Drivetest Ford Ranger Raptor

4.8
Ford Ranger Raptor zoom
de Bogdan Mirică
Joi, 17.11.2022
Răpitor

Sunt momente în care te împrietenești cu praful gros, în care simți că te înnobilează, că te face bărbat. Sunt momentele acelea în care îl vezi ridicându-se uriaș, ca un dinozaur de pradă, în oglinda retrovizoare. Și nu e înspăimântător, este de-a dreptul înălțător, pentru că este rezultatul curajului cu care atingi 100 de km/h pe un drum inventat de tine prin sălbăticie.

Și dacă tot am amintit de dinozauri, astăzi o să vă povestesc despre un dinozaur agil în orice fel de teren: Ford Ranger Raptor. Nașterea a fost consemnată în 2018, în Europa, și, pot spune cu mândrie că am asistat la ea. Nu a fost în Jurassic Park. S-a întâmplat în Maroc, pe plajele și dunele din Essaouira, unde prima generație Raptor a dovedit veleități excelente.

Prin urmare, lansarea noii generații Ford Ranger Raptor, programată la Barcelona, m-a făcut să ridic o sprânceană și să privesc circumspect la caznele pe care ar fi trebuit să le treacă pick-up-ul de performanță. Până la urmă, ce o fi așa de dificil în Barcelona? Poate doar coada de la Sagrada Famiglia. M-am înșelat.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN SPANIA: 

Ford Ranger Raptor

  • Pret de pornire 68.365 €
  • Pret model testat 72.200 €

Motor / Transmisie

Vechiul Ranger Raptor a fost disponibil doar cu un motor diesel, de 2.0 litri. Sincer, îmi aduc aminte acel test din Maroc și faptul că m-am uitat cu jind la un F-150 Raptor. Acolo motor! Însă, odată cu noua generație, Ford a făcut dreptate. Acum, Ranger Raptor vine echipat cu un V6 benzină, de 3.0 litri, capabil să livreze 292 de cai putere și un cuplu generos, de 491 de Nm. Acesta se simte destul de bine, de pe la 2300 de rotații.

De gestionarea lui se ocupă o transmisie automată cu 10 rapoarte, pe care o știm deja de pe mai multe modele Ford. Sunt atât de multe moduri de rulare, încât nu prea știu de unde să încep. Din ce am testat, pot să vă spun că transmisia are unele întârzieri în modul Normal, când se gândește o fracțiune de secundă, înainte să retrogradeze. Lucrurile sunt ceva mai bune în modul Sport. Însă, lucrurile pot deveni cu adevărat precise dacă decizi să iei taurul... raptorul de coarne și să schimbi tu cu ajutorul padelelor din magneziu, amplasate în spatele volanului.

Cel mai intuitiv mod al cutiei mi s-a părut cel denumit Baja, disponibil și pe vechiul Ranger Raptor. Aici, cutia cu 10 rapoarte îți citește parcă gândurile. Bine, cred că senzația este amplificată și de tehnologia anti-lag pe care a dezvoltat-o Ford fix pentru acest mod de rulare. Mai exact, turbocompresoarele pot rămâne active însă 3 secunde de la ridicarea piciorului din accelerație, tocmai pentru a menține motorul alert, pregătit pentru un nou impuls.

Am testat asta pe un circuit de doi kilometri, unde l-am angajat pe Ranger Raptor într-o serie de drifturi savuroase, încununate cu câteva sărituri. Am avut un dâmb pe care îl abordam cu 80-85 de km/h pentru a reuși desprinderea de la sol. Greu, având în vedere cursa suspensiei, dar am reușit.

Chiar dacă vorbim despre un pick-up, Ford și-a dorit ca viitorii clienți ai lui Ranger Raptor să se bucure de un sunet specific mașinilor sport veritabile. Așa că a pregătit patru moduri de exprimare pentru evacuarea dublă, cu terminații din inox. Ai un mod Quiet pentru diminețile sau serile în care nu vrei să îți deranjezi vecinii. Ai un mod Normal, în care poți rula decent prin oraș. Ai un mod Sport atunci când începe să crească nivelul de testosteron și ai un mod Baja (exact, deci pe lângă modul de rulare Baja, ai și un mod de sunet Baja). Acesta din urmă este și cel mai vocal dintre toate.

După mine, este o idee genială, menită să încununeze o mașină care impresiona deja prin aspect. Am lăsat la final resursele. Sunt generoase și, chiar dacă risc să folosesc din nou acest cuvânt, absolut savuroase. O să-ți dorești să abuzezi mașina asta. Iar ea o să-ți răspundă cu un cuplu generos și aplomb, chiar dacă rulezi deja la viteză mare.

Consum

Bineînțeles că pofta inimii, adică acest motor V6, nu rezonează foarte bine cu pragmatismul, întrucât valorile de consum depășesc cu mult promisiunile din fișa tehnică. Spre exemplu, rulând cuminte pe autostradă și pe drumuri naționale, am obținut un consum de 14-15 litri/100 de kilometri. Departe de media de consum de 13.8 litri, înscrisă în fișa tehnică.

Dacă ne referim la perioada petrecută în off-road, pot spune că valoarea de consum a urcat la 16.5 litri/100 de kilometri. Nu vreau să mă gândesc la momentele pe care le vei petrece în oraș. Din fericire, rezervorul are o capacitate totală de 80 de litri, adică suficientă pentru a evitare opririle dese pentru realimentare.

Nu o să încerc comparații futile cu ceilalți rivali din segment, pentru că Hilux sau D-Max au motoare diesel și stau mult mai bine la acest capitol. 

Performanţe

Spre deosebire de vechiul Ranger Raptor, care simțea nevoia unor cai în plus, mai ales atunci când rulai la viteză mare, noua generație dovedește o dinamică bună. Se mișcă alert și are demaraje care te fac să zâmbești.

Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 7.9 secunde, un timp foarte bun pentru un pick-up de aceste dimensiuni. Viteza maximă de oprește la 180 de km/h.

Prin comparație, un Toyota Hilux în echiparea GR Sport, cu motor diesel de 2.8 litri și 204 cai putere, face sprintul în 10.7 secunde. Viteza maximă se oprește la 175 de km/h.

Interior

Ne-am obișnuit ca interioarele modelelor pick-up să fie destul de austere. Adică plastic tare și neprietenos, banchete spate care provoacă dureri lombare. În cazul lui Ranger Raptor vorbim despre ceva mai multă atenție pentru confort. Bine, există plastic tare pe fețele ușilor, dar este combinat și cu o zonă moale și o inserție din piele artificială.

Scaunele merită toată atenția, pentru că oferă o susținere laterală bună și au fost inspirate de avioanele de vânătoare F-22. Ele sunt decorate cu o serie de cusături contrastante și cu logo-ul Raptor. De altfel, cusăturile și inserțiile portocalii se regăsesc prin tot habitaclul. Volanul este îmbrăcat și el în piele, poartă logo-ul Raptor și ascunde în spatele său două padele din magneziu, pe care le mângâi ori de câte ori ai nevoie de control complet asupra mașinii.

Și dacă tot suntem la tratamentul tactil de care te bucuri într-un Ranger Raptor, trebuie să vorbesc și despre ergonomie. Extrem de simplă și intuitivă pe volan. Apreciez chiar și cele câteva comenzi pentru climatizare, poziționate foarte jos, la baza ecranului uriaș. Nu apreciez însă butonul pentru comutarea modului Manual al transmisiei, pe care ești tentat să-l acționezi de fiecare dată când pui mâna pe levier. Nu știu dacă acomodarea va rezolva problema.

Și încă un detaliu pe care îl consider ușor periculos: deschiderea portierei de la interior se face fix din zona în care îți odihnești mâna. Nu știi când o să apuci mânerul portierei și deschizi accidental. Poate chiar în timpul mersului. Dacă o să vizualizați clipul de mai sus o să înțelegeți la ce mă refer.

Spațiul pe locurile din spate este generos, iar bancheta este confortabilă. Ceea ce nu prea găsești la celelalte pick-up-uri. Ai și niște buzunare inteligente pentru telefonul mobil pe șezutul banchetei.

Cât privește bena, ea ar putea să găzduiască obiecte de aproximativ 1.5 metri lungime și 1.2 metri lățime, cu condiția să nu depășească 652 de kilograme. Pentru cei care iubesc ieșirile în aer liber, bena vine echipată cu o priză normală și o priză la 12V. De asemenea, planșeul care acoperă bena este acționat electric.

Preţ de achiziţie

În acest moment, Ford Ranger Raptor este disponibil pe piața din România cu o singură motorizare, adică propulsorul V6 Ecoboost, de 3.0 litri, cu o putere totală de 292 de cai. Așa că prețul de pornire este de 68.300 de euro. Pentru cei care se gândesc la ceva mai accesibil, Ford va lansa și versiunea diesel, cu un motor de 2.0 litri, ceva mai modest, adică cu 205 cai putere, în cursul anului viitor. Nu avem informații despre prețul acelei versiuni, dar ar trebui să fie mai accesibilă.

Revenind la versiunea testată, trebuie să spun că Ranger Raptor vine foarte bine echipat din standard. Mai poți plăti pentru o culoare de caroserie (470 de euro pentru Conquer Grey, ceea ce am avut noi) și încă vreo 750 de euro pentru niște viniluri cu Raptor. Dacă vrei și bare sport și un planșeu acționat electric pentru benă, mai plătești 1800 de euro. Așadar, cu toate aceste opționale, prețul exemplarului testat a ajuns la aproximativ 72.000 de euro.

Acum e cazul să ne uităm și la concurență. Toyota Hilux, în cea mai sportivă echipare a sa, adică GR Sport, costă 55.000 de euro. Însă, vine cu un motor diesel de 2.8 litri și 204 cai putere. Ne uităm și la Isuzu D-Max, care este cu mult mai accesibil, adică ajunge la 40.000 de euro, însă și acesta propune un motor mai slab decât al lui Ranger Raptor.

Concluzia este că prețul modelului american este destul de piperat, însă, e drept, că acesta nu are încă un rival pe măsură în România și în Europa.

Siguranţă

Pick-up-urile nu au o reputație foarte bună când vine vorba de siguranță. În trecut, Ford Ranger a fost testat de EuroNCAP și a mai reușit să spele din această reputație, cu un punctaj bun. Noua generație promite să facă o impresie și mai bună, pentru că vine echipată cu o mulțime de sisteme de siguranță pe care le găsim, de obicei, pe mașinile obișnuite.

Mă refer aici la asistentul pentru frânarea de urgență, la pilotul automat adaptiv, la menținerea benzii de rulare, la sistemul de asistență al direcției pentru evitarea unui obstacol și la monitorizarea unghiului mort, inclusiv atunci când tractezi o remorcă.

Prin urmare, premizele sunt bune și nu ne rămâne decât să așteptăm o sesiune de teste EuroNCAP dedicată pick-up-urilor.

Ţinută de drum

Ford Ranger Raptor este un animal de pradă în off-road. Pândește momentul și se cațără pe cele mai dificile trasee. Organizatorii testului ne-au pus la dispoziție vreo câteva hectare de teren accidentat, croit cu greu prin relieful muntos de pe lângă Barcelona. Am avut mereu alături un instructor de off-road, care ne-a ajutat să escaladăm niște stânci imposibil de privit, darămite de urcat.

Am început cu ceva ușor și plăcut: cu cei 2 kilometri de drum neasfaltat, pe care am rulat cu 100 de km/h, în modul Baja. V-am povestit mai sus și despre aceas săritoare. E o senzație fantastică. S-ar putea ca tu să sari din scaun, însă mașina aterizează cu multă siguranță pe sol. În modul Baja, totul e minunat: de la modul în care sunt livrate resursele, până la sunetul motorului. Nu mai spun de posibilitatea de a glisa elegant în viraje.

După ce m-am bucurat de Baja, m-am înhămat la ceva mai dificil. Am trecut în 4Low, după ce am pus transmisia în modul Neutru. Apoi am selectat modul de rulare Mud/Ruts și ne-am pus pe urcat o serie de stânci. La un moment dat, pentru a evita patinarea pe stâncile care nu ofereau niciun fel de aderență, am cuplat și diferențialul față. Cu ajutorul indicațiilor oferite de afară, am reușit să pun roțile unde trebuie și să nu ating praguri sau ceva pe dedesubt. Oricum, totul este acum ranforsat și bine protejat. Inclusiv în partea din față ai un scut din oțel, gros de vreo 2.3 mm.

Ford Ranger Raptor vine și cu alte moduri de rulare, care setează diferit tracțiunea. Pe lângă Baja și Mud/Ruts, mai ai Slippery (recomandat iarna), Sand (mi-aș fi dorit niște dune), Normal și Sport. După cum ați intuit din ce am scris mai sus, ai și un diferențial spate și unul față, care pot fi blocate.

Pe stradă, Ford Ranger Raptor se conduce ca orice pick-up cu o masă considerabilă, care depășește 2 tone. Adică are inerție mare pe viraje și nu e cazul să te ia valul de fiecare dată când auzi motorul ăla de 3.0 litri. Însă, e drept, Ford Ranger Raptor e ceva mai sportiv decât alte pick-up-uri de pe piață. Pentru că ținuta de drum e ceva mai țeapănă. Unde mai pui că poți să setezi cât de rigidă să fie suspensia și cât de precisă să fie direcția. Ai două butoane pe volan care te ajută să faci asta. Se simt modificări de fiecare dată când le apeși. În plus, tot pe volan, ai un buton R (de la Raptor), care selectează cea mai agresivă setare a mașinii. Un fel de buton M ca la modelele diviziei de performanță BMW.

Cât privește amatorii de off-road pur, aș vrea să dau și câteva picanterii. Mașina vine cu amortizoare Fox 2.5 și pe față și pe spate. Acum, ele sunt umplute cu un mix de ulei și Teflon, care poate reduce frecarea cu până la 50%. Garda la sol este de aproximativ 27 de centimetri, iar capacitatea de traversare a unui vad cu apă este de 85 de centimetri. Unghiul de atac este de 32 de grade, iar cel de degajare de 24 de grade.

Vizibilitate

N-am mai testat de multă vreme o mașină cu oglinzi laterale așa de mari. Practic, ele acoperă perfect tot ce vezi în spate. Și, de parcă nu ar fi fost de ajuns, ai și un set de camere cu vedere la 360 de grade, cu o calitate bună, oferite standard pe versiunea Raptor. Ai și un buton dedicat mersului în off-road, care activează camera față și te ajută să vezi mai bine ce se află în fața ta. Ea vine și cu linii care să te ghideze.

 

Tehnologie

Aveți în față, fără îndoială, cel mai tehnologizat pick-up de pe piața europeană. Ford a instalat tot ce avea mai bun în laboratoarele sale tehnologice. Spre exemplu, în spatele volanului avem un ecran de 12.4 inch, cu o grafică foarte bună, care se schimbă în funcție de modul de rulare ales. În plus, el oferă multe informații, care pot fi configurate ușor.

În centrul planșei de bord avem un alt ecran, vertical, de 12 inch, deci puțin mai mic decât cel de pe Mustang Mach-e. Asta nu-l face mai puțin spectaculos. Ai un meniu care are nevoie de acomodare, ai un simț tactil bun și un procesor care merge binișor. Apreciez luminozitatea excelentă, care îți permite să-l vezi chiar și în soare puternic.

Bineînțeles că ai Android auto și Apple CarPlay fără fir. Pe lista de dotări se găsește chiar și un sistem audio Bang&Olufsen cu 10 difuzoare, asta doar dacă vrei să nu mai auzi simfonia motorului.

Pentru serile care te prind pe câmp, Ford echipează Ranger Raptor cu faruri Matrix LED, care au inclusiv o funcție de iluminare în off-road. Iar pe plafonieră au fost instalate butoane care pot fi conectate la viitoare accesorii pe care clienții doresc să le monteze pe mașină. Spre exemplu, o bandă LED pe acoperiș. 

Design

Nu cred că sunt mulți care ar putea considera urât noul Ford Ranger Raptor. Însă, niciodată să nu spui „niciodată”. Pentru ei, vin cu o serie de argumente, care subliniază masculinitatea mașinii.

Avem o grilă uriașă, pe care apare clar numele producătorului, spoiler agresiv, scut pentru motor, două prinderi capabile să te scoată din încurcătură și faruri sub forma literei C, echipate cu tehnologie Matrix.

Pe capotă (care e foarte grea), avem două prize de aer, false însă. Partea laterală este dominată de pragurile pe care scrie Raptor și de jantele de 17 inch, cu anvelope speciale. În partea din spate, motorul se exprimă cu ajutorul a două evacuări cromate.

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Chevyrolet
    Îmi place că testele Automarket sunt din ce în ce mai bune.
    8 7
  • Ford Ranger
    Cea mai bună mașină din clasa sa în Europa.
    20 9
  • Deleagu
    Cei care au dau voturi negative celui dinaintea mea cred ca nu au vazut ca omul a specificat clar "din clasa sa". In clasa pick-up-urilor medii, Raptorul nu are rival. Oricat v-ar placea Hilux, sau L200 sau orice altceva, niciuna nu rezista la ce rezista un Raptor. Nici nu se pot compara cu un Raptor. Asta pentru cine priveste obiectiv, si poate trece peste mitul obsesiv ca "Ford nu e bune, stiu eu... ca am avut eu un Ford care se strica mereu". Daca ii intrebi ce Ford, sigur e vorba de vreun Focus, Mondeo sau Fiesta... Inutil sa le explici orice..
    24 8
  • Enigmatrix
    Mașină adevărată pentru poliția de frontieră.
    9 3
  • Sa fim seriosi...
    @Deleagu,
    Nu exista " pick-up'uri medii", Raptor este un Ford ranger cu un tuning de fabrica. Un fel de Vignale la pick-up'uri. In esenta insa, este doar un Ford, cu bune si rele. Oricat de mult ai upgrada in fabrica un Explorer, nu va fi niciodata un Gklasse sau un Range rover, ci tot un Ford.
    Nu stiu la ce crezi tu ca "rezista" Raptor si ceilalti nu, dar cu siguranta sarcina utila este cu 50% mai mare la Toyota ( +1 to vs.650 la Ford), care are cuplu mai mare la turatii mai mici. De fiabilitate nu are sens sa discutam. Pentru ca la astea te uiti cand iei un pick'up ( + dimensiuni, dar aici nu difera dramatic), nu ca " prinde suta" in 8 secunde si 180 pe autostrada.
    Daca insa vrei o masina de pus in fata blocului, sa crape vecinii de ciuda ca tu ai pickup cu muschi, in care pui 2 vedre de benzina la fiecare suta, atunci " se merita" 72 mii euro.
    15 7
  • Degeaba fac arabii prin desert ``figuri`` pe dunele de nisip numai cu Toyote si nu cu Raptor?Da,sunt frumoas,impunatoare dar nu si fiabile.A trecut testul,dar cat rezista?
    7 11
  • Deleagu
    Raptorul de la Ranger nu este un Ranger tunat, pentru ca are alt sasiu (ramforsat in multe puncte fata de ranger normal), alte brate (din aluminiu si mai late), alta punte pe spate, alte suspensii (amortizoare active de la Fox), arcuri elicoidale pe spate (de asta are sarcina utila mai mica decat un Hilux, etc) si inca ceva: este singurul pick-up din lume care are Watts Link la puntea spate astfel ca puntea nu deviaza in lateral atunci cand "lucreaza". Nu, nu este un Ranger tunat... Nu poti compara niciun pick-up cu Raptorul pentru ca niciunul nu are nimic din ce am enumerat mai sus, fara sa mai punem la socoteala si motorul V6 3.0 de 400 de cai.... Despre fiabilitate ce sa vorbim? Ca abia a aparut generatia asta. Poate sa discutam de cele vechi... Cat despre arabi (daca ei reprezinta un etalon pentru cineva...) ei doar Land cruiser si Patrol conduc... si cele pe care le omoara ei pe dune sunt mega tunate, nu stock...
    12 5
  • Nu contest calitatile masinii dar scorul pare putin dubios. Imi amintesc ca cele mai entuziasmante masini testate pe-aici n-au trecut de 4,5-4,6. Un pick up (util pt ciobani, vanatori, pescari) cu 4,8 e ... putin neverosimil.
    6 6
  • Cam scump Raptorul asta nou. Si ca pret de achizitie, care se apropie de 70 mii de euro cu taxe si ca pret de exploatare. 3 litri benzina pentru Europa e cam mult. Nu zic ca nu e un motor capabil, dar la teste a dat si 28-34 litri/ 100 km in offroad. Astept motorul de 3 litri diesel, care sper sa nu vina cu mostenirea de trista amintire, avand in vedere ca e motorul pus pe Range Rover, in top ul celor cu probleme. Pentru cei care nu cunosc e difeenta mare intre Raptor si celelalte versiuni. Raptorul are de la alt sasiu si alta suspensie pana la restul lucrurilor, dar nu e facut sa traga sarcini mari sau sa le transporte. Pe echiparea Wildrak am 1100 kg sarcina max in bena si 3,5 tone masa tractabila, fata de un Raptor cu 650, respectiv 2 tone.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru