologie

Primele modele construite pe platforma MEB au avut ceva bătăi de cap cu tehnologia de la bord. Pentru a arăta lumii că intențiile lor cu privire la viitorul electric al industriei auto sunt serioase, cei din grupul Volkswagen au dezvoltat de la zero multe tehnologii, inclusiv sistemul multimedia. Din fericire, de la momentul inițial până acum, multe hibe au fost rezolvate.

Cupra Born are un sistem multimedia bazat pe același schelet, dar cu o interfață diferită de cea a lui iD.3. Și arată și se simte mult mai bine, deși uneori mai observi întârzieri în răspunsul la comenzi. Meniul e bine structurat, grafica arată bine și mi-a plăcut chiar și schema de culori folosită.

În continuare nu sunt fanul zonelor sensibile la atingere, care au înlocuit butoanele tradiționale. Folosirea lor nu doar că te distrage, dar devine și frustrantă de multe ori.

În rest, suportul pentru Android Auto și Apple CarPlay este acolo, iar sistemele de siguranță activă nu sunt foarte intruzive, cu excepția notabilă a sistemului Cruise Control Adaptiv. Acesta va adopta automat limita de viteză de pe sectorul de drum pe care te afli, iar uneori va avea și halucinații. Uite așa te poți trezi că mașina ta frânează brusc de la 130 km/h la 80 km/h pe autostradă, în timp ce tu te chinui să îți dai seama ce s-a întâmplat, acompaniat de un lung șir de claxoane.

Design

Iar dacă prețul lui Cupra Born nu te-a convins să îl alegi în fața unui iD.3 și nici noul meniu al sistemului multimedia, cred că cel mai important atu pe care îl are modelul spaniol este designul exterior.

Proporțiile celor două mașini sunt similare, dar Born arată mult mai agresiv. Poate a fost de vină și culoarea Gri Vapor, în combinație cu jantele negre cu accente arămii, poate a fost și uriașul eleron din spate sau difuzorul din partea de jos, dar ceva m-a fascinat cu adevărat la acest model.

Toate detaliile în culoarea cuprului arată impecabil pe fundalul gri, partea frontala cu elemente subțiri arată bestial și totul îți inspiră un sentiment de hot hatch, adus în secolul 21. Nu degeaba am trimis o mulțime de clienți la chiropractor în cele două zile petrecute cu mașina prin trafic, mulți șoferi chiar ridicând un deget sugestiv la adresa mea, pozitiv, în stilul vechilor împărați romani. Bravo Cupra!

Nu ne-a placut

  • Lipsa pompei de căldură în dotarea standard
  • Calitatea plasticului folosit în interior
  • Vizibilitatea restricționată spre zona din spate

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • Andrei
    4/5 la interior la acest model low cost, identic cu ID3, dar vandut ca o auto revelatie? Cu vreo 50000 euro???
    6 2
  • Cinci stele la capitolul Design? Ma bufneste rasul!
    PS: Care "uriașul eleron din spate"? Ala de il are si VW ID.3?
    https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/cupra-born-vw-id3-03-1643388529.jpg
    3 1
  • Banditos
    dece n-ar fi rival si Megane E-Tech?
    6 0
  • Pentru mine, Seat Leon Cupra 2 (1P) a fost maximul din ceea ce inseamna Cupra. (ma refer in special la Design).
    Hai, mai mergea si Seat Leon Cupra 3 (5F).
    Restul sunt doar niste "metrosexualitati". In plus Aspectul e Fad (din pacate nu are legatura cu Fado-ul spaniol).
    In plus cum naiba poti numi o masina de 100 de cai CupRa (Cup Racing) ?
    4 1
  • @ Banditos
    Megane e in clasa superioara, e Compacta.
    Born e in clasa SubCompacta, ca si Clio.
    Born e "jurmasul" lui Ibiza
    1 3
  • "urmasul"
    1 1
  • @ Banditos
    Mai se pare ca aveai dreptate. M-am uitat la dimensiuni si Born e cam de aceleasi dimensiuni cu un Seat Leon, deci in clasa Compacta, ca si Megane
    4 1
  • 50.000€ - așa e când dita mai Europa nu reușește să-și producă singură bateriile. Să nu mai spun că US are baterii de capacitate dublă de ceva timp (le-au ținut la secret pentru armată, dobitocii de americani) - v. Amprius Battery.

    Între timp China își bate joc de ambele continente cu prețuri la electrice chilipir. Pentru moment abia acoperă cerințele de producție din China, dar cresc extrem de repede. Bat la poarta Europei cu limuzine la 25.000€ (cu Rabla Plus inclus) - v. Seres 3.
    3 1
  • @claudiutamas: relativ la "dobitoci", daca e investitia lor, inventia lor, productia lor, de ce ar da-o la toti tolomacii? Ca sa-i injure apoi, asa cum face germania care injura america cat o tin bojocii dupa ce i-a scos din ra*at de mai multe ori? Sau s-o luam altfel: te-ai simti ok sa fii facut dobitoc daca ti-ai produce un bun pe care nu ai fi de acord sa-l dai altora?

    Bataia de joc a chinei o binemeritam. Numai niste prostovani cu creieri chiselitza ar face ce a facut UE: si-a exportat bunastarea spre alte zari dupa care se impusca singura in picior zi de zi pe mana unor decidenti care pur si simplu nu au ce cauta pe pozitiile alea. Nimic nu-i recomanda. Si nu trebuie sa aiba atata putere. Vor rezolva problema cu produsele chinezesti prin hipertaxare. Atat pot, sa interzica, sa puna taxe si sa reglementeze pana si dimensiunea castravetelui si dopului de pet.

    Daca functioneaza ceva, reglementeaza! Daca continua sa functioneze, taxeaza! Daca inceteaza sa functioneze, subventioneaza! - Reagan. Asta face statul. Cand hiperreglementezi, nu mai ai piata libera. Cand nu mai ai piata libera si concurenta, cand statul diriguieste aproape orice domeniu de activitate, in timp scurt nimic nu mai functioneaza. Asa a fost si asa o sa fie. Statul nu e niciodata solutia, ci problema.

    O sa vina unii sa ma intrebe ca ok, care e solutia. Pentru moment solutia e Opriti-va! E destul. E prea mult. Faceti totul praf.
    3 2
  • Alin138B
    @PMC
    Referitor la ideile tale cu piata, e cazul sa mai citesti.
    In primul rand o piata libera este cea in care ai un numa foarte mare de jucatori pentru cerere si pentru oferta, toti cu putere mica.
    Daca nu ai asa ceva din start piata nu poate fi libera.
    Si atunci analizezi unde este problema. Ori ai un numar mic de ofertanti mic si cu putere foarte mare sau invers.
    In piata auto, avem un oligopol, adica un numar foarte mic de ofertanti si care au o putere enrma de distorsionare a pietei.
    Sunt cateva megacorporatii care au sub umbrela lor individuala toate brandurile auto.
    In aceste conditii pentru a echilibra piata este nevoie de o mega reglementare, cu audituri trimestriale si anuale, care sa pedepseasca aspru orice mismasuri. Si aspru inseamna cu multiplu de miliard de euro/dolari.
    Dar este o lipsa completa de reglementare, corporatiile auto fac cum vor ei si consumatrii sunt captivi. Oriunde se duc, este rau.
    Sunt companii care au monopol absolut, si acolo ar trebui pedepse cu inchisoarea pe langa miliarde. Gen Tesla, care o duce si mai departe cu spionarea publicului in md ilegitim, pe metoda Google. Daca ne uitam putin sub coaja lui Tesla si a lui Musk vom realiza niste coincidente foarte suspecte referitor la China, si e posibil ca nea caisa asta sa fie agent chinez, cu toate chestiile pe care le face.
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru