Feedback

DrivetestFiat 500X

2.0 Diesel Turbo (Mjet) 140CP 4x4 Aut9 Cross
Test drive Fiat 500X zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 31.08.2015
Burduhos

Fiat încearcă să revină acolo unde îi este locul: între principalele mărci de volum din Europa și nu numai. Au început prin a împrospăta gama de modele și de a intra în zonele unde Fiat nu avea un reprezentant. De exemplu în segmentul SUV-urilor de dimensiuni mici, care se află într-o creștere semnificativă pe piața auto europeană. Aici intră în scenă noul membru al familiei 500, crossover-ul Fiat 500X.

Este primul SUV Fiat adevărat după Sedici, iar platforma este împărțită cu modelul Jeep Renegade. Fiat 500X a fost un secret extrem de bine păzit al companiei italiano-americane. Chiar şi când toată lumea știa că va exista un crossover Fiat, nimeni nu a știut cum arată acesta până în momentul lansării.Chiar dacă împarte platforma tehnică cu robustul Jeep Renegade, 500X are o interpretare total diferită a segmentului, varianta italiană punând accest pe design și stil.

Fiat 500X a ajuns oficial în România, iar importatorul ne-a pus la dispoziție un exemplar echipat cu motorul turbodiesel 2.0 M-Jet de 140 CP în echipare Cross. L-am pus la încercare pentru a vedea dacă Fiat a reușit să scape de fantomele trecutului.

Fiat 500X
2.0 Diesel Turbo (Mjet) 140CP 4x4 Aut9 Cross

  • Pret de pornire 18.600 €
  • Pret model testat 27.945 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Motorul M-Jet de generație a doua este unul dintre cele mai bune propulsoare de acest gen de pe piață. Capacitatea cilindrică este de 1.956 cmc, iar puterea dezvoltată ajunge la 140 CP disponibilă la 4.000 rpm. Cuplul motor este de 350 Nm, disponibil de la 1.750 rpm. Cuplul mare disponibil la turații relativ mici face ca modelul 500X să se miște fără ezitare în oraș. Puterea este gestionată prin intermediul unei cutii automate cu 9 trepte. Da, ați citit bine, NOUĂ trepte de viteză. 

Sunt atât de multe trepte, încât la o utilizare normală cutia folosește doar o parte din ele. De exemplu, în modul auto de rulare, mașina va pleca de pe loc în mod constant cu treapta a doua și va schimba până la a șasea sau cel mult a șaptea treaptă la rularea în oraș. Cutia schimbă un pic smucit, nefiind la fel de rafinată ca o cutie cu două ambreiaje. Treptele pot fi schimbate și prin intermediul levierului, când acesta este mutat în poarta manuală. 

Revenind la motor, acesta se dovedește a fi rafinat și suficient de puternic pentru a propulsa dezinvolt 500X. Există și o versiune de 120 CP, care promite un consum ceva mai redus de carburant. 

Consum

Fiat 500X împarte gama de motorizări cu fratele său de platformă, Jeep Renegade. Am putut încerca la lansarea internațională exact aceeași combinație de motor turbodiesel de 140 CP și cutie automată cu nouă trepte, dar în varianta Jeep Renegade. 

Dacă consultăm cifrele de consum oficiale pentru Fiat 500X, vom afla că acest model are un consum mediu declarat de 5.5 litri/100 km și un consum urban de 6.8 litri/100 km. Cifre un pic optimiste, noi reușind 8.8 litri/100 km pe un traseu preponderent urban, dar și cu o escapadă în afara orașului pe drumuri naționale și secundare. 

Comparând consumul mediu oficial cu cel al modelelor concurente, constatăm că Fiat 500X este în prima parte a clasamentului, mai ales dacă ne referim la modele cu motoare diesel de 2.0 litri sau peste. Pe primul loc la economia de carburant este Opel Mokka, dar aici avem de-a face cu un motor de 1.6 litri ce devoltă 136 CP. Opel spune că acest motor consumă în medie doar 4.3 litri. Urmează Dacia Duster, dar aici avem de-a face cu un motor de 1.5 litri și doar 110 CP ce consumă în medie 5.2 litri/100 km, iar apoi toate modelele concurente cu motoare similare au cifre de consum identice sau mai mari față de Fiat 500X.

Performanţe

Cei 140 de cai putere și cuplul motor suficient de mare fac din 500X un crossover sprinten. Este unul dintre puținele modele din segmentul acesta de putere care poate efectua sprintul de la 0 la 100 km/oră în sub 10 secunde. În cazul modelului nostru cifra exactă este 9.8 secunde. Viteza maximă ce poate fi atinsă este de 190 km/oră.

Sunt cifre absolut decente pentru un crossover de dimensiunile lui 500X. În ceea ce privește concurența, doar Skoda Yeti cu motor 2.0 TDI de 150 CP și cutie automată se dovedește a fi mai rapidă, având un timp de accelerare de 9.2 secunde. Modelul Opel Mokka 1.6 CDTI de 136 CP are nevoie de 9.9 secunde pentru a atinge 100 oră, iar restul concurenței au timpi ce depășesc zece secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/oră.

Interior

Trebuia ca designerii Fiat să facă cumva legătura dintre acest model și restul familiei de automobile din gama 500. Și cum tehnic nu există nici o legătură între ele, au personalizat interiorul.

Dacă ați avut ocazia să conduceți un Fiat 500, atunci interiorul lui 500X vă va fi extrem de familiar. Deși spațiul este mult mai mare, iar poziția de condus înaltă, elementele retro care dau farmec modelului 500 au fost păstrate și transplantate și în interiorul lui 500X. De la clanțele interioare ce par aduse dintr-o eră trecută la butoanele de pe consola centrală, totul emană un stil retro-chic.

Avem, însă, și plastice tari și neplăcute la atingere, iar trezirea la realitatea anului 2015 este dată de display-ul înglobat în ceasurile de bord. Între vitezometrul și turometrul cu indicare analogică, Fiat a introdus un display monocrom pe care sunt afișate informații de la computerul de bord, precum și nivelul carburantului și temperatura lichidului de răcire.

Lăsând la o parte grafica, nu foarte reușită, iluminarea acestui display este uneori enervantă. De exemplu, dacă pe timp de noapte micșorăm intensitatea iluminării pentru tot bordul, la fiecare repornire a motorului prin intermediul sistemului Start-Stop, cranul central ne va lumina la intensitate maximă timp de câteva secunde în timp ce afișează un mesaj că sistemul Start-Stop este activ. Nu este o problemă prea mare, dar cu siguranță este foarte enervant. 

Dacă scaunele și tapițeria lor sunt foarte plăcute în echiparea de top Cross, spațiul pe bancheta din spate este doar suficient, pasagerii mai înalți urmând să se lovească cu picioarele de spătarul scaunului din față. În ceea ce privește portbagajul, acesta este unul dintre cele mai mici spații pentru bagaje din acest segment oferind doar 350 litri.

Preţ de achiziţie

Când a decis să introducă modelul 500X în gamă, Fiat l-a poziționat într-o zonă medie a pieței europene. Nu este cel mai ieftin model disponibil, dar cu siguranță nu este cel mai scump. Pentru a achiziționa un Fiat 500X trebuie să începem socotelile de la 18.600 euro acesta fiind prețul variantei de bază echipată cu motor pe benzină de 110 CP.

Modelul nostru de top, echipat cu motor diesel M-Jet de 140 CP și cutie de viteze automată cu nouă trepte, are un preț de listă de 28.200 euro la care se mai adaugă opționale de aproape 3.000 euro pentru exemplarul testat. Prețul total este de 31.000 euro, dar Fiat oferă o promoție de lansare, acest model având astfel un preț de achiziție de 28.000 de euro (TVA inclus).

Dacă studiem și oferta concurenței, vom vedea că 500X nu poate concura cu modele ca Dacia Duster, Opel Mokka sau Suzuki Vitara, acestea având prețuri de achiziție mai mici, dar și motoare de putere mai mică. În același segment de preț cu 500X se află și Mazda CX-3 1.5 SkyActiv-D, dar motorul oferit de japonezi are doar 105 CP. Un preț sensibil mai mare îl are însă fratele de platformă și de grup, Jeep Renegade, care pentru o configurație similară costă 33.400 euro.

Siguranţă

Fiat 500X a fost testat chiar în acest an într-una dintre cele mai recente sesiuni de crash-teste organizate de EuroNCAP. Modelul italian a obținut patru stele la scor general fiind depunctat pentru lipsa airbagului de genunchi, precum și a capotei active pentru protecția pietonilor. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți este de 86%, iar cel al pietonilor este de 74%.

Fiat 500X vine echipat cu toate sistemele electronice necesare plus șase aibaguri oferite în standard. Există și sistem de asistare la plecarea în rampă precum și sistem de monitorizare a presiunii în pneuri.

Ţinută de drum

Fiat 500X a păstrat calitățile rutiere pe care le-am experimentat pe Jeep Renegade. Mașina se mișcă cu ușurință indiferent de mediul în care rulăm (oraș, drum național, autostradă), ba chiar poate fi folosită pentru escapade pe drumuri de macadam sau de pământ. Exemplarul testat de noi oferea tracțiune integrală, dar Fiat 500X poate fi comandat și cu tracțiune 4x2 dacă este nevoie.

Odată ce te-ai obișnuit cu poziția la volan, Fiat 500X își dă încredere indiferent dacă alegem să parcurgem un drum virajat sau o bucată de autostradă. Ne-am fi dorit poate o direcție ceva mai comunicativă, feelingul artificial dat de asistarea electrică fiind cât se poate de prezent.

Vizibilitate

Montanții față sunt groși și asta jenează vizibilitatea pe viraje, cel de la volan fiind nevoit să își mute alternativ privirea între parbriz și geamul lateral. Oglinzile laterale sunt suficient de ample, iar luneta, deși nu este foarte mare, oferă o bună vizibilitate în spate.

Lipsește, însă, camera pentru mersul cu spatele, Fiat oferind doar un set de senzori de parcare, și aceștia contra cos: 465 euro. Chiar și așa, Fiat 500X nu este greu de manevrat în oraș. Dimensiunile exterioare sunt relativ compacte, așa că parcările nu sunt dificile. 

Tehnologie

Italienii nu au excelat niciodată la capitolul tehnologie, mai ales când vine vorba de sisteme multimedia. Fiat 500X nu face excepție, elementul central al habitaclului fiind un meschin display tactil de 5 inch care afișează informații de la sistemul audio și de la cel de navigație.

Acesta din urmă este furnizat de TomTom, are o grafică învechită și dă un feeling de sistem aftermarket și nu de unul instalat în fabrică. 500X mai are și un selector rotativ amplasat între cele două scaune din față prin intermediul căruia putem alege între modurile de rulare: auto, sport și off-road. Sistemul modifică răspunsul motorului și al cutiei de viteze. 

Design

Dacă există o zonă unde Fiat a reușit să exceleze cu modelul 500X, atunci acesta este designul. Perfect integrată în familia 500, versiunea X pare un 500 care a luat steroizi (sau Viagra, conform reclamei).

Este musculos, dar elegant, cu forme rotunde, renunțând la stilul robust pe care îl afișează multe modele concurente. Pare un crossover gândit special pentru clienții care caută un SUV de dimensiuni compacte cu un look diferit. Pentru Fiat, acest model este extrem de important deoarece are potențialul de a readuce marca italiană în atenția clienților europeni. Vom afla peste câteva luni dacă a şi reuşit.

Nu ne-a placut

  • Direcție
  • Spațiu în spate
  • Portbagaj mic
  • Interfaţă grafică
Date tehnice - Fiat 500X 2.0 Diesel Turbo (Mjet) 140CP 4x4 Aut9 Cross
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1956
Lungime mm
4248
Putere maxima CP (rpm)
140 (4000)
Latime mm
1796
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1750)
Inaltime mm
1600
Viteza maxima km/h
190
Greutate kg
1495
Acceleratie 0-100 km/h s
9.8
Ampatament mm
2570
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
48
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
350
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Fiat 500X

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • @Automarket: de cand ati fost cu Lamborghini, v-ati indragostit de hala aia :)) Glumesc! Faine poze!
    5 0
  • Nu este acelasi model/echipare/motor/transmisie/tractiune cu cel testat in noiembrie anul trecut? Cel rosu, cu 4.1, denumit (testul)....,,Viagra''? Care-i noutatea?
    5 0
  • Marin Boldeanu: Cand este preconizata aparitia unui Opel Grandland X cu tractiune integrala... Raspunde
  • Crystyann
    Si totusi 28.000 mi se pare o suma cam mare.... Fiat-ul facea masini ieftine si acceptabile, dar vad ca in ultimul timp, incurajati de nebunia asta cu "500", au inceput sa urce ( cel putin cu preturile ) spre clasa Premium. Personal cred ca nu-si merita banii...
    10 4
  • hazard
    28000 euro!!! AAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH
    13 4
  • @LUCCI: http://www.automarket.ro/test-drive/fiat-500x-20-mjet-140-cp-58874.html
    Intr-adevar e vorba de aceeasi echipare.
    Totusi, e o diferenta intre:
    -un test in premiera, cu masina nou-nouta, intr-o tara civilizata
    -un test la tine acasa, pe drumurile tale varza, cu o masina cat de cat rulata.
    6 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru