Drivetest Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent)

1.5 109CDI 90CP MT5
Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent) zoom
de Bogdan Mirică
Luni, 25.02.2013
Parfum franţuzesc

Se întâmplă ca de foarte multe ori să asociez un parfum sau un miros banal cu o anumită persoană, cu o anumită situaţie sau cu un anumit loc. Toţi facem asta pentru că suntem capabili să înmagazinăm numeroase mirosuri în arhiva creierului.

Recent, am deschis sertarul imediat ce m-am urcat în noul Citan. Pentru că nu am mai condus o utilitară Mercedes până în prezent, mirosul a fost cu atât mai intrigant cu cât îmi era familiar.

Într-un târziu, sub blana de lup am recunoscut un miel: Renault Kangoo. Se pare că transferul de materie şi substanţă s-a făcut cu succes, dacă mirosul plasticului este singura aparenţă ce trădează dedesubturile lui Citan.

Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent)
1.5 109CDI 90CP MT5

  • Pret de pornire 18.503 €
  • Pret model testat 18.860 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Transplantul este unul complet. Aşa se face că sub învelişul de tablă bate inima unui motor al Alianţei. Mercedes se foloseşte de capacităţile unităţii dCi de 1.5 litri, un best-seller în segmentul vehiculelor utilitare mici. Nu e de mirare că germanii şi-au dorit un produs cu pedigree sub exponatul lor.

Cei 90 de cai putere sunt îndestulători, iar cuplul motor de 200 de Nm pare să îşi facă bine treaba imediat ce acul turometrului sare de 1750 rpm. Exploatarea momentului motor se face cu ajutorul unei transmisii manuale, cu cinci rapoarte care nu impresionează însă prin precizie. Se întâmplă să agaţe sau să rateze fixarea în marşarier.

Etajarea este scurtă în primele trepte pentru a uşura acceleraţia, însă ceva mai lungă în treapta a cincea pentru a optimiza consumul.

Nu am încercat capacitatea maximă de încărcare a noului Citan, însă dacă vă rezumaţi la cinci pasageri şi bagajele lor, resursele vor fi suficiente pentru o rulare eficientă. Chiar şi aşa, trebuie să-i obişnuiţi pe musafiri cu decibelii modelului utilitar. Dieselul nu este chiar cel mai silenţios din câte am văzut, iar izolarea sa fonică la viteze mari sau turaţii înalte nu este dintre cele mai fericite.

Nu este tocmai de condamnat, având în vedere că vorbim despre un mdoel utilitar.

Consum

Te pui pentru câteva minute în pielea brutarului plin de faină care înainte de răsărit îţi aduce pâinea la magazinul din faţa casei. Pentru el, un mic întreprinzător, Citan este maşina perfectă, fie că vorbim de varianta de caroserie pentru pasageri sau de cea pentru marfă.

Costurile de exploatare sunt destul de mici şi este încă o dată meritul germanilor, care au reuşit să calibreze bine motorul şi să păstreze un nivel cât mai redus al consumului şi eficienţei. În oraş noi am tras din greu de Citan sperând să dăm peste cap computerul de bord, însă el ne-a răsplătit întotdeauna cu maxim 6.8 litri/100 de kilometri. În afara oraşului, fără menajamente, consumul a fost de numai 4.7 litri/100 de kilometri. Valorile sunt cât se poate de optimiste şi chiar le pot egala pe cele oficiale dacă se optează pentru un şofat economic.

Cu o medie de consum de 4.7 litri/100 de kilometri, Citan este mai eficient decât Peugeot Partner Tepee (5.3 litri/100 km), fratele Renault Kangoo (4.9 l/100 km), Opel Combo Tour (5.5 l/100 km) şi Citroen Berlingo Multispace (5.3 l/100 km). Citan este depăşit doar de fratele mai îndepărtat, dar membru al aceleiaşi alianţe: Dacia Dokker (4.3 litri/100 km).

Performanţe

Brutarul despre care vă vorbeam mai devreme ar putea avea nevoie şi de performanţe decente pentru a transporta în timp util coşurile cu pâine. Citan accelerează de la 0 la 100 de km/h în 13.3 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 160 km/h.

Modelul german trădează parcă ceva din moştenirea stelei cu trei colţuri care tronează pe grilă. Nu e de mirare că sprintul este cel mai bun din segment.

Citan lasă în urmă concurenţa, fie că vorbim de Dokker, Berlingo, Partner, Combo sau Kangoo. Cu toate acestea, Dokker şi Partner au o viteză maximă mai mare, însă diferenţa este infimă.

Interior

Imediat ce deschizi uşa noului Citan dai peste un iz care îţi pare cunoscut. L-ai mai simţit undeva. E chiar cel din Kangoo. Te freci puţin la ochi pentru că sigla de pe volanul îmbrăcat în piele încearcă să te convingă că de fapt te afli într-un Mercedes.

Parfumul franţuzesc persistă şi după ce închizi uşa şi dai peste plasticele dure şi puţin cam neprietenoase. Te întorci cu mâna pe volan, la aceeaşi piele moale. E o discrepanţă pe care nu o înţelegi, dar cu care o să te obişnuieşti.

Interiorul este tern, fără sclipiri, ca în cazul oricărei utilitare. Sunt multe asemănări cu fratele francez, chiar şi mânerele interioare de deschidere a portierelor.

Ergonomia este identică cu cea de pe Kangoo, exceptând comenzile pentru ştergătoare, poziţionate pe aceeaşi baghetă cu cele ale luminilor, nimic străin pentru utilitarele Mercedes. Sunt însă şi zone unde lucrurile stau mai rău. Este cazul sistemului audio, unde butoanele au fost făcute parcă pentru mâinile delicate ale unor copii, nu pentru degetele aspre ale unor adulţi.

Şi pentru că tot am ajuns la adulţi, trebuie să precizăm că varianta pentru pasageri, Combi, este suficient de generoasă pentru cinci pasageri. Portbagajul este de asemenea încăpător la cei 685 litri oficiali şi poate fi transformat în benă prin rabatarea simplă a banchetei spate.

Preţ de achiziţie

Nu realizezi cât de mult cântăreşte logo-ul unui brand până când nu te uiţi în lista de preţuri. Sigla Mercedes dă valoarea unui produs pe care francezii îl vând ca pe un model utilitar abordabil.

Chiar şi aşa, valoarea de brand şi cele câteva modificări aduse Kangoo-ului nu pot justifica preţul de pornire extrem de piperat, care ajunge la 18.503 euro pentru versiunea diesel de 75 de cai putere. Doar cei de la Citroen sunt suficient de curajoşi să propună un preţ apropiat de cel al lui Citan. Restul concurenţilor sunt cu câteva mii de euro mai ieftini.

Pentru versunea testată de noi, preţul de pornire este de 18.860 de euro. Exceptând preţurile kamikaze ale unor modele ca Citroen Berlingo şi Peugeot Partner, nici un alt rival nu este atât de scump.

Siguranţă

Mercedes-Benz Citan a fost testat de EuroNCAP în primăvara anului 2013 şi a primit doar 3 stele EuroNCAP, fiind considerat de organizaţia independentă europeană un model care nu a reuşit să iasă în evidenţă în segmentul său la acest capitol. Pentru a nu se face de ruşine, mercedes a revizuit maşina şi EuroNCAP a organizat o retestare care i-a adus utilitarei patru stele.

Echiparea standard include airbaguri pentru şofer şi pasager, airbaguri laterale, airbaguri cortină faţă şi spate, centuri pretensionate, ABS şi ESP. Mai mult decât oferă celelalte modele utilitare ale momentului.

Ţinută de drum

Noul Mercedes Citan nu se vrea a fi o maşină lipită de asfalt, ca de altfel nici un alt model utilitar. Datoria sa este să asigure o rulare confortabilă, mai ales în varianta pentru persoane. Zis şi făcut.

Inginerii Mercedes au modificat câteva elemente de şasiu pentru a găsi un echilibru decent între rulare sigură şi rulare confortabilă. A rezultat un Citan care nu se dovedeşte a fi deranjat de gropi sau alte neregularităţi ale asfaltului.

Pe drumuri virajate însă, centrul de greutate ridicat, caroseria mare şi relaxarea suspensiei fac să se simtă un ruliu pronunţat, pe care trebuie să-l dozezi cumpătat atunci când abordezi viraje strânse. Mai ales că direcţia este şi ea destul de relaxată.

Vizibilitate

Citan nu pune probleme de vizibilitate, în ciuda dimensiunilor sale mari. Suprafaţa vitrată este generoasă şi bine compartimentată. Oglinzile laterale sunt mari şi bine croite pentru ce au de arătat.

De asemenea, luneta nu se zgârceşte când vine vorba de vizibilitate, iar ţinuta la volan înaltă te va ajuta să nu scapi nimic din câmpul tău vizual generos.

Per total, un pachet care nu va da bătăi de cap chiar şi şoferilor mai neîndemânatici.

Tehnologie

Chiar dacă vorbim de un model utilitar, varianta pentru persoane trebuie să asigure pasagerilor săi un nivel decent de confort pentru o rulare fără probleme.

Pentru asta există un sistem de aer condiţionat manual şi un sistem audio cu suport pentru USB şi MP3 Player. Nu lipseşte Bluetooth-ul pentru cei care vor să îşi conecteze telefonul pe durata unor călătorii lungi şi plictisitoare.

Şi fiindcă tot am ajuns la astfel de situaţii, aş fi considerat utilă decizia de a instala un cruise control care să uşureze munca celui de la volan pe trasee de sute de kilometri. Tot la capitolul ”ar fi fost utile” trecem şi comenzile pe volan.

Design

Când priveşti din faţă noul Citan ai crede că Mercedes a vrut cu orice preţ să te convingă că modelul este unul de creaţie proprie. Logo-ul brandului german este supradimensionat şi tronează în mijlocul grilei radiatorului pentru a aminti tuturor că ceea ce ai în faţă este un produs al brandului din Stuttgart.

Blocurile optice frontale îşi caută şi ele individualitatea şi se aliniază filosfiei de design purtată deja de alte utilitare Mercedes. În rest, dimensiunile generale şi chiar diametrul jantelor aduc mult cu cele ale lui Kangoo, iar posteriorul pare împrumutat de la Dokker.

Privind în termeni generali, aspectul frontal este destul de reuşit, dar nu putem spune că se potriveşte ”mănuşa” cu restul caroseriei, implicit cu posteriorul.

Nu ne-a placut

  • Ruliul
  • Diesel zgomotos
Date tehnice - Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent) 1.5 109CDI 90CP MT5
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1461
Lungime mm
4321
Putere maxima CP (rpm)
90 (4000)
Latime mm
2138
Cuplu maxim Nm (rpm)
200 (1750)
Inaltime mm
1809
Viteza maxima km/h
160
Greutate kg
1365
Acceleratie 0-100 km/h s
13.3
Ampatament mm
2697
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
685
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mercedes-Benz Citan Combi (2013-prezent)

Ultimele teste

Comentarii (33)

  • Batranu'
    Un intreprinzator,cu propia afacere,trebuie sa iasa in profit.De ce ar arunca atatia bani pe o utilitara,doar pentru ca are sigla Mercedes?Kangoo,Dokker sunt niste variante perfecte,mult mai ieftine.Hai sa zicem si Caddy,pentru cei mai pretentiosi,unde ai un DSG,si diesel de 140 cp,nu de 90.
    54 5
  • Renault - imbracat in Mercedes cu adaosul comercial. Si atunci revin si ma intreb - oare Renault este atat de prost pe cat se spune? Sincer nu cred ca stau cei din fabrica sa dezvolte un alt motor pentru Mercedes. Costa mult prea mult sa dezvolti un motor nou. Si mai am o intrebare - de ce trebuie sa ma iau masini germane ?
    43 8
  • De ce ati dat 4 stele, iar la Dokker 3.9 ? Tot voi ati spus ca Dokker la performante atinge o viteza maxima putin mai mare. Iar daca ar fi sa comparam preturile, Dokkerul este cu cateva mii mai ieftin si ofera acelasi motor, dotari,etc , toate la un pret mai mic. Si ca nu mai zic, ca mai frumos arata Dokkerul. Interesant punctul vostru de vedere.
    49 1
  • greu la deal cu boii mici

    Tinand cont ca renault nu are prea mare acces la piata germana acest cal troian este solutia ideala. Renault isi va vinde motoarele acolo unde nici nu visa. Si dupa cativa ani cand mustata murdara de la carnatii cu bere va intelege ca inima mercedesului este una frantuzeasca, ei, atunci nu va fi decat un pas pentru ca renault sa isi gaseasca un loc confortabil sub propriul nume
    24 6
  • Sa inteleg ca in curand vom vedea pe strada Renault GLK ? Koleos oricum e un circ, numai masina ,nu!
    26 7
  • @citan
    Si tot asa vor face si la clasa premium, un model de clasa mare pe platforma actualului E si oferit la cateva mii de euro mai ieftin, si uite asa mancatorii de carnati vor cumpara si renault premium la greu, dar cred c-ai mancat prea multa branza frantuzeasca mucegaita, renault kangoo nu se vinde rau in germania, deci nu stiu dc s-ar vinde mai bine varianta cu sigla mercedes si cateva mii de euro mai scumpa, cand vine vorba de utilitare nu sunt asa pretentiosi nemtii. CUm merg vanzarile renault, cam slabut nu? Lasa ca acum cu noul timbru de mediu va fi o revigorare nemaintalnita, o sa explodeze vanzarile. Voi astia vanzatorii de renault nu puteti sa va ascundeti indiferent de numele folositi, aveti un stil unic, arogant si le stiti pe toate.
    9 9
  • I can't belive it... Oare ce-au avut cei de la Metz, nu mai aveau ce manca de s-au hazardat la asa "proiect"?... Un pic jenant, cred...
    12 10
  • Am uitat ceva:
    Cand te uiti intr-un showroom si vezi acolo: NOUL ML, GL, E, S, A, B, toate premium, care arata PREMIUM, materiale de calitate, etc... si dintr-o data vezi un Dokker printre ele care da senzatia de ieftin, ofera o atmosfera bestiala.
    21 4
  • @@citan

    imi pare rau pentru tine. Nu lucrez la renault si nici n-am renault am incercat sa dau o explicatie plauzibila.

    Dar daca e sa comentez comentariul tau vad o unda de invidie, Pe tine te roade ceva. Daca singura ta concluzie e ca eu as lucra la renault insemna ca suferi de vreo boala ceva...iubirea de vag, ceva? ura viscerala fata de marca frantuzeasca?

    hai mergi de invarte cercu in alta zona si "iubeste-te" prin locurile mai ascunse privirii si soarelui
    14 8
  • @citan
    Nu am ura de vreo marca, dar bine ca nu ai tu ura de altceva, mancatori de carnati cu mustata murdara, ooo, cal troian in curtea nemtilor, observi asa un complex si-o ura impotriva nemtilor?:) . Daca erai obiectiv nu aveai aceste aprecieri de 2 lei, vorbeai strict de acest model, dar asa...
    9 8
  • 1. mancatorii de carnati...este un apelativ acceptat
    2. cal troian ar fi strategia francezilor de a patrunde pe o piata unde nu au succes (poate ca dacia se vinde ok, poate ca si kangoo este ok in vanzari) dar oricine cu mintea intreaga isi doreste mai mult. Atat timp cat este singura piata din Eu care nu a primit croseul crizei mi se pare fireasca asemnarea cu strategia grecilor.

    N-am nimic cu nemtii dar nu ii pup in dos doar sa fiu pe placul unora, cu atat mai putin pe al tau.

    PS. sunt fan Mercedes si contrar parerii celorlalti nu cred ca modelul asta low-cost va avea un efect negativ asupra imaginii Mercedes
    9 6
  • Ok, am inteles, nici eu nu-i pup in dos pe nemti dar mi s-a parut ca-i pupi tu pe francezi, scuze atunci.
    7 2
  • Bau_Bau
    O masina care clar seamana mai mult cu un Renault dacat un Mercedes . Mercedes si Renault au semnat un contract, Renault va furniza motare de cilindree mica catre Mercedes (lucru care lipsesa la Mercedes) dezvoltarea unui motor costa si Mercedes va oferii la schimb trenuri de rulare (punti pentru Renault ) asta se numeste golbalizare . Motoarele de origine Renault se gasesc si pe modelele Mercedes clasa A .Cine mai crede ca are masina nemteasca sau frantuzeasca se inseala . Toate componentele sunt prosuse in lumea larga doar se ansambleza intr-o anumita locatie. Lucru valabil pentru toti producatorii europeni.
    20 2
  • BaditzaEx
    pe subiect : nu gasesc diferente majore intre acest Citan si Dokker decat la pret, astfel gasesc comentariul lui ScorpyonVAG excelent !!!

    p.s. daca o sa vedem acest Dokker cu sigla stelei in 3 colturi , inseamna ca avem multi parveniti ce ne respira aerul in rromanika sau/si Laszlo Tokkes inca din tinerete s-a implicat trup si suflet in cresterea demografica a maghiarimii
    7 7
  • @@citan
    thumb up!....mai rar

    Important e sa ne citim comenturile cu detasare. Poate putin relash nu strica nimanui, n-avem nimic de impartit si nici posturile de pe AM nu ne tin de foame. Problema e ca romanii se simt imediat jigniti si amenintati in orgoliu si propriile gusturi daca exista o parere contrara.
    5 1
  • Ce seamănă cu kangoo
    8 4
  • EE ce naiba.Deja daca scrie '' MADE IN GERMANY '' e ca si cum ar fi o bucata de rai,restul sunt doar niste topoare sau ''lighiane''.Ce e '' MADE IN GERMANY '' se vinde cel mai bine,pana si '' DELEGATII '' le cumpara,cand ies de la spitalul 9 cu certificat de nebun .Adica mai pe scurt ''NEBUN DELEGAT'' .Dar ce conteaza ca esti nebun,conteaza ca esti '' DELEGAT '',si ca mergi numai in BMW-uri '' MADE IN GERMANY '' :))=))
    13 10
  • @mafiotule tu chiar ai inteles ce ai spus acolo?
    9 3
  • TIGANIE mai pe romaneste...pacat de mercedes ca si-a patat reputatia cu asa o porcarie de model.
    6 2
  • Ce-l mai PROST motor produs vreo data este acest nemaintalnit 1.5dci, cum naiba tu Mercedes sa te injosesti sa pui asememea porcarie de motor pr masinile tale.
    Daca un proprietar de Citan i se strica motorul in strada el nu zice ca Renaultul e panarama zice de Mercedes ptr ca el de acolo a cumparat masina si in felul acesta pierde-ti clienti.
    4 8
  • @Edi

    1.5 dci a fost un motor prost din cauza injectiei (pompa + injectoare) in momentul de fata s-au schimbat datele problemei.

    Crezi tu ca mercedes isi v-a strica reputatia pentru un motor?
    6 4
  • @Edi
    Ce-l se scrie cel
    vreo data se scrie vreodata
    pierde-ti se scrie pierdeti

    @Alex
    v-a se scrie va

    Ma mir ca nu v-ati pus cratime si la nume
    9 1
  • Mercedes cu Mp3 player Daewoo care se punea si pe vechiul logan ph2. tare sau ce?
    3 0
  • lorinczi.thomas
    13 cuvinte:
    Cel mai tamp cockpit pe care am putut sa il vad pana acum!!
    Cum poti sa pui un cockpit de nivelul Daciei Solenza (pana si acela este mai ergonomic), un motor slab ramas in timp, semnalizare laterala IN ARIPA, niste amarate de becuri, clantele la echiparea de baza din plastic prost negru, protectiile usilor iesite in exterior, cadrane de Logan 2012, plastice proaste. Facut in graba doar pentru negativisti: sistem de climatizare cu comenzi a la Renault Megane 2005. Probabil ca un sistem de navigatie (3-4 inci!!) nu ar avea loc.

    Mercedes are cativa limbrici in partea dorsala.
    3 0
  • Edi,motorul chiar nu e prost ; cu o turbina din metal si nu din carton impreuna cu injectoare compatibile, sigur va face cariera! Problema la francezi este ca daca fac un lucru bun au grija sa -l accesorizeze cu rahaturi astfel incat acel intreg sa cedeza mai repede decat e norma,l ca sa te bage la cheltuiala, sa aiba ei de ce sa produca.
    5 0
  • jenant...ia dati zoom la portbagaj....ia vedeti plafoniera de logan pe post de iluminare portbagaj.....ia dati zoom la centrui...sunt facute la BRASOV de la Logan...ia dati zoom la bord....cd player de la Logan...ia dati zoom la aeratoare...la bord....la scaune...motor...caroserie....toate sunt facute de RENAULT CORPORATION....adica la noi la centrul de desing BUCURESTI. Cei care au facut DOKKERUL nici nu se gandeau ca o sa aiba sigla de mercedes....
    CU TOATE ASTEA IUBESC LOGANUL.....am 458000 de km, rulez in timisoara zilnic....il am din 2007 e DCI cu i-ul rosu....si merge inca...de schimbat.....hoho am si uitat ce ...numa la motor si tot ceea ce ii mecanica am lasat cum a facut uzina...restul e CAN CAN. ....consumabile...plus un parbriz nou...:) ca de asa=i pe la noi cu driblura...
    numa bine dragii mei...si mai lasati LOGANUL in pace...sau macar DACIA....eu stiu de ce si inca cateva sute de mii....
    ps...ia dati zoom la taximetristii din tara....ia ce vedeti ...LOGANURI!!!!!!!!!!!!! CATI KM AU? O GRAMADA VA ZIC EU....
    6 1
  • edi @ luca
    Tu esti unul dintre norocosi.

    Intreaba-i pe taximetristi de care zici tu cati au inlocuit injectoarele sau de cate ori le-au reconditionat sau de cate ori le-a pornit masina la a 10-a cheie.

    Nu mai zic ca pe acelasi logan ex: an 2007 sunt 3 tipuri de filtre de morina, 3 tipuri diferite de discuri de frana si 2 tipuri de placute de frana (asta asa informativ).

    Nu stiu ce au avut in cap cand cei de la Mercedes au incheiat un asememea parteneriat.
    5 3
  • Bogdan
    Nimic nou.Politicile astea sunt de foarte muti ani, acum mai vizibil,Si multi pasionati de o anumita marca premium gen mercedes, bmw etc descopera acum apa calda.Si nu peste mult timp acesti fani vor descoperi din nou uluiti ca pe primul plan este propiul profit si nu rivalitatea dintre marci.Transpus in politica PDL vs PSDR , PNL, se scuipa de ochii lumii dar au afaceri comune.Sa nu se inteleaga ca mercedes = renault ca masina ci comparatii asupra pretului + o marja a marcii.
    2 0
  • @Gabi: felicitari domnule Pruteanu ai inviat!
    0 0
  • Diesel-urile care sunt si pe Mercedes si pe Renault nu sunt exact la fel. Va recomand sa va interesati pentru ca omiteti un lucru esential: 60 de piese ale acestor motoare sunt diferite in functie de sub capota care masini sunt puse. :)

    Inca ceva: de ce sa cumperi un Citan? Din aceleasi motive pentru care renunti la un Ducato sau un Trafic pentru un Sprinter. Calitatile acestor masini se vad (mai mult sau mai putin) de la peste 300-350 000 de km in sus.
    Iar referitor la cel care spunea ca Renault nu are succes in Germania si de-asta s-a aliat cu Mercedes... ce ar mai fi de zis... ne pricepem la masini.
    8 1
  • Hmmmmm
    Acum pot spune ca tata are un Logan cu motror de Mertzan :))))
    2 0
  • Pe cand un Latitude cu emblema de Mertz S300Blueefficiency??
    1 0
  • nicolae
    hei, asta e Dacia noastra Dokker, nemti copiatori. Nu ii lasati si pe romanii sa aiba o masina doar la lor. Bine Dacia e mai mult Renault, dar merge!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru