Drivetest Maserati Ghibli facelift

Maserati Ghibli facelift zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 13.04.2021
Secretul tridentului

Când trebuie să te lupți cu sfânta treime germană din segmentul premium, nu sunt foarte multe soluții. Ori cauți să îi bați cu motoare cât mai economice, ori te axezi pe artizanat și finisaje demne de Cartea Recordurilor.

Însă, atunci când ești italian și esența produselor tale este emoția, atunci tocmai ai descoperit o a treia soluție de a lupta cu Audi, BMW și Mercedes-Benz. Maserati se folosește de acest atribut încă din 2013, atunci când a revenit în forță cu Ghibli în segmentul lui Seria 5, A6 și Clasa E.

Noul Ghibli a dovedit tuturor că italienii s-au trezit și pot propune alternative tentante. Astăzi, la aproape 8 ani după, Ghibli e în continuare pe piață. Rivalii germani au schimbat o generație, însă italienii se încăpățânează să păstreze modelul pentru că designul este la fel de seducător.

Însă, e clar că la interior se simțea nevoia unui aer proaspăt. Prin urmare, complet atipic pentru acest segment, Ghibli a primit un facelift consistent abia după 8 ani.

PREZENTAREA VIDEO A MODELULUI TESTAT

Maserati Ghibli facelift

  • Pret de pornire 75.375 €
  • Pret model testat 97.390 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

De îmbunătățiri era nevoie și sub capotă. Nu pentru că motoarele Maserati ar fi depășite din punct de vedere al performanțelor. Dimpotrivă. Era nevoie de un upgrade pentru a alinia gama la cerințele de emisii tot mai stricte. Și uite așa m-am ales eu cu un motor de numai 2.0 litri pe mașina mea de test.

O blasfemie pentru puriștii Maserati. O necesitate pentru a reduce emisiile. Din fericire, n-am dus lipsă de resurse, pentru că motorul acesta, folosit deja și de modelele Alfa Romeo, a venit la pachet cu 330 de cai putere. Cuplul este și el generos, întrucât atinge 450 de Nm. E drept că este livrat ceva mai târziu decât te-ai aștepta și că mașina cântărește două tone, însă reprizele sunt bune, iar sedanul italian nu dezamăgește.

E drept, ca să simți că te-ai ridicat la înălțimea designului italian, ar fi recomandat să alegi direct motorizarea V8.

Motorul cu patru cilindri vine la pachet cu un compresor electric, menit să compenseze eventualele ezitări ale celui clasic. Ceea ce o să simți tu la volan este o livrare neașteptată a resurselor. Te trezești cu un impuls atunci când te aștepți mai puțin. De parcă nu ar exista o comuniune perfectă cu accelerația. E ca atunci când te uiți la un film, iar imaginea și sunetul au un decalaj aproape insesizabil.

Sunt mai multe moduri de rulare și abia în treapta Sport pare că reacțiile se fluidizează. Ar mai fi modul Normal, cel în care am petrecut cel mai mult timp, și ar mai fi modul ICE (abrevierea de la Increased Control and Efficiency), care poate reduce consumul. E un fel de mod ECO. Dar pentru că suntem italieni, îi spunem ICE.

Sunetul motorului este în continuare plăcut, însă nu agresiv sau înălțător. Îi lipsește nota aia de nebunie cu care ne-au obișnuit modelele Maserati. Resursele motorului cu patru cilindri sunt exploatate de o cutie automată cu 8 rapoarte, furnizată de ZF. Se mișcă decent cu retrogradarea, însă nu excelează.

Așa că ar fi bine să mai iei și tu „taurul de coarne” și să mai schimbi vitezele cu ajutorul padelelor metalice din spatele volanului. E și păcat să nu profiți de ele, mai ales că Maserati este unul dintre puținii producători care oferă un mod Manual pe bune. Atunci când ajungi în limitare, cutia nu schimbă automat. Tu ești stăpânul absolut.

Problema e că s-ar putea să-ți placă cum sună motorul în zona roșie a turometrului și să uiți să schimbi.

Consum

Motivul pentru care Maserati și-a asumat blasfemia și a trecut la numai 4 cilindri sub capota lui Ghibli este consumul. La pachet cu emisiile de CO2. Normele de poluare forțează mâna tuturor producătorilor. Așa am ajuns să avem acest motor cu patru cilindri, conectat la un sistem micro-hibrid de 48 V.

Așadar, deși în fișele oficiale o să-l regăsiți drept Maserati Ghibli Hybrid, ar fi bine să știți că e doar o strategie de marketing și că sedanul nu este un hibrid clasic sau un hibrid plug-in. Este vorba despre tehnologia care ar trebui să mai înmoaie valorile de consum în mediul urban prin recuperarea eficientă a energiei irosite la frânare și prin susținerea consumatorilor pe o perioadă de timp mai lungă, atunci când motorul este oprit.

Sistemul micro-hibrid oferă un timp destul de mare cu motorul oprit, foarte util atunci când ești în trafic. Repornirea sistemului start-stop se face discret, fără zgomote neplăcute sau vibrații. Însă, când vine vorba de valori de consum în trafic real, nu vă așteptați la minuni sau la un consum de diesel.

Dacă forțați limitele, fără 20 de litri nu scăpați. Dacă exploatați totul în limite normale, mașina înghite între 15 și 17 litri la 100/km în mediul urban. Știu, acesta este momentul în care unii vor ofta după diesel. Dar ar fi recomandat să nu mai ofteze, pentru că oricum nu-l mai aduc înapoi. Dieselul e mort și îngropat pentru Maserati.

Dacă aruncăm un ochi în fișa oficială, italienii susțin cu mult optimism că berlina are un consum mixt de 7.2 litri/100 km.

Conform fișei tehnice, comparativ cu rivalii săi, Maserati Ghibli este printre cele mai economice alternative. Este depășit doar de BMW 540i cu un consum mixt de 6.3 litri/100 km. 

Audi A6 55 TFSI îi suflă în ceafă lui Ghibli cu un consum de 7.3 litri/100 km, iar la coada clasamentului se află Mercedes-Benz E450 cu o valoare de 7.9 litri/100 km. E drept, vine și cu mai multe resurse (367 de cai).

 

 

Performanţe

Cât Maserati mai rămâne într-un Ghibli cu motor în patru cilindri? Destul. Resursele sunt livrate bine și decorul se succede repede. E pachetul pe care îl aștepți într-un sedan premium. Și, spre deosebire de consum, unde nu era justificată renunțarea la agregatul diesel, aici chiar putem vorbi despre o superioritate clară a noului motor: e cu 0.7 secunde mai rapid decât vechiul Ghibli diesel.

Asta înseamnă că reușește să accelereze de la 0 la 100 de km/h în doar 5.7 secunde. Viteza maximă de 255 km/h este ușor superioară rivalilor săi germani, care sunt limitați la 250 de km/h.

Cel mai rapid rival al lui Ghibli este Mercedes-Benz E450 4Matic cu un timp de accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 5.0 secunde. Este urmat de Audi A6 55 TFSI Quattro cu un timp de 5.1 secunde și de BMW 540i cu un timp de 5.2 secunde.

 

Interior

Primul meu contact cu Maserati Ghibli datează din anul 2013. Asta o să vă ajute să înțelegeți cât de longeviv poate fi un sedan din acest segment dacă i-ai creionat un design atrăgător. Încă de pe atunci materialele erau foarte bune. Acum însă, când putem vorbi despre o maturitate deplină, interiorul abundă în materiale de calitate.

Faceliftul ne aduce înțelepciunea cea de pe urmă și reușește să eclipseze multe modele germane cu pedigree. Calitatea materialelor este de invidiat. Chiar și finisajele sunt excepționale. Ai zone unde mâinile tale nu se mai dezlipesc de pe aluminiul rece sau de pe pielea moale. Până și plafonul este catifelat și moale.

Scaunele au o susținere laterală bună și vin cu logo-ul Tridentului embosat în tetieră. Pe locurile din spate ai spațiu decent la nivelul picioarelor și al capului, însă tunelul median este destul de mare și o să încurce un al treilea pasager.

Pe locurile din față creionarea poziției la volan este bună, iar ergonomia păstrează utilizarea butoanelor clasice. O să intuiești rapid fiecare comandă a climatizării, precum și restul funcțiilor de pe consola centrală. Cu spațiile de depozitare s-ar putea să fie o problemă.

Consola centrală uriașă a găsit un loc pentru telefonul tău mobil. Este ascuns în planșa de bord. Practic, îl pui pe o tăviță care iese din planșa de bord. Îl și poți încărca prin inducție acolo. Doar că nu mai ai acces la el. Ca să nu mai spun că atunci când este trasă tăvița telefonului nu se mai poate deschide suportul de pahare de pe consola centrală. Una peste alta, la propriu.

Altfel, celelalte spații de depozitare sunt decente, atât cotiera, cât și buzunarele ușilor. În portbagaj ai 500 de litri și o gură de încărcare generoasă. E o valoare mai mică decât a rivalilor germani. Berlina italienilor este la coada clasamentului. Cel mai spațios portbagaj din segment îl are Mercedes-Benz Clasa E cu o capacitate de 540 de litri. Este urmat de BMW Seria 5 și Audi A6 care sunt la egalitate cu valoarea de 530 de litri.

Preţ de achiziţie

Motorul cu patru cilindri al actualului Maserati Ghibli facelift reprezintă versiunea entry-level, biletul de acces în gamă. Un bilet piperat, dacă ne uităm că socotelile încep de la 75.300 de euro. Modelul este disponibil cu două niveluri de echipare, GranLusso (87.000 de euro) și GranSport (tot 87.000 de euro). În cazul exemplarului meu de test, după ce am adăugat și câteva opționale configurației GranSport, valoarea finală a ajuns la 97.400 de euro.

În analiza cu rivalii săi ne-am raportat la motorizarea de 2.0 litri cu 330 de cai putere și echipare de bază. Astfel, am descoperit că Maserati Ghibli este cea mai costisitoare alternativă din segement.

BMW 540i, în configurația de bază cu propulsie, fără xDrive, oferă un motor de de 333 de cai putere, cuplat la cutia automată Steptronic cu opt rapoarte, pentru suma de 63.427 de euro.

Audi A6 55 TFSI, în configurația Basic, vine standard cu sistemul de tracțiune integrală Quattro și cu un motor de 340 de cai putere, cuplat la transmisia automată S Tronic cu șapte trepte, pentru suma de 67.372 de euro.

Și nu în ultimul rând, pentru 72.230 de euro, Mercedes-Benz E450, în versiunea de echipare Avantgarde, oferă standard sistemul de tracțiune integrală 4Matic și un motor de 367 de cai putere, cuplat la o cutie automată 9G-Tronic cu nouă rapoarte.

Siguranţă

Maserati Ghibli a fost testat de EuroNCAP încă din anul 2013, atunci când a apărut pe piață. A obținut 5 stele și un punctaj foarte bun pentru protecția pasagerilor. Ar fi interesant de văzut cum s-a adaptat modelul italian la noile norme de siguranță ale organizației, devenite mult mai stricte în ultimii ani.

E drept, faceliftul îi aduce lui Ghibli o mulțime de sisteme de siguranță noi. Printre ele se numără și pilotul automat adaptiv, sistemul de monitorizare a unghiului mort și camera video la 360 de grade. Toate acestea sunt opționale. Coroborarea lor poate oferi un sistem de rulare semi-autonom de nivel 2.

Ţinută de drum

Maserati Ghibli se adresează celor care vor o mașină cu personalitate. Atât din punct de vedere estetic, cât și din punct de vedere al ținutei de drum. Nu ai o mașină echilibrată și fără emoție precum un Audi A6, dar nici un zeu al confortului precum Clasa E. L-aș apropia mai mult de BMW Seria 5, însă parcă vorbim de ceva mai mult rafinament în cazul neamțului.

Un lucru e cert: nu-ți va lipsi sportivitatea în cazul lui Ghibli. Ai o suspensie cu amortizoare adaptive, care îți poate oferi diferite moduri de rigidizare. Însă, diferențele dintre ele nu sunt atât de sesizabile. Cert este că o să simți mașina asta destul de bine plantată pe șosea, gata să se avânte în orice viraj. Și ruliul este decent estompat, așa că nu-ți rămâne decât să fii atent la izbucnirile temperamentale ale punții spate, care poate rupe ușor aderența, mai ales dacă ești în Sport și asfaltul e ușor umed.

Mașina pe care am testat-o eu mi-a oferit acest deliciu de vreo câteva ori. Însă, e nevoie de atenție și moderație, pentru că acest deliciu se poate transforma ușor în supliciu. E drept, te încurajează și îți oferă încredere și direcția destul de precisă, însă transpusă în interior prin intermediul unui volan cam mare și deloc atrăgător. În oraș, direcția se va simți greoaie și va descuraja manevrele de parcare greoaie.

Cât privește confortul oferit de Ghibli, trebuie să spunem că suspensia se va simți mai rigidă decât pe alte sedanuri germane. Din fericire, ea este destul de bine antifonată și vor fi rare situațiile în care va transmite zgomote neplăcute la interior.

Vizibilitate

E o mașină italiană, deci trebuia să arate bine. Asta implică unele compromisuri, mai ales în partea din spate, unde linia plafonului urcă neașteptat de mult și îngustează luneta. Linia portbagajului se înalță cam mult și limitează astfel vizibilitatea posterioară.

Din fericire, oglinzile laterale sunt bine croite și proporționate. Montanţii spate sunt şi ei extrem de generoşi, ceea ce înseamnă că e nevoie de atenţie la garările cu spatele. Tot un montant ridică probleme şi în partea din faţă. Aici, stâlpul din dreptul şoferului obturează vizibilitatea în viraje pronunţate.

Tehnologie

Faceliftul ne aduce o adevărată gură de oxigen în interiorul lui Ghibli. Corespondentul oxigenului este ecranul de 10.1 inch, amplasat în centrul planșei de bord. Are o luminozitate foarte bună și o grafică excelentă, bine definită, cu o serie de culori vii și plăcute. Simțul tactil este și el bun, însă procesarea comenzilor și a informațiilor poate avea uneori mici întârzieri.

Meniul nu este cel mai prietenos din lume, așa că ai nevoie de o acomodare. Bineînțeles că acest nou sistem multimedia, care rulează un Android în spatele ecranului generos, oferă conexiune Apple CarPlay și Android Auto.

Deși majoritatea rivalilor din segment au trecut deja la un intrumentar de bord complet digital, Maserati Ghibli nu face pasul. Păstrează un instrumentar clasic, cu două ceasuri analog. Acestea flanchează un computer de bord color, cu un afișaj generos, însă nu foarte complex.

Pe lista dotărilor o să regăsești scaunele reglabile elctric și încălzite, închiderea soft-close a ușilor, accesul și pornirea fără cheie. 

Design

Faptul că avem în față o mașină care arată aproape la fel ca acum 8 ani, când a fost lansată pentru prima dată, spune multe despre rețeta estetică elaborată de italieni. Este actuală și acum, iar faceliftul nu aduce multe noutăți. Bineînțeles că blocurile optice față beneficiază acum de faruri Matrix LED și de un design interior ușor diferit.

Dacă o să te uiți cu atenție, faptul că ai în față un micro-hibrid este sugerat de micile inserții albastre de la nivelul logo-ului de pe umărul spate și de etrierii albaștri, ascunși în spatele unor jante de 20 de inch. Personal, m-am îndrăgostit iremediabil de evacuarea dublă, reală, un mare avantaj în fața rivalilor germani, care păcătuiesc cu evacuări false.

Spatele este completat de un set de stopuri cu LED, care au o semnătură ce ne amintește de vechiul Maserati 3200 GT.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitatea spate
  • Prețul piperat

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • frumos
    16 5
  • Bachelita
    S-a dus pe copca si Maserati,gata.100 000e,deschizi capota si vezi un plastic pe motor de zici ca e Golf,2000cmc la doua tone,cuane,asta e orice da' numa' sportiva nu.
    14 15
  • @Unul altul
    Asa o fi dar intretinerea la ele e pacatoasa si nu ti-o poate face oricine,ma refer la suspensie. Unele consumau de noi mai mult ulei hidraulic decat motorina sau benzina, asta e si cauza pentru care au scos-o de pe masini,era complexa,costa mult si isi facuse o reclama negativa intre posesori in legatura cu fiabilitatea ei.In rest au fost masini foarte bune,AU FOST,sa ne intelegem,pana prin 2000 asa,la fel ca toate marcile.
    7 4
  • Adormit
    Am raspuns din greseala aicinin loc de articolul cu Citroen.
    https://www.automarket.ro/stiri/noul-citroen-c5-x-motorizare-plug-in-hybrid-si-suspensie-activa-citroen-103337.html
    5 2
  • Foarte frumoasa masina dar din pacate legendele urbane sau nu o fac prea rara pe strazi. Ar trebui sa le multumim celor cativa curajosi care o cumpara :)
    16 3
  • Văd că marota emisiilor CO2 e de neoprit și-n testele AM, deși motoarele cu ardere internă funcționează la fel ca noi, energetic vorbind.
    Și nici noxe nu mai emit practic.
    Suntem totuși obligați de-o vreme să purtăm noi înșine filtre obligatorii și să calculăm ”amprenta de carbon” a copiilor noștri.
    29 2
  • Scrooge
    cam si destul de invechita...pentru iubitorii de old school merge. pacat ca acesti iubitori nu prea stau bine pe cascaval. :)
    10 6
  • Daca mi-as permite, dar nu este cazul, fara sa stau pe ganduri as alege masini Italiene vs Germane (Alfa - Maserati)
    11 0
  • Oglinda marian
    Sunt smecher din tata fiu am cumpărat 10 pentru taxi voi săracilor gura mica oglinda marian branistea galati smecher din tata fiu
    0 4
  • petrush
    ne place designul, sunetul motorului si calitatea materialelor. masina ,mai putin. siigur nu e nemteasca, dar nici macar cat arteon?
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru