Comentariul care minte este cel despre așa zise ”probleme economice” ale vehiculelor electrice fără baterii.
Acestea, deși dependente de structură, sunt mai fiabile și mai ușor de întreținut local. Logica cea mai elementară ar trebui să descurajeze dependența de baterii chinezești schimbate ca pe șosete la 2-3 ani.
La ultimele licitații pentru vehicule în București, s-au obținut la prețuri oarecum echivalente:
1. autobuze electrice Karsan Turcia 12m autonomie minim 200 km;
2. troleibuze Solaris Polonia 12m cu autonomie fără rețea de minim 20km.
Acestea sunt date concrete, cine umblă cu minciunile?
Ca de obicei Edikk-Mike se ține de dezinformări sau exagerări.
1. La trolee infrastructura inițială teoretic e instalată o dată, apoi utilizată cu recondiționări succesive, că nu se mută cartierele din poziție, și aș putea compara la costuri infrastructura aeriană a troleibuzelor cu toată rețeaua subterană (cu spargeri de șanțuri și refacerea trotuarelor) pentru alimentarea unor încărcătoare de putere instalate neapărat la capăt de linie;
2. Costuri mari de întreținere? În afara elementelor de uzură periodic schimbate ce s-ar mai schimba? Elementele de susținere? Că doar ele sunt majoritare; în plus, mă repet, decât să depindem o dată la 3-4 ani de lotul de baterii trimis sau nu la timp de chinezii de care suntem dependenți, nu mai bine plătim o echipă locală de electricieni români care să fie disponibili 24/7 pentru service?
3. Se fură cablurile? La tensiune de 700V să-ți riști viața pentru 30 lei sau cât e cuprul? Asta e nouă, pare că a necesitat scremere profundă;
4. Pierderi de energie? Oare nu sunt mai mari pierderile înregistrate datorită uzurii bateriilor pe litiu? Care scurtează autonomia și imobilizează autobuzele din ce în ce mai mult la încărcare?
5. Plata mentenanței e preferabilă și inferioară costului bateriilor, care implică și dependența de furnizorul extern.
6. Semnalizare rutieră? Îmi pare rău, iar pare că vorbește cineva care vede troleibuzele în poze, și nu e prima dată, la o discuție anterioară spuneai că troleibuz vine de la troliu, asta ca să nu uităm cine-și dă cu părerea total gratuit împotriva a tot ce nu e cu baterii.
Cine comenta de rău noul MCV / Jogger hibrid să se uite bine la Captur-ul ăsta care fix cu același tren de rulare hibrid (și cine știe câte alte piese comune) dar cu siglă japoneză-n bot costă cu peste 20% mai mult, fără portbagaj spațios sau 7 locuri.
Nenumitul frustrat de dacii și preocupat de gunoaie e rugat să se abțină și să-și răcorească dezechilibrele manipulând în continuare voturile alea multiple.
Jogger hibrid
205 Nm la 3200 rpm și 140 CP la 5600 rpm (!)
Jogger TCe GPL
170 Nm la 2000 rpm și 100 CP la 4600 rpm (!)
Cifrele nu le diferențiază mult, iar la 5200 euro și 200kg mai puțin mie-mi pare o alegere mai bună varianta turbo cu GPL, chiar dacă beneficiază de cutie manuală.
Ultimele comentarii
883 in total