Drivetest Jeep Compass (2011-2014)

2.2 CRD 163CP Limited 4WD
Jeep Compass (2011-2014) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 12.12.2011
Pentru profani

Deşi a fost privit întotdeauna ca un brand robust, cu destinaţie exclusiv masculină, Jeep a ţinut cu tot dinadinsul să satisfacă şi publicului mai puţin cunoscător în ale off-road-ului, uşor de mulţumit, cu un SUV compact. Aşa a luat naştere Compass, un experiment pe care americanii şi l-au dorit mult, dar care nu le-a adus succesul dorit.

Odată cu mariajul Chrysler-Fiat, Compass ajunge din nou în Europa, cu un facelift binemeritat, gata să se bată cu granzii segmentului, printre care Toyota RAV4 sau Volkswagen Tiguan, nume cu rezonanţă pentru publicul de pe Bătrânul Continent.

Jeep Compass (2011-2014)
2.2 CRD 163CP Limited 4WD

  • Pret de pornire 26.950 €
  • Pret model testat 30.950 €
  • Taxa auto 539 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Partenerii italieni le-au vândut un pont americanilor: "ca să cuceriţi publicul european aveţi nevoie de dieseluri". Jeep le-a urmat sfatul peninsularilor şi a venit cu un motor CRD de 2.2 litri, disponibil în două versiuni de putere, de 136 şi 163 de cai putere. Noi am făcut cunoştinţă cu cea mai puternică. Cei 163 de cai sunt ajutaţi şi de un cuplu motor de 320 de Nm.

Acesta din urmă este resimţit foarte devreme, încă de la 1400 de rotaţii, ceea ce dă senzaţia de resurse chiar şi atunci când maşina este subturată. Impulsul acceleraţiei este însoţit însă, garantat, de un sunet inconfundabil al motorului diesel, transmis fără menajamente celor din habitaclu. Aşa că orice accelerare puternică vine cu un fundal sonor pe măsură.

Unitatea cu patru cilindri este asistată de o cutie manuală cu şase rapoarte, care favorizează acceleraţia în primele trepte. Totuşi, pentru a putea exploata cum se cuvine resursele trebuie să vă obişnuiţi cu timoneria imprecisă şi cu o apăsare bărbătească a pedalei de ambreiaj.

Consum

Atunci când vine vorba de consum, Compass-ul european le râde în nas versiunilor sale din SUA, propulsate de motoare pe benzină. Dieselul disponibil în Europa garantează o medie de 6.6 litri/100 de km, rezultată dintr-un consum urban de 7.9 litri şi unul extraurban de 5.9 litri.

Într-un Bucureşti extrem de aglomerat aşteptaţi-vă însă la o valoare de cel puţin 9.5 litri/100 de kilometri. În afara acestuia, un condus moderat vă poate garanta chiar şi 6.5 litri/100 de km.

Raportat la concurenţă, Compass stă mai slab decât Toyota RAV4, Hyundai ix35 şi Volkswagen Tiguan.

Performanţe

Echipat cu o tracţiune integrală permanentă, care pune mai bine jos cei 163 de cai putere, Jeep Compass promite valori bune ale acceleraţiei, sprintul de la 0 la 100 de km/h realizându-se în doar 9.8 secunde.

Este o valoare mai bună decât cea a lui RAV4, care beneficiază însă de ceva cai putere în minus. Modelul american spulberă şi concurenţa coreeană, ix35 fiind mult mai lent deşi are cu aproape 20 de cai în plus. Câştigătorul este însă, fără drept de apel, Volkswagen Tiguan.

Interior

Dacă robusteţe era cuvântul care caracteriza cel mai bine un Jeep şi voi sunteţi conştienţi de acest lucru, atunci nu vă aşteptaţi la minuni în interiorul lui Compass. Jeep a încercat să facă din mezinul său un model ceva mai plăcut, cu o atractivitate mare pentru publicul larg. Lucrurile au ieşit şi nu prea.

Materialele folosite în interior sunt neprietenoase, plasticul este tare, iar finisajele amintesc de jucăriile chinezeşti vândute în pieţele ambulante. Ergonomia este în schimb foarte bună, informaţiile sunt uşor de cules de către cel de la volan, chiar dacă nu este împachetată tocmai frumos, având în vedere aspectul rudimentar al planşei de bord, animat doar de ecranul tactil. Scaunele îmbrăcate în piele şi iluminarea care nu deranjează pe timpul nopţii mai recuperează câteva puncte pentru Compass.

Spaţiul interior este bine gândit, oferind suficient loc pentru cap şi genunchi pasagerilor de pe bancheta din spate. Aici pot călători fără probleme trei persoane. Ceea ce au căştigat în interior, americanii au pierdut în portbagaj. Dimensiunile acestuia sunt extrem de zgârcite, de numai 328 de litri, într-un segment în care este recomandat să te prezinţi cu măcar 400 de litri.

Preţ de achiziţie

Deşi am fost tentaţi să credem că Jeep va recupera la capitolul preţ, nu mare ne-a fost surpriza să vedem că preţul de pornire pentru versiunea 2.2 CRD de 136 de cai putere, cu tracţiune faţă şi nivel de echipare Sport, pleacă de la 26.950 de euro. Pentru versiunea testată de noi însă, cea de 163 de cai, tracţiune integrală şi echipare Limited, clienţii ajung să scoată din buzunar chiar şi 30.950 de euro.

Toată concurenţa vine cu preţuri de pornire mai mici, însă şi motoarele sunt ceva mai modeste, în marea lor majoritate pe benzină. Un diesel apropiat ca valoare de cel testat de noi pleacă de la 27.445 de euro în cazul lui Hyundai ix35, de la 28.642 de euro în cazul lui Toyota RAV4 şi de la 31.733 de euro pentru un Tiguan de 170 de cai.

Siguranţă

Compass nu putea face rabat de la siguranţă în condiţiile în care Europa are pretenţii mari la acest capitol. Cu toate acestea, americanii au făcut câteva greşeli care îi vor costa scump. Când EuroNCAP a decis să testeze nivelul de protecţie oferit de Compass. rezultatele au fost dezastruoase, modelul american fiind recompensat cu doar două stele. 

Asta deşi modelul american vine cu şase airbaguri, două frontale, două laterale şi două cortină, dar şi cu tetiere active pentru scaunele faţă. Nu lipsesc sistemele active de siguranţă, ESP şi ABS, precum şi o tehnologie care dozează frânarea în funcţie de tipul terenului.

Ţinută de drum

Mezinul familiei Jeep manifestă cel mai mic apetit pentru off-road. El a fost gândit mai mult pentru şosea şi pentru drumuri forestiere. Compass nu îşi propune bravura lui Wrangler şi nici tupeul lui Grand Cherokee, însă dimensiunile îi permit escapade prin şleauri nu foarte adânci, drumuri croite prin pădure şi poate chiar acoperite de zăpadă. Un atu în aceste situaţii va fi fără îndoială suspensia confortabilă, care absoarbe bine neregularităţile.

Ce se întâmplă atunci când Compass ajunge pe şosea? Suspensia nu simte gropile, deci rularea rămâne confortabilă. Direcţia în schimb nu cunoaşte noţiunea de precizie şi nu dă dovadă de un feedback bun. Mai mult, în viraje, caroseria înălţată şi dimensiunile îşi vor cere tributul şi vor oferi celui de la volan un ruliu pe care trebuie să-l gestioneze cu atenţie.

Vizibilitate

Jeep a gândit un Compass care să împrumute din funcţionalitatea fraţilor săi cu experienţă. Astfel, SUV-ul compact a ajuns să se bucure de o suprafaţă vitrată mare, care îi permite celui de la volan să abordeze cu uşurinţă orice manevră de parcare. Oglinzile laterale sunt generoase, iar luneta este bine proporţionată. În viraje strânse, montanţii faţă ar putea ridica ceva probleme de vizibilitate, estompate doar după o acomodare prealabilă.

Tehnologie

Jeep Compass vine cu o echpare bogată la interior, încercând să satisfacă cererile ridicate ale publicului european. Climatizarea pe o singură zonă face faţă cu brio sezonului rece, timpul de încălzire fiind destul de mic.

Sistemul audio este conectat la o unitate multimedia, care interacţionează cu şoferul şi pasagerii prin intermediul unui ecran tactil de 5 inch. Acesta găzduieşte şi alte setări ale maşinii, ascunzând în spatele său şi gura de încărcare a CD-urilor. Pentru cei care preferă USB-ul ca suport de stocare nu va fi nici o problemă. Compass are şi aşa ceva.

Oferta americanilor a fost completată cu un sistem de cruise control, comenzi pe volan, scaune îmbrăcate în piele şi încălzite.

Design

La nivel estetic, Compass vine cu modificări importante. Noua grilă şi noile blocuri optice îl apropie mai mult de fratele mai mare Grand Cherokee. Acum putem spune că mezinul s-a maturizat şi a primit un look binemeritat. Accentele cromate încearcă să ofere o imagine premium la exterior iar jantele din aliaj completează aspectul masculin.

Nu e foarte greu să te apropii de designul american şi robust al Jeep-ului, în condiţiile în care toţi ceilalţi constructori încearcă tot felul de artificii estetice, mai mult sau mai puţin reuşite.

Nu ne-a placut

  • Calitatea interiorului
  • Precizia direcţiei
  • Capacitatea portbagajului
Date tehnice - Jeep Compass (2011-2014) 2.2 CRD 163CP Limited 4WD
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2143
Lungime mm
4448
Putere maxima CP (rpm)
163 (3600)
Latime mm
1812
Cuplu maxim Nm (rpm)
320 (1400)
Inaltime mm
1718
Viteza maxima km/h
201
Greutate kg
1610
Acceleratie 0-100 km/h s
9.8
Ampatament mm
2635
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
51
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
328
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Jeep Compass (2011-2014)

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • jip
    Total anost atat la exterior cat mai ales la interior! Motor cu cilindree prea mare, portbagaj de Sandero! O masina facuta la mishto!
    18 15
  • Bogdan
    stele pret achizitie
    Nu inteleg de ce doar 3 stele la pretul de achizitie in conditie in care concurenta cu un diesel echivalent in clasa, are un pret mai mare.
    Nu trebuia sa raportati pretul la clasa sa si la motorizare?
    19 1
  • :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)
    Compas
    Dar vad ca foarte interesata mai e lumea de compasul american!!!
    9 1
  • Almahabba
    QqBBEcQDIPwzuMs
    I've been bnwosirg on-line more than 3 hours nowadays, yet I never found any fascinating article like yours. It is beautiful worth enough for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made excellent content as you probably did, the net will likely be a lot more helpful than ever before.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru