Drivetest Maserati Grecale

4.7
Maserati Grecale zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 12.12.2022
Vântul schimbării

Maserati nu mai este la primul experiment de tipul SUV și, dacă au existat de-a lungul timpului câțiva critici care considerau ca acest tip de caroserie nu se pliază pe istoricul companiei italiene, aceștia și-au descărcat deja nervii pe Levante.

Așadar, la dezvăluirea lui Grecale, cel de-al doilea SUV din istoria Maserati, reacțiile în online au fost mult mai liniștite. Nu doar pentru că ne acomodasem deja cu Levante, dar și pentru că unii chiar așteptau în showroom-uri ceva mai nou din partea Tridentului.

De unde această schimbare de la repulsie la bucurie? Simplu: pentru că industria auto e dominată de SUV-uri, iar Maserati nu face altceva decât să țină pasul.

Așadar, fidel numelui său (Grecale este un vânt din Mediterană), noul SUV al italienilor marchează încă un moment de cotitură: vântul schimbării, care bate puternic din pupa. Și care împinge Maserati în direcția electrificării.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Maserati Grecale

  • Pret de pornire 74.500 €
  • Pret model testat 93.500 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Dacă în cazul lui Levante am invocat anumite discrepanțe între dimensiunea SUV-ului și o eventuală motorizare de numai 2.0 litri, cu 4 cilindri, în cazul lui Grecale, aceeași opțiune are mai mult sens.

Da, Grecale poate fi achiziționat aproape exclusiv cu motoare de 2 litri sub capotă. Vorbim de propulsoare pe benzină, cu 4 cilindri, mild-hybrid, cu 300 sau 330 de cai putere, pe versiunile GT, respectiv Modena. Desigur, dacă ești dispus să plătești în plus, cei de la Maserati îți oferă și un propulsor de 3 litri, V6 twin-turbo, cu 530 de cai putere, derivat din monstrul de pe supercarul MC20.

Noi am fost cu picioarele pe pământ, având la dispoziție un model GT, adică doar 300 CP. Exact la fel ca în cazul lui Levante, motorul acesta e hibridizat ușor, cu ajutorul unui mic motor electric la 48V, care preia o parte din atribuțiile auxiliare ale mașinii, totul în scopul de a scădea consumul.

Mai mult, același motor are rolul de a activa artificial turbina propulsorului, pentru a se asigura că ai la dispoziție un tren de rulare fără temutul fenomen de „turbo lag”. Practic, ai un compresor acționat electric, care încarcă turbina atunci când accelerezi, pentru un răspuns impecabil în pedală, sistem numit și e-boost.

Din fericire, totul funcționează impecabil, iar răspunsul lui Grecale GT, la fiecare apăsare a pedalei de accelerație, este ireproșabil. Aici intervine, bineînțeles, și cutia de viteze automată cu 8 rapoarte și convertizor de cuplu, de la ZF. Da, e acea cutie faimoasă, 8HP.

Aceasta e setată foarte bine de către inginerii Maserati și ține pasul cu tine, pe tot parcursul exploatării, aproape telepatic. Apeși un pic mai tare pe accelerație, dar nu destul cât să retrogradeze? Nu-i nimic, cutia e acolo cu tine. Vrei să retrogradeze o treaptă sau două? Apasă mai hotărât pe accelerație și ți se îndeplinește dorința.

Transmisia automată cu 8 rapoarte este de lăudat, dar cine nu iubește deja geniala unitate 8HP de la ZF? În această configurație a fost setată foarte bine, atât pentru schimburi rapide de treaptă în modul Sport, cât și pentru liniaritate perfectă atunci când mergi relaxat.

Puterea este trimisă către toate cele patru roți ale mașinii prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală care favorizează puntea spate.

Sunetul propulsorului se face simțit în interior la turații mai mari, dar asta nu e o problemă. Ba din contra: mi-ar fi plăcut să fie ceva mai persistent. Dacă deschizi geamul s-ar putea chiar să auzi o notă plăcută venind dinspre evacuare.

Per total, deși pare un sacrilegiu, motorul cu patru cilindri de sub capotă se descurcă bine în cam toate situațiile și nu am simțit nevoia de mai mult, niciodată. Ai resurse care îți permit să împingi mașina la limită și care îți oferă o dinamică bună. Așadar, dacă poți trece peste prejudecăți, vei observa că nu ai nevoie de mai mult.

Consum

Deși Grecale este un model mild-hybrid, nu te aștepta ca această arhitectură să aducă minuni la capitolul consum, în exploatarea zilnică a mașinii. Până la urmă ai cumpărat un SUV de 1.8 tone, cu 300 de cai putere.

Conform testelor WLTP, Maserati Grecale GT ar trebui să afișeze un consum mixt de aproximativ 9.3 litri/100 km. Ei bine, numerele obținute de mine au fost un pic diferite. Prin București, nu am văzut cifre sub 15 litri/100 km, iar asta când am mers cât se poate de domol. Media a fost mai aproape de 17 litri/100 km.

În afara orașului, în regim de Drum Național, cu o viteză medie de 75 km/h, consumul a scăzut la valoarea de 7 litri/100 de kilometri. Pe autostradă, la 130 km/h, acesta a urcat din nou, indicând un costisitor 8.5 litri/100 kilometri.

Rivalii lui Maserati Grecale nu se laudă cu cifre mai bune. Cel mai important adversar pare a fi Porsche Macan. Modelul german are un consum mixt estimat la 10 litri/100 kilometri, deși sub capota sa vei găsi un propulsor de 2 litri în 4 cilindri, cu 265 CP și 400 Nm cuplu.

Tot aici am putea include și BMW X3 în versiunea xDrive30i. Modelul bavarez are o putere de 245 CP dintr-un motor de 2 litri, cu patru cilindri în linie, și un consum estimat de 7.6 litri/100 km. Versiunea Mercedes-Benz GLC 300 are un consum mediu estimat de 8.2 litri/100 kilometri, grație celor 258 CP și 400 Nm cuplu.

Performanţe

Așa cum ați putut observa, în capitolul de mai sus, Grecale, chiar și în cea mai puțin potentă versiune a sa, își domină rivalii din punct de vedere al puterii dezvoltate. Cu 300 CP, modelul italian poate atinge viteza de referință de 100 km/h în doar 5.6 secunde, mai rapid decât toți rivalii săi direcți.

Ce-i drept, modelele BMW și Mercedes-Benz nu sunt rivali direcți pentru luxosul Maserati, dar nici Porsche Macan nu salvează onoarea celorlalte opțiuni germane. Cu 265 CP și cutia automată PDK, modelul entry-level Macan atinge 100 km/h în 6.2 secunde, la egalitate cu Mercedes-Benz GLC 300 și mai rapid cu 0.4 secunde decât BMW X3 xDrive30i.

În ceea ce privește vitezele maxime ale acestor mașini, Grecale câștigă din nou, la aproximativ 8 km/h diferență, ajungând la 240 km/h.

Interior

Spre deosebire de abordarea conservatoare aplicată în interiorul fratelui mai mare, noul Grecale aduce un aer proaspăt. Totul este tehnologizat, demn de anul 2022, cu nu mai puțin de patru ecrane la interior. Unul mai controversat decât celelalte. Dar despre asta mai târziu puțin.

Maserati a fost întotdeauna unul dintre acele branduri care fac tot ce le stă în putință pentru a satisface gusturi exigente. Această atitudine devine evidentă atunci când accesezi habitaclul. Toate zonele cu care vei avea contact sunt acoperite de materiale de calitate înaltă. De la pielea de pe scaune, la difuzoarele sistemului audio făcute din aluminiu. Totul este făcut cu simț de răspundere și îți răsfață buricele degetelor.

Pielea a fost aplicată aproape peste tot și vei căuta mult până vei găsi plastice de slabă calitate. Sigur, acestea se regăsesc și în cabina lui Grecale, dar numai în zone bine ascunse. Până și suprafețele care păreau făcute din plastic negru, lucios, s-au dovedit a fi de fapt lemn, o caracteristică a modelelor premium din trecut.

Trecerea spre un interior mai tehnologizat vine și cu câteva probleme de adaptare. De exemplu, unele butoane au dispărut, la fel și unele mânere. Da, ați auzit bine. Deschiderea ușilor se face acum electronic, prin apăsarea unor butoane poziționate pe uși, dublate de mânere mecanice ascunse în interiorul panourilor ușilor. Apoi, au dispărut și butoanele tradiționale pentru lumini, acestea fiind ascunse în meniul ecranului de jos, de pe planșa de bord.

Dacă mi-ar fi spus cineva asta, nu aș fi pierdut 10 minute căutându-le pentru a activa pozițiile în timpul ședinței foto. Ce să-i faci, probleme de care ne lovim doar noi, jurnaliștii. Pun pariu că farurile stau pe Auto și nu le mai caută nimeni.

Spațiile de stocare sunt și ele generoase, începând de la cotiera centrală, până la panourile ușilor, torpedou, și portbagajul de 535 de litri, cu mult peste cel de 458 de litri de pe Macan, dar sub cele de 620 și 520 de litri ale rivalilor GLC și X3.

Iar în ceea ce privește spațiul pentru pasageri, am fost plăcut surprins de Grecale. Deși este un model mai mic decât Grecale, spațiul oferit pasagerilor este surprinzător de mare. Cumva, inginerii și designerii au făcut ceva magie și au aranjat lucrurile în așa fel încât să ofere de ajuns loc chiar și pentru patru persoane de circa 1.8 metri înălțime.

Preţ de achiziţie

În România, dacă vrei să achiziționezi un Maserati Grecale, te uiți la prețuri care încep de la 74.500 de euro cu TVA, pentru versiunea de bază, GT.

De aici prețurile urcă pentru versiunile Modena și Trofeo. Cu toate acestea, prețul final plătit pentru un Grecale variază foarte mult. Asta pentru că un Maserati se configurează, nu se cumpără pur și simplu în versiunea de bază. Modelul meu de test purta o etichetă de aproximativ 93.500 de euro, cu opționale de aproape 19.000 de euro incluse. Cam cât o mașină de oraș.

Printre cele mai scumpe opțiuni am regăsit jantele cu design specific, care aveau 20 de inch (1.610 de euro), tapițeria de piele (2.690 de euro), culoarea Astro Bianco (920 de euro), trapa electrică panoramică (1.430 de euro), pachetul handling (1.150 de euro) și pachetul Tech Assistance care include Head-up Display, ecran cu protecție termică și încărcător wireless pentru telefon (940 de euro).

Prețul de pornire pentru un Grecale e mai mare decât cel al rivalului său principal, Porsche Macan, care pornește de la 68.815 de euro pe piața locală.

Aceeași regulă se aplică și pentru restul modelelor menționate anterior. BMW X3 xDrive30i are un preț de pornire de 58.500 de euro, în timp ce Mercedes-Benz GLC 300 de la 68.360 de euro, ambele prețuri cu TVA.

Siguranţă

Maserati Grecale nu a fost supus testelor EuroNCAP. Nu este neapărat surprinzător, mai ales că vorbim despre un model ce a fost lansat acum 6 luni. Cu toate acestea, putem să ne facem o idee cu privire la siguranța oferită de SUV-ul italian.

Lista de elemente standard la capitolul siguranță este bogată. Grecale vine cu șase airbag-uri în dotarea standard, dar și cu o armată de sisteme de siguranță activă.

Cele mai interesante sunt controlul vectorial al cuplului (disponibil în modul Sport) și pachetele care sunt atente la ce se întâmplă pe șosea (monitorizarea unghiului mort, cruise controlul adaptiv cu Stop&Go, avertizarea la părăsirea accidentală a benzii de rulare și avertizare la o potențială coliziune cu mașina din față).

Ţinută de drum

Dacă vorbești de Maserati, trebuie neapărat să ții cont de istoria acestui brand, plină de reușite în motorsport. Așadar, orice model care poartă logo-ul, trebuie trecut prin câteva teste absolut necesare pe partea de dinamică.

Fix cu asta o să și începem aici, pentru că Grecale are la bază o platformă care a fost extrem de lăudată din primul moment în care am luat contact cu ea: Giorgio. Poate vă sună cunoscut, poate nu, dar aceasta e platforma pe care a visat-o răposatul Marchionne și care a pus din nou Alfa Romeo pe harta entuziaștilor.

Lansată acum mai bine de 6 ani, platforma Giorgio a stat la baza revigorării brandului Alfa Romeo. Acum, iată, e posibil să insufle ceva viață și în brandul Maserati.

Fiind o platformă cu propulsie spate, noul Grecale e foarte dornit să scoată fundul în decor, chiar dacă are tracțiune integrală la dispoziție. Sistemul a fost setat de așa manieră, încât să trimită mai multă putere pe puntea spate, transformând radical caracterul mașinii: dintr-una docilă, într-una nărăvașă, imediat ce ai decis să turezi mai mult motorul.

Grecale e o mașină distractiv de condus, chiar și în cea mai docilă variantă, respectiv GT-ul de față, cu 300 CP. Suspensia adaptivă își face treaba cu brio, iar atunci când vrei să mergi dinamic, ține exemplar greutatea mașinii sub control, fără prea mult ruliu sau tangaj.

Sigur, vorbind de un model cu o gardă la sol generoasă, nu te vei simți ca într-o Giulia, dar Grecale poate să țină piept unui Macan cu lejeritate, ba chiar să îl și învețe câteva lucruri noi, ocazional.

Și poate cea mai atractivă caracteristică a noului Grecale este modul în care merge atunci când nu te grăbești. Confortul oferit de noul SUV italian este demn nu doar de sigla sa faimoasă, ci și de ceea ce oferă rivalii din segment. Această personalitate bipolară va aduce multă satisfacție clienților pe termen lung.

Vizibilitate

Din cauza formei alungite spre spate, ce se aseamănă cu un Coupe înălțat, Maserati Grecale are unele carențe în ceea ce privește vizibilitatea. Observi imediat faptul că luneta este plonjată și că taie din unghiul vizual, în timp ce stâlpii parbrizului sunt și ei deranjanți.

Nu vei avea însă nicio problemă la manevrele de parcare, pentru că inginerii Maserati au reparat ce-au "stricat" designerii și au montat un sistem de camere, care îți oferă o vedere la 360 de grade. Camerele chiar au o rezoluție și o calitate foarte bună, atât ziua, cât și după lăsarea întunericului.

Senzorii de parcare față și spate sunt și ei nelipsiți din program, iar camera de marșarier este dublată de una frontală, care poate fi și utilă dacă-ți place să trăiești periculos și să parchezi aproape de pereți.

Tehnologie

Grecale este, în acest moment, cel mai avansat model Maserati din punct de vedere tehnologic. Este, de altfel, și normal să fie așa, din moment ce SUV-ul italian este și cel mai nou produs lansat de compania din Modena.

Eforturile sunt clare. Ecranele, de exemplu, au o grafică înaltă și un design absolut superb, alături de o rată de împrospătare care nu te va obosi pe timp de noapte. Instrumentarul de bord de 12.3 inch dispune de mai multe moduri de afișare a conținutului, iar dacă nu te mulțumește niciunul, sistemul Head-Up Display e acolo să te ajute.

Sistemul multimedia este complet nou și este construit pe bazele sistemului Android. Acesta este ușor de folosit, răspunde rapid la comenzi și este intuitiv. Nici cu ecranul de 12.3 inch nu îmi este rușine, fiind cel puțin la fel de bun ca fratele său folosit pentru instrumentarul de bord.

Pe parte audio avem de-a face cu o colaborare între Maserati și specialiștii italieni de la Sonus Faber. Asta ne aduce un sunet cu adevărat premium în interiorul lui Grecale. Poate un pic mai mult volum ar fi putut fi adăugat, dar claritatea sunetul poziționează acest sistem în topul preferințelor mele la acest capitol.

Faptul că ai și conectivitate Android Auto și Apple CarPlay fără fir este de acum o normă în industrie și nu cred că mai trebuie menționat expres.

Designul este și el unul îndrăzneț. Planșa de bord este dominată de trei ecrane, poziționate unul sub altul. Cel mai sus se află... ceasul. El este al patrulea ecran care nu vă ieșea la numărătoare. Da, acum ceasul clasic Maserati este digital și poate fi configurat să afișeze ora curentă în diferite moduri. Poate afișa chiar și alte informații utile cu privire la mașină. De la ce forțe apasă asupra ta, la cât de tare apeși pe accelerație sau frână. Mai mult, acest ceas este acum folosit și ca un punct de reper în comunicarea cu mașina, asistentul virtual al acesteia oferind feedback cu ajutorul acestui ecran.

Mai jos vei găsi un ecran pentru sistemul multimedia, iar sub el încă unul pentru sistemul de climatizare și alte setări. Între ele vei găsi și butoanele transmisiei automate. Probabil, un schimbător tradițional era considerat învechit de către designerii mașinii. Mai ales dacă privești în antiteză cu tehnologia oferită de mașină.

Design

Lăsând la o parte glumele cu și despre Ford Puma, Porsche Macan sau Jaguar E-Pace, noul Grecale are un design fresh, unul care nu îl va lăsa să treacă neobservat.

Ca de obicei, vorbim de elemente clasice Maserati, adaptate la un „trup” de SUV. Spre exemplu, grila din partea frontala e uriașă și are tridentul clasic Maserati înfipt în mijloc. Din lateral, proporțiile sunt și ele clasice, iar montantul C găzduiește iarăși un trident Maserati.

Detaliile fac toată diferența și se regăsesc la tot pasul. De exemplu, farurile conțin inscripția „Maserati” laolaltă cu trei elemente reflectorizante portocalii, care ne aduc aminte de farurile mașinilor din SUA.

Modelul nostru de test a fost îmbrăcat și cu o culoare specială, disponibilă opțional, Astro Bianco. În combinație cu interiorul roșu, pot spune că am avut un Grecale îndrăzneț.

În final, așa cum îi stă bine unui producător premium, Maserati Grecale este disponibil cu o multitudine de combinații cromatice, limitate doar de mărimea portofelului și imaginația clientului.

 

Nu ne-a placut

  • Vizibilitatea spre zona din spate fără ajutorul camerelor
  • Prețul piperat
  • Lipsa unui motor cu 6 cilindri în afara versiunii Trofeo

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Recomandare, schimbati fotograful.
    8 2
  • Pozele astea făcute în penumbră și neclare sunt de toată lauda adică artistice probabil. Nu mi-am putut da seama nici ce culoare are. E păcat pentru o operă de artă italiană. Ce am mai remarcat este că degeaba pui un motor mic pe o mașină cu prestanță (greutate) că la consum tot acolo ieși cu un motor mai mare dar care ar fi respirat mai lejer.
    10 2
  • Mosule, vi s-a stricat calculatorul.
    4 (Motor / Transmisie) + 3.5 (Consum) + 5 (Performante) + 5 (Interior) + 3 (Pret de achizitie) + 5 (Siguranta) + 5 (Tinuta de drum) + 4 (Vizibilitate) + 5 (Tehnologie) + 5 (Design) / 10 (Totalul categoriilor) = 4.45 (Nu 4.7, rezultatul vostru).
    Mult, oricum, pentru o masina de 93.500 de euro care e construita pe o arhitectura veche de sapte ani (care ramane de vazut daca va primi cinci stele la testele Euro NCAP, mai ales daca tinem cont ca belgienii vor avea, din 2023, noi proceduri), care arata ca un Ford Puma de 25.000 - 30.000 de euro (adevar, nu gluma) si care vine cu un Nintendo DS in bord.
    PS: 5 stele pentru tehnologie in cazul in care realitatea augmentata (oferita, zilele acestea, inclusiv de Skoda) lipseste cu desavarsire in cazul de fata? Scaunele au masaj? Directia integrala exista?
    8 4
  • Vlad08
    Draguta, performante bunicele, insa se bazeaza pe o nisa de piata foarte ingusta. La 93.000 euro pret model testat, variantele sunt foarte multe si cu motoare in toate configuratiile posibile. Chiar ma jucam pe un configurator la BMW, cu 91.500 euro poti cumpara un X5 Xdrive 45e Plug in Hybrid,motor 3000,autonomie electrica vreo 70-80 km, 5,6 sec/100km + selectat pachetul individual la interior si pachet M exterior.
    Sigur ca sunt clase diferite si clienti diferiti, insa primesti la nemti mai mult de banii respectivi, chiar daca iti pierzi coolness effect-ul.
    4 2
  • Din pacate autorul nu face nici o asemanare intre Grecale si Stelvio. Caroseria ca forma si design este aproape identica, aceeasi platforma, practic un Stelvio de super lux si sigla Maserati. Fff scump pentru ce este de fapt, dar este un Maserati si brandul, sigla costa..
    4 0
  • Numai aberatii de la neica nimeni, vorbiti majoritatea in necunostinta, aveti macar un test cu acest auto? Ati achizitionat auto? Nu!? Ok.
    Detin acest auto, asa ca eu as putea spune ca ... bateti campii, habarnisti cu iz de lux! ;)
    Sa nu veniti cu: '' sa te credem pe cuvant '' sau aberatii de gen, pot dovedi .
    1 7
  • arhitect
    1. lipsesc DATE TEHNICE
    2. intr-adevar o comparatie cu Alfa Romeo Stelvio ar fi foarte interesanta (ampatament diferit)
    1 0
  • Andrei
    Macan matura cu el pe jos, trebuie sa fii disperat dupa Maseratti sa ignori asta. Prin toata presa are in jur de 3.5/5, doar Automarket bate campii cu notele.
    2 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru