FEATURE: Cum funcţionează sistemele de poziţionare şi live-timing din WRC

De Daniel Popescu
Publicat Miercuri, 20.06.2012
Sisteme GPS, un avion, până la 100 de oameni şi mult entuziasm sunt doar câteva dintre ingredientele care asigură funcţionarea sistemelor de poziţionare şi live-timing din Campionatul Mondial de Raliuri.
"Ne place la nebunie aceasta muncă. Cred că am cronometrat peste 50.000 de maşini în ultimul deceniu, dar pasiunea este la fel de puternică ca întotdeauna" - Simon de Banke, şeful Stage One Technology, compania care asigură sistemele de poziţionare şi live-timing din WRC.

 

Când vine vorba de sistemele de poziţionare şi live-timing, lucrurile sunt relativ simple în Formula 1: toată acţiunea se desfăşoară pe un circuit asfaltat cu lungimea de până la 4-5 km, există doar trei puncte unde se cronometrează performanţele şi alte 24 de sisteme de poziţionare montate pe monoposturi.

Acum încearcă să aplici aceste sisteme în Campionatul Mondial de Raliuri şi te vei confrunta cu o provocare semnificativ mai mare: traseul poate ajunge la o lungime de până la 150 km (în general, un raliu se desfăşoară pe distanţe de maxim 300 km cu dublă parcurgere a probelor speciale), suprafaţa este acoperită de asfalt, macadam sau zăpadă, temperaturile variază între -30 de grade Celsius în Suedia şi +40 de grade Celsius în Mexic, iar numărul de maşini participante se apropie de 100 în cazul raliurilor celebre precum Monte Carlo.

Complexitatea acestor operaţiuni necesită experienţă, motiv pentru care nu este o surpriză că sistemele de poziţionare şi live-timing din WRC au fost asigurate în ultimii 10 ani de o singură companie. Numele ei este Stage One Technology, iar aceasta este povestea oamenilor şi tehnologiilor fără de care aflarea câştigătorului unui raliu ar fi aproape imposibilă.

SISTEMUL DE POZIŢIONARE: CUM ŞTIU ECHIPELE UNDE ESTE UN ANUMIT PILOT PE TRASEU?

Sistemul de poziţionare din WRC este unul complex, însă totul pleacă inevitabil de la principiul de bază al sistemului de poziţionare globală prin satelit (GPS).

Fiecare maşină este dotată cu un dispozitiv de urmărire, iar poziţionarea exactă a acesteia este stabilită prin intermediul unor semnale GPS, în acelaşi mod în care funcţionează şi un banal sistem de navigaţie de pe maşinile de serie. Sistemul de poziţionare din maşină converteşte semnalul într-un mesaj care este transmis printr-un modem radio unui avion care survolează zona de desfăşurare a probei speciale la o altitudine de aproximativ 7.000 de metri.

Ulterior, mesajul este recepţionat în parcul de service prin intermediul unei antene situate pe camionul celor de la Stage One Technology şi ajunge imediat la echipe.

Pentru buna funcţionare a sistemului, o conexiune stabilă la internet este esenţială, întrucât datele obţinute sunt transmise în paralel la sediul central al Stage One Technology din localitatea britanică Warwick pentru verificare.

Toate aceste operaţiuni, de la preluarea semnalului GPS privind poziţia unei maşini pe traseu şi până la transmiterea informaţiei în parcul de service, se efectuează într-o singură secundă. În cazul în care conexiunea la internet nu funcţionează (lucru frecvent în cazul probelor speciale din Europa desfăşurate la altutudini mari sau în cazul raliurilor din America de Sud), datele sunt transmise exclusiv prin GPS într-un interval de două ori mai mari, ajungând astfel la două secunde.

Cât costă toate aceste tehnologii ne dezvăluie chiar Simon de Banke. "Aceste sisteme reprezintă o investiţie de 14 milioane de euro şi 10 ani de devotament din partea echipei noastre fantastice. WRC este o provocare unică, dar dacă nu ar fi fost atât de dificil nu ar fi fost aşa de distractiv".

SISTEMUL DE LIVE-TIMING: CUM SUNT CRONOMETRAŢI PILOŢII?

Am aflat cum se detectează poziţia unui pilot de WRC pe traseu, însă cronometrarea acestora are o valoare cel puţin la fel de mare, întrucât răspunde la cea mai importantă întrebare: cine va câştiga raliul?

Aparent simplu în condiţiile în care ai un sistem de poziţionare implementat, sistemul de cronometrare necesită în realitate o muncă susţinută din partea Stage One Technology, mai ales că pe unele probe speciale pot exista chiar şi 6-7 puncte de cromnometrare intermediare.

Stage One Technology trimite o echipă formată din 10 persoane care are misiunea de a superviza cronometrarea, însă "munca de jos" revine celor până la 100 de comisari de raliu din ţara în care are loc evenimentul.

Comisarii utilizează un dispozitiv cu care înregistrează timpii obţinuţi de fiecare pilot în parte într-un anumit punct de trecere al fiecărei probe speciale, însă aici apare şi prima provocare majoră: cum trebuie să arate un dispozitiv care să fie utilizat fără probleme atât de un britanic, cât şi de un argentian şi un neo-zeelandez, fiecare cu propria cultură şi limbă?

Răspunsul este desprins din lumea Yahoo! Messenger şi constă în utilizarea unor...

emoticoane! "A fost o sarcină incredibilă să dezvoltăm ceva intuitiv pentru un comisar din Franţa, dar în acelaşi timp şi pentru unul din Japonia. Sistemul de control include o faţă zâmbitoare pentru a indica faptul că totul este bine şi o faţă tristă atunci când ceva nu este bine. Butoanele pentru a accepta sau a anula introducerea datelor sunt o bifă şi un x, butonul pentru introducerea numărului maşinii este sub forma unei maşini, iar cel pentru introducerea timpului are forma unui ceas" - Simon de Banke.

Inevitabil, există şi un sistem de rezervă pentru evitarea unor erori inerente. Astfel, datele sunt verificate de un tehnician Stage One Technology, care are misiunea de a identifica şi, eventual, de a corecta anumite greşeli ale comisarilor de pe traseu.

"DACĂ NU VORBEŞTE NIMENI DESPRE TINE ÎNSEAMNĂ CĂ AI FĂCUT O TREABĂ BUNĂ"

Operaţiunile de detectare a poziţionării şi de cronometrare a timpilor realizaţi de Sebastien Loeb & Co. nu sunt deloc uşoare şi necesită, pe lângă muncă susţinută, şi o doză puternică de pasiune.

Cu toate acestea, aproape nimeni nu vorbeşte despre Stage One Technology pe parcursul unui raliu, decât în cazul în care ceva nu funcţionează la parametri optimi. Din acest punct de vedere, Simon de Banke compară Stege One Technology cu un... ibric.

"Îmi place să mă gândesc la noi ca la un ibric. Când oamenii se aşează dimineaţa la masă nu laudă ibricul care le-a făcut o cană de ceai. Dar ar fi nervoşi dacă nu ar putea face ceai. Cred că este un compliment să ne gândim că noi suntem fundamentali pentru acest sport".

Acelaşi Simon de Banke trage concluzia finală care nu mai are nevoie de niciun alt comentariu.

"Am fost implicat în multe afaceri şi multe proiecte de tehnologie, dar acesta a fost de departe cel mai provocator şi interesant".

Comentarii (1)

  • Ce conteaza
    Misto, la fel ca aici :)

    http://www.wrc.com/news/features/behind-the-scenes-wrc-timing/?fid=16898
    3 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru