Drivetest Mercedes-Benz Clasa A facelift

4.4
Mercedes-Benz Clasa A facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Sambata, 02.12.2023
Final de drum

Ceea ce a început destul de timid în anii 90, cu o formă destul de ciudată pentru un Mercedes-Benz, sub numele Clasa A, a devenit în ziua de azi un adevărat instrument polivalent.

Variațiile construite pe platforma care găzduiește modelul Clasa A sunt de-a dreptul copleșitoare. Avem A-Class în variantă hatchback, sedan, shooting brake, coupe, dar și câteva versiuni de tip crossover. De parcă Mercedes-Benz a dorit să acopere absolut orice dorință ar avea clienții.

Ei bine, dacă acesta a fost scopul, putem spune că el a fost atins. Însă, au apărut și problemele, odată cu reorientarea clienților către orice are o gardă la sol ceva mai înaltă. Acest segment, cunoscut drept „entry-level luxury”, pare să intre într-un con de umbră.

De curând, Mercedes-Benz chiar a confirmat faptul că A-Class în variantele sedan și hatchback, va fi retras de pe piață, iar singurele modele din gamă care vor rămâne în ofertă vor fi cele cu sigla CLA. Atât în variantă Shooting Break, cât și sedan.

Iar asta marchează un final de drum pentru mașina pe care o avem și noi astăzi la test, respectiv Mercedes-Benz A-Class sedan, sosit în garajul Automarket după ce a primit un facelift subtil.

PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Mercedes-Benz Clasa A facelift

  • Pret de pornire 36.500 €
  • Pret model testat 56.000 €

Motor / Transmisie

La capitolul motorizare, clienții sunt răsfățați cu o multitudine de opțiuni de putere. Referința făcută la adresa nivelului de putere, nu al capacității cilindrice, nu e una accidentală. Deși ai la dispoziție propulsoare care livrează de la 116 CP la peste 300 CP, majoritatea au aceeași cilindree, respectiv 1.33 litri.

Este vorba despre propulsorul creat de Mercedes-Benz în colaborare cu partenerii săi de la Renault-Nissan, care a devenit un adevărat cal de povară în gama producătorului german, mai ales pe modelele entry-level.

În configurația testată de noi, A200, acesta livrează 163 de cai putere și 270 Nm, cu ajutorul unui mic motor electric, care transformă acest model într-unul mild-hybrid. Cei 14 CP și 150 Nm cuplu livrați de micul motor integrat în transmisie, ajută funcțiile auxiliare, asistă motorul termic la plecările de pe loc și chiar poate umple golurile de cuplu în anumite situații.

Cert este că tu nu vei simți cum funcționează cele două unități, tranziția de pe electroni, pe benzină fiind făcută impecabil.

Transmisia este asigurată de o unitate cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj, care s-a comportat și ea ireproșabil, reușind să pună în valoarea fiecare unitate de cuplu motor. Resursele au fost transmise, cu celeritate, doar către puntea față.

Deși ai fi tentat să crezi că un propulsor atât de mic nu ar putea face față unei caroserii de aceste dimensiuni, eu sunt aici să raportez că lucrurile nu stau chiar așa. Cuplul maxim este atins la 2.000 de rotații, iar cutia de viteze te va păstra în zona aceasta aproape tot timpul, pentru a se asigura că nu duci lipsă de nimic.

Sunetul motorului este bine antifonat, iar atmosfera în habitaclu nu este deranjată de „țipetele” pistoanelor decât atunci când urci bine la peste 3.000 rpm. Motorul cizelat de Mercedes-Benz se comportă bine în oraș, este destul de agil și oferă reprize plăcute.

Chiar și la viteze de autostradă, cei 163 CP sunt destui pentru a atinge limita legală de viteză. În funcție de nevoile de moment, motorul poate fi setat în trei moduri: Eco, Comfort și Sport. În modul Eco vei descoperi o versiune anesteziată, gata să-ți tempereze apăsările grele ale pedalei de accelerație. Modul Sport nu vine cu explozii de resurse (nici nu ar avea de unde), însă exploatarea puterii existente are loc într-un mod mai agil.

Consum

În cazul lui A200 vorbim de un tren de rulare ușor hibridizat. Te-ai putea aștepta la un consum de combustibil drastic redus în acest caz? Nu chiar. Deși ajută, sistemele mild-hybrid nu fac o diferență uriașă în acest sens.

În regim urban, în cadrul testului nostru, Mercedes-Benz A200 sedan a consumat, în medie, 10 litri/100 kilometri. În regim extraurban, consumul a scăzut până la aproximativ 6 litri/100 de kilometri, iar valoarea finală afișată după 300 de kilometri a fost de 8.6 litri/100 kilometri, din care majoritatea au fost parcurși în interiorul orașului.

Când vine vorba de rivali, Clasa A Sedan are un singur concurent veritabil în segmentul sedanurilor compacte premium: Audi A3 Sedan. Dacă vrei, poți include și BMW Seria 2 Gran Coupe în această listă, dar, așa cum sugerează și numele, acesta e de fapt un rival pentru CLA, nu pentru varianta definită clar drept un „sedan” al companiei din Stuttgart.

Consumul mediu minim anunțat de Audi pentru versiunea 35 TFSI MHEV este de 6.1 litri/100 km, valoare mai mică decât cei 6.3 litri/100 km ai lui A200 sedan, conform testelor WLTP. Și da, am luat în considerare versiunea cu transmisie automată și tren de rulare mild-hybrid, pentru a fi cât mai corecți în evaluare.

Performanţe

În gama lui A-Class Sedan există și motorizări ceva mai modeste, dar asta nu înseamnă că versiunea A200 este un atlet desăvârșit. Deși la exterior modelul constructorului german are gene sportive și tușe agresive, motorul de doar 163 cai putere n-o să te trimită cu gândul la performanțe excelente.

Conform oficialilor Mercedes-Benz, accelerația de la 0 la 100 km/h, în această versiune, are loc în 8.3 secunde. Deloc surprinzător, rivalul de la Audi, A3 Sedan 35 TFSI, cu ai săi 150 CP, este insesizabil mai lent, atingând viteza de referință în 8.4 secunde.

Viteza maximă trecută de producătorul din Stuttgart în dreptul modelului de clasă compactă este de 230 km/h, valoare cu 2 km/h mai mică decât cea anunțată de Audi pentru modelul său.

Interior

Faceliftul operat pe A-Class a adus câteva modificări subtile la interior, unele mai greu de observat decât altele. De exemplu, cea mai mare modificare s-a petrecut pe consola centrală, acolo de unde a dispărut rotița pentru sistemul de infotainment, sensibil la atingere. Acum, în locul său, avem un spațiu de depozitare.

Mercedes-Benz a hotărât, practic, că de acum încolo te vei baza doar pe atingerea ecranului pentru a controla funcțiile sistemului. Din punctul meu de vedere, au făcut o alegere bună, vechiul mod de interacțiune fiind destul de greu de folosit.

În rest, interiorul modelului facelift pare să urmeze sfaturile vechiului motto: dacă funcționează, lasă-l așa. Practic, schimbările sunt foarte, foarte mici. Acestea se limitează la un alt volan pentru modelele cu pachet AMG, care acum are butoane sensibile la atingere pe spițe, și o selecție variată de materiale și culori din care poți alege.

Materialele plastice folosite la interior sunt plăcute la atingere, însă există și zone care te vor teleporta în urmă cu 20 de ani, pe vremea când acționarea butoanelor era însoțită de fel de fel de sunete. Cel puțin asta se întâmplă atunci când alegi să controlezi sistemul de climatizare prin intermediul butoanelor de pe planșa de bord.

Și cantitatea uriașă de plastic negru lucios devine o problemă după câteva zile, praful și amprentele fiind inevitabile. Mai mult, același material, care îmbracă gurile de ventilație de pe bord, scoate tot felul de sunete ciudate dacă apeși cu hotărâre pe el.

Zonele de depozitare sunt suficiente. Vei găsi un loc bine delimitat pentru sticlele cu apă, mici zone pentru lucruri mărunte și chiar un spațiu dedicat telefonului mobil (include și un sistem de încărcare wireless). Totuși, Mercedes-Benz oferă doar porturi USB-C, vechile variante fiind eliminate complet.

Am fost surprins să văd că în partea din spate vor putea călători fără prea multe probleme și adulți cu o înălțime de aproximativ 1.80 metri. Dacă ești ceva mai înalt, s-ar putea să nu ai tot confortul la care te-ai putea aștepta de la un model Mercedes-Benz.

Accesul se realizează mult mai ușor comparativ cu Clasa A hatchback, în timp ce volumul portbagajului este și el mai generos: 410 de litri, cu 40 de litri mai mult decât în cazul hatchback-ului. Rivalul Audi A3 Sedan oferă un portbagaj mai generos cu 15 litri.

Preţ de achiziţie

La momentul redactării, modelul german avea un preț de pornire de doar 36.500 de euro, un adevărat chilipir având în vedere familia din care face parte. Nu vă amăgiți!. Acesta e prețul pentru cel mai accesibil Mercedes-Benz A-Class, nu pentru modelul de față.

Calculele încep de la 38.540 de euro pentru versiunea A200, un preț corect având în vedere saltul de performanțe de la A180, cel mai accesibil model din gamă.

Mașina oferită garajului Automarket pentru testare avea un preț de listă de 56.622 euro, mulțumită opțiunilor adăugate. Acestea au inclus 12.225 euro pentru pachetul AMG Premium Plus (include Linie AMG Advanced Plus, Linie AMG Premium și Linie AMG Premium Plus), suspensia cu amortizoare adaptive (700 euro), pachetul Night (geamuri fumurii și jante AMG de 18 inch pentru 450 euro) si sistemul de sonorizare Burmester de 445 euro.

Pentru Audi A3 Sedan 35 TFSI, calculele încep de la 30.900 de euro, iar un model echipat similar ajunge la un pret de 47.410 euro, simțitor mai accesibil.

Siguranţă

Specialiștii din cadrul organizației Euro NCAP nu au testat noul Clasa A Sedan. Dar varianta hatchback a trecut prin testele de siguranță, iar rezultatele obținute pot fi puse cu încredere și în dreptul sedanului.

Hatchback-ul de clasă compactă a impresionat prin rezultatele foarte bune obținute la testele din 2018. Modelul germanilor a primit calificative mai mari de 90% în dreptul capitolelor dedicate siguranței pasagerilor adulți, a copiilor și a pietonilor. În același timp, reprezentanții Euro NCAP au notat cu un calificativ bun și modul în care s-au descurcat sistemele de siguranță, la final, Clasa A fiind "decorat" cu cinci stele Euro NCAP.

Nemții propun un pachet extrem de generos de sisteme de siguranță. Standard, modelul de clasă compactă va fi echipat cu un asistent activ la frânare și cu un asistent capabil să mențină banda de rulare și să te avertizeze atunci când o părăsești.

Pentru sistemul capabil să recunoască vehiculele aflate în unghiul mort vei avea de plătit încă 540 de euro. Sistemul Active Distance Assist Distronic cu Active Steering Assist, cel care transformă Clasa A Sedan într-un vehicul capabil să ruleze semi-autonom, este și el disponibil opțional.

Ţinută de drum

Așa cum te-ai aștepta, setarea standard a suspensiilor este una croită către confort, iar modelul producătorului german reușește să se achite cu brio de neregularitățile apărute la nivelul covorului asfaltic. Am rulat chiar și pe Autostrada A2, pe celebra porțiune care anual este recondiționată, iar reacția lui Clasa A Sedan a fost una bună.

Ocazional, denivelările scurte vor reuși să provoace și mici sunete mai puțin plăcute la nivelul habitaclului, însă întotdeauna va trebui să îți reamintești că nu conduci un vârf de gamă Mercedes-Benz, ci unul de la spectrul opus. Per total, Clasa A Sedan s-a descurcat remarcabil. Chiar și atunci când am încercat să merg mai sportiv, ținuta de drum nu a devenit dezastruoasă.

Sigur, aș fi vrut ceva mai mult feedback, dar servodirecția asistată electric, nu e tocmai cel mai bun loc în care să cauți așa ceva. La fel, mi-aș fi dorit și ceva mai puțină subvirare, dar revenim din nou cu picioarele pe pământ atunci când ne uităm la litera de pe portbagaj. Platforma pe care e construit A-Class este, până la urmă, una cu tracțiune față.

În funcție de situația întâlnită, șoferii vor putea modifica setările mașinii. Mercedes-Benz propune patru setări: Eco, Comfort, Sport și Individual. Fiecare dintre acestea modifică răspunsurile motorului și ale accelerației, comportamentul direcției, rigiditatea amortizoarelor (dacă ai bifat această opțiune) și gradul de intervenție al sistemului de control al tracțiunii.

În modul Sport, suspensia devine observabil mai rigidă, iar asta se va resimți în virajele abordate sportiv. Aici ruliul este redus, dar subvirarea încă se face simțită destul de des. Cutia de viteze se descurcă onorabil, dar mi-ar fi plăcut ceva mai mult control asupra ei, prin intermediul padelelor din spatele volanului. Practic, pe retrogadare, deși tu ai apăsat pe padela corespunzătoare, marcată cu „-”, schimbul se va face când vrea mașina, nu când vrei tu.

Dar poate am avut noi așteptări prea mari. Până la urmă, A200 nu este un model AMG și nu a fost proiectată pentru sesiuni ultra-sportive. Dacă scoți aceste elemente din ecuație, rămâi cu o mașină silențioasă, confortabilă și destul de agilă pentru folosirea zilnică.

Vizibilitate

Deși avem în față un sedan de clasă compactă, modelul oferit de constructorul german are mici neajunsuri. Oglinzile par puțin subdimensionate, în timp ce vizibilitatea prin lunetă nu este cea mai generoasă.

Pentru a mai șterge din păcate, Mercedes-Benz propune o suită generoasă de senzori care să te ajute în momentul parcării. Atât camera video pentru mersul cu spatele, cât și asistentul la parcare sunt dotări opționale.

 

Tehnologie

Dacă la anumite capitole diferențele dintre Mercedes-Benz Clasa A și restul gamei sunt destul de evidente, când vine vorba de tehnologie, mezinul familiei are aproape tot ce se poate din arsenalul companiei. Modelul compact îți oferă, de la un sistem de conducere semi-autonomă, la un instrumentar de bord digital, extrem de modern și bine pus la punct.

În echiparea de bază, instrumentarul de bord va avea o diagonală de 7 inch (opțional 10.25 inch). Acesta poate fi personalizat și poate afișa o mulțime de informații referitoare la valorile de consum, sistemele active ale mașinii sau sistemul audio. Ceasurile de bord pot fi și ele personalizate, dar vin și cu teme dedicate, în funcție de modul de rulare ales.

Apoi, avem cel de-al doilea ecran, poziționat central, care vine acum în standard la dimensiunea de 10.25 inch. Pe modelul pre-facelift, acesta avea 7 inch in diagonală, în standard. Așa cum am menționat mai devreme, acum nu mai poți interacționa cu acest ecran prin intermediul pad-ului de pe consola centrală, singurele metode rămase în picioare fiind prin atingere sau folosind butoanele de pe spița dreaptă a volanului.

Sistemul MBUX funcționează fluid și fără sincope, însă necesită mai mult timp de adaptare pentru a-l cunoaște bine și pentru a putea executa diverse comenzi, fără ca atenția șoferului să nu fie distrasă. Aici intervine asistentul virtual, care poate recunoaște o varietate de comenzi vocale, activarea sa fiind făcută cu sintagma "Hey, Mercedes". Printre funcțiile pe care le poți controla se numără reglarea temperaturii sistemului de climatizare sau setarea unei destinații în sistemul de navigație.

La toate acestea se adaugă și sistemele de siguranță enumerate în dreptul capitolului dedicat. În continuare, așa cum am mai spus și atunci când am testat Clasa A, sistemul care monitorizează banda de mers este cam agresiv.

În momentul în care sesizează că ai călcat linia care marchează banda de rulare, Clasa A Sedan va frâna (destul de brusc) și va vira (la fel de brusc) către interiorul benzii. Sistemul își face treaba din plin, iar dacă vrei să ai parte de o reacție ceva mai blândă și mai progresivă, poți modifica setările acestuia.

Design

Așa cum spuneam chiar la începutul acestui test, clienții sunt cu adevărat răsfățați în acest moment, în ceea ce privește varietatea de modele disponibile pe piață. 

A-Class Sedan este doar o piesă dintr-un puzzle complex, oferit de Mercedes-Benz potențialilor clienți. Dacă vrei o altă formă, nu ai decât să alegi un hatch sau un coupe, și toate vor avea aceeași față. Dintre toate, sedanul pare cel mai puțin sexy. Faceliftul a adus o subtilă reinterpretare a stopurilor și a farurilor, pentru a menține modelul compact în familia Mercedes-Benz pentru încă vreo câțiva ani.

Cel mai cuminte model din gamă, sedanul are și cele mai conservatoare linii, dar chiar și așa arată bine, mai ales comparativ cu rivalii.

Din lateral, profilul atrage priviri, iar combinația de culori și jante pe care o alegi va face diferența. Și, Slavă Domnului, ai de unde alege, dacă albul perlat din poze nu e pe placul tău.

Nu ne-a placut

  • Prețul piperat comparativ cu rivalii
  • Consumul ridicat de combustibil
  • Finisajele interioare

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Trilulilu
    Ciudat rău consumul. La Octavia combi, cu 1,5 turbo benzină, 150CP, media după 45.000km o am de 6,7litri. Mașina are 1,6to după talon.
    5 1
  • spaclu lu manole
    Cand au mai dres si ei cat de cat clasa A, il scot din productie.
    5 1
  • Banditos
    @Trilulilu

    Civic, 2L hibrid, 184CP, media dupa 6.000km e de 5L. Masina are 1,5t si are o acceleratie cu o sec mai buna decat Mercul asta. Nu arata la fel de bine dar e cu 23.000Eu mai ieftina.
    8 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru