Drivetest Ford Focus facelift (2016-2018)

2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 ST
Ford Focus facelift (2016-2018) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 11.11.2015
Surprize

Nu mai primisem de multă vreme un compliment pentru mașina pe care o conduceam. Abia parcasem în apropiere de Calea Victoriei, lângă un magazin vestimentar sclipitor. Roșul Focus-ului din care am coborât primea cu drag luminile din vitrina opulentă.

Să fi fost jocul de lumini, să fi fost kitul sportiv cu care vine echipat orice Focus ST? N-am înțeles exact ce i-a atras atenția trecătorului de maxim 30 de ani, însă am priceput că e nevoie de o apariție surprinzătoare pentru a adresa un asemenea compliment unui necunoscut.

Surprinzător pentru cei de pe margine, surprinzător pentru cei din interior. Așa s-ar putea caracteriza noul Ford Focus ST diesel, soluția economică pentru cei care vor să simtă fiori reci pe șira spinării doar atunci când calcă pedala de accelerație, nu și când ajung la benzinărie.

Ford Focus facelift (2016-2018)
2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 ST

  • Pret model testat 29.250 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pentru a putea juca în liga compactelor diesel sportive, Ford a ales un motor diesel TDCi de 2.0 litri, pe care l-a modificat pentru a obține resurse similare cu cele ale rivalilor din acest segment. Așa se face că sub capotă vor sta la pândă 185 de cai putere, disponibili la 3500 de rotații.

Surprizele nu se opresc încă aici, pentru că Ford a făcut eforturi mari pentru a depăși Golf și Leon la capitolul cuplu motor. Cei 400 de Nm sunt excepționali, se simt devreme, adică la 2000 de rotații. E suficient să ridici ambreiajul și Focus ST te ia prin surrindere.

Momentul motor continuă să fie alături de tine pe o plajă mare de turații. Zona roșie începe la 5000 de rotații, timp suficient să te crezi într-o mașină pe benzină.

Sunt mulți cârcotași care vor mormăi printre dinți că doar un motor pe benzină poate da naștere unui hot-hatch adevărat. Am mormăit și eu printre dinți asta, încă de când m-am urcat la volan. Focus ST mi-a răspuns însă bolborosit și baritonal pe la 3000 de rotații. Am apreciat sinceritatea sonoră și mi-am lăsat concepțiile pe mai târziu.

Unitatea cu patru cilindri este asociată unei transmisii manuale cu șase rapoarte, cu o timonerie care ar fi putut fi ceva mai scurtă. Treptele sunt etajate însă foarte corect, adică fix după rețeta care ajută un diesel să fie rapid. Primele două trepte sunt extrem de scurte, iar ultimele două sunt lungi, tocmai pentru a favoriza consumul redus.

Dincolo de toate aceste detalii, vă sfătuiesc să țineți apăsat pe butonul de dezactivare al ESP-ului. Veți avea parte de surprize foarte frumoase. Legătura dintre motor și cutie este minunat armonizată, iar cei patru cilindri parcă scot dintr-un joben fermecat câțiva iepuri în plus. Pardon, cai putere.

Consum

Am ajuns și la intriga acestui test, adică acel punct în care aflăm motivul pentru care cineva s-a gândit la o compactă sportivă diesel.Răspunsul este cât se poate de simplu: consumul redus.

Vreme de mai multe zile, după multe întâlniri cu zona roșie a turometrului, dar ponderați de multe ori de un start-stop cu o repornire bună, fără vibrații mari, Focus ST diesel a menținut o valoare medie a consumului aproape de 7.5 litri/100 de kilometri.

Este o performanță foarte bună, chiar dacă pare puțin cam departe de valoarea oficială de 4.2 litri/100 de kilometri.

Comparând cifrele de consum cu cele ale rivalilor din segment, vedem că Seat Leon FR este cu 0.1 litri mai însetat, iar Volkswagen Golf GTD are fix aceleași pretenții ca modelul american.

Performanţe

N-am prea înțeles niciodată cum reușesc modelele germane să aștearnă atât de bine resursele pe asfalt. Și nu cred că voi înțelege nici de data asta, pentru că Ford Focus ST diesel, în ciuda unor resurse mai mari, reușește un sprint de la 0 la 100 de km/h în 8.1 secunde. Este cu 0.6 secunde mai lent decât rivalii amintiți mai sus.

De asemenea, viteza maximă a compactei Ford este de 217 km/h, din nou inferioară lui Golf GTD și Leon FR.

Interior

Să nu vă gândiți o secundă că un Focus ST diesel ar face compromisuri estetice sau că se va simți inferior din acest punct de vedere fratelui său pe benzină. Focus ST diesel este la fel de apetisant.

Iar de asta îți dai seama imediat ce intri în habitaclu. Pragurile din aluminiu cu inscripția ST, iluminarea roșie din uși, volanul sportiv teșit în partea inferioară, îmbrăcat în piele, pedalele din aluminiu și scaunele sport sunt doar câteva detalii care îți sar imediat în ochi. Tot atenție cer și cele trei ceasuri cocoțate pe planșa de bord, responsabile cu indicatori ca temperatura apei sau presiunea din turbină.

La capitolul scaune aș avea câteva obiecții: deși au o susținere laterală excelentă, șezutul s-ar putea să vă pară puțin cam prea adâncit. În plus, designul lor, butucănos în opinia mea, parcă nu se încadrează în peisaj.

Calitatea materialelor este foarte bună, finisajele sunt și ele bune, iar culoarea roșie contrastantă, cu siguranță face atmosfera mai interesantă.

Dincolo de aceste detalii sportive, Focus ST rămâne în continuare un Focus. Adică avem spații numeroase de depozitare (excelent cel pentru telefonul mobil), loc suficient pe bancheta din spate și un portbagaj cu o capacitate de 363 de litri, ceva mai modest decât cel al lui Golf și Leon.

Preţ de achiziţie

Pasiunea costă. Viteza costă. Accelerația costă. Sportivitatea costă. Prin urmare, Ford Focus ST costă. E un preț piperat, pe care nu oricine și-l poate permite. Socotelile încep de la 29.250 de euro. Culmea, asta înseamnă cu 1000 de euro mai mult decât omologul său pe benzină. Dar eficiența costă și ea.

Uitându-ne în segment, observăm că un Volkswagen Golf GTD cu transmisie manuală este cu 1000 de euro mai ieftin, adică puțin peste 28.000 de euro.

Fără îndoială, chilipirul segmentului este Seat Leon FR, care costă doar 22.500 de euro. Prin urmare, Ford Focus ST diesel rămâne o alternativă destul de piperată în segment.

Siguranţă

La capitolul siguranță, Focus ST diesel împrumută pachetul fratelui standard. Un pachet destul de bun, care a primit deja cinci stele la testele de siguranţă EuroNCAP.

În standard, modelul are ESP, ABS, controlul tracţiunii, airbag-uri frontale, laterale şi cortină pentru şofer şi pasager, airbag-uri cortină pentru pasagerii din spate, sistem de control avansat al cuplului motor, sistem de fixare ISOFIX şi altele.

Cum era şi normal, faceliftul aplicat Focus-ului standard a adus şi ceva în plus. Un nou conglomerat de sisteme de siguranţă, care include avertizare la depăşirea benzii de mers, ajustarea direcţiei atunci când şoferul nu corectează traiectoria, cruise control adaptiv şi deja celebrul Active City Stop, care poate frâna atunci când nu eşti atent şi un impact cu automobilul din faţă este iminent.

Foarte important este şi sistemul care te avertizează de eventuale obstacole atunci când ieşi cu spatele dintr-o parcare în spic, iar vizibilitatea este redusă.

Ţinută de drum

Ajungem și acolo unde Focus a stors mereu povești lungi și frumoase: ținuta de drum. Chiar dacă vorbim despre un model diesel, pedigree-ul se păstrează. Focus ST este materializarea plăcerii de a conduce. În segmentul compact, bineînțeles.

Suspensia este extrem de echilibrată. Nu se dovedește a fi zgomotoasă și absoarbe decent denivelările. Nu este confortabilă, mai ales într-un oraș plin de gropi, însă este un compromis cu care poți trăi zi de zi. Un compromis pe care ești de acord să îl faci după ce ajungi pe un sector de drum virajat și Focus ST începe să își dea arama pe față.

Suspensia se lipește bine de asfalt, aderența se păstrează admirabil, iar ruliul nu pare să existe. Direcția rămâne una dintre cele mai precise din sgment, indicând foarte bine traiectoria pe care vrei să o urmezi. Apare însă destul de frevent fenomenul de ”torque steer”, având în vedere că 400 de Nm pleacă doar către puntea față.

E un detaliu cu care vă acomodați repede și care s-ar putea să vă placă. Aveți însă grijă la smulgerile de pe loc în trafic aglomerat.

Vizibilitate

Vizibilitatea lui Focus ST este similară cu cea a unui Focus normal. Nu există nimic care să îmbunătățească sau să altereze câmpul vizual.

Suprafaţa vitrată rămâne cam aceeaşi. Luneta este generoasă şi bine încadrată de oglinda retrovizoare.

Din păcate, ultimul rând de montanţi este şi el generos, iar asta poate încurca anumite manevre de parcare. Şi cu primul rând de montanţi pot apărea unele probleme în viraje strânse, când mai interferează cu câmpul vizual al celui de la volan.

De asemenea, caseta în care se ascunde toată armata de senzori, fixată sub oglinda retrovizoare, este cam mare şi ocupă din suprafaţa parbrizului.

Tehnologie

La capitolul tehnologie, Ford Focus ST diesel își concentrează pachetul generos în jurul sistemului multimedia SYNC 2, unde găsim o mulțime de gadget-uri. Eu le-am spus factori disturbatori, pentru că îți răpesc timpul pe care l-ai petrece bucurându-te de mașină.

Lasând gluma la o parte, Focus ST, ca și versiunea standard, este unul dintre cele mai tehnologizate modele din segmentul compact. Avem o navigație cu o grafică bună și prietenoasă, avem poate cel mai complex sistem de comenzi vocale, la fel de revoluționar ca asistentul SIRI introdus pe telefoanele Apple.

Și pentru că vorbim despre o mașină rapidă, care te poate face să îți pierzi capul foarte ușor, nu lipsește nici apelul de urgență, inițiat automat în caz de accident.

Design

La nivel estetic nu cred că Focus ST are nevoie de prea multe comentarii. Putem spune că este modelul care sugerează cel mai bine că vorbim despre o versiune sportivă. Spun asta uitându-mă la mult mai discreții săi rivali: Golf GTD și Leon FR.

În cazul lui Forcus ST știm foarte clar că vorbim despre o versiune sportivă. Există praguri laterale, bosaje ale roților, jantele mari în spatele cărora se ascund etrieri galbeni, evacuarea centrală, eleronul montat pe portbagaj și multe alte elemente care condimentează pachetul estetic.

Și dacă la toate acestea adăugați și o culoare roșie, atunci aveți toate șansele să impresionați.

Nu ne-a placut

  • Torque steer
  • Preț piperat
Date tehnice - Ford Focus facelift (2016-2018) 2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 ST
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1997
Lungime mm
4362
Putere maxima CP (rpm)
185 (3500)
Latime mm
1823
Cuplu maxim Nm (rpm)
400 (2000)
Inaltime mm
1471
Viteza maxima km/h
217
Greutate kg
1464
Acceleratie 0-100 km/h s
8.1
Ampatament mm
2648
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
62
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
363
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Ford Focus facelift (2016-2018)

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Ce s-a schimbat atat de mult de aici?

    http://www.automarket.ro/test-drive/test-drive-ford-focus-st-diesel-60201.html

    Doar soferul?
    18 0
  • "Acceleratie 0-100 km/h s8.1" la 185 cp si 400NM pe un FOCUS si atat de greu face suta? Pai un TSI 1.8 de doar 160 cp si 250 ii ia fata cu 7.8 s/100 km . Si nu nu vreau sa agit spiritele diesel vs benzinar.
    15 4
  • @gigi, sunt anumite diferente intre un test aranjat in strainatate, cu piscoturi, ochi frumosi alea alea, si un test neprogramat pe drumurile patriei
    12 1
  • ti-am dat +, dar acel TSI de 1.8 are de fapt vreo 187 CP;
    ca toate motoarizarile VW-Audi, in realitatae are mai multi cai decat oficial.
    de fapt si motorizarile BMW au mai multi cai in realitate decat oficial, cel putin M-urile; M3 vreo 462 CP real si M5 vreo 620CP.

    mai bine s-ar pune problema ca (oficial) Leon FR 2.0 TDI 1P de 170CP era la fel de rapid ca 1.8TSI de 160CP, acei 10 cai in plus si cei 100Nm fiind inutili, consumul real nefiind cu mult mai mic
    9 4
  • @Automarket
    De astra j biturbo de 2.0 litri si 195 de cai nu vreti sa mentionati absolut deloc desi are performante cel putin egale si in varianta gtc chiar mai bune cu 0-100 in 7.8 secunde . Si surpriza , joaca exact in acest segment chiar dinaintea focusului .
    11 3
  • @Automarket: Mai romglezilor... ce-i torque steer ? :)))
    14 1
  • @S - este un fel de TouchDown din "fotbalul" american ... cam fara traducere in romana (decat, poate, in cartile de specialitate pe care n le-a citit nimeni :) )
    4 3
  • Marius
    O nota meritata.
    4 1
  • andi77
    Automarket corectati si voi textul la motor/transmisie :"ST te ia prin surrindere".Multumesc.
    1 1
  • De ce dumnezeu comparati pretul cu LEON FR? Rivalul lui Ford Focus ST este CUPRA, nu FR ! Iar Cupra se invarte pe la 28.000 +...
    10 1
  • Pt PFF
    Te contrazic 1.8 TSI-ul care vine si pe Golf sau Octavii are 160 cp si ia suta in 7.8 . Cel vechi(primul) are tot 160 cp si ia suta in 8-8.1 sec pe Octavia 2 am eu si stiu ce vorbesc. Mi se pare aiurea ca un motor de 2.0 turbo diesel cu 25 cai mai multi si 150 NM in plus sa faca prima suta la fel sau mai prost. Sa nu mai pun ca Focus este si destul de usor..Octavia are 1450 kg .
    1 1
  • daniel
    pt PFF pai cine ti a zis tie ca Focusul e destul de usor? Eu am St Benzina si are 1437 kg iar Dieselul1464 kg comparatia benzina diesel nu si are rostul
    1 0
  • Vlad, Cupra e visul umed al Focusului... acceleratie 0-100 in 5,8s.... Leonul fr 1.8tsi are 180 cp ...
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru