Feedback

Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii

Publicat Marti, 18.02.2014
de Dragoș Băltățeanu
Comenteaza 16
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 1
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 2
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 3
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 4
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 5
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 6
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 7
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 8
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 9
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 10
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 11
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 12
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 13
Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii - Poza 14
Pentru mulţi dintre noi, Renault 8 este doar precursorul celebrei Dacia 1100. Însă acum 50 de ani, Gordini realiza o versiune specială a acestui model care avea să intre direct în istorie.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Renault 8 Gordini pare o Dacie 1100 care a luat steroizi. Adevărul nu e departe. Renault 8 Gordini este un fel de predecesor al actualelor hot hatch-uri Renault, cele ce poartă cu mândrie sigla Renault Sport. Pentru a ne aduce aminte de Renault 8 Gordini şi de ce a însemnat el, trebuie să călătorim în trecut exact 50 de ani. Pentru că în 1964 se năştea acest automobil sportiv accesibil într-o epocă când motorul spate şi tracţiunea spate nu era o soluţie aleasă doar de Porsche. 

Amedeo Gordini

Amédée Gordini


Urmareste Automarket
Vrăjitorul care a dat acest nume multor modele sport Renault este de fapt un italian. Gordini s-a născut în Bazzano, un oraş în apropiere de Bologna, în 1899. Încă din copilărie a devenit fascinat de maşini şi de cursele auto. În adolescenţă a lucrat ca mecanic pentru Alfieri Maserati, unul dintre cei cinci fraţi ai familiei Maserati, iar după primul Război Mondial s-a căsătorit şi s-a stabilit la Paris, în Franţa. Numele său a devenit Amédée Gordini, acesta fiind numele sub care urmau să îl cunoască francezii. S-a dedicat curselor auto şi a început să piloteze modele Fiat la cursele de Grand Prix şi la cele 24 de ore de la Le Mans. Era un fan declarat al modelului Fiat Balilla din 1932, iar în 1934 se asocia cu Henri Pigozzi, reprezentatul Fiat în Franţa, care asambla modele italiene în Hexagon. Din acest business urma să se nască, de altfel, marca Simca, una cu o poveste foarte interesantă care va fi analizată de Automarket într-un material dedicat pe site. Gordini s-a ocupat de divizia sportivă Simca și avea un talent natural de a îmbunătăţi performanţele fără însă a cheltui o avere pe modificări. Acest talent avea să-i aducă porecla "Le sorcier de la mechanique" adică Vrăjitorul Mecanicii. 

Gordini a pregătit multe maşini de curse, iar unele dintre acestea au fost pilotate chiar el. După război, Gordini intra în probleme financiare, rupând asocierea cu Simca şi formându-şi propria companie. Salvarea a venit în 1956 de la Renault. Constructorul francez l-a angajat pe Gordini, iar el avea să-şi pună amprenta pe câteva modele emblematice ale producătorului de automobile din Hexagon. Prima cerere din partea celor de la Renault a fost îmbunătăţirea cutiilor de viteze. Gordini reuşeşte să îşi impresioneze şefii şi primeşte misiunea de a îmbunătăţi şi motorul modelului Dauphine.

Renault şi Gordini

Renault Dauphine


În 1 ianuarie 1957, Gordini şi Renault semnează un acord pentru construcția a 10.000 de exemplare ale modelului Dauphine Gordini. Modelul este lansat în octombrie şi devine un succes imediat. Vizual, un Dauphine Gordini era identic cu un Dauphine normal, dar sub capotă vrăjitorul Amédée a modificat elemente ale motorului pentru un plus de performanţă. Modificări care puteau fi făcute uşor, fără a scoate maşina de pe banda de montaj normală.

R8 Gordini

Renault 8 Gordini

Esential 95 CP era puterea primului R8 Gordini
110 CP a fost puterea versiunii cu facelift R8 Gordini
Apoi a venit rândul modelului Renault 8. Aşa cum orice pasionat auto ştie, Renault 8 este primul model fabricat sub licenţă la noi în ţară, unde a devenit Dacia 1100. La fal ca şi Dauphine, Renault 8 folosea soluţia motor spate-tracţiune spate. Versiunea îmbunătăţită de Gordini avea să fie lansată în 1964, iar performanţele erau impresionante pentru preţul cerut. Un R8 Gordini putea atinge o viteză maximă de 170 km/oră, iar primul kilometru era parcurs în 33 de secunde. Raportul preţ/performanţe era imbatabil, iar pentru a atrage priviriile Gordini-urile erau vopsite în culoarea Bleu France 418, asezonată cu două dungi albe pe capotă. În primul an aveau să fie asamblate şi vândute 2.600 de exemplare, Gordini-ul 8 devenind repede un automobil simbolic în Franţa şi Europa. Pentru mulţi era primul gust al unei maşini cu performanţe peste medie care să nu coste o avere. Un adevărat predecesor al unui Renault Twingo sau Clio RS din ziua de azi. 

Ca să ne facem o idee despre ce oferea un model Gordini, trebuie spus că un Renault 8 normal era animat de un motor de 956 cmc ce dezvolta 44 CP. Renault a oferit ceva mai târziu modelul 8 Major, care folosea motorul de 1.108 cmc, iar puterea creştea la 50 CP. După ce vrăjitorul Gordini a modificat motorul lui R8, rezultatul a fost de 95 CP pentru aceiaşi cilindree. O putere aproape dublă obținută prin adoptarea de carburatoare dublucorp Solex şi prin alte modificări de substanță. Iar pentru un feeling cât mai sportiv, Gordini a ales o cutie manuală cu patru trepte cu rapoarte etajate scurt, amortizoare duble pe puntea spate şi arcuri ceva mai tari. Acest prim R8 Gordini (R1134) se deosebea de un R8 Major prin farurile de dimensiuni mai mari (200 mm). Un Renault 8 Gordini costa la lansare 11.500 franci. 

În 1967, Renault avea să aducă un facelift modelului R8 Gordini (R1135). Cilindreea motorului a fost crescută la 1.255 cmc, iar puterea era acum de 110 CP la 6.750 rpm. Cutia de viteze avea cinci trepte, iar mașina avea un rezervor suplimentar de 26 litri în faţă. Vizual, R8 Gordini primea a doua pereche de faruri rotunde, ceea ce îi dădea look-ul inconfundabil alături de culoarea albastră şi dungile albe. 

Renault 12 Gordini

Vrăjitorul Amédée avea să-şi mai pună amprenta asupra modelului R12, la fel de celebru ca şi R8, iar apoi numele a mai folosit şi pentru futuristul Renault 17, deşi Amédée Gordini nu a fost implicat în dezvoltarea acestui model. În anii '80 a existat şi un Renault 5 Gordini, dar apoi numele nu a mai fost folosit, deşi compania sa a fost integrată în ceea ce ulterior a devenit Renault Sport. Renault avea să reînvie celebrul nume şi culoarea albastră în 2009, când a lansat o versiune Gordini a modelului Twingo.

Renault Twingo Gordini 2009

Comentarii (16)

  • Superb, ador astfel de articole! Mi-ar face placere sa testez un R8 Gordini. In copilarie imi placea sa vad cate o Dacie 1100 pentru ca era cu totul altfel decat omniprezenta 1300, iar sunetul motorului avea o nuanta calda, linistitoare si placuta :)
    41 2
  • superb articol! R8 sau Dacia1100 o masina exceptionala!
    33 2
  • Ionut: Buna seara! As dori sa cumpar un Renault Laguna 2, ce motor imi puteti... Raspunde
  • Felicitari Automarket! Personal, mi-ar placea sa cred ca printre colegii de forum care in marea lor majoritatea viseaza la masinini ultra-performante exista si cativa al caror vis este o asemenea masina restaurata impecabil!
    37 3
  • Un articol excelent. Felicitari Automarket !

    Povestea asa-zisului Gordini incepe cu cea a unui om inspirat si inventiv, care se pricepea la mecanica punand baza unor modele, care au marcat semnificativ istoria si evolutia motorsportului, varful de lance fiind reprezentat de ''autorul acestui articol'' , celebrul Renault 8 vopsit in albastru si alb. Sincere felicitari si sa auzim numai de bine !
    26 5
  • Andrei
    Superb! Bravo Automarket!
    25 2
  • Dacia Plant
    Imi trezeste amintiri R12 (1300), de Gordini nici nu mai are rost sa vorbesc.
    18 2
  • Nu am inteles de ce Renault a renuntat asa usor la acest brand (Twingo Gordini este un fisss, o chestie lipsita de substanta). Si nu este un caz singular, la fel s-a intamplat cu Alpine (Renault Sport este o divizie redutabila cu rezultate notabile) Au avut asii in maneca!
    Articolul este super!
    19 2
  • Dacia 1100 iasi
    Gordini style de Romania
    https://www.youtube.com/watch?v=GG6EQeTvQjA&feature=youtube_gdata_player
    3 0
  • da motorul avea un sunet placut fin ,cam ca la Renault 10 Major ..ce masini faine erau
    12 0
  • incredibil ce performante avea, comparabile cu multe masini noi. Spre ex, are un raport cp/l mai bun chiar decat Twingo Gordini: 87 cp/l vs 83 cp/l. Si asta acum aproape 50 de ani!
    13 0
  • vorbim de motoarele sierra ?
    4 3
  • Foarte fain articolul!
    5 0
  • Belu: Imi apare mesajul acesta SERVICE DUE. Ma puteti ajuta? Raspunde
  • multumes AM !

    frumos articol, dar cu el nu doar ca ati facut un alt articol reusit si "vizitat/traficat" ci mi-ati adus aminte de anii copilariei si ai tineretii timpurii ... nu ca as fi batrin acuma ...

    sunetul motorului aluia de pe dacia 1100 imi placea tare mult ...

    multumesc din nou !
    drumuri bune tuturor !
    8 0
  • Excelent ! Chiar mi-ati adus aminte de anii copilariei, cand ma plimbam cu o Dacie 1100 de scoala, pe vremea cand tata facea scoala de soferi, si de atunci iubesc masinile frantuzesti.
    5 0
  • Robert V
    Am avut 11 ani 1100, dar luata la 23 de ani vechime....am facut cu ea 4000 de km si nu am ramas niciodata complet in drum. Defectiuni am avut cu sutele dar le carpeam pe marginea durmului, ca mergeam cu piese+ scule dupa mine.
    Mergea bine iarna ca tractiune dar prost ca directie. Vara era racoroasa (neexistand aerul cald dinspre motor). Iarna era jale....conductele prea lungi nu permiteau incalzirea....
    Masinile din prezent sunt performate dar mult mai firave....nu vor atinge varsta celor vechi, pe care doar rugina le putea omori.
    Am vandut-o la aproape 35 de ani vechime - era o rabla de toata jena dar totusi nu am dat-o la fier vechi ci am vandut-o cu 100 euro. Din cauza ca nu am primit cat am cerut am dat-o fara baterie. Masina a traversat Bucurestiul fara baterie! Cand punea frana se aprindeau stopurile si atunci se oprea motorul....dar alta masina din spate o impingea si pornea iar. Alta data am ramas fara cablu de acceleratie in provincie...dar am mers regland turatie mare din carburator (de 1300). Daca era drum ingust si aparea vre-un jeep sau limuzina, ii puneam la respect de nu se vedeau....ca eu nu aveam ce pierde daca ne pupam. Am tinut la ea....dar acum, trecand anii, nu m-am mai tine nervii sa ma tarai pe sosele cu asa ceva. Am stranepotul ei.....clio....uratel-cocosat dar nu prost.
    1 1
  • Romanian Car
    Articol Dacia 1100
    http://romaniancar.com/dacia-1100/
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru