Dieselgate reloaded? SUA acuză Fiat-Chrysler de utilizarea unui software pentru emisii. Constructorul reacţionează dur: "Nu am făcut nimic ilegal"

de Daniel Popescu
Vineri, 13.01.2017
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Autoritățile din SUA susţin că 104.000 de mașini pick-up şi SUV vândute de Fiat Chrysler Automobiles începând din 2014 utilizează un software care "ar putea" păcăli testele de emisii. Amenda maximă este de 4.6 miliarde de dolari, însă producătorul susţine că nu a încălcat legea.

O singură zi a trecut de la clasarea dosarului Dieselgate în Statele Unite, însă un nou scandal pe subiectul emisiilor este pe punctul de a începe.

De data aceasta, Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA) din Statele Unite acuză Alianţa Fiat-Chrysler (FCA) că a utilizat un software pentru emisii pe 104.000 de unităţi Dodge Ram şi Jeep Grand Cherokee (foto) vândute în perioada 2014-2016.

EPA nu afirmă că software-ul acţionează ca un dispozitiv pentru trucarea emisiilor, însă susţine că Fiat-Chrysler era obligat să anunţe utilizarea acestuia. "Nedeclararea unui software din motorul maşinii care afectează emisiile este o încălcare serioasă a legii. Continuăm să investigăm natura şi impactul acestor dispozitive", afirmă EPA într-un comunicat de presă.

În cazul în care va fi găsit vinovat, constructorul italo-american riscă o amendă maximă de 44.539 de dolari pe vehicul, astfel că suma totală s-ar ridica la 4.6 miliarde de dolari.

Fiat reacţionează dur: "Nu am încălcat legea"

Urmareste Automarket
Sergio Marchionne, CEO-ul Fiat Chrysler, a vut o reacţie extrem de dură la adresa oficialilor americani.
Şeful constructorului a început prin a afirma că Fiat nu a încălcat legea. "Nu am făcut nimic ilegal. Nu a existat în niciun moment intenţia de a crea condiţii pentru a păcăli procesul de testare. Acuzaţiile nu au niciun sens", a explicat el.

În plus, Marchionne a dezvăluit că Fiat a purtat o serie de discuţii cu EPA pe marginea acestui subiect şi că a fost de acord să introducă un update software care să satisfacă toate cerinţele americanilor. În acest context, el critică faptul că EPA a lansat astfel de acuzaţii. "Cred că modul în care a fost prezentat cazul a fost nedrept faţă de Fiat-Chrysler şi asta mă deranjează cel mai mult. Nu există niciun individ în această companie care să încerce ceva atât de prostesc (n.r - precum păcălirea testelor). Nu aparţinem unei clase de criminali", a adăugat el.

Acuzaţiile EPA s-au văzut imediat în valoarea de piaţă a companiei. Acţiunile FCA de pe bursa americană au scăzut iniţial cu 18%, înainte de a recupere o parte din pierderi pentru a încheia ziua cu un minus de 10%.

Via Automotive News

Comentarii (15)

  • Diferența între VAG și FCA este că primii și-au permis amenzile record, în schimb Fiat-Chrysler ar avea o problemă majoră dacă vor plăti 4.6 miliarde dolari. Desigur, doar dacă aceste acuzații se vor materializa în dovezi concrete.
    12 5
  • Nu inteleg asta cu scaderea actiunilor atat timp cat nu exista dovezi, ci doar acuzatii aiurea.
    3 2
  • @Tudor Zvonuri, incertitudini si panica. Tripleta care duce la scaderea actiunilor sau chiar falimentarea unei companii (mai ales in cazul unei banci).

    @dan_grc FCA a avut rezultate financiare mult mai bune ca VAG in 2015, in conditiile in care vand jumatate din cat vand nemtii:

    FCA: Cifra afaceri 113 mld Euro si profit 377 mil Euro
    VAG: Cifra afaceri 213 mld Euro si profit 0, avand pierderi de 1.58 mld Euro.

    E clar ca si cu cresterile imense din ultimii 5 ani, VAG vinde in pierdere. In 2016 si 2017 vor avea pierderi mult mai mari fata de 2015.

    Plus ca stai linistit ca italienii au de unde sa scoata bani. La ei mai exista si mafioti si bani ascunsi care pot iesi de la "saltea".
    9 9
  • VAG a vândut în pierdere în ultimii 5 ani? Poate au avut o scădere a profitului, un grup care are pierderi an de an nu oferă bonusuri de mii de euro angajaților VW, Audi, Porsche, chiar și după Dieselgate.

    Mafioți italieni? Nu cred că plătesc amenzi, cu atât mai puțin lui Marchionne. Dacă aceste acuzații se probează, vor curge miliardele în amenzi, despăgubiri, etc, mai ales că există un precedent foarte recent, suma finală depășind cu mult amenda inițială, iar eu cred că FCA nu are resursele lui VAG, care nu vinde în pierdere, este imposibil :).
    7 8
  • chiar asa
    iau bani cu camata de la mafioti sa plateasca amenda

    asta e scenariu de serial turcesc de pe kanal d...
    6 3
  • @dan_grc Ia citeste aici: http://annualreport2015.volkswagenag.com/strategy/letter-to-our-shareholders.html

    We delivered almost 10 million vehicles to customers in 2015 and grew sales revenue by over five percent to €213.3 billion. The operating result, which ran at €12.7 billion in the previous year, was €–4.1 billion. That is attributable to negative special items totaling €16.9 billion; without these special items, the operating result would have slightly exceeded the prior-year level. At €16.2 billion, the lion’s share of special items is accounted for by contingency reserves for the diesel issue, including ongoing technical and customer-related measures, repurchases and legal risks. The Volkswagen Group’s earnings before and after tax amounted to €–1.3, respectively €–1.4 billion as a result of the high exceptional charges.

    E pe pierdere :-)
    8 7
  • @Andy

    Eu înțeleg din ce scrie acolo că în 2015 au avut un profit mai mic cu 4 miliarde față de 2014, care a fost de 12 miliarde, net, adică săracii de ei au băgat în buzunar doar 8 miliarde în 2015, deci este scădere de profit, nu pierdere :).
    5 4
  • @dan_grc Imi mare rau ca nu stii sa citesti un raport financiar si mi-ar parea si mai rau daca nu vrei sa-l citesti corect doar pentru ca esti fan (aka stupizenie).

    Cheers!
    5 9
  • *pare

    P.S. Poate treceti pe disqus comentariile, asa ca pe site-urile civilizate de afara. Sau macar puneti un buton de edit. Se aude AM?
    7 2
  • Nu sunt niciun fan, dar încearcă să faci diferență între scăderea profitului și pierdere efectivă. Dacă pierdeau miliarde în fiecare an, acum cu nota de plată la Dieselgate, dădeau faliment, sau vindeau câteva mărci. Dar este posibil să fiu stupid, mulțumesc :)
    5 4
  • Uite, mai detaliat 2014 vs 2015 (citeste tot):

    http://annualreport2015.volkswagenag.com/group-management-report/volkswagen-ag/net-income-for-the-year.html

    Doar in 2015 au avut pierderi omule, n-a zis nimeni ca de 5 ani sau in fiecare an. Nu le mai inflori ca un fan, ca zici ca nu esti. Ti-am zis doar ca esti stupid in cazul in care nu vrei din caposenie sa citesti niste cifre corect. Cam asta ar face un fan orb gen Madalescu care a dovedit-o ca prostul e si fudul, insa cred ca nu esti acolo (bine ca a disparut aratarea de aici).

    In 2015 au scos de la naftalina 5.58 mld Euro ca sa acopere gaurile.

    Volkswagen AG’s result from ordinary activities declined to €−4.8 (4.2) billion. After deducting income taxes, the net loss for the year was €−5.5 billion. Net loss inseamna pierderi nete, adica lipsa profitului. Ai ori profit, ori pierdere. Economie de clasa a 11-a.

    Gross profit on sales arata clar ca in 2015 au vandut in pierdere: au castigat din vanzari 73,510 mld Euro, insa costurile aferente au fost de 75,693 mld Euro.
    7 4
  • johnny
    Nu va mai agitati ca e o stire gen can can. Nu se ajunge la un nou diselgate cu o companie 50% americana. SUA incerca doar sa atenueze avantul VAG...in realitate intr-o anumita masura au trisat toti
    1 3
  • @johnny Daca au trisat va plati si FCA. Uite cele mai mari scandaluri auto din istoria SUA, pre-Dieselgate:

    https://www.thestreet.com/story/13297513/1/10-of-the-biggest-automotive-scandals-ever.html

    Inclusiv GM si-a luat amenda de 900 mil $. In SUA, tara legilor, avocatilor si bineinteles a proceselor, clientul e rege. In Europa se baga sub pres mizeriile pentru ca europenii au si o doza de ipocrizie si nu le place cand firme de pe continent sufera la capitolul prestigiului din cauza magariilor, existand in acelasi timp si o mentalitate socialista.
    7 4
  • @Andy

    Singurul motiv pentru pierderile pe 2015 îl reprezintă Dieselgate, de aia au scos bani din buzunar, la fel vor face și pe 2016, dar asta nu înseamnă că vând în pierdere, eu mă refeream la situația lor, cu profit mare an de an, exceptând Dieselgate, că nimeni nu poate avea profit în 2014 de 12 miliarde, iar anul următor pierdere de câteva miliarde, fără să se întâmple ceva grav, când trebuie să plătești peste 10 miliarde amenzi, într-un timp scurt, da cu minus, dar ei fac profit cu fiecare mașină vândută, nu pierd bani.
    5 3
  • inexorabil
    Sigur că da, @johnny, este fix o conspirație americană, mai precis (că asta vrei să insinuezi) a lui opel motors, protejat al Guvernului. Chiar crezi asta? Nu cumva se afirmă doar intenția nobilă a oficialilor de a scăpa America de “fumul” TDI?

    Imaginează-ți cât puteau să polueze Diesel-urile V8 și V6 ale lui Oldsmobile, dar autoritățile federale n-au zis nici pâs…S-a ȋnregistrat un oarece succes la vânzări, iar când inedita apetență pentru Diesel a americanilor de rând (orbi și surzi la semnalele clare de nefiabilitate și performanță deplorabilă) a determinat scăderea prețurilor la benzină, motorizările respective au fost eliminate chiar de GM. Dar cert a fost că pe toată lumea o durea ȋn pulpă de mediu, inclusiv pe EPA! Nici acum nu s-a schimbat situația, doar că…minciuna este un păcat mai grav decât poluarea! La această problemă se reduce toată tărășenia Dieselgate: americanii ȋți permit multe, numai nu ȋncerca să-i…prostești.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru