Drivetest Mazda 6 Wagon (2012-2015)

2.0i 165CP Attraction AT
Mazda 6 Wagon (2012-2015) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 28.05.2013
Transmisibil

După ce am disecat în detaliu noua generaţie Mazda6 şi după ce am văzut că modelul prinde bine şi pe piaţa din România, am urcat şi la volanul derivatului familist Station Wagon.

Cum era de aşteptat, totul s-a transmis. Break-ul copiază aproape perfect sedanul. Avem, aşadar, o maşină care se caracterizează prin rafinament, dar care face unele compromisuri de neînţeles pentru o marcă ce îşi respectă clienţii încă de la înfiinţare.

Mazda 6 Wagon (2012-2015)
2.0i 165CP Attraction AT

  • Pret de pornire 21.690 €
  • Pret model testat 27.690 €
  • Taxa auto 183 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Mazda înoată împotriva curentului. Cei dintre voi care au experimentat măcar odată acest exerciţiu, la propriu, ştiu de cât efort este nevoie pentru a ajunge la destinaţie. În condiţiile în care majoritatea constructorilor auto optează pentru downsizing şi reduc capacitatea motoarelor, preferând să apeleze la turbo, Mazda rămâne fidelă motoarelor aspirate.

O decizie sinucigaşă ar putea spune unii. O decizie riscantă am putea spune noi. Dar, cum uneori e bine să rişti pentru a câştiga, e posibil ca Mazda să fi făcut alegerea corectă. Unitatea de 2.0 litri benzină poate fi un argument destul de convingător.

Cu 165 de cai putere, livraţi undeva sus, la 6000 de turaţii, unitatea promite resurse decente. Cuplul motor apare şi el destul de târziu, la 4000 de rotaţii, o trăsătură tipică acestui tip de motoare. Cei 210 Nm par a fi suficienţi, deşi uneori s-ar simţi nevoia câtorva Nm în plus.

Pe hârtie, ingredientele nu par destul de convingătoare. În realitate însă, unitatea este îndestulătoare chiar şi pentru o caroserie generoasă ca cea a lui Mazda6 Station Wagon. Personal, mă declar convins de rafinamentul celor patru cilindri şi de cantitatea de putere oferită. Atunci când te laşi dus de val şi sari peste 4000 de rotaţii, break-ul muşcă cu poftă din kilometrii aşternuţi înainte.

Rafinamentului i-a fost asociată o cutie automată SkyActive, de nouă generaţie. Dacă la motoare japonezii au vrut să rămână conservatori, când vine vorba de transmisie au încercat să revoluţioneze. Şi au reuşit. Este una dintre cele mai bune cutii de acest tip testate în ultima vreme.

Extrem de intuitivă, tratând chiar şi cea mai mică diferenţă de nivel cu o retrogradare insesizabilă, dar utilă. De altfel, totul ar putea fi caracterizat ca fiind insesizabil la versiunea testată: sunetul motorului, repornirea motorului de către sistemul Start-Stop, alternarea treptelor de viteză.

Bonus, pentru nostalgici, un sunet inconfundabil al motorului la regim de turaţii înalte. Un sunet de care ne va fi dor în deceniile următoare.

Consum

Mi-a fost teamă să mă uit în fişa tehnică. Mi-a fost teamă să compar cifrele unui motor aspirat cu cele ale unui motor turbo de cilindree mică. Greşit. Mazda mi-a dovedit că pot exista minuni. Sau că ideea downsizing-ului este „apă de ploaie”. O gogoriţă pentru cei care vor să înghită tot ce li se serveşte în mapa de promovare.

Mazda a reuşit minuni cu noul motor şi cu noua cutie. Break-ul consumă 7.7 litri urban şi doar 5 în afara oraşului. Fantezist, dar nu departe cu mult de realitate. În mediul urban, noi am reuşit un consum de 10 litri/100 de kilometri. Ajutaţi mereu de sistemul Start-Stop.

Sistem care vine cu o particularitate: motorul se opreşte doar dacă apeşi ceva mai convingător pedala de frână. De multe ori e posibil să uiţi. Maşina reporneşte când ridici piciorul de pe pedala de frână. Pentru cei are iubesc statisticile, Mazda oferă şi un ceas care înregistrează timpul în care motorul a fost oprit. Timp adunat şi afişat la sfârşitul călătoriei.

Ne-am mulţumit apoi cu 900 de kilometri scurşi în mediul extraurban, la finalul cărora computerul de bord a indicat 6.3 litri/100 de kilometri. Foarte bine, având în vedere că o mare parte din drum s-a desfăşurat pe autostradă la o viteză de maxim 130 km/h.

Dacă ne raportăm la concurenţă, Mazda6 SW bate uşor consumul mediu al unor motorizări supuse downsizing-ului. Cu o medie de 6 litri/100 de km, japoneza depăşeşte fără drept de apel VW Passat Variant, Ford Mondeo Wagon, Peugeot 508 SW şi Toyota Avensis. Doar Opel Insignia Sports Tourer se laudă cu un 5.7 litri/100 de km, însă capacitatea motorului este de numai 1.4 litri şi 140 de cai.

Performanţe

Vă spuneam că Mazda6 SW ar avea nevoie de un moment motor ceva mai generos pentru a se putea bate cu concurenţi care mizează pe motoare turbo. Acest handicap se simte atunci când vorbim despre performanţe.

Sprintul de la 0 la 100 de km/h este unul decent, realizat în 10.2 secunde, însă nu suficient pentru a bate Passat Variant, 508 SW, Avensis Wagon şi Mondeo Wagon. Doar Opel Insignia Sports Tourer este mai lent. Cu mult mai lent.

Viteza maximă se opreşte la 206 km/h. Doar Passat, 508 şi Mondeo te duc ceva mai repede la destinaţie.

Interior

Deşi am spus-o şi în cadrul testului internaţional, Mazda6 mizează pe un interior evolutiv şi nu revoluţionar, aşa cum se aştepta toată lumea. Pe cât de nebun şi sexy este designul exterior, pe atât de tern şi conservator este interiorul. Aş fi vrut ca designerii să verse o o pată de culoare, să strâmbe o linie, să rupă vârful unei creion pe schiţa finală. Am fi avut ceva mai multă emoţie.

Mazda6 compensează însă prin respect, imediat ce deschizi şi apoi închizi cu o naturaleţe incredibilă uşile. Materiale moi, corecte, plăcute la atingere şi finisaje de excepţie. Îţi dai seama de asta imediat ce te acomodezi cu volanul şi inserţia sa cromată. Inserţie care, la Insignia de exemplu, este departe de perfecţiune.

Ergonomia este bună, însă în cazul versiunilor mai bine echipate, ai nevoie de o hartă pentru a desluşi toate butoanele de pe volan. E ca atunci când îţi cumperi o nouă maşină de spălat rufe şi ai nevoie de instrucţiuni pentru a nimeri programul cămăşilor.

Ecranul tactil, amplasat în planşa de bord, confirmă parcă intenţiile conservatoare ale constructorului. Nu impresionează atât de mult pe cât îşi doreşte să o facă maşina la exterior. Afişajul este tern însă odihnitor pe timp de noapte.

Nu în ultimul rând, o maşină de familie are nevoie de spaţii de depozitare. Spaţii de depozitare presărate cu cap la interior şi în portbagaj. Din păcate, spaţiile pentru sticle, aflate în buzunarele uşilor, sunt cam restrictive.

Preţ de achiziţie

Mazda6 Station Wagon este, cred, singura maşină vândută în România la acelaşi preţ de pornire cu varianta sedan, adică 21.690 de euro. Este un cadou pe care japonezii îl fac, pentru că de obicei caroseriile break scot mai mulţi bani din buzunarul clienţilor. Versiunea testată de noi pleacă de la 25.990 de euro cu TVA şi poate ajunge până la 27.690 de euro în cazul nivelului de echipare Attraction.

Un Opel Insignia Sports Tourer, cu resurse ceva mai puţin generoase şi fără cutie automată, ajunge la 27.145 de euro în versiunea 1.4 Turbo şi nivel de echipare Cosmo.

Conaţionalul Toyota Avensis Station Wagon vine şi el cu o versiune pe benzină, de 1.8 litri şi 147 de cai putere. Preţul acesteia este de 24.742 de euro alături de o listă de dotări entry-level.

Cei care îşi doresc şi un iz franţuzesc în aceast segment, pot alege un Peugeot 508 SW, al cărui preţ ajunge însă la cote înalte, dincolo de 30.000 de euro (30.617 reuro). De cealaltă parte a oceanului Atlantic, Ford şi al său Mondeo cer un preţ mai mic: începând cu 24.200 de euro la care se mai adaugă opţionale.

Nu în ultimul rând, etalonul segmentului, Volkswagen Passat Variant, ajunge să coste, în versiunea 1,4 TSI de 160 de cai putere, cutie DSG şi nivel de echipare de top costă 30.276 de euro.

Siguranţă

Japonezii au mizat pe un număr maxim de stele EuroNCAP şi au avut dreptate. Punctajul maxim a fost obţinut cu ajutorul structurii de caroserie îmbunătăţită şi a numeroaselor sisteme de siguranţă. Clientul va primi în standard 6 airbaguri, sisteme de control ca ABD, EBD, ESS, DSC şi TCS, precum şi o funcţie de monitorizare a presiunii în pneuri.

Pe echipările superioare lucrurile devin şi mai interesante, întrucât Mazda propune un sistem de evitare a coliziunilor urbane la viteze mici (SCBS), oglindă interioară anti-orbire, faruri adaptive, sistem de monitorizare a vehiculului din spate (RVM), asistenţă depăşire bandă, control automat fază lungă şi pilot automat adaptiv. Toate aceste tehnologii sunt reunite sub titulatura i-ActiveSense.

Ţinută de drum

Cum am putea califica ţinuta de drum a unui model Mazda? În proporţie covârşitoare veţi răspunde: „bună”. Este ea însă la fel de bună şi când ai doi copii mici pe bancheta din spate şi gropile îi fac uneori să tresară? Mazda6 SW este destul de sensibilă la neregularităţile suprafeţei de rulare, resimţind adeseori gropi şi alte nefericite obstacole.

Cu toate acestea, japonezii au reuşit să ofere un nivel de suportabilitate mai ridicat decât în cazul vechii generaţii, mult mai rigidă când venea vorba de suspensie. Ceea ce păstrează însă noua generaţie este comportamentul exemplar când vine vorba despre porţiuni de drum virajat.

Chiar dacă vorbim despre o caroserie ceva mai mare, ruliul este estompat cu succes. Maşina stă lipită de şosea la fiecare denivelare care încearcă să te dezlipească de asfalt. O senzaţie de siguranţă te va însoţi retutindeni câtă vreme nu încerci să depăşeşti legile fizicii.

Per total, ecuaţia gândită de inginerii Mazda va satisface apetitul celor cu apucături sportive. Ajută mult în acest sens şi direcţia, foarte precisă şi plăcută.

Vizibilitate

Cu ocazia evenimentului de lansare, desfăşurat la începutul acestui an în Lisabona, cei de la Mazda încercau să ne convingă că noul 6 dispune de cel mai aerisit habitaclu din segmentul D. Am confirmat atunci după ce am condus sedanul. Infirm astăzi după ce am condus break-ul.

Într-adevăr, parbrizul şi luneta oferă o vizibilitate bună, oglinzile laterale sunt şi frumoase şi utile, retrovizoarea este bine proporţionată, dar... Există un „dar”. Suprafaţa vitrată laterală exte extrem de mică. Linia dinamică a caroseriei urcă mult spre partea superioară, sacrificând dimensiunea geamurilor laterale.

Dacă la început am considerat că ar putea fi un minus doar pentru copiii de pe locurile din spate, care „îşi vor rupe gâtul” să vadă ceva pe geam, după câteva lecţii învăţate în sensuri giratorii mari, am văzut că ele pot crea probleme şi şoferului care caută prioritate.

Tehnologie

După cum am mai spus, interiorul lui Mazda6 este o evoluţie şi nu o revoluţie. Cu toate acestea, nu-i poţi reproşa modelului prea multe la capitolul tehnologie. De fapt ar fi ceva. Ajung din nou la sistemul de navigaţie. Gândeşte uneori prea mult, funcţia tactilă nu este chiar cea mai fericită când vine vorba de răspuns, iar calitatea imaginii proiectate pare ruptă dintr-un model de la începutul anilor 2000.

Recunosc însă că mi-a plăcut climatizarea lizibilă, cu care te acomodezi uşor. Tot de apreciat este şi sistemul audio, care sună bine, mai ales dacă apelaţi la agregatul semnat de Bose.

Suportul USB nu recunoaşte iPhone-ul ca pe un dispozitiv de redare a melodiilor. În schimb, puteţi conecta telefonul prin Bluetooth şi reda mai apoi toate melodiile preferate, aflate pe telefon.

Design

Am mai spus-o şi o repet: este nedrept să comparăm un model ca Mazda6 cu toate conglomeratele pătrăţoase din segmentul mediu. Regula se aplică şi în cazul variantei break.

Mazda6 Station Wagon este la fel de frumoasă ca şi fratele său sedan. Liniile limbajului Kodo sunt extrem de dinamice şi echilibrate, partea frontală fiind în perfectă simetrie şi armonie cu posteriorul.

Posterior care adoptă stopuri agresive, legate de o baghetă cromată şi aşezate sub o lunetă extrem de generoasă. Spiritul sportiv al break-ului este sugerat şi de două evacuări cromate.

Nu ne-a placut

  • Sistemul de navigaţie
  • Afişajul sistemului multimedia
  • Designul conservator al interiorului
Date tehnice - Mazda 6 Wagon (2012-2015) 2.0i 165CP Attraction AT
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
4805
Putere maxima CP (rpm)
165 (6000)
Latime mm
1840
Cuplu maxim Nm (rpm)
210 (4000)
Inaltime mm
1480
Viteza maxima km/h
206
Greutate kg
1340
Acceleratie 0-100 km/h s
10.2
Ampatament mm
2750
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
62
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
506
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda 6 Wagon (2012-2015)

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • Fromoasa masina. Ca design e peste tot ceea ce exista in clasa medie la nivel de break-uri.
    Nu e o masina de mers numai sau preponderent prin oras cum fac majoritatea, e o masina de plecat in concedii cu familia. Se presupune ca familia respectiva mai are o masina sau doua de oras care consuma mai putin (de ce nu o Mazda 2 sau 3).

    Bordul e ok, mai putin elementele glossy care se vor zgaria repejor mai ales ca la noi in tara e mult praf.

    Portbagajul insa mi se pare cel mai mare minus...506l...hai sa fim seriosi, e la nivel de ce ofera altii la clasa mica sedan (Aveo) si probabil ca mult mai putin fata de ce vor oferi altii la break in clasa compacta (Octavia va avea sigur peste 600l).

    Sunt curios cum va arata si ce va oferi noul Accord la sfarsit de an/inceput de an viitor. Sunt sigur ca va fi din toate punctele de vedere o oferta mult mai buna.
    22 16
  • Cred si eu ca v-a luat 6,3% daca pe soseaua Bucuresti - Urziceni mergeati cu 80km/h in afara localitatii.
    29 8
  • romanul tot hapsan ramane, masina sa aibe portbagajul mare si roata de rezerva la fel de mare, daca se poate doua si pana nu face el comparatii nu poate sa se ca..... de-aia suntem unde suntem, oamenii astia au testat si su postat aici masinuta si cine vrea mazda isi cumpara mazda, cine nu, sta si abereaza pe aici.
    25 25
  • @X_Zone La un break portbagajul e in top 3 al lucrurilor care conteaza, pentru ca in mare asta trebuie sa faca...sa duca o familie de 4-5 insi si multe bagaje.

    Intelegeam sa te iei de mine daca comentam la portbagajul unei masini din clasa mica sau compacta insa asa ai pus si tu un comentariu sa te aflii in treaba desi nu stii cu ce se mananca un break.
    26 3
  • Pentru toti comentatorii pro sau contra.
    Mai jos linkul cu un comparativ postat zilele trecute de o alta publicatie de specialitate.
    http://www.auto-bild.ro/teste/test-comparativ-combiuri-de-clasa-medie-21093.html
    E adevarat s-a testat un diesel de 2.2l insa la capitolul dimensiuni lucrurile sunt identice si pentru motorizarea benzina.
    @Andy, povestea legata de volumul portbagaj, personal, nu mi se pare un minus, daca stau sa ma uit la concurenta.
    In rest, Mazda 6 la acest comparativ a iesit pe locul 1.
    6 3
  • yoyo@Andy
    cand ai privit ultima un CTS break, un RS6 sau chiar si un megane
    8 5
  • Decenta masina, decent pachet ofera, dar am o intrebare, poate un cunoscator imi poate oferi un link sau informatii : care ii treaba cu ceasurile din masinile japoneze? sa fie vorba de traditie? Mi se pare fascinanta indarjirea japonezilor ca pe langa sistemele de parking assist si tehnologie moderna, ei ofera si un ceas cu butoane pentru minute so ora.
    5 0
  • antonny
    un singur cuvant Magnific....daca privim putin prin curtea celor Hyundai o sa gasim un jucator mare Hyundai I40 sw 2.0 gdi 177 cp cu un pret de plecare de 22000 euro
    5 1
  • Golful meu, ce face parte din clasa compacta are acelasi portbagaj de 505 litri. Deci in cazul acesta se putea mult mai bine. Passatul are 603 litri!

    In rest e cea mai frumoasa masina din clasa medie. Poate alaturi de Accord!
    11 11
  • @unii de mai sus
    Cautati volumele portbagajelor la seria 3 sedan si C-klass sedan (nu stiu cat e la break) si o sa vedeti ca valorile nu sar de 460 litrii. Dar asta nu inseamna ca Aveo e mai bun. Vreti sa carati mobila zi de zi? cumparati-va un van si gata!
    13 0
  • Mama Omizzilor
    Trecând peste mărimea portbagajului (care poate părea mic pentru unii şi suficient pentru alţii) maşina se comportă bine. Am condus-o acum câteva luni prin Bucureşti pe un traseu scurt. Aceeaşi motorizare şi acelaşi nivel de echipare. E vioaie, confortul e bun, zgomot la rulare şi motor insesizabile. Totuşi dă senzaţia de uşoară fargilitate. Pe de altă parte, nimic nu poate fi mai hidos la o maşină decât aşa-zisul "portabagaj "de deasupra, care nu numai că strică aspectul maşinii, dar creează şi probleme (greutate suplimentară care modifică centrul de greutate, consum mai mare, rezistenţă la vânt). Ce se poate pune în acel portabagaj în afară de mărunţenii ? Care este utilitatea lui practică imediată ? Şi mai hidoasă este plasarea acestui coşciug pe un SUV. Dar aşa e românul. Vrea portabagaj mare, cât mai mare şi peste tot. FREE GIGI !!!
    1 1
  • decimus4u
    Performatele sunt aprox ca ale motorului 1.2 TSI din grupul VAG :)))) daca vorbim de 1.4 TSI si 140 CP atunci acest motor de pe Mazda este o rusine.
    0 13

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru