Deflectorul, noul mar al discordiei in Formula 1

De Daniel Popescu
Publicat Joi, 26.03.2009
Automarket va prezinta avantajele deflectorului utilizat de Brawn GP, Toyota si Willams si modul in care aceste trei echipe au reusit sa dezvolte o solutie tehnica diferita fata de rivali.

Ferrari, Renault, Red Bull si BMW-Sauber au pus la indoiala legalitatea deflectorului utilizat de Brawn GP, Toyota si Williams si monoposturile de Formula 1 pentru sezonul 2009.

Cu toate acestea, comisarii de cursa de la Melbourne au dat unda verde celor trei echipe ca solutia tehnica adoptata este in conformitate cu regulamentul tehnic, fapt ce a pus capat acestui conflict cel putin pentru moment.

Putin mediatizat in Formula 1 pana in prezent, deflectorul este unul dintre elemente esentiale ale unui monopost in termeni de performanta. Principalul rol al deflectorului este de a micsora presiunea existenta pe podeaua monopostului prin eficientizarea fluxului de aer, oferind in acest fel mai multa aderenta in partea din spate a masinii.

Nikolas Tombazis, seful departamentului de aerodinamica al Scuderiei Ferrari, a explicat pentru publicatia Autosprint modul in care actioneaza deflectorul. "Nivelul presiunii nu este, in termeni absoluti, atat de scazut precum sub o aripa. Totusi, aripile se aplica pe o suprafata mai mica.

Deflectorul nu are o presiune atat de scazuta, dar fiind pe o suprafata mai mare creaza un procentaj mai bun la incarcarea maxima. Mai mult decat atat, in contextul in care regulamentul forteaza limitarea anumitor componente, daca gasesti metode alternative de a profita de acea zona poti obtine un avantaj".

Si mai interesant este insa modul in care Brawn GP, Williams si Toyota au reusit sa dezvolte un astfel de dispozitiv total diferit de echipele rivale. Potrivit informatiilor dezvaluite de publicatia GrandPrix.com, ideea originala a apartinut fostei echipe Super Aguri, care s-a retras din competitie in luna mai a anului trecut. Angajatii departamentului de aerodinamica au trecut in custodia echipei mama Honda Racing, concentrandu-se pe dezvoltarea monopostului pentru sezonul 2009. Inginerii au adoptat tehnica noului tip de deflector pe viitorul monopost al echipei Honda.

Unul dintre angajatii departamentului de aerodinamica a plecat ulterior la Toyota, preluand insa ideea deflectorului.

Astfel se explica faptul ca Toyota are un deflector foarte asemanator cu cel al echipei Brawn GP. In ceea ce priveste Williams, cel mai probabil angajatii lui Frank Williams au reusit sa descopere singuri noua metoda de constructie a deflectorului.

Via | Autosport | GrandPrix.com

Comentarii (9)

  • mda...
    interesant...dar nu innteleg de ce la unele echipe este legal...iar altele cand au intrebat fia au spus k nu au voie sa foloseasca asa ceva
    0 0
  • Deflector?
    Daniel, nu tin sa imi impun punctul de vedere insa prima data i-ai zis eleron, acum ii spui deflector. Dar cred ca difuzor ar fi fost mai corect daca era sa folosim un termen romanesc in loc de diffuser. Pentru ca deflector s-ar potrivi "barge board-urilor" laterale pentru ca rolul lor era de a "deflecta", de a respinge aerul in lateralul masinii pe cand diffuserul are rolul de a "difuza", de a dirija aerul de sub masina spre spatele masinii, il difuzeaza, il imprastie.
    :) Important e ca ai pus poza si stim cu totii despre ce vorba.
    0 0
  • @F1GP
    buna observatie:)
    0 0
  • ..
    brawn spunea,in urma cu ceva vreme,ca daca celelalte echipe nu gasesc alte solutii pt difuzor pot copia solutia masinii brawn:),generos,nu-i asa?
    0 0
  • @F1GP
    intr-un timp era vorba si de eleron, dupa aceea de "diffuser". Am cautat si eu un cuvant corespunzator in lb. romana dar nu am gasit. Dupa cate stiu eu, difuzoarele sunt partile din dreapta si stanga monopostului intre roti (nu stiu cum sa-ti ... explic... acolo unde baga mana mecanicu cand pilotul opreste la boxe) acolo se afla si radiatorul de racire. Cu toate astea si eu cred, ca daca i se zicea difuzor era mai bine ;)
    0 0
  • Stie cineva unde se poate vedea F1 live anul asta?
    Admin va rog faceti un chat!
    0 0
  • antrenamente
    spunetimi si mie va rog , unde vad si eu antrenamentele live pe internet
    0 0
  • PE AICI E SI LIVE
    http://www.tvunetworks.com/
    0 0
  • @ alecstm
    partile alea laterale (gurile alea de aer) se numesc engine intakes (deci un fel de guri de aer :D ) la fel ca si cea aflata deasupra capului pilotului
    http://static.howstuffworks.com/gif/formula-one-12.gif
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru