Drivetest Jeep Gladiator

4.0
Jeep Gladiator zoom
de Gabriel Nica, Foto: Gabriel Nica
Luni, 03.10.2022
Între două luntri

Impactul unui brand ca Jeep pe plan global ar fi fost imposibil de estimat atunci când legendarul Willys lua cu asalt plajele din Normandia în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Cu toate acestea, compania a devenit atât de populară și s-a dovedit a avea un spirit inovator atât de puternic, încât numele ei a devenit sinonim cu un anumit tip de vehicul. Cel puțin în România. Să nu-mi spuneți că există cineva care nu a folosit măcar o dată cuvântul „jeep” ca să se refere la o mașină 4x4.

Exact ca în cazul altor produse foarte populare (vezi Xerox sau Adidas), numele Jeep este folosit cu mai mult de un înțeles. Asta pune presiune enormă pe absolut orice produs aleg să lanseze cei de la Jeep.

Iar dacă în SUA lucrurile sunt mult mai simple, pentru piața europeană eforturile trebuie cel puțin dublate. Conservatorul client european preferă mașinile mai economice, mai mici, mai prietenoase cu contul său bancar, mai ales dacă e să ne uităm la dimensiunile uriașe ale lui Gladiator.

Are vreo șansă modelul american în fața rivalilor pick-up mult mai vechi din Europa? Dacă da, cum este el diferit și cum se pune în valoare comparativ cu ei? Asta am vrut să aflu pe parcursul celor câteva zile petrecute în compania sa.

Jeep Gladiator

  • Pret de pornire 71.700 €
  • Pret model testat 75.800 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pe frontul motorizărilor, Jeep Gladiator este disponibil în Europa cu un singur propulsor sub capotă, deși în alte părți ale lumii, oferta e mai variată. Astfel, pentru europenii conservatorii, avem la dispoziție un propulsor diesel de 3 litri, V6, capabil să dezvolte 264 CP și 600 Nm cuplu. Acesta este cuplat la singura cutie de viteze disponibilă în ofertă, respectiv o unitate cu 8 rapoarte de la ZF. Aceasta funcționează fără surprize, fix așa cum ne-a obișnuit pe numeroase modele germane, unde, de asemenea, se regăsește.

Ca să fiu mai clar, cutia de viteze scoate tot untul din motorul diesel de sub capotă și se comportă excelent. Indiferent de modul în care rulezi, aceasta va reacționa aproape instantaneu la fiecare modificare în presiunea exercitată asupra pedalei de accelerație și va avea grijă să beneficiezi mereu de cuplul pe care îl poate dezvolta propulsorul.

După cum ziceam, V6-le dezvoltă cei 600 Nm de la numai 1.400 RPM, iar asta e de apreciat, mai ales dacă vrei să ieși cu al tău Gladiator de pe asfalt. Mai mult, am fost surprins de cât de bine a fost izolat fonic, vibrațiile fiind și ele reduse destul de mult, mulțumită configurației V6.

La prima vedere, cei 264 de cai putere ar putea părea mulți dar trebuie să ținem cont și de gabaritul lui Gladiator. Pickup-ul american are o greutate de 2.403 kilograme iar asta te pune pe gânduri. Nu pentru foarte mult timp, însă.

Așa cum spuneam, cutia de viteze de la ZF ajută foarte mult, iar resursele sunt trimise foarte eficient la roată, Gladiator fiind mai agil decât pare la prima vedere.

Cutia de transfer îți va permite să alegi cum distribui puterea între punți. În mod normal, dacă vei circula pe asfalt, selecția ta ar trebui să fie 2H de pe levierul „suplimentar” de pe consola centrală. Asta presupune trimiterea resurselor doar către roțile spate. Același levier îți permite să activezi și modurile 4H Auto, 4H Part Time, N sau 4L, ultima fiind cea pentru cele mai întortocheate poteci cu putință, modul de rulare în care puterea motorului este amplificată la un raport mai ridicat, cu o limitare previzibilă a vitezei maxime a mașinii.

Cert este că, Jeep Gladiator oferă o combinație bine dozată, chiar și pentru o caroserie atât de mare.

Consum

Pe lângă faptul că resursele motorului s-au dovedit îndestulătoare, am mai avut parte de o surpriză în timpul petrecut alături de Jeep Gladiator: o autonomie de peste 600 de kilometri, fără a menaja mașina. Curios, nu?

Ei bine, motorul V6 diesel s-a dovedit incredibil de eficient în condițiile date. Concret, cei de la Jeep pretind că, în mod normal, Gladiator ar trebui să consume, în medie, circa 10 litri la fiecare 100 de kilometri parcurși.

Prin București, acest număr a urcat la 11 litri/100 kilometri, ceea ce nu este în mod necesar vreun fel de catastrofă. Pentru dimensiunile acestui monstru, cred că lucrurile puteau sta mult mai rău.

În afara orașului, lucrurile au stat și mai bine, cu un consum mediu de circa 7.5 litri/100 kilometri. Sigur, aici trebuie să fac o mențiune: consumul acesta a fost obținut predominant pe DN1, fără a merge și pe autostradă, de data aceasta, din motive logistice. Creșterea vitezei medii de la 100 km/h la 130 km/h ar aduce probabil și o creștere a consumului de circa 1 litru/100 km.

Cât despre rivali, teoretic, lista include modele precum Toyota Hilux, Ford Ranger Raptor sau Isuzu D-Max. Ei bine, doar unul dintre aceste modele se apropie de Gladiator în ceea ce privește pretențiile de model premium, restul fiind incluse în aceeași categorie doar din lipsă de alternative, dar și pentru că sunt modele pick-up.

Cert este că un Jeep Gladiator este mai puțin cal de povară și mai mult un model de lifestyle, iar din acest punct de vedere doar Ranger Raptor se poate compara cu el.

Oricum ar fi, în ceea ce privește consumurile celor trei rivale listate mai sus, Toyota pretinde o medie de 10.1 litri/100 km pentru modelul cu motor de 2.8 litri, diesel, automat, 4x4 și 204 CP. Ford Ranger Raptor, cu al său motor de 2 litri, diesel de 213 CP ajunge la o medie de 9 litri/100 km, în timp ce Isuzu D-Max, în cea mai puternică versiune a sa, de 190 CP, proveniți dintr-un motor de 3 litri, diesel, are un consum de 9 litri/100 km.

Trebuie, totuși, menționat că, deși Gladiator are cel mai mare motor și cea mai multă putere, nu este cu mult mai „însetat” decât rivalii săi cu caracter agrar.

Performanţe

La fel ca fratele său de platformă, Jeep Gladiator nu va face liniuțe foarte des. Nu de alta, dar nici Wrangler nu e cunoscut neapărat pentru viteza cu care atinge 100 km/h. Aceste modele sunt mai degrabă create pentru a ajunge unde altele nu pot, fără grabă, dar eficient.

Ei bine, chiar și așa, Gladiator se mișcă foarte bine pentru cei 5.6 metri ai săi și 2.4 tone. Atingerea bornei de 100 km/h durează doar 8.6 secunde, mai rapid decât toți rivalii mai sus menționați, inclusiv Ranger care poartă mândru sigla „Raptor”, dar e mai lent cu 1.4 secunde.

Viteza maximă se oprește la 177 km/h, mai mult decât suficient pentru a te face să te temi pentru viața ta. Lucrurile și mai ales vitezele se simt altfel de la înălțimea unui Gladiator.

Interior

Similaritudinile cu Wrangler nu se opresc doar la capacitățile off-road. Gladiator a preluat și mult (dacă nu tot) din interiorul fratelui său de platformă. În România primim doar două niveluri de echipare: Overland și Launch Edition. Modelul nostru de test a fost Overland și a venit foarte bine echipat, mai ales pentru acest segment.

Asta s-a reflectat și în calitatea materialelor folosite la interior. Plasticul de pe planșa de bord este moale, și plăcut la atingere, iar scaunele au fost îmbrăcate în piele, același material fiind regăsit și pe uși sau pe panoul de pe bord, din fața pasagerului.

În mod normal, te-ai aștepta ca panourile ușilor să fie decorate cu plastic de calitate mai slabă, dar nu a fost cazul aici, poate și pentru că pe Gladiator ai uși demontabile, pentru o experiență autentică. Practic, tot ce trebuie să faci este să desfaci patru șuruburi pe fiecare ușă și transformi modelul american în ceva cu adevărat inedit.

Același lucru se poate face și cu acoperișul, care este compus din trei panouri. Dacă cele două care acoperă locurile din față pot fi demontate foarte ușor, pentru a transforma Gladiator într-o decapotabilă adevărată, va trebui să dai jos și partea din spate, care va necesita un efort mai mare. Chiar și așa, dacă decizi să o faci, vei avea în fața ta un pick-up decapotabil, o mașină unică în peisajul automobilistic românesc.

Pentru că ploaia te poate prinde pe nepregătite, Jeep a avut grijă să trateze corespunzător suprafețele din interior, astfel încât să reziste unor scenarii de potop. Există, bineînțeles, tapițerie din piele, o carcasă cauciucată pentru sistemul multimedia central și boxe audio izolate bine, situate pe plafon (din moment ce ușile sunt detașabile).

Și spațiile de depozitare sunt decente. Avem locuri clasice, cum ar fi consola centrală și plasele de pe portiere, dar și unele neconvenționale: o cotieră cu fund dublu și suport pentru pahare în tetiera locului central de pe bancheta spate. Și dacă tot am ajuns pe bancheta din spate, trebuie să vă spun că spațiul la picioare este decent, la nivelul capului mai mult decât suficient, iar pe locul din mijloc se poate sta mai bine, mulțumită unui tunel central coborât. Pe spătarele scaunelor față există acum mai multe elemente de ancorare.

În mod normal aici am aminti și spațiul de stocare disponibil în portbagaj, dar pe Gladiator nu ai așa ceva. În schimb, te așteaptă o benă generoasă, de aproximativ 1.5 metri lungime și 1.4 metri lățime. Aici poți căra până la 770 de kilograme de încărcătură, mai puțin comparativ cu rivalii săi, din cauza folosirii arcurilor elicoidale pe puntea spate.

Bena poate fi protejată cu tavă din material textil sau cu alte soluții oferite de Jeep sau parteneri aftermarket. Mai mult, suprafața este tratată cu un material foarte aderent, care va proteja elementele metalice de dedesubt.

Nu în ultimul rând, trebuie să menționăm și antifonarea habitaclului care, așa cum probabil vă așteptați (având în vedere faptul că majoritatea panourilor sunt detașabile) nu este la cele mai înalte cote. Practic, la peste 110 km/h sunetul vântului se face resimțit din plin în interior.

Preţ de achiziţie

În România, Jeep Gladiator are un preț de pornire de 72.000 euro cu TVA pentru versiunea Overland, pe care am avut-o și noi la test. Cu ocazia debutului, Jeep oferă și versiunea Launch Edition, care pornește de la 76.000 euro.

Indiferent de versiunea aleasă, vei primi același tren de rulare, compus dintr-un motor V6 diesel de 264 CP și cutia de viteze automată cu 8 rapoarte de la ZF.

Versiunea Overland aduce în standard dotări precum sistemul multimedia cu ecran de 8.4 inch și conectivitate Apple CarPlay/Android Auto, pachetul Alpine Premium Audio, Climatizare automata cu 2 zone, display multifunctional color de 7 inch integrat in instrumentele de bord, keyless go și keyless entry, faruri adaptive cu tehnologie LED, scaun șofer reglabil pe 6 direcții, jante de 18 inch, volan Premium îmbrăcat în piele și trepte laterale de acces.

Pe versiunea Launch Edition primești, în plus, scaune față cu încălzire, volan încălzit, sistem Roll-Up de acoperire a benei și camera video off-road, integrată în grila față.

Rivalii lui Jeep Gladiator sunt mult mai modești în ceea ce privește prețurile de pornire. Toyota Hilux pornește de la 37.000 de euro în acest moment, Isuzu D-Max de la aproximativ 30.000 de euro, în timp ce Ford Ranger Raptor se apropie de Gladiator cu al său preț de 63.000 euro.

Siguranţă

Modelele Jeep care apar în consemnările EuroNCAP sunt Compass, Renegade și Grand Cherokee, adică SUV-uri care sunt utilizate mai mult pe asfalt și justifică izbirea lor de barierele deformabile. Pentru modelele off-road, instituția europeană nu a avut foarte multă răbdare.

Jeep Gladiator nu a fost supus rigorilor încă, așa că va trebui să ne orientăm după performanțele reușite de fratele său, Wrangler. Acesta a fost testat în 2018. EuroNCAP i-a atribuit lui Wrangler doar o stea, un punctaj rușinos, marcat în primul rând de lipsa unor sisteme de siguranță tot mai des întâlnite, cum ar fi frânarea automată de urgență și menținerea benzii de rulare sau măcar avertizare la depășirea ei. Ai crede că pe Gladiator, un model mult mai nou, acestea nu ar mai fi o problemă, dar te-ai înșela.

Din păcate, parbrizul rabatabil nu permite instalarea unui sistem automat de frânare pentru situații de urgență, ceea depunctează serios ambele modele atât în evaluarea EuroNCAP, cât și în viața reală.

Există, însă, acum o mulțime de sisteme de siguranță noi, cum ar fi monitorizarea unghiului mort și avertizarea la ieșirea cu spatele dintr-o parcare.

Nu vă imaginați însă că punctajul EuroNCAP a ieșit atât de mic doar din cauza sistemelor de siguranță. Jeep Wrangler a primit doar 50% din punctajul pentru protecția pasagerilor adulți și 69% din cea pentru protecția pasagerilor copii. Sunt valori foarte slabe, comparativ cu ce oferă industria.

Ţinută de drum

Modelele Jeep au fost create pentru a putea aborda cele mai dificile drumuri. De fapt, acestea ar trebui să poată trece peste orice fel de suprafață, acesta fiind de fapt atuul lor.

Exact ca fratele Wrangler, Gladiator își propune să te poarte oriunde dorești, chiar și în versiunea sa de serie, fără niciun fel de modificare. Pentru a putea reuși astfel de performanțe, pick-up-ul american folosește un șasiu tip scară, separat de caroserie, și două punți rigide. Nimic ieșit din tipar până acum, majoritatea modelelor pick-up de talia sa folosind aceeași soluție tehnică. Diferența vine pe puntea spate, unde Jeep a ales altă abordare, pentru a îmbunătăți confortul pasagerilor.

Toate modelele din această clasă folosesc arcuri lamelare pe puntea spate, pentru a mări capacitatea lor de încărcare. În același timp, această soluție reduce confortul pasagerilor, mai ales dacă bena nu este încărcată. De aceea, Gladiator este cel mai confortabil model din acest segment, dar și cel cu cea mai mică capacitate de încărcare (doar 770 kilograme). Singurul model care mai are arcuri elicoidale pe puntea spate e Ranger Raptor, dar acesta e un model de performanță al popularului pick-up de la Ford, nu versiune standard.

Per total, Gladiator e o mașină confortabilă, iar suspensia își face treaba în liniște, atât pe șosea, cât și în off-road. De altfel, cu Gladiator poți merge cu viteze de 80-100 km/h, atât pe asfalt, cât și pe macadam, fără a sacrifica mult din confortul pasagerilor.

Eventualele gropi de dimensiuni mai mari trimit câte un șoc în șasiu și apoi în caroserie, dar acestea sunt dispersate instantaneu.

Direcția este super ușoară, fiind asistată electric, iar asta ajută atunci când ai de manevrat o mașină atât de mare. Totuși... Diametrul de bracare este gigantic, de peste 14 metri, ceea ce înseamnă că folosirea sa în orașele europene, cu ale lor drumuri vechi și înguste, nu e tocmai confortabilă. Mai mult, parcarea unui model cu o lungime de 5.6 metri va fi o provocare întotdeauna.

Ieși cu ea din oraș și vei observa imediat o relaxare. Mai mult, în off-road, modelul american se descurcă foarte bine, cu un unghi de atac de 41 de grade si 25 de grade pentru unghiul de degajare. Activează tracțiunea integrală și vei putea urca pe toate colinele care îți ies în cale.

Levierul reductorului are o cursă ușor greoaie, dar oferă acum mai multe moduri de rulare. Avem modul clasic, în care puterea merge către puntea spate. E și modul în care aderența se rupe cel mai ușor, chiar și atunci când asfaltul e puțin ud. Urmează modul 4H Auto, care permite gestionarea automată a resurselor pe ambele punți, fiind capabil să transmită până la 50% din acestea pe axa frontală. El este nou și este recomandat celor care nu sunt atât de specializați în off-road și vor doar o mașină cu aderență bună pe zăpadă sau noroi.

Următoarele trepte ale reductorului sunt pentru specialiști, adică 4H Part Time și 4L. Și, tot pentru specialiști este și funcția care permite deconectarea barelor stabilizatoare față pentru a îmbunătăți cursa suspensiei. Este incredibil câtă articulare poate oferi roata față în astfel de situații. Adaugă faptul că Gladiator are o gardă la sol de 27.5 centimetri și că poate trece printr-un vad de apă de 76 de centimetri și te vei simți invincibil.

Cât despre conducerea dinamică a lui Gladiator... Nu cred că e o idee bună. Vorbim de o mașină cu un centru de greutate poziționat foarte sus, care nu îți inspiră încredere. Dacă vrei să treci printr-un viraj cu viteză mare, s-ar putea să simți un gol în stomac atunci când vezi cât de mult se înclină Gladiator. Ruliul și tangajul sunt prezente la orice pas și te vor face să îți reevaluezi atitudinea.

 

Vizibilitate

Dacă vrem să vorbim despre vizibilitate, trebuie să ținem cont de caracterul dual. Practic, dacă ai toate panourile pe mașină, vizibilitatea va fi puțin deficitară spre zona din spate, mai ales în dreptul montanților posteriori. Aceștia sunt destul de butucănoși, obturând o bună parte din ceea ce ar trebui să vezi de la volan.

Aceasta ar fi, practic, singura critică cu privire la vizibilitatea din cabină, restul problemelor derivând din dimensiunile uriașe ale lui Gladiator. Estimarea distanțelor dintre mașină și obiecte/alte mașini din trafic va fi dificilă pentru începători. Din fericire, la mersul cu spatele vei fi ajutat de o cameră montată pe ușa de la benă, care, deși nu are cea mai bună rezoluție, s-a dovedit a fi mană cerească.

Oglinzile laterale mari sunt esențiale, iar dimensiunile acestora sunt fix la același nivel cu dimensiunile pickup-ului american.

Tehnologie

Pentru a trăi mai ușor alături de un Gladiator în traficul de zi cu zi, Jeep a pregătit o suită de tehnologii contemporane. Pornesc de la simplul computer de bord, digital, care poate fi color și generos în informații. El este dublat de un ecran central, legat la sistemul multimedia Uconnect.

Dimensiunea cea mai generoasă a acestuia, pe care o aduceți la lumină dacă bifați ce trebuie în lista de opționale, este de 8.4 inch. Sistemul promite o grafică bună și un răspuns tactil excelent. Păcat de meniul alambicat în care te pierzi. Nu lipsește suportul pentru sisteme ca Apple CarPlay și Android Auto.

Așa cum ziceam și la capitolul Interior, Jeep oferă și un sistem de navigație, prietenos, cu o serie de culori plăcute, indicații prețioase și imaginea unui Jeep văzut de sus pentru localizare.

Pe lista de opționale, clienții Jeep vor primi și un set de blocuri optice full LED, dezvoltate de specialiștii de la Magnetti Marelli.

Design

Atunci când a fost lansat faceliftul lui Jeep Wrangler, compania americană dădea dovadă de curaj, devenind prima din industrie care a renunțat la inscripționarea logo-ului său pe partea frontală a mașinii. Practic, designerii Jeep au spus că grila clasică a radiatorului, cu cele șapte fante verticale, este atât de cunoscută, încât nu mai e nevoie de altă introducere pentru cei care se uită la mașină. Aceeași soluție a fost aplicată și pe Gladiator.

Iar designerii au avut, bineînțeles, dreptate. Cu toate acestea, pe Gladiator vei găsi, în spate, numele companiei scris cu litere de-o șchioapă, acesta fiind al doilea lucru de care eu, personal, aș scăpa imediat după achiziție.

Primele care ar fi schimbate ar fi roțile. Pe Gladiator primești jante de 18 inch în standard, la pachet cu anvelope all-season, care nu fac cinste unui off-roader adevărat ca acesta. Așadar, un set de jante mai mari, cu anvelope A/T, cărnoase, ar trebui să fie prima mutare a oricărui proprietar, dacă vrea să fie luat în serios.

În rest, partea frontală rămâne dominată de grila tradițională Jeep și de farurile rotunde de pe laterale, precum și de capota care poate fi deschisă de oricine trece pe stradă, prin intermediul prinderilor laterale.

Desigur, Gladiator își poate schimba aspectul dramatic, atunci când începi să desfaci din panourile mașinii. Poți transforma modelul într-unul decapotabil, fără uși. Mai mult, poți chiar să rabatezi parbrizul extrem de ușor, prin intermediul a două șuruburi.

Iar asta înseamnă că, dacă vrei să profiți la maxim de toate atuurile lui Gladiator, ar fi bine să găsești un loc de stocare pentru toate aceste elemente demontabile și să folosești „Jeepul” la potențialul său maxim.

Nu ne-a placut

  • Izolarea fonică la viteze mari
  • Ratingul în testele de siguranță
  • Prețul piperat

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • Mare lucru nu e de adaugat fata de ce scrie in articol, acest jeep e de aproape doua ori mai scump decat o toyota, cred ca modelul din poze va fi unicat in romania.

    In incheiere, am o gluma de facut cu numele modelului, pe langa clasicele titluri de filme gen In Diana Jones, One Night in Paris sau Inspect Her Gadget, era si un film cu numele Glad He Ate Her :-))
    5 3
  • Unde trebuie să mă scarpin ca să râd?
    1 1
  • La creier scarpina-te.
    2 0
  • ochiometric, ca AM nu s-a mai obosit sa puna tabelul cu datele tehnice, ampatamentul interminabil anuleaza o parte din garda la sol respectabila.

    si iti dau dreptate ca va ramane unicat. pai de 2 ori mai scump decat hilux, de 10 x mai putin fiabil si probabil vede doar praful ridicat de hilux pe offroad si in sarcinile curente in care sunt folosite astfel de masini...cine e nebun deci sa isi dea foc la bani?
    2 2
  • Andrei
    Singurul lucru bun la masina asta e cutia aia de viteze ZF, o automata legendara.
    0 0
  • @DanG

    Ma gandesc ca mai sunt oameni de afaceri excentrici care au o varsta si au visat la un Jeep in copilarie si vor o masina cu care sa mearga la vanatoare sau pe la ferma. Cam cum as vedea un client de Hummer in Romania.

    Altfel, pe santiere sau pe post de cal de povara, o japoneza all the way.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru